بایت بال (ByteBall) و آیوتا (IOTA) چیست؟

بایت بال (ByteBall) و آیوتا (IOTA) دو ارز دیجیتالی هستند از پروتکل DAG یا همان گراف جهت دار غیر مدور به جای بلاک چین استفاده می کنند.

شاید تاکنون در مورد ظهور بایت بال (ByteBall) آیوتا (IOTA) در میان 10 ارز رمزنگاری شده برتر چیزهایی شنیده باشید. آیوتا یک پروژه رمزنگاری با استفاده از بلاک چین مبتنی بر DAG است که در جهت صنعت اینترنت اشیاء (IoT) توسعه یافته و بایت بال سیستم غیر متمرکزی است که برای ذخیره سازی داده ها بکار برده می شود. پروتکل گراف جهت دار غیرمدور (Direct Acyclic Graph) یا به صورت اختصار DAG به طور رسمی در سال 2015 معرفی شده است. در این ادامه بیشتر به جزئیات این دو پروژه می پردازیم.

 

بایت بال (Byteball)

بایت بال یک سیستم رمزنگاری شده و غیر متمرکز است که اجازه ذخیره سازی غیرتحریف داده های دلخواه را می دهد. همچنین مشخصه های جالبی مانند DAG و ویژگی های دیگری را از دیدگاه کاربران مطرح می کند. بایت بال با این ویژگی های بسیار جذاب می تواند به نوعی رقیب بیت کوین باشد. همانطور که گفتیم بایت بال یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که ارز دیجیتالی بومی آن Bytes است. این ارز از بلاک چین استفاده نمی کند و تراکنش ها را با رمزگذاری هش ها از ترکانش قبلی به بعدی لینک می کند. این لینک ها یک DAG تشکیل می دهند. بایت بال ابزاری برای انتقال ارز بین کاربران با ارز Bytes یا دیگر ارزهایی که در سیستم تعریف و تبدیل به Bytes می شوند محسوب می شود.

 

آیوتا (IOTA)

آیوتا یک دفتر کلی توزیع شده و متن باز است که بر روی اینترنت اشیاء تمرکز دارد. یکی از ویژگی های برجسته آیوتا این است که می تواند با انواع مختلف سخت افزار کار کند و از دیدگاه کاربر عدم هزینه های تراکنش را جبران می کند.  همچنین آیوتا می تواند به دستگاه های مجهز به اینترنت اشیاء این امکان را بدهد تا داده ها را به صورت امن و غیرقابل نفوذ بیت همدیگر به اشتراک بگذارند. به طور کلی از مزایای این پلتفرم می توان به فاقد ماینینگ، حق الزحمه و بلاک بودن آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید