آموزش فعال‌سازی تائید دو مرحله‌ای و حریم خصوصی جهت افزایش امنیت اکانت اینستاگرام

برنامه عکس محور اینستاگرام، یک راه عالی برای به اشتراک گذاری تمام عکس ها ویدئوهای نو و خاطره انگیز است به طوری که دیگران بتوانند آنها را مشاهده کنند. اما مانند همه رسانه های اجتماعی امن نگه داشتن اکانت یکی از جنبه های ضروری است، این امنیت می تواند افراد را از دیدن محتوای اکانت شما محدود کند یا حتی از دسترسی افراد غیرمجاز به اکانت شما ممانعت می‌کند. اینستاگرام دارای چندین روش برای قفل کردن اکانت مانند مکانیسم تایید دو مرحله‌ای (2FA) است.

اینستاگرام در درجه اول برای استفاده با پلتفرم طراحی شده است، اما همچنین با برنامه های متفرقه مانند توئیتر و تیندر ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین امنیت در این رسانه اجتماعی یک دغدغه کلی است، بنابراین در ادامه به راه های مختلف ایجاد امنیت برای این برنامه را بررسی می کنیم.

برای بازیابی پسورد اینستاگرام، مطابق آخرین تغییرات در این لینک همراه ما باشید.

تغییر رمز عبور و فعال کردن 2FA

مثلا فکر کنید یک هکر به حساب اینستاگرام شما دسترسی پیدا کرده، وی رمز ورود و نام کاربری شما را در یک لیست که به صورت اتفاقی منتشر شده پیدا کرده و فرد هکر آن را ذخیره کرده است ولی هنوز از آن برای خرابکاری استفاده نکرده است. این مورد همیشه هر سرویس آنلاین را تهدید می‌کند، به همین دلیل است که تغییر دوره ای رمز عبور توصیه می‌شود تا در طولانی مدت هکر به آن دسترسی پیدا نکند.

اما پس از آن، اگر بخواهید کمی بیشتر پیش بروید، افزودن تایید دو مرحله ای به اکانت می تواند عملا تضمین کند که هیچ کس تا زمانی که گوشی شما را در دست نداشته باشد نمی تواند به حساب شما دسترسی پیدا کند، حتی اگر رمز عبور را هم به دست آورد.

بنابراین بگذارید این دو مسئله را به هم ربط دهیم. برای تغییر رمز، روی نماد موجود در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید، سپس دکمه منو سه نقطه را در بالای صفحه فشار دهید. پایین تر رفته و بخش حساب (Account) را بیابید و روی گذرواژه (Change Password) ضربه بزنید. سپس ابتدا رمز قدیمی خود را وارد کرده، سپس رمز جدید را تنظیم کنید.

سپس، بخش “احراز حویت دو عاملی” (Two-Factor Authentication) را در تنظیمات پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید. سوئیچ کنار “کد امنیتی لازم است” را روشن کنید. سپس یک پیامک روی شماره تلفن نمایه خود دریافت خواهید کرد که برای تایید فعال شدن 2FA استفاده می‌شود. پس از کامل شدن آن، شما یک لیست کامل از کدهای پشتیبان دریافت خواهید کرد و برنامه به صورت خودکار یک اسکرین‌شات از آنها را روی دستگاه شما ذخیره می‌کند. اگر تصاویر شما به محلی می روند که برای دیگران قابل مشاهده است، عاقلانه می باشد که این تصویر را حذف کنید.

از حالا به بعد، هروقت که بخواهید با هر دستگاه به حساب اینستاگرام خود وارد شوید، از شما درخواست می‌شود کد تایید دو مرحله‌ای (2FA) را وارد کنید. این کد از طریق پیامک به گوشی شما فرستاده خواهد شد، بنابراین به سادگی پیامک‌ها را چک کرده و با نوشتن رمز وارد اکانت خود شوید. از آنجا که تهدیدات راه دور مانند هکرها دسترسی فیزیکی به دستگاه ندارند، نمی توانند بدون داشتن کد 2FA به حساب شما دسترسی پیدا کنند.

ویرایش تنظیمات داستان‌های اینستاگرام

اکنون بیایید موضوع دیدن پست و داستان‌ها را را توسط افراد ناخواسته بررسی کنیم. یکبار دیگر به همان روشی که گفته شد وارد تنظیمات اینستاگرام خود شوید. از آنجا بخش “کنترل‌های داستان” را یافته و روی “پنهان کردن داستان از” ضربه بزنید، در اینجا می توانید تنظیم کنید که داستان از افراد خاصی پنهان شود و آنها نتوانند داستان را ببینند. در زیر این بخش قسمت “اجازه به پاسخ‌های پیام” وجود دارد، تنظیمات آن را روی “دنبال کننده‌های شما” قرار دهید تا محدودیت اعمال شود.

مسدود کردن کاربران یا خصوصی کردن اکانت

اگر یک فرد خاص در اینستاگرام شما را نارحت می کنند، ابتدا به پروفایل او بروید. دکمه منو سه نقطه‌ای را در گوشه سمت راست بالای صفحه فشار دهید، سپس از منو ظاهر شده “مسدود کردن” را انتخاب کرده و سپس آن را تایید کنید. برای اینکه مطمئن شوید کاربر مسدود شده است، می توانید در تنظیمات به بخش “کاربران مسدود شده” رفته و آنها را مشاهده کنید.

اگر این حریم خصوصی به اندازه کافی برای شما مناسب نیست، می توانید در تنظیمات دنبال “حساب خصوصی” گشته و سوئیچ آن را فعال کنید. این گزینه اجازه می دهد افرادی که در آینده شما را دنبال می کنند، خودتان آنها را تایید کنید. ولی این ویژگی برای دنبال کنندگان قبلی اعمال نخواهد شد.

تنظیم نوتیفیکیشن‌های اجباری

اگرچه اعلانات به صورت ذاتی ناامن نیستند، یک نگرانی راجب حریم خصوصی ایجاد می کنند زیرا همه می توانند آنها را مشاهده کنند.برای تغییر انواع نوتیفیکیشن‌ها، به تنظیمات رفته و وارد بخش “اعلان‌های اجباری” شوید. همه تنظیمات این بخش را بررسی کرده و هرچیزی که لازم ندارید به سرعت مشاهده کنید را خاموش کنید.

انجام بازرسی‌های امنیتی منظم

هنگامی که تنظیمات بالا را به ترتیب انجام دادید، حساب اینستاگرام شما بسیار امن‌تر خواهد شد. گرچه همه چیز ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین سعی کنید به صورت دوره ای عوامل را بررسی کنید. خوشبختانه، اینستاگرام این فرآیند را با ارائه بخش‌های متمرکز برای هر قسمت امنیتی قرار داده است، بنابراین سایت زیر را بررسی کنید تا امن بودن همه موارد مطمئن شوید.

با پیروی از این چند مرحله کوتاه، شما می توانید اکانت اینستاگرام خود را به مراتب ایمن‌تر کنید. آخرین نکته این است که اگر حساب خود را به تیندر (Tinder) پیوند زده اید، افرادی که با نمایه شما مواجه می شوند می توانند عکس‌های اخیر شما را مشاهده کنند، حتی اگر حساب شما خصوصی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید