چگونگی تنظیم محدودیت زمانی در فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام

بیش از یک سوم جهان دارای گوشی های هوشمند هستند. این گوشی های هوشمند، اساسا زندگی مردم را تغییر داده است. و مانند هر چیز دیگری گوشی های هوشمند نیز، مشکلاتی را همراه خود آوردند. اعتیاد دیجیتالی یکی از بزرگترین مشکلات گوشی های هوشمند است. ما روزانه مقدار زیادی از زمان خود را صرف وقت گذراندن در شبکات اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب می کنیم. به طوری که با افراط در آن ها، به خود آسیب می رسانیم.

خوشبختانه امسال هر سه این شبکات اجتماعی، ویژگی ردیاب فعالیت را معرفی کرده اند تا زمان صرف شده در این برنامه ها را پیگیری کند.

با ویژگی ردیاب فعالیت، می توانید محدودیت زمانی برای استفاده از این برنامه ها تعیین یا تنظیم کنید. وقتی که این محدودیت زمانی تمام شد، برنامه به شما درباره آن یادآوری می‌کند. هرچند که راه حل قطعی برای حل مشکل نیست، اما قطعا روشی موثر برای مطلع شدن از استفاده بیش از حد از برنامه  و بررسی آن است.

در این مقاله، روش تنظیم محدودیت زمانی در اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب را به شما آموزش می‌دهیم.

نکته: ویژگی ردیاب فعالیت برای برنامه های اینستاگرام و فیسبوک به تدریج منتشر می‌شود. به همین دلیل همیشه برنامه های خود را بروزرسانی کنید.

تنظیم محدودیت زمانی در اینستاگرام

اینستاگرام دارای سه بخش برای ویژگی ردیابی فعالیت است. اولین بخش آن «داشبورد فعالیت» (Activity Dashboard) است که به شما نشان می دهد، روزانه چه مقدار از وقت خود را در اینستاگرام صرف کرده اید. علاوه بر این، میانگین زمانی که در طول هفته صرف کرده اید، نیز نمایش داده می‌شود.

بخش سوم، «زمان خود را مدیریت کنید» (Manage Your Time) است. توسط این بخش می توانید محدودیت زمانی برای استفاده را از بین 15 دقیقه تا 8 ساعت تنظیم کنید.

این بخش را در صفحه Settings پیدا می کنید. روی قسمت Set Daily Reminder ضربه بزنید و محدودیت زمانی دلخواه را تنظیم کنید.

به پیشنهاد ما، مناسب ترین زمان برای استفاده، زیر یک ساعت است.

همچنین قابلیتی برای بی صدا کردن اعلانات اجباری (Push Notification) وجود دارد. این قابلیت را می توانید زیر تنظیمات اعلانات (Notification settings) پیدا کنید.

اعلانات برنامه ها چیزی نیستند جز دردسر! و اگر احساس می کنید که تنظیمات خود برنامه آن ها را کاملا غیر فعال نمی‌کند، ما پیشنهاد می کنیم که از پایه تمام اعلانات گوشی را مسدود کنید.

اگر که از اندروید 0.7 Nougat یا بالاتر استفاده می کنید، به راحتی می توانید اعلانات را مستقیم از صفحه قفل غیر فعال کنید. روی اعلان مورد نظر لمس کنید و مدتی دست خود را روی آن نگه دارید (یا کمی اعلان را به سمت چپ بکشید)، سپس روی گزینه Disable ضربه بزنید.

به همین راحتی از شر اعلانات خلاص می شوید.

تنظیم محدودیت زمانی در فیسبوک

فیسبوک نیز مانند اینستاگرام دارای قابلیت های مشابه است. به صفحه تنظیمات (Settings) بروید و بخش Your Time On Facebook را انتخاب کنید.

مانند اینستاگرام، مقدار زمان صرف شده در مقیاس های روزانه و هفتگی را در اینجا مشاهده می کنید. سپس می توانید در زیر قسمت Set Daily Reminder، محدودیت زمانی دلخواه خود را تنظیم کنید.

تنظیم محدودیت زمانی در یوتیوب

یوتیوب نسبت به بقیه برنامه ها، از قبل این قابلیت را داشته است. یوتیوب قابلیت محدودیت زمانی را در سال 2018 معرفی و اضافه کرد. با این قابلیت می توانید محدودیت زمانی را از 15 دقیقه تا 2 و 3 ساعت تنظیم کنید. کاربران می توانند از بین گزینه های پیشنهاد شده یکی را انتخاب و تنظیم کنند.

مانند فیسبوک و اینستاگرام، قابلیت محدودیت زمانی به شما یادآوری می‌کند که شما به اندازه زمان تععیین شده از یوتیوب استفاده کرده اید و وقت آن رسیده که استراحت کنید.

برای فعالسازی، به تنظیمات (Settings) بروید. بخش General Settings را انتخاب کنید. سپس گزینه Remind me to take a break را فعال کنید.بدین ترتیب محدودیت زمانی دلخواه را تنظیم کنید.

علاوه بر این، می توانید محدوده زمانی را مشخص کنید تا اعلانات و صداهای یوتیوب غیر فعال شوند. به صورت پیشرفض این محدوده زمانی از 10 شب تا 8 صبح است. شما می توانید این تنظیمات را از طریق تنظیمات اعلانات (Notification settings) عوض کنید.

علاوه بر این قابلیت ها، قابلیتی جدید به اسم اعلانات برنامه ریزی شده (Scheduled Notification) به یوتیوب اضافه شده است. این قابلیت به صورت کلی چگونگی دریافت اعلانات را مدیریت می‌کند. برای مثال، به جای اینکه هربار اعلانی برای آپلود کردن ویدیویی از کانال مورد علاقه شما، دریافت کنید، می توانید طوری آن را تنظیم کنید تا همه اعلانات را یکجا به صورت یک مجموعه دریافت کنید.

برای آموزش غیرفعال کردن نوتیفیکیشن های تلگرام در اندروید، IOS و کامپیوتر این مقاله را بخوانید.

یکی از خوبی های این قابلیت این است که می توانید زمان مشخصی را برای آن تعیین کنید. برای فعالسازی این قابلیت به تنظیمات بروید. قسمت Notifications را انتخاب کنید و روی بخش Scheduled Notifications ضربه بزنید. از آنجا می توانید زمان دلخواه خود را انتخاب کنید.

نتیجه

درست است که برنامه هایی مثل فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام به ما کمک می کنند تا به دنیای دیگر وارد شویم، اما بیشتر اوقات کنترل زمان استفاده از این برنامه از دست ما خارج می‌شود. سپس در می یابیم که به این برنامه ها معتاد شده ایم و از زندگی واقعی فاصله گرفته ایم. اعتیاد دیجیتالی، مسئله ای واقعی است. خوشبختانه با رونمایی قابلیت Dashboard در اندروید 9 یا P در ماه های آینده، می توانیم بهتر به عادت ها و اعتیاد بد خود به بعضی از برنامه ها، رسیدگی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید