آیا گوشی‌های آیفون نیاز به آنتی‌ ویروس دارند؟ بهترین آنتی‌ویروس‌ها برای iOS

برای دستگاه‌های آیفون‌یا آی پد نیاز به  آنتی ویروس ندارید. در واقع، هر برنامه ای که به عنوان آنتی ویروس برای آیفون‌ها تبلیغ می‌شود، حتی نرم افزار آنتی ویروس هم نیستند. آن‌ها تنها برنامه‌های امنیتی هستند که حتی نمی توانند دستگاه شما را از نرم افزارهای مخرب نیز محافظت کنند.

هیچ نرم افزار آنتی ویروس مناسبی برای آیفون وجود ندارد

اSandbox رابطه ای است که همه نرم افزار‌ها در آی او اس از طریق آن اجرا می شوند، این رابطه همه اطلاعات شخصی و نرم افزاری را در امنیت کامل قرار داده تا دور از دسترس دیگر نرم افزارها قرار بگیرند. هر برنامه ای که روی آی فون خود نصب می کنید، در‌یک Sandbox  اجرا می‌شود که آنچه را که  آن برنامه می تواند انجام دهد را محدود می‌کند.‌یک برنامه فقط می تواند به داده‌هایی دسترسی داشته باشد که شما اجازه دسترسی به آن‌ها را می دهید.

آن‌ها می توانند برای مثال به عکس‌های شما دسترسی پیدا کنند، اما فقط در صورتی که شما اجازه دسترسی به عکس‌های خود را داده باشید.

در سیستم عامل iOS اپل، هر برنامه امنیتی که نصب می کنید، مجبور است که در همان sandbox همانند تمام برنامه‌های دیگر شما اجرا شود. حتی اگر برنامه ای با نام “Dangerous Virus” را بر روی آی فون خود نصب کرده باشید، باز هم این برنامه‌های امنیتی آی فون قادر به دیدن آن نخواهند بود.

به همین دلیل است که حتی‌یک نمونه از برنامه‌های امنیتی آیفون که مانع آسیب به دستگاه می شوند، نیز وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد،مطمئن باشید که سازندگان نرم افزار امنیتی iPhone آن را جار می زنند، اما این کار را نمی کنند، زیرا نمی توانند.

مطمئنا، آی فون‌ها گاهی اوقات دارای نقص امنیتی هستند، مانند Spectre. اما این مشکلات تنها با بروزرسانی‌های امنیتی آیفون به سرعت حل می‌شود و داشتن‌‌یک برنامه امنیتی نصب شده هیچ کاری برای محافظت از شما انجام نخواهد داد. فقط آی فون خود را به آخرین نسخه‌های iOS بروزرسانی کنید.

آی فون در حال حاضر چگونه از شما محافظت می‌کند

آی فون شما در حال حاضر‌یک دسته از ویژگی‌های امنیتی‌یکپارچه شده است.  تنها می‌توانید برنامه‌های خود را از طریق App Store  نصب کنید و اپل این برنامه‌ها را قبل از اضافه شدن به  App Store بررسی می‌کند. اگر بدافزاری بعدا در App Store‌یافت شود، اپل می تواند آن را از فروشگاه حذف کند و آیفون  بلافاصله برنامه را برای حفظ ایمنی دستگاه شما حذف کند.

اپل با‌یک ویژگی “Find My iPhone” ساخته شده است که از طریق iCloud کار می‌کند. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا از راه دور‌یک آیفون گم شده‌یا ربوده شده را بیابید، قفل کنید و‌یا اطلاعات آن را پاک کنید. شما نیاز به‌یک برنامه امنیتی ویژه با ویژگی‌های ضد سرقت ندارید. برای بررسی اینکه آیا Find My iPhone فعال شده است، به تنظیمات بروید، نام خود را در بالای صفحه  بزنید، سپس روی iCloud> Find My iPhone کلیک کنید.

مرورگر Safari در iPhone شما‌یک ویژگی “اخطار وب سایت جعلی” دارد که همچنین به عنوان‌یک فیلتر ضد فیشینگ نیز شناخته می‌شود. اگر در وبسایت طراحی شده برای برداشت اطلاعات شخصی خود مانعی نداشته باشید احتمالا این  وب سایت جعلی است- سپس هشداری برای شما نمایان می‌شود. برای بررسی اینکه آیا این ویژگی فعال است، به تنظیمات> Safari بروید و گزینه «هشدار وب سایت مخرب» را در زیر Privacy & Security جستجو کنید.

برنامه‌های امنیتی موبایل چه کار می کنند؟

با توجه به این که برنامه‌ها نمی تواند به عنوان نرم افزار آنتی ویروس عمل کنند،  ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که دقیقا چه کاری انجام می دهند. خوب، نام آن‌ها‌یک نشانه است: این برنامه‌ها بدین صورت “Avira Mobile Security”، McAfee Mobile Security”، “Norton Mobile Security” و “Lookout Mobile Security” نامگذاری شده‌اند. اپل هرگز به این برنامه‌ها اجازه نمی دهد که از نام آنتی ویروس برای خود استفاده کنند.

برنامه‌های امنیتی آیفون اغلب شامل ویژگی‌هایی هستند که در برابر نرم افزارهای مخرب محافظت از خود نشان نمی دهند. برخی از این ابزارها شامل ابزارهای رسانه ای می باشند که می توانند عکس‌ها را بر روی تلفن شما با ایجاد‌یک رمز عبور پنهان کنند. دیگر برنامه‌ها شامل ” Media Vault”، مسدود کننده تماس‌ها و VPN‌ها می باشند که می‌توانید در سایر برنامه‌ها دریافت کنید. برخی از برنامه‌ها ممکن است‌یک مرورگر امن را با فیلتر فیشینگ خود ارائه دهند اما  به همان شیوه ای که در Safari ساخته شده‌اند کار می کنند.

برخی از این برنامه‌ها دارای هشدارهای سرقت هویت هستند که به‌یک سرویس آنلاین متصل می شوند و به شما هشدار می دهند که آیا داده‌های شما از بین رفته اند‌یا خیر. اما شما می‌توانید از‌یک سرویس  برای دریافت  notification‌هایی که  به آدرس ایمیل تان بدون این برنامه‌ها ارسال می‌شود، استفاده کنید.

این برنامه‌ها برخی از نقش‌های مربوط به امنیت را انجام می دهند، به همین دلیل اپل به آنها اجازه می دهد که در   AppStore قرار بگیرند. اما آن‌ها آنتی ویروس نیستند.

آیفون خود را jailbreak نکنید.

کمپانی اپل معتقد است امنیت آیفون و آی پد شما تنها در صورتی که دستگاه خود را jailbreak نمایید به خطر می افتد. جیلبریک کردن در واقع همان راه نفوذ در iOS می باشد اما کمپانی اپل برای جلوگیری از این منافذ و راه‌ها، همیشه بروزرسانی‌هایی را ارائه می دهد. jailbreak باعث می‌شود تا برنامه‌های کاربردی بر روی آی فون از حالت امنیتی  خارج شوند. همچنین به شما اجازه می دهد برنامه‌های خود را از خارج از App Store نصب کنید، که این بدین معنی است که این برنامه‌ها از نظر امنیتی توسط اپل بررسی نمی شوند.  دوباره  تکرار می کنیم که شما به نرم افزار آنتی ویروس برای آی فون خود نیاز ندارید. در واقع، هیچ چیز مانند نرم افزار آنتی ویروس برای اپل و iPads وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید