آموزش چگونگی اجرای لینوکس روی دستگاه های اندروید

اگر قبلاً از لینوکس استفاده کرده باشید، احتمالا می دانید که تقریباً روی هر قطعه سخت افزاری کار می کند. در همین حال ، شما یک تلفن در جیب خود دارید ، و می دانید که همه کاره است. حال مساله این است که آیا گوشی  اندرویدی شما می تواند لینوکس را اجرا کند؟ بله این کار امکان پذیر است. در این مطلب می خواهیم در مورد اجرای لینوکس در تلفن هوشمند یا تبلت اندروید صحبت کنیم. در این حوزه چیزهایی هست که باید در مورد آن ها اطلاع داشته باشید.

اندروید بر روی هسته لینوکس ساخته شده است ، نرم افزاری که با سخت افزار یک دستگاه ارتباط دارد. این اساساً یک سیستم عامل را قادر می سازد با دستگاه ارتباط برقرار کند – خواه این یک رایانه شخصی ، یک تلفن هوشمند یا سایر سخت افزارها باشد.

سیستم عامل لینوکس واقعاً باید به عنوان GNU / Linux شناخته شود. اما با گذشت زمان ، کلمه “لینوکس” به طور متناوب توصیف هسته و سیستم عامل های مختلف را بر عهده داشته است. این موارد شامل Arch Linux ، Ubuntu ، Gentoo و بسیاری موارد دیگر است.

بنابراین ، در حالی که اندروید از هسته لینوکس استفاده می کند ، اما برای محیط دسک تاپ چیزی را ارائه نمی دهد. این همان چیزی است که بیشتر مردم هنگام فکر کردن به راه های نصب لینوکس برای اندروید در نظر می گیرند.

چرا لینوکس را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید؟

چرا ممکن است بخواهید یک محیط دسکتاپ لینوکس را روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود نصب کنید؟

ممکن است بخواهید برنامه ای را اجرا کنید که در اندروید موجود نیست. اما در بیشتر موارد ، شما به سادگی می خواهید به نوعی از محیط دسک تاپ دسترسی پیدا کنید. شاید یک تبلت اندروید اضافی داشته باشید که بخواهید دوباره احیا شود و نصب لینوکس روی آن روش خوبی برای این کار است.

دستگاه های اندروید فعلی سخت افزار ایده آل برای یک تجربه شبیه به رایانه شخصی دارند و نصب لینوکس راهی عالی برای فعال کردن این کار است.

البته ممکن است متوجه شوید که کارهایی که می خواهید در لینوکس انجام دهید در اندروید نیز ممکن هستند. تنها موانعی که شما را مردد می کند ممکن است توانایی انجام چند کار به صورت همزمان باشد. خوشبختانه ، بسیاری از دستگاه های مدرن اندرویدی از آخرین نسخه های سیستم عامل پشتیبانی می کنند و این قابلیت را هم دارند.

اجرای Linux با گوشی اندرویدی یا تبلت کار ساده ای نیست. اگر به دنبال بهبود اجرای چند وظیفه ای هستید ، به جای آن بهتر است سیستم عامل دستگاه خود را به نسخه اخیر اندرروید ارتقا دهید.

 هم چنین بخوانید: معرفی بهترین برنامه های مدیریت پسورد لینوکس

 

آیا گوشی یا تبلت شما می تواند لینوکس را اجرا کند؟

برای اجرای لینوکس در اندروید ، گزینه های مختلفی در اختیار داریدکه با توجه به اینکه آیا دستگاه اندروید شما روت شده است یا نه استفاده از آن ها مشخص می شود. تقریباً در همه موارد ، گوشی، تبلت یا حتی  Android TV شما می تواند محیط دسک تاپ لینوکس را اجرا کند. هم چنین می توانید یک ابزار خط فرمان لینوکس را روی اندروید نصب کنید. فرقی نمی کند تلفن شما روت شده باشد یا خیر.

گزینه های زیر برای نصب لینوکس در تبلت  یا گوشی اندروید موجود است:

برای نصب لینوکس در اندروید روت نشده:

  • Debian Noroot
  • UserLAnd
  • AndroNix

برای نصب لینوکس بر روی دستگاه روت شده اندروید:

  • از Linux Deploy استفاده کنید.
  • Kali Linux را برای تست نفوذ نصب کنید.

چندین روش دیگر هم به شما تجربه کار با لینوکس یا همان تجربه دسکتاپ را در اندروید ارائه می دهند. در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

لینوکس را روی اندروید بدون روت نصب کنید

در ابتدا ، ما سه روش نصب لینوکس در گوشی یا تبلت اندروید شما بدون روت کردن دستگاه نگاهی خواهیم انداخت.

نحوه اجرای لینوکس روی دستگاه های اندروید با Debian Noroot

بهترین راه برای اجرای لینوکس بر روی گوشی شما با حداقل دردسر، با Debian Noroot است. برای اجرای این برنامه به اندروید ۴٫۱ یا بالاتر نیاز دارید.

فایده Debian Noroot این است که Debian Buster را بر روی تلفن شما با یک لایه سازگاری نصب می کند. این به شما امکان می دهد برنامه های Debian را بدون نیاز به روت کردن اندروید اجرا کنید. با توجه به اینکه ریشه زدن برای بعضی از دستگاه ها چقدر مشکل است ، این مفید است.

عملکرد با دبیان نوروت عالی نیست ، اما قابل استفاده است. برای بهترین نتیجه نصب لینوکس برای اندروید ، ابتدا دستگاه خود را ریشه کن کنید.

دانلود: دبیان نوروت (رایگان)

با UserLAnd لینوکس را در Android دریافت کنید

جایگزین Debian Noroot ، UserLAnd یک برنامه Android از فروشگاه Play است که انتخاب دلخواه را ارائه می دهد. علاوه بر Alpine ، Arch ، Debian ، Kali و Ubuntu ، این ابزار به شما امکان می دهد تا برنامه ها را نصب کنید.

قبل از نصب لینوکس در Android می توانید ابزارهایی مانند GIMP ، Firefox و LibreOffice را نصب کنید. به سادگی برنامه را اجرا کنید ، با مجوزها موافقت کنید ، و نصب را برای نصب انتخاب کنید. گزینه ای برای مشاهده نسخه نصب شده لینوکس روی SSH (خط فرمان) یا استفاده از برنامه VNC (برای دسک تاپ) وجود دارد.

تنظیم و استفاده بسیار شگفت آور است. بنابراین ، اگر به دنبال راه حلی برای اجرای Linux در Android هستید ، این کار را امتحان کنید.

بارگیری: UserLAnd (رایگان)

AndroNix لینوکس را بر روی Android نصب می کند

حمل و نقل با هشت فاصله ، این ابزار مفید همچنین نسخه های اصلاح شده برخی از سیستم عامل های لینوکس را برای بهبود عملکرد ارائه می دهد. توزیع هشت استاندارد عبارتند از:

اوبونتو
کالی
دبیان
قوس
سیستم عامل طوطی
فدورا
مانجارو
آلپ
از این میان ، اوبونتو ، دبیان ، اوبونتو و مانجارو دارای نسخه های اصلاح شده در دسترس برای دستگاه های اندرویدی با چیپست های ARMv8 و بعد از آن هستند.

برای نصب یک سیستم عامل لینوکس در اندروید با AndroNix ، روی دکمه دلخواه خود ضربه بزنید ، سپس بر روی Install ضربه بزنید. برای کپی کردن یک دستور در یک پنجره ترمینال Termux و همچنین انتخاب یک محیط دسک تاپ ، باید مراحل را دنبال کنید.

ویدیوی فوق جزئیات بیشتری را ارائه می دهد. فقط مطمئن شوید که Termux و یک برنامه مشاهده VNC (مانند VNC Viewer) نصب شده است. برای استفاده از دسک تاپ انتخاب شده لینوکس به VNC نیاز دارید.

AndroNix رایگان است ، اما دارای یک نسخه برتر است که تبلیغات را حذف می کند و ویژگی های اضافی (غیر حیاتی) را معرفی می کند. این شامل پشتیبانی از بارگیری آفلاین از سیستم عامل ها است.

بارگیری: AndroNix (خریدهای رایگان و درون برنامه ای موجود)

۳ راه دیگر برای اجرای لینوکس در اندروید بدون ریشه

در حالی که ما چند گزینه خوب را برای اجرای لینوکس در دستگاه Android شما پوشش داده ایم ، روش های دیگر در دسترس هستند:

DeX: اگر صاحب یک دستگاه مدرن سامسونگ هستید ، می توانید سخت افزار خود را با حالت DeX به حالت دسک تاپ تغییر دهید. اگرچه دقیقاً یک سیستم عامل لینوکس نیست ، این یک محیط دسک تاپ با هسته Linux است.
دسک تاپ از راه دور به سیستمی که لینوکس را اجرا می کند ، با استفاده از برنامه Splashtop.
Termux: این محیط لینوکس مبتنی بر خط فرمان به شما امکان می دهد تا برنامه های لینوکس را بر روی Android اجرا کنید. بنابراین ، به معنای واقعی کلمه لینوکس در Android است!

اندروید روت شده و نصب لینوکس

برای کاربران اندروید روت شده یا افرادی که برای نخستین بار می خواهند دستگاه اندروید خود را روت کنند، نصب لینوکس بسیار ساده تر و سریع تر است.

نحوه اجرای لینوکس روی دستگاه های اندروید روت شده

اگر دستگاه روت شده ای دارید ، می توانید نسخه های مختلف لینوکس را با استفاده از ابزار Linux Deploy در اندروید نصب کنید. در صورتی که ابتدا تلفن خود را به یک شبکه Wi-Fi وصل کنید  این کار به بهترین وجه انجام می شود.

با نصب BusyBox ، که برخی از قابلیت های روت پیشرفته را دارد ، کار خود را شروع کنید. سپس، لینوکس را انجام دهید. در اولین اجرا ، برای اطمینان از فعال کردن مجوزهای روت ، روی گزینه Start ضربه بزنید ، سپس روی تنظیمات در گوشه پایین سمت راست ضربه بزنید.

از منوی گزینه های نمایش داده شده برای انتخاب توزیع دلخواه خود استفاده کنید. دبیان ، اوبونتو ، جنتو ، فدورا و موارد دیگر برای نصب در دسترس هستند. ما از Arch Linux استفاده کردیم.

برای مشاهده یک دسکتاپ لینوکس در تلفن خود ، باید کادر Enable را تحت GUI بررسی کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که VNC برای زیر سیستم Graphics انتخاب شده است. در مرحله بعد ، وضوح صفحه را تحت تنظیمات GUI بررسی کنید و مطمئن شوید که از محیط Desktop راضی هستید.

در آخر ، نام کاربری و رمزعبور کاربر را پیدا کنید. یا از آنها یادداشت بگیرید یا آن ها را به چیز خاطره انگیزتری که بهتر یادتان بماند تبدیل کنید.

از این فهرست خارج شوید ، سپس روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و Install را انتخاب کنید ، سپس OK را انتخاب کنید.

پس از اتمام این کار ، VNC Viewer را از Play store نصب کنید. در راه اندازی لینوکس ، بر روی Start  برای اجرای لینوکس ضربه بزنید. سپس VNC Viewer را باز کنید و به  localhost:5900 متصل شوید:  برای مشاهده دسک تاپ لینوکس خود موارد قبلی را وارد کنید.

پس از باز کردن و راه اندازی ، می توانید نرم افزار لینوکس را با استفاده از ترمینال به روش معمول نصب کنید.

اکنون شما لینوکس را در اندروید  اجرا می کنید!

نحوه نصب Kali Linux در اندروید (به همراه روت)

روش فوق الزام لینوکس برای اجرای موارد دلخواه لینوکس در اندرویداحتمالاً بهترین روشی است که پیدا خواهید کرد. این یک انتخاب خوب از نسخه های لینوکس ، از جمله Kali Linux را فراهم می کند.

آیا می خواهید از گوشی یا تبلت اندروید خود به عنوان دستگاه تست نفوذ استفاده کنید؟ در حالی که ابزارهای مختلف شبکه های مفید اندرویدی را پیدا خواهید کرد ، بهترین گزینه نسخه قابل حمل Kali Linux است. به سادگی دستورالعمل های بالا را با استفاده از Linux Deploy دنبال کنید و Kali Linux را برای نصب بر روی دستگاه اندروید خود انتخاب کنید.  این کار ایمنی هر شبکه ای که تلفن شما به آن متصل می شود را بررسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید