بهترین برنامه‌های ریکاوری برای سیستم عامل مک

این مطلب با سناریویی وحشتناک آغاز می‌شود: «مدتی است که سیستم مکتان دردسرساز شده و شما نیز مشکلات آن را نادیده گرفته‌اید، یا راه حلی برای حل آن‌ها پیدا نکرده‌اید؛ حالا ناگهان سیستمتان از روشن شدن سر باز می‌زند.» خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا قبلاً از داده‌هایتان بکاپ نگرفته‌اید… آیا حالا راهی برای برگردادن داده‌های از دست‌رفته دستگاه مکتان وجود دارد؟ خوشبختانه، برنامه‌های ریکاوری ای وجود دارند که می‌توانند تصاویر و فایل‌هایتان را از روی هارد درایو خراب یک دستگاه مک بازیابی کنند.

قبل از آنکه به سراغ چنین برنامه‌هایی بروید، توجه کنید راه‌هایی وجود دارند که ممکن است بتوانید با استفاده از آن‌ها دوباره سیستم مکتان را راه‌اندازی کنید و از اطلاعات آن بکاپ بگیرید.

اگر قادر نیستید سیستم مکتان را بوت کنید و از روش‌های گفته شده در لینک بالا استفاده کنید، راه حل بعدی شما، استفاده از یک برنامه بازیابی داده‌ها می‌باشد. خوشبختانه در این روش، چند گزینه در اختیار خواهید داشت. بعضی از این برنامه‌ها، نسخه‌های پولی‌ای دارند که قادرند بعضی از فایل‌ها را بازیابی کنند و حداقل قادرند قبل از اینکه پولی پرداخت کنید، مشخص کنند آیا اطلاعات شما قابل بازیابی هستند یا خیر. متاسفانه چنین برنامه‌هایی قبل از آنکه به شما اجازه بدهند آنچه نیاز دارید را بازیابی کنید، مبلغی دریافت خواهند کرد. منتهی اگر صدها مورد از تصاویر و فایل‌های با ارزش خود را از دست داده‌اید، برای برگرداندن آن‌ها هیچ بهایی آنچنان سنگین نخواهد بود.

برنامه‌های ریکاوری داده‌های سیستم مک چگونه کار می‌کنند؟

تمام برنامه‌های ریکاوری داده، روش کار مشابهی دارند. اگر دایرکتوری بتواند تشخیص دهد مکانی که فایل‌ها در آن ذخیره شده‌اند قابل بازیابی است، باقی کارها آسان خواهند بود. منتهی اگر چنین نباشد، نرم‌افزار به دنبال الگوهای آشنایی که مشخص‌کننده نوعی فایل هستند، داده‌ها را اسکن خواهد کرد. شانس بالایی وجود دارد که در آن فایل‌ها، داده‌هایی وجود داشته باشند.

به فرایند به هم متصل کردن بخش‌های مختلف فایل‌ها، به چشم فرایندی زمان‌بر بنگرید. اگر از خود کمی صبر نشان بدهید قادر خواهید بود اکثر فایل‌هایی که دوباره‌نویسی نشده‌اند را – از لحاظ تئوری – نجات دهید. اگر هارد درایو هنوز کار می‌کند و فرماندهی دستگاه هنوز در حال اسکن کردن است، پس هنوز امیدی وجود دارد. بعضی درایوها ممکن است چند روز وقت بگیرند تا کاملاً اسکن شوند. هر چه حجم درایوها بیش‌تر باشد، زمان اسکن کردن آن‌ها بیش‌تر به طول می‌انجامد. منتهی اگر اطلاعات از دست رفته بسیار مهم باشند، ارزش این صرف وقت را خواهند داشت.

در ادامه مشهورترین نرم‌افزارهای ریکاوری داده‌های سیستم‌های مک که ممکن است به کارتان بیایند را معرفی می‌کنیم.

EaseUS

  • قیمت: 95 دلار
  • خرید از سایت Easeus

از آنجایی که این برنامه یک نسخه رایگان دارد که2  گیگابایت حافظه در اختیار کاربر می‌گذارد، گزینه خوبی برای ریکاوری فایل‌های حذف‌شده به شمار می‌رود. حجم ارائه شده در نسخه رایگان این برنامه شاید زیاد به نظر نرسد، اما از حجم ارائه شده در اکثر برنامه‌ها بیش‌تر می‌باشد. ضمناً پتانسیل این مقدار حجم برای اینکه آنچه به دنبالش می‌گردید را پیدا کنید کافی است. یا حداقل برای آنکه پیش از خرید نسخه کامل، اطمینان پیدا کنید این برنامه قادر به پیدا کردن داده‌های از دست رفته‌تان می‌باشد، کافی است.

نسخه نامحدود این برنامه، 89.95 دلار (حدود 69 یورو) قیمت دارد و قادر خواهد بود فایل‌هایتان را از روی یک درایو خراب یا از روی یک درایو فرمت‌شده بازیابی کنید. همچنین ممکن است قادر به بازیابی داده‌ها از یک پارتیشن (بخش) حذف‌شده نیز باشد. از آنجایی که EaseUS قادر به ساخت درایوهای USB می‌باشد که قادر به بوت شدن هستند، می‌تواند حتی از روی سیستم‌عامل‌های مکی که توانایی بوت شدن ندارند، داده‌ها را بازیابی کند.

EaseUS می‌تواند با APFS، HFS+، HFS X، FAT (FAT16، FAT32)، exFAT و NTFS کار کند. ضمناً این برنامه محدود به بازیابی داده‌ها از هارد درایو‌ها نیست، بلکه امکان استفاده از آن برای بازیابی داده‌ها از روی حافظه‌های SSD، USB و کارت‌های حافظه نیز وجود دارد.

پس از آنکه این برنامه موقعیت داده‌هایتان را مشخص کرد، فایل‌ها را با نام کاملشان به نمایش می‌گذارد. می‌توانید هر یک از فایل‌ها را بررسی کنید، یعنی می‌توانید آن ها را در فرمت‌های plain text یا hex و یا با استفاده از یک نمایش‌دهنده فایل‌های image، باز کنید.

MiniTool Mac Data Recovery

  • قیمت: 79 دلار
  • خرید از سایت MiniTool

با این برنامه، پیش از پرداخت پول، فقط قادر خواهید بود یک مگابایت داده بازیابی کنید. منتهی MiniTool یک دوره حداقل سی روزه با گارانتی برگرداندن پول، به کاربران ارائه می‌دهد. به این صورت، اگر برنامه نتوانست کاری را که باید، انجام دهد، شما قادر خواهید بود پولی که پرداخته‌اید را پس بگیرید.

یکی از اختیارات این برنامه شامل ریکاوری پارتیشن‌های حذف‌شده می‌باشد که نه تنها امکان اسکن کردن پارتیشن‌های فعلی درایوتان را دارد، بلکه می‌تواند المان‌های پارتیشن‌های قدیمی را که فرمت شده‌اند نیز پیدا کند.

همچنین قابلیت‌هایی برای Undelete Recovery، ریکاوری پارتیشن‌های آسیب‌دیده و ریکاوری رسانه‌های دیجیتال وجود دارد. مورد دوم برای مواقعی که می‌خواهید تصاویر حذف شده از روی یک کارت SD را بازیابی کنید مفید خواهد بود. همچنین هنگام بازیابی داده‌های حذف‌شده از روی کارت‌های حافظه یا فلش‌درایوها نیز مفید واقع خواهد شد. ضمناً ابزار ریکاوری پارتیشن‌ها، در بازیابی داده‌ها از روی پارتیشن‌های حذف‌شده نیز به شما کمک خواهد کرد.

اگر از Undelete Recovery استفاده کنید، برنامه دستگاه را اسکن می‌کند و هر آنچه که می‌تواند را موقعیت‌یابی می‌کند؛ می‌توانید تمام داده‌های بازیابی‌شده را در یک پوشه ذخیره کنید. همچنین اگر دریافتید اسکن دارد زمان زیادی به طول می‌انجامد، می‌توانید داده‌ها را ذخیره کنید و بعداً ادامه کار را از سر بگیرید. این روش در مواقع سر و کار داشتن با ولیوم‌های (Volume) بسیار حجیم، کارآمد می‌باشد.

این برنامه در کنار پشتیبانی از فایل‌های مک، قابلیت پشتیبانی از معماری فایل‌های ویندوز همچون NTFS، FAT16 و FAT32 نیز ارائه می‌دهد. اگر Boot Camp داشته باشید، این قابلیت می‌تواند مفید واقع شود.

قابلیتی نیز برای ساخت یک بوت ولیوم (boot volume) وجود دارد که می‌توان در مواقعی که دستگاه مک، بوت نمی‌شود، از آن استفاده کرد. البته این قابلیت با نسخه اصلی نرم‌افزار همگام‌سازی نشده است.

Data Rescue 5

کاربران می‌توانند پیش از دانلود برنامه Data Rescue 5، برنامه رایگان Deleted File Finder متعلق به Prosoft را دانلود کرده و پیش‌نمایشی از فایل‌هایی که قابل بازیابی هستند، مشاهده کنند. همچنین یک نسخه امتحانی از Data Rescue 5 وجود دارد که می‌توانید پیش از خرید نرم‌افزار کامل، آن را دانلود کنید. با این نسخه می‌توانید درایو خود را اسکن کنید و دریابید چه فایل‌هایی قابل بازیابی هستند.

برنامه 99 دلاری Data Rescue 5 محدود به استفاده روی پنج دستگاه می‌باشد، منتهی می‌توانید دفعات متعددی از آن استفاده کنید. با این برنامه کاربران می‌توانند درایوها را اسکن کنند و از روی یک درایو خراب، یک درایو سالم کلون (کپی) کنند. همچنین در صورتی که قادر به بوت کردن سیستم‌عاملشان نیستند، می‌توانند یک درایو ریکاوری ایجاد کرده و از آن استفاده کنند. ضمناً امکان بازیابی داده‌ها از روی درایوهای فرمت‌شده نیز وجود دارد. امکان کار با درایوهایی که به صورت متداول، مانت (mount) نمی‌شوند نیز وجود دارد.

می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که هشدارهای هارد درایوی که سرعت پایینی دارد را نادیده بگیرد و تمام داده‌های ممکن را از هارد درایو بیرون بکشد؛ بدون توجه به این که این کار چقدر طول خواهد کشید. آگاه باشید که بر حسب اندازه ولیوم، این کار ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد؛ منتهی نکته مهم اینجاست که Data Rescue قادر خواهد بود داده‌ها را بازیابی کند.

این نرم‌افزار قادر به اسکن کارت‌های SD، درایوهای USB، SSDها و… می‌باشد. Data Rescue می‌تواند به دنبال 150 نوع فایل شناخته‌شده جستجو کند. این فایل‌ها شامل انواع مختلف فایل‌های image، ویدیوها و آرشیوها می‌شوند. ضمناً قادر به اسکن کردن ماشین‌های مجازی می‌باشد و می‌تواند داده‌های یک پارتیشن Boot Camp را ریکاوری کند.

یک راهنمای ریکاوری آسان نیز در برنامه وجود دارد که می‌تواند فرایند ریکاوری را به بیش‌ترین حد ممکن ساده کند. همچنین ایمیل‌هایی درباره روند ریکاوری از سوی برنامه دریافت خواهید کرد.

Disk Drill

  • قیمت: 89 دلار
  • خرید از سایت CleverFiles

شما می‌توانید نسخه ساده و رایگان 508 Software (معروف به Clevefiles) را دانلود کرده و با استفاده از آن دریابید کدام داده‌هایتان قابل بازیابی می‌باشند. جزئیاتی مربوط به اسامی فایل‌ها و تاریخ ایجاد تغییرات آن‌ها نیز به اطلاعتان رسانده می‌شود. همچنین ممکن است قادر باشید اسناد از دست رفته را باز کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. منتهی برای اجرای اسکن‌های دقیق، صادر کردن داده‌ها، ساخت دوباره کاتالوگ و جستجوی پارتیشن‌های از دست‌رفته، باید برنامه را به نسخه Disk Drill Pro (نسخه حرفه‌ای) ارتقا دهید.

نسخه رایگان قادر به بکاپ گرفتن از ولیوم‌های خراب روی یک درایو خارجی نیز می‌باشد. این بکاپ‌‌ها با فرمت دیسک ایمیج به عنوان فایل DMG ذخیره می‌شوند.

اگر Disk Drill را قبلا نصب کرده باشید و Recovery Vault و سایر ویژگی‌های ریکاوری را فعال کرده باشید، در صورتی که داده‌هایتان را از دست بدهید، عمل ریکاوری سریع و بی‌درد خواهد بود. بنابراین بهتر است نسخه رایگان را روی سیستم خود نصب داشته باشید؛ به این منظور که آمادگی پیش از وقوع حادثه، می‌تواند بعداً از سختی کار کاهش دهد.

Disk Drill محدود به استفاده برای ریکاوری داده‌های دستگاه‌های مک نیست. این برنامه می‌تواند داده‌های هرگونه حافظه متصل به مک را نیز ریکاوری کند. این حافظه‌ها، شامل فلش درایوهای USB و کارت‌های حافظه می‌شوند. ضمناً قابلیت ریکاوری داده‌ها از روی دستگاه‌های iOS نیز در این برنامه وجود دارد. از آنجایی که حرف ریکاوری و بکاپ‌گیری دستگاه‌های iOS به میان آمد، در سایت مای‌ترفند می‌توانید در این مسیر و در این مسیر دو مطلب تخصصی درباره نحوه انجام این کار مطالعه کنید.

کاربران می‌توانند با تغییر Preferences (اولویت‌های) برنامه Disk Drill، دقت جستجو را بالا برده و فرایند اسکن کردن را سرعت ببخشند. برای مثال، می‌توان جستجو را محدود به اسناد ورد کرد و جستجوی هر نوع فایل دیگر را غیر فعال کرد.

Disk Drill نیز قادر به بازسازی کاتالوگ یک پارتیشن +HFS می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید