آموزش بوت کردن ویندوز ۱۰ روی safe mode

آیا تاکنون در هنگام تلاش برای عیب یابی کامپیوتر خود با حالت Safe Mode مواجه شده اید؟ Safe Mode یک قابلیت عیب یابی داخلی است که درایورها و برنامه های غیر ضروری را در طی فرایند راه اندازی غیرفعال می کند. هم چنین این امکان را به ما می دهد تا خطاهای تنظیمات یا سیستم را جدا کنیم و آن ها را در ریشه و بدون دخالت اپلیکیشن های غیر ضروری رفع کنیم.

به عنوان مثال ، می توانید هنگام اجرای عیب یابی در رایانه خود یا برای پاک کردن پوشه ای که در برنامه دیگر استفاده می شود ، از Safe Mode استفاده کنید. در این پست نگاهی گذرا به بوت شدن به حالت ایمن ویندوز ۱۰ خواهیم انداخت. هم چنین حالتی که نتوانستید ویندوز ۱۰ را روی safe mode بوت کنید را هم بررسی می کنیم.

روش اول: System Configuration

برای باز کردن صفحه System Configuration در قسمت search منو استارت عبارت msconfig  را تایپ کرده و دقیق ترین گزینه را انتخاب کنید. حال سربرگ Boot را باز کرده و به قسمت Boot Options دقت کنید. انتخاب گزینه  Safe Boot سیستم شما را مجبور می کند که در restart بعدی در safe mode بوت شود.

از قسمت additional options می توانید گزینه های دیگری را هم انتخاب کنید:

Safe Mode :Minimal را با حداقل مقدار ممکن درایورها و سرویس ها و رابط کاربری گرافیکی ویندوز آغاز می کند.

Alternate Shell: این گزینه Safe Mode را با یک Command Prompt و بدون رابط کاربری گرافیکی ویندوز آغاز می کند. این حالت به دانش دستورهای خط فرمان متنی پیشرفته و هم چنین راهبری سیستم عامل بدون استفاده از ماوس نیاز دارد.

Active Directory Repair: این گزینه Starts Safe را با دسترسی به اطلاعات مخصوص ماشین مثل مدل سخت افزار آغاز می کند. اگر یک سخت افزار جدید را به صورت ناموفق نصب کرده باشیم، Active Directory متوف شده باشد، Safe Mode می تواند برای بازگرداندن پایداری سیستم با تعمیر داده های متوقف شده یا افزودن داده های جدید به دیکشنری استفاده شود.

Network: این گزینه Safe Mode را با سرویس ها و درایورهای موردنیاز برای شبکه آغاز می کند. هم چنین رابط کاربری گرافیکی استاندارد هم دارد.

به  Minimal > Apply > OK بروید. System Configuration از شما درباره restart کردن کامپیوتر سوال خواهد پرسید. انتخاب Restart به سرعت فرایند Restart را آغاز می کند بنابراین قبل از انتخاب آن مطمئن شوید که همه پروژه ها و اسناد باز و فعال را ذخیره کرده اید.

Method 2: Advanced Startup

انتخاب بعدی Advanced Startup ویندوز ۱۰ است. البته مانند نامش پیچیده نیست اما واقعا کاربردی و مفید است.

برای دسترسی به این گزینه در قسمت search استارت عبارت advanced start up را تایپ کرده و بهترین عبارت را انتخاب کنید. حال زیر قسمت  Advanced start-up، گزینه Restart Now را انتخاب کنید.

کلیک کردن روی Restart سیستم شما را در recovery mode ری استارت می کند که در این حالت سه گزینه را مشاهده می کنید:Continue, Troubleshoot, or Turn Off Your PC. شما به مسیر Troubleshoot > Advanced Options بروید. حال یک محدوده جدید برای انتخاب دارید.مسیر Start-up Settings > Restart را انتخاب کنید. سیستم شما ری ساتارت خواهد شد. صفحه Startup Settings پس از ریبوت شدن نمایش داده می شود. از این قسمت قابلیت موجود برای Safe Mode را انتخاب کنید.

Advanced Startup Shortcut

برای عبور از یک فرایند طولانی می توانید کلیدهای Shift و Restart را باهم فشار دهید.این ریبوت شما را مستقیما به گزینه های Recovery می برد که در این قسمت شما می توانید Troubleshoot > Advanced Options > Startup Settings را انتخاب کنید.

Method 3: ضربه زدن

قبل از معرفی و رونمایی ویندوز ۸، معمول ترین روش برای واردشدن به Safe Mode، ضربه زدن روی کلید F8 در طول فرایند آغاز ویندوز بود. با ضربه زدن روی F8 صفحه تنیمات و گزینه های Safe Mode نمایان می شود و در آن لیستی از قابلیت ها در زیر Method One و چندین قابلیت جایگزین دیگر وجود دارد.

در ویندوز ۱۰ (و ویندوز ۸/۸٫۱) قابلیت Safe Mode به صورت پیش فرض غیرفعال است. اگرچه شما می توانید از طریق محیط  خط فرمان در عرض چند ثانیه، منو F8 را هم فعال کنید.

کار را با باز کردن یک محیط خط فرمان elevated آغاز کنید. روی منو استارت کلیک راست کرده و (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید. در جعبه User Account Control گزینه yes را انتخاب کنید. پس از انجام این کار، Command Prompt باز می شود.

حال دستور زیر را در محیط خط فرمان وارد کنید:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

برای بازگرداندن این دستور در هر زمان، مجددا elevated Command Prompt را باز کنید و دستورالعمل های بالا را در آن تکرار کرده و سپس دستور زیر را در آن تایپ کنید:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard

این کار تنظیمات اصلی را باز می گرداند بنابراین برای رسیدن به  Safe Mode باید از یکی راه های جایگزین در مقاله را به کار بگیرید.

اگر هیچ کدام از راه ها پاسخگو نبودند چه کار کنیم؟

حتی اگر هیچ یک از موارد کارآمد نبودند ، باز هم راه حل وجود دارد. اگر ویندوز ۱۰ را از طریق دیسک یا درایو فلش USB نصب کرده اید ، می توانید با وارد کردن رسانه نصب قبل از روشن کردن سیستم خود ، مستقیماً وارد حالت ریکاوری شوید. طرح بندی صفحه کلید خود را با رفتن به مسیر Repair Your Computer در سمت چپ پایین صفحه نمایش خود انتخاب کنید. سپس از این قسمت به Troubleshoot > Advanced Options بروید در این جا گزینه های System Restore, System Image Recovery, Startup Repair, Command Prompt را مشاهده خواهید کرد و می توانید از طریق آن به تنظیمات قبلی بازگردید.

برای کار با System Image Recovery ، باید قبل از خطای سیستم ، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید ، کاری که ما به شما توصیه می کنیم انجام دهید. شما می توانید با تایپ recovery در نوار جستجوی Start و انتخاب بهترین گزینه ، یک Image System ایجاد کنید. حال Advanced Recovery Tools باز می شوند.پس از آن Create a Recovery Drive را انتخاب کرده و مراحل را دنبال کنید.

System Repair Disc

یکی دیگر از ابزارهای مفید در اختیار شما System Repair Disc است. بر خلاف System Image ، اینها خاص ماشین نیستند. برای دسترسی به آن به  Control Panel > System and Security > Back-up and Restore (Windows 7 بروید.

حال Create a System Repair Disc را از ستون سمت چپ انتخاب کرده و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

چگونه از safe mode‌ خارج شویم؟

پس از رفع مشکل ویندوز ۱۰ ، می توانید از Safe Mode خارج شوید. اما چگونه می توان از Safe Mode خارج شد؟ بسته به نحوه ورود به حالت Safe Mode ، دو گزینه وجود دارد. اگر با استفاده از روش ۱ (از طریق پیکربندی سیستم) وارد Safe Mode شده اید ، باید حالت Safe Mode را در پنجره configuration تغییر دهید. در غیر این صورت ، ویندوز ۱۰ بعد از هر راه اندازی مجددا وارد حالت Safe mode می شود. اگر با استفاده از روش ۲ (از طریق راه اندازی پیشرفته) یا روش ۳ (از طریق ضربه زدن به صفحه کلید خود) Safe Mode را اجرا کنید ، سیستم خود را خاموش یا مجدداً راه اندازی کنید تا از Safe Mode خارج شوید.

دیدگاهتان را بنویسید