آموزش چگونگی بلاک کردن وب سایت ها روی سیستم عامل اندروید

در حالی که دانستن نحوه بلاک کردن یک وب سایت بر روی کامپیوترتان مفید است، اما این تنها بخشی از معادله است، زیرا شما احتمالا یک گوشی هوشمند نیز دارید. شاید بخواهید محتوای صریح روی دستگاه کودک خود را فیلتر کنید و یا یک وب سایت که بخش زیادی از زمان شما را به خود اختصاص می دهند را بلاک کنید، بلاک کردن وب سایت ها یک مهارت مفید است که باید داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه مسدود (بلاک) کردن وب سایت روی اندروید را بررسی کنیم.

بلاک کردن وب سایت ها روی سیستم عامل اندروید

قبل ازآغاز، توجه به این نکته مهم است که هیچ راه حل مناسبی برای بلاک کردن وب سایت ها بر روی اندروید وجود ندارد. کودک شما ممکن است قادر به عبور از فیلنر هایی باشد که شما تنظیم کرده اید. مطمئن ترین راه برای بلاک کردن وبسایت ها روی اندروید، تغییر فایل هاست (میزبان) است.

در ادامه ویژگی های مختلف هر روش را بیان می کنیم:

۱. نحوه بلاک کردن وب سایت ها روی اندروید با BlockSite

متاسفانه هیچ راهی برای مسدود کردن وب سایت ها در کروم روی اندروید وجود ندارد. از آنجایی که نسخه اندروید از افزونه های کروم پشتیبانی نمی کند، شما حتی نمی توانید به طرف اپلیکیشن های واسط بروید تا این کار را انجام دهید. شما می توانید در فایر فاکس با استفاده از افزونه ها وب سایت ها را بلاک کنید. این روش بهترین راه حل نیست زیرا تنها آن ها را در یک مرورگر بلاک می کند. کودکان شما می توانند به سادگی آن ها را در مرورگر دیگری باز کنند یا نسخه دیگری را از گوگل پلی دانلود کنند تا بلاک شما را دور بزنند.

در عوض، شما می توانید از اپلیکیشن رایگان دیگری به نام BlockSite استفاده کنید. این سرویس هم چنین روی دسکتاپ هم قابل دسترس است و به همان روشی که در موبایل استفاده می شود، این جا هم به همان شیوه به کار می رود. پس از نصب اپلیکیشن، برای بلاک کردن وب سایت روی علامت به اضافه در صفحه اصلی ضربه بزنید، به سادگی یک آدرس وب سایت وارد کنید و روی جعبه در سمت راست بالا ضربه بزنید تا آن را ذخیره کنید. حال زمانی که بخواهید وب سایت را در هر مرورگری ببینید، مشاهده می کنید که بلاک شده است.

اندروید

قابلیت های بیشتر BlockSite

BlockSite این امکان را به شما می دهد که کمی فراتر بروید. علاوه بر بلاک کردن وب سایت ها شما می توانید هم چنین اپلیکیشن ها را هم روی دستگاه خود بلاک کنید. این مورد برای مواقعی که می خواهید گوشی خود را به کودکانتان بدهید و از بابت اینکه آن ها به اطلاعات حساس دسترسی نداشته باشند، نگرانی نداشته باشید بسیار مناسب است.

این اپلیکیشن هم چنین به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن ها را فقط برای ساعات خاصی بلاک کنید. روی آیکون ساعت در بالای لیست اپلیکیشن ها ضربه بزنید و در این قسمت می توانید زمان آغاز و پایان بلاک اپلیکیشن ها را تنظیم کنید. این مورد هم چنین به شما اجازه می دهد روزهای هفته را هم انتخاب کنید.

سربرگ Adult Block در پایین صفحه را انتخاب کنید و از طریق می توانید دسترسی به همه وب سایت هایی که برای جوانان مناسب نیستند را بلاک کنید. البته هیچ چیز عالی نیست اما قابلیت های خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

در سمت راست روی منو سه نقطه ای کلیک کنید و آن را باز کنید. حال در این قسمت Settings  را برای دو ابزار کاربردی باز کنید. اگر از BlockSite روی کامپیوتر خود استفاده می کنید، از قابلیت Sync BlockSite برای همگام سازی لیست بلاک خود استفاده کنید. مورد مهم تر اینکه از امکان Password Protection برای دور نگه داشتن کودکان از غیر فعال کردن بلاک ها استفاده کنید. شما می توانید یک پین یا الگو برای امن نگه داشتن اپلیکیشن و جلوگیری از اعمال تغییرات بر وب سایت ها یا اپلیکیشن ها تنظیم کنید.

برای اپلیکیشنی که با پسورد محافظت می شود، وب سایت هایی که بلاک شده اند و هر سایت یا اپلیکیشن دیگری که می خواهید به آن محدودیتی اعمال کنید، BlockSite بهترین راه برای بلاک کردن وب سایت ها روی اندوریود است. این برنامه روی وای فای یا شبکه های موبایل کار می کنند. غیر فعالسازی آن ها به سادگی امکان پذیر نیست و به سادگی هم قابل تنظیم هستند تنها نقطه ضعف آن عبارت است از  اینکه کودکان شما می توانند به سادگی اپلیکیشن را لغو نصب کنند و در نتیجه همه محدودیت های اعمال شده را حذف کنند. شما می توانید اپلیکیشنی مانند AppLock را برای جلوگیری از دسترسی به قابلیت لغو نصب استفاده کنید. اما باز هم این اپلیکیشن کامل نیست زیرا حذف نصب اپلیکیشن ها از قسمت های مختلف اندروید امکان پذیر است.

۲. بلاک کردن وب سایت ها روی وای فای با استفاده از DNS Filtering

اگر می خواهید تعداد زیادی از وب سایت های خطرناک، صریح و مضر را با تلاش نسبتا کمی بلاک کنید، می توانید فیلتر DNS را راه اندازی کنید. این به شما این امکان را می دهد که تمام مقوله های وب سایت خود را فیلتر کنید. DNS یک روش آسان برای انجام این کار ارائه می کند. شما می توانید از برنامه از پیش تعیین شده Family Shield برای مسدود کردن محتوای بزرگ سال روی هر دستگاه آندروید استفاده کنید. برای فعالسازی فیلتر Family Shield در یک دستگاه آندروید به Settings > Network & internet > Wi-Fi بروید روی نام شبکه ای که می خواهید فیلترینگ را به آن اعمال کنید، ضربه بزنید سپس برای اعمال تغییرات از آیکون مداد استفاده کنید.

در پنجره نتیجه قسمت Advanced options را باز کنید و به پایین بیایید. تنظیمات آی پی را از DHCP  به Static تغییر دهید. سپس در فیلدهای DNS 1 و  DNS 2 به ترتیب  ۲۰۸٫۶۷٫۲۲۲٫۱۲۳ و ۲۰۸٫۶۷٫۲۲۰٫۱۲۳ را وارد کنید. تنظیمات خود را ذخیره کنید. پس از انجام این مراحل، به وبسایت internetbadguys.com رفته و اطمینان حاصل کنید که همه چیز صحیح است.

فیلترینگ روی Android با  Router

با این حال که تنظیمات آن آسان است اما اعمال فیلتر DNS به صورت مستقیم روی دستگاه اندروید را توصیه نمی کنیم. تنظیمات برای هر شبکه هستند، بنابراین باید آن را برای هر شبکه وای فای که به آن متصل هستید تکرار کنید. علاوه بر این تکنولوژی های جدید درباره کودکان به سادگی تنظیمات DNS را برای حذف فیلترینگ پاک می کند.

به این دلیل ما تنظیمات OpenDNS را روی روتر به جای راه حل قبلی توصیه می کنیم. انجام این کار فیلتر کردن خود را به هر وسیله ای بر روی شبکه شما به جای یکی از آن ها اعمال خواهد کرد. به علاوه، بچه های شما به راحتی نمی توانند تنظیمات را تغییر دهند، چون آن ها پشت یک گذرواژه قفل شده اند. با گذرواژه حساب تان، در صورت نیاز می توانید یک سایت مسدود کننده را نادیده بگیرید.

اگرچه حتی با اعمال فیلترینگ DNS روی روتر منزل خود، کودکان شما هم چنان می توانند فیلترینگ را با اتصال به داده موبایل پشت سر بگذرانند.

سایر روش ها برای بلاک کردن وب سایت ها روی اندروید

علی رغم سایر روش های دیگری که برای بلاک کردن وب سایت ها روی اندروید وجود ارند، بیشتر آن ها مشابه روش های بالا هستند. همانطور که اشاره کردیم، هیچ افزونه ای برای بلاک کردن وب سایت ها وجود ندارد زیرا تنها به یک مرورگر می توانند اعمال شوند.

شما می توانید از اپلیکیشنی مانند NetGuard به عنوان یک فایروال استفاده کنید اما این روش برای بلاک کردن چند وب سایت بسیار پیچیده است. برای نیمی از کاربران BlockSite  بسیار ساده تر است زیرا به عنوان یک VPN عمل می کند اما نمی توانید از یک VPN دیگر در کنار آن استفاده کنید.

بسیاری از اپلیکیشن های امنیت اندروید هم قابلیت بلاک کردن وب سایت ارائه می دهند. اگرچه برای استفاده از این قابلیت ها باید اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنید. این راه حل بسیار سخت است زیرا قابلیت های بسیاری که مورد نیاز نیستند را ارائه می کنند.

به همین دلیل برای محافظت بیشتر برای کودکان، استفاده از BlockSite روی هر دستگاهی که می خواهید از آن محافظت کنید استفاده کنید. و در کنار آن از OpenDNS روی شبکه خانگی خود استفاده کنید. این روش حتی اگر  BlockSite را لغو نصب کنید و OpenDNS به عنوان یک پشتیبان در شبکه خانگی عمل می کند از این رو آن ها نمی توانند آن را لغو نصب کنند.  از AppLock یا Google Family Link استفاده کنید اگر نگران حذف BlockSite توسط کودکانتان هستید.

شما از چه ترفندهایی برای بلاک کردن وب سایت ها روی اندروید استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش چگونگی بلاک کردن وب سایت ها روی سیستم عامل اندروید;

  1. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید از طریق مرورگر کروم اندروید با فیلترشکن و گزینه سرچ پنهان یا برگه ناشناس جدید تمامی سایت های غیراخلاقی باز میشه و قبلش تمامی تنظیمات گوگل رو انجام دادم تأثیری نداشته اگه راهی دارید ممنون میشم معرفی کنید؟

    پاسخ
  2. یه راهه حل نیست که نزاریم این بر نامه از روی گوشی پاک نشه یعنی اگه پینم بزاریم روی برنامه میشه بیان برنامه رو از گوشی پاک کنن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید