اپل گوشی هایی با صفحه ی نمایش خمیده تولید می کند

اوایل هفته ی جاری بلومبرگ گزارشی ارائه داد که خبر از کار کردن یا حداقل فکر کردن اپل  بر روی ایفونی با صفحه ی نمایش خمیده می داد. بر خلاف گوشی های سامسونگ که تنها لبه های آن خمیده هستند،  این آیفون مفهومی، همانند موز در تنه ی خود خمیدگی خواهد داشت.  این ایده عالی است. این یعنی اپل به اولین شرکتی بدل خواهد شد که از چنین  خمیدگی بهره می برد، اما از آن جایی که توجهات در حوزه ی تلفن های هوشمند کاهش یافته، زمان خوبی برای بازگرداندن توجهات به این حوزه از تکنولوژِی است.

آیا صفحه نمایش های خمیده بادوام ترند؟

صفحه نمایش های خمیده کمتر متحمل خراش می شوند و در سقوط های خطرناک از صفحه نمایش های تخت بیشتر جان سالم به در می برند.  وقتی به این موضوع فکر کنید، این واقعیت کاملا آشکار می شود. اگر صفحه نمایش تختی را  بر روی میز قرار دهید، تمام سطح شیشه ای صفحه ی نمایش در اختیار اجسامی قرار می گیرد که می توانند آن را خراش دهند. اما این در حالی است که اگر صفحه نمایشی با خمیدگی داخلی را بر روی سطح صافی قرار دهید تنها لبه های بالایی و پایینی آن با سطح تماس خواهند داشت. دستگاه هایی با صفحه نمایش خمیده بسیار کمتر مستعد خراشیده شدن هستن.

همین موضوع در مورد افتادن گوشی هم صادق است: در حالی که هر سقوط بدی می تواند شیشه را خرد کند، تلفن هوشمندی که از صفحه ی نمایش خمیده برخوردار است احتمال آسیب دیدن آن کمتر است، چرا که بر روی فرورفتگی های کوچکی بر روی زمین سقوط می کند.

تلفن های هوشمند خمیده، ارگونومی بیشتری دارند

شکل موز مانند آیفون در وهله ی اول به شما این اطمینان را می دهد که گوشی از دستتان نخواهد افتاد.  صفحه ی نمایش خمیده در دستانتان بهتر جای می گیرد.  بروید و گوشی تان را بردارید. متوجه شکاف بزرگ بین کف دستتان و پشت دستگاه می شوید؟ این بدان معنا است که تنها با نوک انگشتانتان گوشی را نگه می دارید. سطح گران بهایی که می تواند اصطحکاک را افزایش دهد و گرفتن آیفون را در دست امن تر کند.

مزیت های صفحه ی نمایش خمیده

صفحه ی نمایش خمیده باعث می شود تا با یک دست به راحتی بتوانید به بالای صفحه ی نمایش برسید. بار دیگر، صفحه ی نمایش خمیده به طور طبیعی قوس دست شما را دنبال می کند که برای تعامل با صفحه ی نمایش های تخت طراحی نشده اند. این کار باعث می شود تا براحتی به المان های رابط کاربری بالای صفحه ی نمایش مثل نوار اعلانات دسترسی داشته باشید. با در نظر گرفتن این شایعه که اپل در حال کار کردن بر روی یک صفحه ی نمایش خمیده 6.5 اینچی است، اپل راه درازی در پیش دارد تا کار کردن با یک دست با این صفحه ی نمایش را برای کاربرآسان کند.

همچنین صفحه ی نمایش خمیده مزیت های دیگری هم دارد: صفحه ی نمایش خمیده به Face ID کمک می کند تا زمانی که گوشی بر روی میز قرار دارد، شما را شناسایی کند، چرا که زاویه ی دوربین به طرف صورت شما قرار می گیرد. این کار شاید کسانی را که دلشان برای Touch ID تنگ شده را تسکین دهد.

ارتباط کاربر با صفحه نمایش های خمیده

در حالی که توجهات به تلویزیون های خمیده کاهش پیدا کرده است، صفحه ی نمایش های خمیده می توانند تجربه ی کاربری فراگیر تری را به بیننده انتقال دهند چرا که به طور ذاتی زمینه ی دید کاربر را دنبال می کنند. این کارمی تواند مزیت های بسیاری هم برای صفحه نماهای غول پیکر (مثل سینماهای IMAX) و هم برای صفحه نمایش هایی که به چشمان کاربر نزدیک تر هستند (مثل مانیتور های کامپیوتر) داشته باشد.

سناریوی آخر برای تلفن ها هم صادق است. اکنون که صفحه ی نمایش های موبایل در حال نزدیک شدن و یا رسیدن به 6 اینچ هستند مردم بیشتر دوست دارند فیلم ها و سریال های خود را بر روی تلفن های شان تماشا کنند. چنین صفحه ی نمایشی راه درازی برای ایجاد چنین تجربه ی فراگیری دارد، به خصوص در مورد شایعات ایجاد شده در مورد iPhone X Plus.  این طراحی همچنین می تواند تابش نور خورشید برای استفاده در فضای بیرون را کاهش دهد.

اپل می تواند این کار را به درستی انجام دهد

بار دیگر می گوییم، اپل مخترع تلفن های هوشمند خمیده نیست، حتی این شرکت جزء اولین ها هم نیست. در عوض، اپل ترجیح می دهد زمانی که می تواند آن را بی نقص کند،  تکنولوژی را معرفی کند که دیگران پیشتاز آن بوده اند.  برای مثال، گوشی های سامسونگ گلکسی و گوگل نکسوس اولین گوشی هایی بودند که با پنل خمیده معرفی شدند که این موضوع  به سال 2011 بر می گردد.  LG  هم سال ها پیش نمونه های دراماتیکی از تلفن های خمیده با G Flex معرفی کرد. اما در نهایت از کانون توجهات خارج شدند، بخشی از آن به این خاطر بود که صفحه ی نمایش های OLED به بلوغ کافی نرسیده بودند.

این موضوع به زمانی بر می گردد که تکنولوژی به طور قطعی در انحصار پنل های LCD  نبود و صفحه نمایش ها متمایل به اشباع شدن بیش از حد رنگ ها و پختگی صفحه ی نمایش بودند. با توجه به این شرایط  طراحی خمیده تنها پیچیدگی ها را بیشتر می کرد.  اکنون زمانه تغییر کرده است. اپل که همیشه به صفحه ی نمایش های LCD علاقه ی خاصی داشت، در گوشی iPhone X به پنل OLED نقل مکان کرده است و شایعه شده که در حال کار کردن بر روی تکنولوژی صفحه ی نمایش اختصاصی خود است.

این کار مزیت های طراحی بسیاری را در اختیار اپل قرار می دهد. در حالی که که بریدگی صفحه ی نمایش در ابتدا جزئیات منحصر بفردی بود ، اما اکنون به یک روتین تبدیل شده است. هر چقدر که جدا کردن تصویری از آیفون از صفحه ی نمایش تخت مشکل باشد، بیایید فراموش نکنیم که اپل قبلا هم چنین کامپیوترهایی را ساخته است. اکنون که تلفن های بدون قاب فراگیر شده اند، امادگی این را داریم تا با طراحی های برجسته تری رو به رو شویم. اگر شما هم طرفداران گوشی های ایفون و سیستم عامل اپل هستید برای مطالعه ی اخبار و آموزش های بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید