6 برنامه برتر برای مشاهده فایل‌های PDF در ویندوز

برنامه‌های PDF خوان بسیاری با کیفیت بالا و هزینه رایگان وجود دارند. PDF خوان‌های جایگزینی که در این مطلب فهرست شده‌اند، به جای آن برنامه‌های کوچک و کم‌کاربرد قدیمی که فقط برای «باز کردن» فایل‌ها طراحی شده‌اند، بسیار جذاب‌تر خواهند بود. این برنامه‌ها، ویژگی‌های منحصر به فردی همچون یادداشت‌گذاری در صفحه و رنگ کردن جملات و کلمات را ارائه می‌دهند. بعضی از این برنامه‌ها ابزار ویرایشی‌ای در خود دارند که حتی برنامه Adobe Acrobat Reader نیز از آن‌ها بهره‌مند نیست. اگر سیستم عاملتان مک است، این مطلب را مطالعه کنید.

مرورگرها

در مرورگرهای google chrome، Firefox یا Microsoft Edge، برنامه PDF خوان درونی تعبیه شده است. قطعا این PDF خوان‌ها همه قابلیت‌های سایر PDF خوان‌ها را ندارند، اما استفاده از آن‌ها روشی بسیار سریع برای خواندن فایل‌ها به شما ارائه می‌دهد و همچنین در بسیاری از منابع سیستم صرفه‌جویی می‌کند.

البته سبک بودن و دسترسی ساده در این برنامه‌ها، بهایی دارد. PDF خوان‌های درونی مرورگرها قطعا با سایر همکاران خودشان قابل مقایسه نیستند. علاوه بر آن، این PDF خوان‌ها، قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند پر کردن فرم‌ها، نشانه‌گذاری اسناد و یادداشت‌نویسی را در خود ندارند. این قطعا یک ضعف اساسی است اما برای کاربران معمولی پی دی اف خوان‌ها، مسئله زیاد مهمی به شمار نمی‌رود.

Microsoft Edge

با استفاده از این برنامه، فایل‌های PDF در همان صفحات مرورگر باز می شوند. تنها چیزی که صفحات عادی و فایل‌های PDF را از یکدیگر مشخص می‌کند، نوار ابزاری است که در بالای صفحه مربوط به فایل پی دی اف باز می‌شود. با استفاده از نوار ابزار موجود، می‌توانید در اسناد جستجو کنید، سطح بزرگنمایی را تنظیم کنید، از فایل‌ها پرینت بگیرید و یا آن‌ها را ذخیره کنید.

توجه: این مرورگر تا سال 2016 از یک برنامه PDF خوان بهره‌مند نبود. هرچند از آن زمان به بعد این مشکل حل شده است، اما به دلیل تازگی این برنامه، بهتر از است همیشه محض اطمینان آپدیت‌های جدید را دریافت کنید.

برای تغییر PDF خوان پیش‌فرض در ویندوز 10، به مسیر Start>Settings بروید. مسیر Apps>Default apps را دنبال کرده و روی Choose default apps by file type کلیک کنید. سپس نرم افزاری که می‌خواهید را در افزونه فایل‌های PDF انتخاب کنید. می‌توانید مرورگری دیگر، یا یک برنامه PDF خوان دیگر انتخاب کنید.

Google Chrome

دسترسی پی دی اف مرورگر کروم هم مشابه مرورگر Edge است. کلیدهای کنترل سطح بزرگنمایی در گوشه سمت راست پایین صفحه قرار دارند. همچنین علاوه بر قابلیت‌های مرورگر Edge، در این برنامه قابلیت چرخاندن سندتان را نیز دارید.

اگر کروم مرورگر پیش فرضتان است اما ترجیح می‌دهید برنامه دیگری فایل های پی دی اف را باز کند، می‌توانید PDF خوان درونی کروم را غیر فعال کنید.

Chrom://settings/content را باز کنید. صفحه را تا انتها به پایین بکشید و در بخش PDF Documents، تیک گزینه Open PDF files in the default PDF viewer application را فعال کنید. مطمئن شوید که یک PDF خوان پیش‌فرض برای ویندوز تعیین کرده‌اید.

Mozilla Firefox

در میان PDF خوان‌های درون-مرورگری، فایرفاکس بهترین گزینه است. علاوه بر قابلیت‌های استاندارد ارائه شده در کروم و Edge، در این مرورگر می‌توانید نوار کناری را گسترش دهید، صفحه را در دو جهت بچرخانید و حتی از قابلیتی به نام ابزار دستی (hand tool) بهره‌مند شوید.

برای غیر فعال کردن این پی دی اف خوان، مسیر Menu>Options>Applications را دنبال کنید. کنار بخش Content Type Portable Document Format، در منوی Action، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

Sumatra PDF

از آنجایی که Sumatra PDF زیاد به منابع سیستم سخت نمی‌گیرد، بهترین برنامه جایگزینی است که می‌توان برای باز کردن فایل های PDF از طریق مرورگر، از آن استفاده کرد. همچنین برنامه به صورت open source در اختیار کاربران قرار می گیرد. ضمناً اگر چیز ساده‌تری می خواهید نیز می‌توانید به جای نسخه دسکتاپ، نسخه قابل انتقال نرم افزار را دانلود کنید.

Sumatra PDF ابزاری برای ویرایش یا قابلیت‌های پیشرفته ندارد، این برنامه فقط یک پنجره است که با سرعت فوق العاده وحشتناک بالایی بارگذاری می‌شود و فایل‌های پی دی اف  را نمایش می‌دهد. با این وجود، برنامه از صفحات پشتیبانی می‌کند. همچنین همگام شدن این برنامه با کلیدهای میانبر صفحه‌کلید، سرعت عمل کاربر در باز کردن فایل‌های PDF را بالاتر نیز می‌برد. علاوه بر این‌ها، این برنامه از فرمت‌های دیگر مانند eBook، CBZ و CBR نیز پیشتیبانی می‌کند..

لینک دانلود: Sumatra PDF

Nitro PDF Reader

ویژگی منحصر به فرد: با نرم افزارهای Microsoft Office ترکیب می‌شود و ویژگی‌های گسترده‌تری ارائه می‌دهد.

اگر یک کمپانی، استراتژی خروج داشته باشد، آن کمپانی Nitro است. دسترسی برنامه کاملا از روی Microsoft Office طرح‌برداری شده است و دقیقا مانند Office، این برنامه نیز ویژگی‌هایی غنی دارد.

بر خلاف بسیاری از PDF خوان‌های رایگان، با این برنامه می‌توانید فرم‌ها را پر کنید و با استفاده از ID دیجیتال خود، اسناد را نشانه گذاری کنید. می توانید در این برنامه یادداشت‌نویسی کنید یا تصاویر موجود در فایل را از آن بیرون بکشید. همچنین می توانید فایل های PDF را به فایل‌های متنی ساده با قابلیت ویرایش (Plain text document) تبدیل کنید.

لینک دانلود: Nitro Reader 5

Foxit Reader

ویژگی منحصر به فرد: پر قابلیت‌ترین برنامه PDF خوان رایگان

Foxit Reader یکی از اولین‌های جریان اصلی بود که به عنوان جایگزین، مقابل Adobe Reader قرار گرفت. و هنوز هم گزینه‌ای محشر باقی مانده است، زیرا از میان تمام همکاران رایگانش، تنها برنامه‌ای است که قابلیت‌های فراوانی ارائه می‌دهد.

در نوار دسترسی برنامه سربرگ‌های ویرایشی بسیاری تعبیه شده است. این سربرگ‌ها اختیارات ویرایشی پیشرفته‌ای را در خود جای داده‌اند. اختیاراتی چون علامت گذاری متن، تایپ کردن، مدیریت فرم‌ها، امضای دیجیتال، مدیریت بازبینی‌ها، ردگیری تغییرات و اتصال فایل‌های PDF از جمله این اختیارات هستند.

یکی از بهترین قابلیت‌های این برنامه، این است که به کاربر اجازه می‌دهد میانبرهای دلخواهش را به بخش Quick Action Toolbar اضافه کند. این بخش در گوشه بالای سمت چپ قرار دارد.

مانند Nitro، این برنامه نیز به شدت از نوار دسترسی مایکروسافت الهام گرفته است. ضمناً غنای ویرایشی موجود در برنامه، بهایی نیز دارد: استفاده بالا از منابع سیستم. هرچند، استفاده از نسخه قابل انتقال این برنامه ممکن است مقدار استفاده را کمی پایین بیاورد.

لینک دانلود: Foxit Reader

STDU Viewer

ویژگی منحصر به فرد: عملکرد بسیار خوب در جستجو میان اسناد متعدد

این برنامه می‌خواهد تنها نرم افزار مورد استفاده برای خواندن اسناد تخصصی، کتاب ها و هر نوع فرمت دیگری باشد. STDU Viewer، از فرمت‌های TXT، Comic Book Archive، PDF، DjVu، MOBI، EPub، تعدادی از فایل‌های Image و بسیاری فرمت‌های دیگر پشتیبانی می‌کند.

ویژگی منحصر به فرد این برنامه، توانایی آن در مدیریت اسناد مختلف و متعدد به طور همزمان است. در این برنامه امکان باز کردن فایل‌ها در صفحات متعدد، امکان گسترش صفحه جستجو، و ایجاد نشانک‌ها و برجسته‌کردن جملات، ضمن جستجو میان آن ها وجود دارد. همچنین می‌توانید بخش‌های کوچک اسناد جاری را نمایش دهید و صفحه نمایش را برای مقایسه صفحات مختلف – در یک سند – جدا کنید. قابلیت جذاب دیگر این است که می توانید رنگ‌ها را معکوس کنید، برای مثال می توانید نوع نمایش رنگ‌ها را از «رنگ سیاه روی پس‌زمینه سفید» به «رنگ سفید روی پس‌زمینه سیاه» تغییر دهید؛ این کار باعث کاهش آسیب بینایی می‌شود.

در حالی که STDU Viewer تمام قابلیت‌های Nitro و Foxit را ندارد، اما برای کسانی که ناچارند فایل‌های دیجیتال زیادی بخوانند، جایگزینی عالی به شمار می‌رود.

لینک دانلود: STDU Viewer

Adobe Reader

ویژگی منحصر به فرد: دسترسی راحت و قابلیت‌های ساده

پی دی اف خوان شرکت Adobe عملاً به عنوان برنامه استاندارد باقی می‌ماند. با حجمی حدود 105MB – البته بدون بهره‌مندی از خدمات اضافه – این برنامه قهرمان بلامنازع برنامه‌های پی دی اف خوان است که در این فهرست جای می‌گیرد.

بخش خوب ماجرا آن جاست که Adobe Reader، با نوار دسترسی لذت بخش و نداشتن قابلیت‌های بیش از حد، برنامه‌ای پراستفاده باقی می‌ماند. با این برنامه می‌توانید یادداشت بگذارید، بخش‌های مختلف را پر کنید یا نشانه گذاری کنید و فرمت‌ها را به فرمت پی دی اف یا فرمت‌های دیگر تبدیل کنید. اگر در استفاده از برنامه‌های PDF خوان دیگر به مشکل بر می‌خورید، اطمینان می‌دهیم که با این برنامه، از چنان مشکلاتی رنج نخواهید برد.

لینک دانلود: Adobe Acrobat Reader DC

1 دیدگاه دربارهٔ «6 برنامه برتر برای مشاهده فایل‌های PDF در ویندوز;

دیدگاهتان را بنویسید