آموزش چگونگی افزایش سرعت اجرایی مک و بررسی عوامل موثر بر آن

چگونه می توانیم سرعت اجرایی مک خود را بدون نیاز به ارتقای رم یا هارد درایو افزایش دهیم؟ سیستم عامل اپل در بهینه سازی خودش بسیار خوب کار می کند، اما این بدان معنا نیست که دیگر هیچ کاری برای افزایش سرعت سیستم نمی توانیم انجام دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آپدیت نرم افزار مک

در ابتدا  اطمینان حاصل کنید که مک شما آپدیت است. وجود آخرین نسخه های موارد امنیتی برای عملکرد بهتر مکینتاش بسیار مهم هستند و اپل در بهینه سازی نسخه های جدید برای عملکرد بهتر بسیار خوب عمل کرده است. برای انجام آپدیت، روی آیکون اپل در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش خود کلیک کرده و App Store را انتخاب کنید تا به App Store بروید.

آپدیت مک

سپس، در ستون سمت چپ Updates را انتخاب کرده و بر روی دکمه Update All کلیک کنید. اگر از MacBook استفاده می کنید ، قبل از انجام این کار آن را به شارژر وصل کنید. این فرایند MacOS و اکثر برنامه های شما را به روز می کند ، و اطمینان می دهد که آن ها از آخرین نسخه های امنیتی و بهینه سازی ها استفاده می کنند.

استفاده از تابع بهینه سازی

بهینه سازی فضای ذخیره سازی مک

از زمان MacOS Sierra ، سیستم عامل اپل گزینه جدیدی به نام Optimize Storage داشت که می تواند به پاک کردن فضا و بهبود سرعت کمک کند. ابتدا بر روی آیکون Apple در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کرده و به About This Mac بروید. از اینجا ، زبانه Storage را انتخاب کنید و سپس گزینه Manage را انتخاب کنید. این کار ابزارهای مفیدی را به شما می دهد ، از جمله راه های ذخیره تمام پرونده ها در iCloud و spot clutter که می توانید از آن ها خلاص شوید (پنجره را هنگام امتحان کردن نکات دیگر ما باز نگه دارید).  با این حال ، مفیدترین مورد در حال حاضر برای شما گزینه Optimize Storage است که به شما این امکان را می دهد کارهای مفیدی مانند حذف برنامه های تلویزیونی تماشا شده ، فقط دانلود پیوست های اخیر و غیره را انجام دهید. اگر رسانه های زیادی را روی مک خود مشاهده می کنید این ابزار را حتما امتحان کنید!

انجام اسکن سریع

تفکر آلوده نشدن مک به ویروس، افسانه ای بیش نیست. البته لازم به ذکر است که MacOS قطعا مزایای امنیتی بسیاری دارد زیرا هدف بسیاری از بد افزارها، کاربران ویندوز هستند و در برخی موارد مک مورد هجوم این حمله ها قرار می گیرد. کارشناسان بر این باورند که حتما باید از یک اپلیکیشن آنتی ویروس در مک خود استفاده کنید. خوشبختانه انتخاب های بسیار زیادی برای امن نگه داشتن مک وجود دارند از جمله : اسکنرهای ساعتی و  ابزارهای یک بار مصرف. اگر نخواستید یکی از آن ها را انتخاب کنید، Malwarebytes برای مک اسکن یک بار مصرف رایگانی را ارائه می دهد که می تواند رایج ترین بدافزارها را از پلتفرم دریافت و حذف کند. علاوه بر این بسیار سریع هم عمل می کند.

غیرفعال کردن آیتم های login

اگر زمان راه اندازی و آغاز به کار مک شما خیلی طولانی است، فرصت بسیار مناسبی وجود دارد که اپلیکیشن های بسیار زیادی را با سیستم خود باز کنید. غیرفعال کردن این موارد لاگین، نه تنها سرعت فرایند آغاز سیستم را افزایش می دهد بلکه به صورت بالقوه منابع سیستم را آزاد کرده و به صورت کلی سرعت سیستم را ارتقا می دهد. برای آغاز، System Preferences را باز کنید. برای دسترسی به این قسمت می توانید روی آیکون اپل در سمت چپ نوار منو کلیک کنید. در این قسمت روی Users & Groups کلیک کرده و سربرگ Login Items را برای مشاهده لیستی از اپلیکیشن ها که با روشن شدن مک باز می شوند، را باز کنید.

غیر فعال کردن آیتم های startup مک

اگر مواردی را مشاهده کردید که مورد نیاز نیستند، آن ها را در لیست انتخاب کرده و روی علامت منها در پایین صفحه کلیک کنید.

 غیر فعال کردن transparency

جلوه های دیداری splash مک از زمان Yosemite وجود داشته اند اما برخی از آن ها موجب کاهش سرعت اجرا می شوند. Transparency مقصر اصلی این داستان است. همه موارد transparent و شفاف هستند به همین دلیل است که نوار منو برخی رنگ ها را از تصویر زمینه تان نشان می دهد. با وجود این که  El Captain تاثیر این جلوه ها را روی کارایی بسیار کاهش داد، اما هم چنان با غیرفعال کردن این جلوه ها، حتی در آخرین نسخه آپدیت ها میزان کارایی به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت. امکان انجام این کار وجود دارد اما تقریبا پنهان و مخفی است. برای دسترسی به آن باید به “System Preferences” بروید و Accessibility را انتخاب کنید. پایین قسمت Display، روی Reduce transparency کلیک کنید با این کار این گزینه تیک می خورد.

reduce-transparency

رابط های کاربری پس از غیرفعال کردن جلوه های transparency، استفاده از آن ها را متوقف می کنند و سرعت اجرای آن ها بیشتر خواهد شد.

پاک کردن حافظه cache

اگر مرتباً از رایانه خود استفاده می کنید ، احتمال دارد که به مرور زمان انواع و اقسام cruft ها را ایجاد کند. که می توانند فضای شما را بر روی هارد دیسک اشغال کرده ، همچنین می تواند باعث کندی اجرای برنامه ها شوند. مرورگرهای وب با سابقه طولانی و حافظه های انبوه ، به این دلیل مشهور هستند ، به همین دلیل ایده خوبی است که هر از گاهی حافظه پنهان خود را پاک کنید. اما مرورگرها تنها برنامه هایی نیستند که به مرور زمان حافظه پنهان و فایل دیگر ایجاد می کنند ، به همین دلیل توصیه می کنیم CCleaner را برای Mac بررسی کنید.

ccleaner-mac

این برنامه رایگان می تواند به طور همزمان حافظه پنهان مرورگرها و حافظه پنهان سیستم شما را پاک کند. به خاطر داشته باشید که این شرکت نسخه برتر و ارتقا یافته نرم افزاری را نیز در سایت خود ارائه می دهد ، اما نسخه رایگان برای بیشتر کاربران مناسب تر است.

لغونصب کردن نرم افزارهای غیر ضروری

آزاد کردن فضای موجود در درایو بوت شما می تواند عملکرد را بهبود و ارتقا دهد ، به خصوص اگر درایو شما تقریباً پر باشد ( مخصوصاً برای مک های قدیمی و بدون SSD ). یک روش آسان برای صرفه جویی در فضای محدود ، حذف برنامه هایی است که دیگر از آنها استفاده نمی کنید. اگر شما شخصی هستید که تعداد زیادی برنامه را نصب می کند و سپس آن ها را فراموش می کند ، باید اپلیکیشن های خود را بررسی کنید. برای انجام این کار باید به پوشه برنامه های خود بروید و اپلیکیشن های غیر ضروری را به درون سطل آشغال بکشید. اما این کار کافی نیست زیرا فایل های غیر ضروری بسیاری را باقی می گذارد. در عوض ، بهتر است برای انجام این کار، به برنامه رایگان AppCleaner نگاهی بیندازید.

اپلیکیشن

با کشیدن هر برنامه به این پنجره، می توانید تمام فایل های مرتبط از جمله حافظه پنهان و فایل های پیکربندی را حذف کنید. یا در صورت ترجیح ، می توانید لیست کاملی از برنامه های خود را مشاهده کرده و آن ها را از آن جا حذف کنید. این بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که دیگر چیزی از برنامه حذف شده باقی نمانده است ، بنابراین به این قسمت بروید و پوشه اپلیکیشن ها را پاک کنید. همچنین می توانید با استفاده از  Activity Monitor اپلیکیشنی که حافظه رم زیادی را به خود اختصاص می دهد را پیدا کنید و با اپلیکیشن دیگیر آن را جایگزین کنید.

Find and delete unnecessary files

احتمالا اپلیکیشن ها فضای زیادی را روی درایو شما اشغال نکرده اند. اما فایل ها برعکس آن ها هستند و حجم زیادی را به خود اختصاص داده اند. اپلیکیشن رایگان Grand Perspective یک نمای کلی از اپلیکیشن ها را در اختیار شما قرار می دهد و مشخص می کند کدام فایل ها بیشترین حجم درایو را به خود اختصاص داده اند. در این قسمت فایل ها را بررسی کنید و فایل های حجیم را حذف کرده و یا برای ذخیره طولانی مدت به هارد اکسترنال انتقال دهید.

grand-perspective

پاک کردن دسکتاپ

یک راه حل سریع برای این موضوع وجود دارد: اگر دسکتاپ شما پر از آیکون های به هم ریخته است، آن را تمیز کنید. دسکتاپ هم یک پنجره مانند سایر برنامه ها است،‌بنابراین در صورتی که خیلی شلوغ شده بود که قادر به پیدا کردن فایل هایتان نبودید، احتمالا سرعت سیستم تان هم رو به کاهش می رود. حتی قرار دادن همه فایل ها در یک پوشه روی دسکتاپ هم می تواند کمک کننده باشد. اما اگر دسکتاپ شما در حدی به هم ریخته شده است که مرتب کردن آن بسیار سخت شده، نگران نباشید راه حلی برای انجام این کار وجود دارد.

غیرفعال کردن داشبورد

آخرین زمانی که از داشبورد استفاده کرده اید، کی بوده است؟ احتمالا به سال ۲۰۰۵ باز می گردد. امروزه وجود تعداد زیاد ویجت ها که همه صفحه را اشغال کرده اند، و بیشتر آن ها ویجت های غیر ضروری هستند. برای غیرفعال کردن داشبورد، به System Preferences, رفته سپس روی  Mission Control آیکون Mission Control‌ کلیک کرده و داشبورد را غیر فعال نمایید.

dashboard-off

توجه داشته باشید که در MacOS Mojave، داشبورد به صورت خودکار، غیرفعال است و در MacOS Catalina هم به طور کلی حذف شده است. بنابراین در این زمینه جای نگرانی نیست.

اپلیکیشن های بسته

یک نوع از مک ۱۰۱ است، اما بسیاری از مردم آن را نمی شناسند. وقتی که روی دایره قرمز رنگ “X” در گوشه بالای سمت چپ ضربه می زنید، برنامه بسته نمی شود. بلکه هم چنان در حال اجرا باقی می ماند.

close-application

برای بستن یک اپلیکیشن به صورت مناسب، روی آیکون آن کلیک راست کرده و Quit را انتخاب کنید. هم چنین روش جایگزین هم برای بستن اپلیکیشن وجود دارد و شما می توانید اپلیکیشن ها را با استفاده از میانبرهای Command+Q در صفحه کلید ببندید. اگر اپلیکیشن های زیادی باز باشند، سرعت سیستم شما به صورت قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین بستن اپلیکیشن ها را در اولویت قرار دهید.

اجرای OnyX

در صورتی که هیچ کدام از ترفندهای بالا مناسب و کارآمد نبودند، راه حلی که در ادامه معرفی می کنیم را در پیش بگیرید. OnyX  یک اپلیکیشن رایگان است که همه انواع بهینه سازی های مبتنی بر مک را انجام می دهد. کافی است فقط نسخه مناسب آن را برای سیستم خود دانلود کرده، سپس آن را نصب و اجرا کنید. این اپلیکیشن یک ابزار قدرتمند برای کاربران است و افرادی که با آن راحت نیستند نباید از آن استفاده کنند.

onyx

در ابتدا، اپلیکیشن هارد درایو شما را تایید می کند که این کار واقعا مفید و کاربردی است. فرض کنیم که همه چیز خوب است به سربرگ Maintenance  بروید سپس قسمت Scripts را انتخاب کنید.

از اینجا شما می توانید اسکریپت regular Mac maintenance را مجبور به اجرا نمایید. سپس به Rebuilding بروید تا MacOS را مجبور به ساخت مجدد تعداد حافظه های پنهان مختلفی بنمایید. این کار به صورت بالقوه می تواند منجر به حل مشکل کاهش سرعت شود. بخش Cleaning هم می تواند کمک کننده باشد اما همپوشانی بزرگی با CCleaner دارد.

آیا شما از راهکارهای بالا استفاده کرده اید؟ به نظر شما کدام یک کاربردی تر و مفیدتر بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید