این نکات را هنگام خیس شدن موبایل رعایت کنید

اگر هنگام خیس شدن موبایل این نکات را رعایت نکنید و انجام ندهید ممکن است تلفن خود را از دست بدهید و آسیب جدی تری به آن وارد شود.

موبایل یکی از وسایل شخصی مهم است که معمولا همیشه با خود به همراه دارید. مطمئنا در طول روز که از آن استفاده می کنید خیلی با احتیاط با آن کار می کنید تا بلایی سرش نیاید. اما رخدادها را نمی توان پیش بینی کرد و ممکن است هنگامی که موبایل را در دست دارید یا در جیب خود گذاشته اید اتفاق ناگواری رخ دهد. یکی از این بدترین اتفاقاتی که گاهی اوقات برای تلفن همراه می افتد افتادن ناگهانی آن به داخل آب است. حالا ممکن است گوشی تان ب درون استخر یا توالت بیوفتد. و شاهد خیس شدن موبایل خود باشید. مطمئنا آن لحظه می تواند یکی از بدترین لحظاتی باشد که تجربه می کنید. در آن حتما با خود فکر می کنید که دیگر این وسیله قابل استفاده نیست و پولتان بابت خرید آن به هدر رفته است.

همانطور که می دانید در این چند سال اخیر گوشی های هوشمندی زیادی به بازار عرضه شدند که یکی از قابلیت های شگفت انگیر که در خود دارند ویژگی ضد آب بودن آن هاست. در واقع بسیاری از کمپانی های بزرگ گوشی سعی می کنند بیشتر در زمینه طراحی های ضد آب قدم بردارند. با این حال تعداد محدودی از افراد دارای گوشی های لوکس و ضد آب هستند و آن دسته از افرادی که گوشی های ضد آب ندارند این مطلب می تواند به هنگام خیس شدن موبایل به آنها کمک زیادی کند.

در ادامه قصد داریم به معرفی نکاتی بپردازیم که هنگام غرق شدن گوشی در آب می توانید از آنها استفاده کنید تا موبایل آسیب جدی نبیند.

 

هنگام افتادن موبایل در آب بلافاصله آن را خاموش کنید

هرچقدر مدت طولانی تر گوشی در آب بماند احتمال کمتری وجود دارد که سالم بماند. پس یکی از اقدامات سریعی که پس از افتادن موبایل در آب باید انجام دهید این است که فوری آن را بیرون بیاورید. پس از خارج کردن موبایل باید اگر روشن است فورا آن را خاموش کنید یا اگر می توانید باتری را در آورید و سپس موبایل را روی یک سطح نرم و صاف مانند یک حوله قرار دهید.

 

چه کارهایی را نباید هنگام افتادن موبایل در آب انجام داد؟

معمولا هنگامی که تلفن همراهتان درون آب میوفتد ممکن است برای بیرون آوردن آن کارهای مختلفی انجام دهید اما همیشه هر کاری برای خروج موبایل از محیط آبی می تواند صدمه جدی تری به آن بزند. سعی کنید هنگام خیس شدن موبایل اقداماتی که در ادامه گفته می شود را انجام ندهید.

  • همانطور که ذکر شد هنگام خیس شدن موبایل نباید موبایل را روشن کنید. در صورت روشن بودن قطعات الکترونیکی به دلیل خیس بودن موبایل کار نمی کنند.
  • هرگز گوشی به برق وصل نکنید به همان دلیلی که در بالا ذکر شد.
  • کلیدها را فشار ندهید این کار باعث می شود آب بیشتر به داخل گوشی نفوذ کند.
  • هرگز تلفن را تکان ندهید یا با وسیله دیگری به آن ضربه نزنید زیرا باعث می شود آب به قسمت های عمیق تر گوشی نفوذ کند.
  • اگر قصد خشک کردن تلفن را دارید هرگز هیچ گونه حرارت و گرمایی را مستقیم به گوشی وارد نکنید زیرا گرمای بیش از حد باعث آسیب زدن به گوشی می شود.

 

اجزای موبایل خیس را جدا نکنید

اکثر افراد تصور می کنند هنگامی موبایل خیس می شود باید فورا تمام اجزای آن را بیرون آورد و شروع به باز کردن پیچ و مهره موبایل می کنند. این کار اشتباست، منظور از جدا کردن اجزا به طور مثال کاور موبایل، باتری یا اگر می توانید سیم کارت و کارت حافظه است که باید جدا شوند.

 

از یک حوله کاغذی کمک بگیرید

پس از آنکه آب اضافی سطح گوشی را کمی برطرف کردید می توانید برای خشک کردن سطح خارجی گوشی از یک حوله کاغذی کمک بگیرید. به آرامی حوله را روی اجزای بیرونی گوشی بکشید بدون آنکه موبایل تکان زیادی بخورد.

 

از یک جاروبرقی کمک بگیرید

وقتی سطح بیرونی گوشی را خشک کردید قسمت هایی هم وجود دارند که نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید و با حوله خشک کنید. همانطور که گفتیم نباید گوشی را تکان داد یا با فوت کردن سعی کنید آن را خشک کنید. در اینجا ما پیشنهاد می کنیم که از یک جارو برقی کمک بگیرید. جاروبرقی با مکشی که دارد به خوبی می تواند آب داخل گوشی بگیرد بدون آن که آسیبی به آن بزند. سعی کنید جاروبرقی را با فاصله مناسبی به گوشی نزدیک کنید. جاروبرقی هرگز نباید خیلی نزدیک گوشی بگیرید.

 

گوشی تا چند روز قرنطینه کنید

پس از چنین اتفاقی که برای گوشی تان رخ می دهد مطمئنا تمایل دارید خیلی زود آن را خشک و استفاده کنید. اما بهتر است یک یا دو روز به گوشی استراحت بدهید تا حالش خوب شود.

پس از آن که مراحلی که گفته شد را انجام دادید باید گوشی را داخل یک کشو یا بالای کمدتان قرار دهید به طور کلی سعی کنید در محیطی قرار دهید که به روند خشک کردن کامل آن کمک کند. یکی از روش های رایجی که وجود دارد این است که می توانید گوشی را داخل یک کیسه پلاستیکی پر از برنج قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک تا دو روز درون آن بماند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا باید از برنج استفاده کرد. در پاسخ به این سوال باید گفت دلیل اول بخاطر این است که برنج یک ماده در دسترس است و معمولا در همه خانه ها وجود دارد. برنج همچنین قدرت جذب بالایی دارد و رطوبت را به خوبی جذب می کند به همین دلیل به خشک کردن گوشی کمک زیادی می کند.

اما گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می توانید جایگزین برنج کنید. به عنوان مثال می توانید از بسته های ژل سیلیکا استفاده کنید. بسته های کوچک ژل سیلیکا را ممکن است در داخل جعبه کفشی که تازه آن را خریداری کردید یا جعبه های الکترونیکی دیده باشید. این ماده رطوبت گیر است اما مواظب باشید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد زیرا قابل خوردن نیستند.

گفتنی است، این ماده را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید.

پس از آنکه این مراحل را انجام دادید بعد از گذشت یک یا دو روز تلفن را از کیسه خارج کنید و دوباره تمام اجزای آن را سرجای خود قرار دهید. سپس آن را روشن کنید. اگر تلفن روشن شد پس مطمئن باشید که کارتان را به خوبی انجام داده اید. سعی کنید با یک تماس از سالم بودن میکروفون آن اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید