آموزش جدا کردن عکس از پس‌زمینه سفید در دو مرحله سریع و ساده

گاهی اوقات جدا کردن تصاویر از پس زمینه سفید کار سختی می‌شود. ابزار مخصوص به این کار که در فتوشاپ قرار داده شده اند اکثر اوقات نتیجه قابل قبولی نمی دهند. در این آموزش، تکنیکی با لایه ها به شما آموزش می‌دهیم، که نه تمام اوقات، اما در نود درصد موارد نتیجه می دهد. و از آن مهم تر، بسیار ساده و سریع است. همچنین راهنمای استفاده از ابزار Refine Edge را در این مطلب مطالعه کنید.

اعمال تنظیمات مورد نیاز روی سند

عکس مورد نظرتان را باز کنید. ما در این آموزش از تصویر ساعت زیر استفاده می کنیم.

روی لایه پس زمینه(Background) دو بار کلیک کنید تا قفل آن باز شود.

از سربرگ Layer، گزینه Duplicate Layer را انتخاب و روی OK کلیک کنید. همچنین می توانید برای این کار از کلیدهای ترکیبی Ctrl+J در ویندوز و Command+J در مک استفاده کنید.

برای نامرئی کردن یک لایه باید روی آیکون کنار آن لایه که به چشم شکل است کلیک کرد. لایه بالایی را نامرئی کنید. در این آموزش نام لایه بالایی «Layer 0 Copy» است.

محض آسان تر کردن کار می توانید یک پس زمینه رنگی به کار خود اضافه کنید. با این کار دیدن تصاویر و جزئیات و تفاوت هایشان راحت تر می‌شود. ما هم در این آموزش برای واضح تر کردن پس زمینه این کار را انجام می‌دهیم.

مسیر Layer > New Fill Layer > Solid Color را دنبال کنید و سپس روی OK کلیک کنید. در ادامه یک رنگ روشن مناسب انتخاب کنید. ما از رنگ صورتی استفاده می کنیم.

لایه Fill را به پایین لایه ها منتقل کنید. با این کار رنگ پشت سر آن ها عوض می‌شود.

مشخص کردن خطوط بیرونی

اولین مرحله خلاص شدن از دست هر چیز سفید رنگ در صفحه است. برای این کار از قابلیت Blend If فتوشاپ استفاده می کنیم. مراحل زیر را دنبال کنید.

روی لایه اصلی (در این آموزش Layer 0) دو بار کلیک کنید تا کادر Layer Styles در صفحه ظاهر شود.

باید از نوارهای موجود در بخش Blend If برای انجام کارمان استفاده کنیم.

روی پیکان سفید رنگ واقع در سمت راست نوار بالایی کلیک کنید و آن را به سمت چپ بکشید. به محض انجام، مقدار بسیار زیادی از رنگ سفید موجود در صفحه ناپدید می‌شود.

کاملا واضح است که تصویر حاصله به کار ما نمی آید و باید تصویر را کمی قابل قبول تر جلوه دهیم. به کشیدن پیکان سفید رنگ ادامه دهید تا فقط یک حاشیه سفید رنگ نازک اطراف جسمی که می خواهید جدایش کنید دیده شود. نگران تکه های صورتی ظاهر شده نباشید، در مرحله بعدی درستشان می کنیم.

حالا Alt یا Option را پایین نگه دارید و روی پیکان کلیک کنید. باز هم به کشیدن پیکان به سمت چپ ادامه دهید. با این کار پیکان از وسط نصف می‌شود.

آنقدر پیکان های جدا شده را جا به جا کنید تا همان حاشیه سفید رنگ نازک نیز به سختی قابل مشاهده باشد (یا اصلا قابل مشاهده نباشد). باز هم تکرار می کنیم، نگران رنگ صورتی ظاهرشده درون جسم مورد نظر نباشد.

وقتی که از نتیجه کارتان با پیکان ها راضی شدید روی OK کلیک کنید. در تصویر پایین، شکل نهایی ساعت در پایان این مرحله را می بنیم. همانطور که می بینید تمام رنگ سفید پس زمینه محو شده است، اما در جای جای ساعت تکه های کوچکی از رنگ صورتی دیده می‌شود.

Mask کردن بخش خراب شده

لایه کپی شده در ابتدای کار را انتخاب کنید. دوباره با کلیک روی آیکون چشم شکل، لایه را مرئی کنید.

مسیر Layer > Layer Mask > Hide All را دنبال کنید. با این کار یک لایه ماسک سیاه رنگ به لایه اضافه می‌شود.

توضیح ساده درباره لایه های ماسک این که:

  • کشیدن رنگ سیاه روی لایه ماسک، باعث محو شدن اجسام می‌شود.
  • کشیدن رنگ سفید روی لایه ماسک، باعث آشکار شدن اجسام می‌شود.

از آنجایی که ما یک لایه ماسک سیاه رنگ اضافه کرده ایم، لایه کپی شده کاملا محو شده است؛ اما نکته اینجاست که می توانیم با کشیدن رنگ سفید روی لایه ماسک، بخش هایی که می خواهیم را آشکار کنیم. برای این کار می توانید از براش یا هر ابزار دیگری که دوست دارید استفاده کنید.

این همان کاری است که می خواهیم برای حل کردن مشکل رنگ های صورتی پدیدار شده در ساعت از آن استفاده کنیم.

ابزار براش را انتخاب کنید (کلید میانبر: B). Hardness را روی 80%؛ Opacity و Flow را نیز روی همان 100% بگذارید. کلید D را بفشارید تا براش به رنگ پیش فرض خود برگردد، این بدان معنا است که ما به صورت خودکار با رنگ سفید کار خواهیم کرد.

با استفاده از کلیدهای ] و [ صفحه کلید اندازه براش را به مقدار مورد نیازتان تغییر دهید. سپس با استفاده از براش قسمت های صورتی رنگ درون جسم مورد نظر را رنگ کنید. از آنجایی که در مرحله قبل خطوط بیرونی را مشخص کرده ایم، برای رنگ کردن بخش های وسطی نیاز به مهارت بالایی در کنترل حرکت دستتان ندارید. همینطور که به حاشیه ها نزدیک تر می شوید، اندازه براش را کوچک و کوچک تر کنید تا از خطوط مورد نظر بیرون نروید. اگر اشتباهی کردید، دکمه X را بزنید تا رنگ براش به سیاه تغییر کند، سپس روی ناحیه هایی که خراب شده اند، دوباره رنگ بزنید؛ با دوباره فشردن دکمه X به رنگ سفید باز میگردید.

وقتی کارتان تمام شد، تصویرتان مشابه تصویر پایین خواهد بود.

به پس زمینه هر رنگ یا تصویری که می خواهید بدهید و سپس تصویرتان را ذخیره کنید. اگر می خواهید در تصویر ذخیره شده نیز هیچ پس زمینه ای وجود نداشته باشد، تصویر را با فرمت PNG ذخیره کنید.

توضیحات پایانی

این روش، روشی بی عیب نیست. ما از روی عمد تصویری سخت را انتخاب کردیم تا دشواری کار را ثابت کنیم. اجسامی مانند این ساعت که رنگشان به رنگ سفید نزدیک است یا لبه هایشان براق است، دقت زیادی می طلبند. اما اگر جسم مورد نظرتان لبه های سیاه واضحی داشته باشد، در مدت زمان بسیاری کوتاهی می توانید با این روش به نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید