بهترین لنزهای برای 10 نوع عکاسی

هر دارنده دوربینی چه DSLR چه بدون آینه زمانی به خرید کیت لنزهای دوربین وسوسه می‌شود. ولی با گزینه های بسیار، کدام یک را باید انتخاب کرد. هرگز نباید تصور کرد که برای عکس برداری به طیف گسترده ای از لنزها نیاز داریم. در عوض ابتدا باید انتخاب کنید چه نوع عکس هایی می خواهید بگیرید و سپس بهترین لنز را برای عکاسی انتخاب کنید.

1- عکس برداری های اتفاقی و استفاده از لنز تله فوتو

این لنزها دارای طراحی مناسب، کیفیت ساخت و مقرون به صرفه هستند. اگر مخالف حمل ادوات عکاسی سنگین هستید، لنز پنکیک را انتخاب کنید. ضخامت آنها کمتر از یک اینچ است و جزو  لنزهای اولیه به حساب می آیند ولی گزینه های زوم نیز دارند. مانند پاناسونیک با محدوده بین 12 تا 32 میلی متر که برای دوربین های Micro Four-Third مناسب اند. با اینکه فاصله کانونی می تواند جایگزین این لنز باشد ولی ارزش امتحان کردن را دارد، زیرا در یک دوربین بدون آینه، تنظیمات را گسترش می دهد و بهترین انتخاب برای عکس های اتفاقی است.

2- عکس برداری در تعطیلات و استفاده از  لنز سوپر زوم

هنگام سفر زمان برای تغییر لحظه به لحظه لنز و انتخاب آن را ندارید. زیرا نمی دانید در چه موقعیتی قرار می گیرید. این لنز دارای فاصله کانونی از 18تا 200 یا 18 تا 300 میلی متر در یک حسگر کراپ است. و به ما در عکس برداری در هر شرایظی کمک می‌کند. البته مشکلاتی نیز دارد: 1.گران است 2. این لنزها سنگین و بزرگ هستند 3. برای عکس برداری در نور کم مناسب نیست. همچنین اگر می خواهید سایز عکس ها را کوچک کنید دوربین بدون آینه مناسب تر است.

3- عکس برداری از طبیعت با لنزهای زاویه گسترده

برای عکس برداری در طبیعت، لنز زاویه گسترده ضروری است زیرا کمک می‌کند تا از نمای بازتر با پس زمینه بهتر عکس بگیریم. اندازه ایده آل برای این لنز اولیه فاصله کانونی بین 12 تا 18 میلی متر است. همچنین برای عکس های پهن تر می توانید از لنزی با فاصله کانونی بین 10 تا 24 نیز استفاده کنید. در این نوع عکس برداری استفاده از سه پایه بهتر است و به دیافراگمی حدود f/1.1 نیاز دارد.

4- عکس برداری از خیابان ها، جشن ها با لنز سریع ثابت

هنگام این مدل عکس برداری شفافیت عکس ها مهم است. نیاز به لنزی گسترده دارید زیرا باید چهره ها با وضوح نمایش داده شوند. لنز مناسب این مدل عکاسی “nifty fifty” نام دارد. دارای فاصله کانونی 50 میلی متر در قاب کامل و فیلمبرداری، 35 میلی متر مدرن در حسگرهای Aps-c و 25 میلی متر در حسگرهای Micro Four Third  است. این لنزها به لنزهای معمولی نیز معروفند و دارای حداقل دیافراگم f/1.8 هستند. این لنز ها برای عکس برداری در نور کم مناسب و ارزان هستند.

5-عکس برداری از سازه ها با لنزهای زاویه گسترده

در این نوع عکس برداری لنزهای زاویه گسترده با فاصله کانونی بین 10 تا 18 میلی متر ضروری اند و در حسگرهای کراپ قرار می گیرند. دست شما در انتخاب این نوع لنزها باز است، زیرا دیافراگم اهمیت ندارد و به فوکوس اتوماتیک نیاز ندارید. تنها محدودیت این است که در برخی مکان های عمومی امکان ایجاد سه پایه ثابت نیست و می توانید به جای آن مدل موقت آن را ایجاد کنید یا درجه دیافراگم را وسیع تر کنید.

6- عکس برداری از حیات وحش با لنزهای تله فوتو بلند

لنز های مناسب در این زمینه لنز های بلند هستند و البته هر چه بلندتر باشند قیمت بالاتر می رود. برای نقطه شروع چیزی میان 300 تا 700 میلی متر مناسب است. هر چه دیافراگم بیشتر باشد بهتر است ولی این مورد باز هم هزینه را بالا می برد. همچنین تثبیت کننده تصویر در این نوع عکس برداری ضروری است. دو نکته درباره انتخاب لنز در این نوع عکاسی:

  1. برای بزرگنمایی و کوچک کردن زوم دستی دقیق تر و سریع تر از زوم غیردستی می باشد.
  2. به دلیل عکس برداری در فضای باز، لنزی با بدنه مقاوم در برابر خطرات آب و هوایی مناسب تر است.

    عکس برداری پرتره با دیافراگم بزرگ و لنز تله فوتو متوسط

لنز  پرتره کلاسیک لنزی با کوچک تا متوسط با درجه دیافراگم بالاست. در یک حسگر کراپ با فاصله کانونی 60 تا 80 میلی متر و دیافراگم f/2.8 قابل قبول است ولی با دیافراگم f/1.8 عکس های بهتری می گیرد. مواردی که به شما عکس های پرتره بهتری را می دهند: تمرکز دقیق روی صورت، پس زمینه نرم و خام و تحریف نکردن عکس است. در این نوع عکاسی با لنز های زوم به دلیل دریچه دیافراگم کمتر، نمی توانید عکس هایی با عمق کم ثبت کنید.

8- عکس برداری نمای نزدیک با لنز ماکرو

این لنزها دارای سطح بزرگنمایی بیشتر نسبت به لنزهای استاندارد هستند و می توانند عکس ها را با جزئیات بیشتری ثبت کنند. فاصله کانونی 60 میلی متر می تواند مناسب باشد. لنز گسترده تر می تواند انعطاف کمتری را در اختیار شما بگذارد. در این نوع عکاسی، هدفی که از آن عکس می گیرید مهم است، اگر عکس ها را از نمای خیلی نزدیک بگیرید عکس ها دچار مشکل می شوند یا اگر عکس های خود را در نور طبیعی بگیرید، ممکن است در عکس های خود با سایه ای روشن مواجه شوید.

9- عکاسی ورزشی و اکشن با دیافراگم بزرگ، لنز تله فوتو بلند

در این نوع به لنزی نیاز دارید که هر چه سریع تر هدف را دنبال کرده و در زمان مناسب بتواند به سرعت روی آن فوکوس کند. برای این کار به لنزی تله فوتو بلند با فاصله کانونی بین 100 تا 400 میلی متر نیاز داریم همچنین تثبیت کننده تصویر می تواند ابزاری مناسب در این نوع عکاسی باشد. قیمت درجه دیافراگم بسته به نوع انتخاب شما متفاوت است ولی لنزی با درجه دیافراگم f/5.6 می تواند مناسب باشد. هنگامی که سطح نور صحنه کاهش میابد، باید برای گرفتن عکس خود تلاش کنید زیرا در این صورت تفکیک پذیری بین موضوع و زمینه سخت تر می‌شود.

10- عکاسی در نور کم و شب با دیافراگم گسترده با فاصله کانونی دلخواه

حداقل درجه دیافراگم مورد نیاز در این نوع عکس برداری f/2.8 یا ترجیحا بزرگتر است. با وجود نیاز به این درجه دیافراگم باید هدف خود را لنزهای اولیه قرار دهیم. فاصله کانونی به جایی که می خواهید عکس برداری کنید بستگی دارد. به طور کلی لنزی با فاصله کانونی 35 میلی متر و درجه دیافراگم f/1.8 مناسب و مقرون به صرفه است و به شما امکان عکس برداری با زوم و در نور کم را می دهد.

و حالا شما می دانید که برای هر نوع عکس برداری به چه لنزی نیاز دارید و برای خرید لنز باید چگونه عمل کنید زیرا با مدل های عکس برداری محبوب و لنز های مناسب برای آن ها آشنا شده اید.

دیدگاهتان را بنویسید