چگونه دریافت هرزنامه های Gmail را متوقف کنیم؟

ممکن است به نظر بیاید که مشکل هزنامه (spam) ایمیل هم اکنون برطرف شده است، اما نه این مشکل هم چنان وجود دارد. هرروزه میلیون ها پیام هرزنامه ارسال می شوند و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که برخی از این هرزنامه ها به صندوق دریافت Gmail شما ارسال شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از روش های بلاک کردن هرزنامه ها روی ایمیل و یا Gmail و یا خلاص شدن از هرزنامه ها را بررسی کنیم:

۱. از قابلیت های Block and Report Spam استفاده کنید

Gmail یکسری ابزار به صورت پیش فرض دارد که قابلیت بلاک کردن هرزنامه ها و فرستندگان آزار دهنده را برایتان فراهم می کند. ساده ترین راه برای رهایی از هرزنامه ها این است که از یک آدرس ارسال شوند و آن آدرس را بلاک کنید.

برای گزارش یک پیام به عنوان یک هرزنامه، در ابتدا باید به صورت عادی آن را باز کنید. روی منو سه نقطه اس در گوشه سمت راست بالای پیام کلیک کنید و دکمه Report spam را پیدا کنید. با انجام این کار، آن پیام به صورت هرزنامه به گوگل ارسال می شود و گوگل آن را به پوشه spam‌ شما می فرستد.

در همان منو، گزینه ای با عنوان Block “Name” پیدا می کنید و از آن می توانید برای بلا ک کردن یک فرد استفاده کنید و او دیگر نخواهد توانست پیامی برای شما ارسال کند.

۲. تقسیم بندی ایمیل ها در پوشه ها با فیلتربندی آن ها

هیچ الزامی وجود ندارد که همه پیام های ورودی به صندوق دریافت شما وارد شود. Gmail  یکسری فیلترها را ارائه می کند، که به شما این امکان را می دهد به صورت هوشمندانه پیام ها را در پوشه ها مرتب کنید به نحوی که بتوانید در هنگام نیاز به آن ها دسترسی داشته باشید. البته، برای اهداف مختلف، روش های خاصی برای بلاک کردن هرزنامه ها وجود دارد.

برای آغاز ساخت یک فیلتر، جعبه ای که در سمت چپ صندوق دریافت شما وجود دارد را بررسی کنید. سپس روی دکمه منو سه نقطه ای که زیر نوار جستجو قرار دارد کلیک کنید و Filter messages را انتخاب کنید.

در ابتدا لازم است که فیلدهای که برای فیلتر شما تنظیم شده است را پر کنید. شما می توانید به سادگی همه پیام هایی که از سمت یک فرستنده ارسال شده است را انتخاب کنید، یا بر اساس عنوان، موضوع، اندازه و موارد دیگر آن ها را انتخاب کنید. پس از انجام کار، برای ادامه روی Create filter کلیک کنید.

تنظیم حالت های فیلتر

در ادامه، شما باید تصمیم بگیرید که برای پیام هایی که با معیار قبلی مطابق بودند، چه اتفاقی برایشان بیفتد؟ در این جا انتخاب های بسیاری وجود دارد. اگر مطمئن هستید که همه پیام هایی که با این فیلتر انتخاب می کنید، هرزنامه هستند، Delete it را انتخاب کنید.

یک روش امن تر این است که از جعبه (Skip the Inbox (Archive It استفاده کنید که به پیام اجازه نمی دهد در صندوق دریافت شما باقی بماند. آن را با Apply the label ترکیب کنید و یک برچسب مانند Potential Spam بسازید حال شما می توانید به راحتی پیام های هرزنامه را از صندوق دریافت خود دور نمایید.

اگر بخواهید فیلتر شما روی پیام های فعلی هم اجرا شود، روی جعبه Also apply filter to matching conversations کلیک کنید. پس از انجام این کار، روی Create filter کلیک کنید و با انجام این کار، همه موارد تنظیم شده اند.

این مرحله کوچک، گام بزرگی را در جهت رهایی از هرزنامه ها در Gmail بر می دارد.

۳. ثبت نام در سایت ها با اسامی مستعار Gmail

یکی از قویترین ابزارها برای مبارزه با هرزنامه های Gmail، این است که شما می توانید آدرس های بسیاری با نام مستعار با افزودن دوره ها یا علامت های + در آدرس Gmail خود استفاده کنید.

به عنوان مثال بگویید که آدرس ایمیل شما muofan@gmail.com است. اگر خواستید در یک وبسایت مانند Free Stuff Inc ثبت نام کنید، اما نگران ارسال هرزنامه ها بودید، می توانید muofan+freestuffinc@gmail.com را به عنوان آدرس ایمیل خود روی آن وبسایت وارد کنید. همه پیام هایی که از سمت آن فرستنده می آیند، در صندوق دریافت شما می روند اما شما می توانید از فیلترهایی همانطور که در بالا توضیح دادیم، برای حذف هرزنامه ها از آن منبع استفاده کنید.

برای انجام این کار، مراحلی که در بالا بیان کردیم را دنبال کنید. اگرچه، به جای فیلتر کردن با فیلد From ، باید با To فیلتر کنید. آدرس مستعار خود را در این قسمت وارد کنید و شما می توانید همه پیام هایی که به آدرس مستعار ارسال می شوند را به پوشه spam یا پوشه دیگری بفرستید. نیازی نیست که آدرسی که فرستنده استفاده می کند را بدانید.

اگر از یک آدرس مستعار منحصر به فرد برای هر سایتی که در آن ثبت نام می کنید، استفاده می کنید، می تواینید بررسی کنید که هرکدام از آن ها چند ایمیل دریافت کرده اند؟. این کار به شما کمک می کند متوجه شوید که چه سایت هایی برای هرزنامه ها بدترین هستند.

۴. برای تحت کنترل داشتن شرایط، ثبت نام را لغو کنید

در بسیاری از موارد، یک صندوق دریافت با حجم بسیار بالا، هرزنامه های زیادی ندارد اما روزنامه ها و پیام های خودکار زیادی دارد که در آن ها ثبت نام کرده اید. ثبت نام برای ایمیل های دریافت پیشنهاد های خرید انحصاری، موارد مورد علاقه و … بسیار ساده است. اما اغلب چند درصد آن ها را مطالعه می کنید؟

لیست ایمیل های دریافتی خود را بررسی کنید، مواردی که بیش از یک ماه است آن ها را باز نکرده اید را لغو ثبت نام کنید. اکثر ایمیل ها یک لینک لغو ثبت نام یا Unsubscribe در پایین دارند که فرایند را بسیار ساده می کند. در مواردی که آن را مشاهده نکردید، روی فلش کشویی زیر اسم فرستنده کلیک کنید و به دنبال لینک Unsubscribe from this sender باشید.

۵. از اپلیکیشن های مدیریت ایمیل استفاده کنید

اگر صد ها مورد ثبت نام شده دارید، احتمالا بهتر است که از یک سرویس برای مدیریت آن ها استفاده کنید. اپلیکیشنی مانند Unroll.me به شما این امکان را می دهد که به سادگی حجم زیادی را لغو ثبت نام نمایید و هم چنین به شما این امکان را می دهد که موارد ثبت نام شده را در ایمیل روزانه ثبت نمایید.

می توانید زمان دریافت موارد انتخابی را خودتان انتخاب کنید و این کار برایتان بسیار ساده تر می شود. فقط توجه به این نکته لازم است که استفاده از این سرویس ها ایمیل های شما را اسکن می کند و از اطلاعات شما برای اهداف بازاریابی استفاده می کند. اگر شما به دنبال یک جایگزین متن باز هستید، از Gmail Unsubscribe استفاده نمایید.

۶. از آدرس ایمیل خود محافظت کنید

یک از مهم ترین راه ها برای توقف دریافت هرزنامه ها در Gmail، جلوگیری از دسترسی به آن ها در مرحله اول است. از یک حساب کاربری جدا برای ووبسایت های عمومی و یک حساب Gmail برای پیام های شخصی استفاده کنید.

حال با ترفندهای بالا به سادگی می توانید هرزنامه ها را متوقف کنید . اگر باز هم مشکل هرزنامه های زیاد و بیش از حد را داشتید، استفاده از یک آدرس جدید چاره ساز است اما این مورد فقط در شرایط بسیار حاد ضروری است.

شما از کدام روش برای مبارزه با هرزنامه ها در ایمیلتان استفاده کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید