چگونه اسلایدهای ارائه خود را با Google Slides بسازیم؟

Google Slides یک اپلیکیشن اشتراکی رایگان، آنلاین ارائه (presentation) است که می توان گفت یک نسخه با امکانات کمتر نسبت به پاور پوینت می باشد. Google Slides یک برنامه بسیار عالی است که به شما این امکان را می دهد هر مدل ارائه ای را خواستید از موضوعات کاری تا موضوعات تفریحی و موارد دیگر بسازید. تنها پیشنیاز این برنامه این است که شما باید یک حساب کاربری گوگل داشته باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه ساختن اسلاید با این برنامه را از آغاز تا پایان توضیح دهیم.

گام اول: تنظیم کردن سند خود

اولین کاری که باید انجام دهید این است که اپلیکیشن Google Slides را باز کنید. اگر شما حساب کاربری ندارید، باید در ابتدا برای خود حساب کاربری گوگل ایجاد کنید.

اگر در Google Drive هستید، مسیر زیر را طی کنید.

 New > Google Slides > From a template

 اگر بخواهید می توانید از یک presentation خالی و سفید استفاده کنید، اما در این آموزش ما از یک طراحی که از پیش موجود است استفاده می کنیم. با این کار مراحل کمتری را باید طی کنید و کار بسیار سریعتر انجام می شود.

هنگامی که روی From a template کلیک کنید، به گالری قالب ها هدایت می شوید. قالب های مختلفی برای اهداف مختلف وجود دارند. یکی از بیشترین موارد استفاده برای ارائه، موارد کاری است اما ما در این آموزش  General presentation یا ارائه عمومی را بررسی می کنیم.

با باز کردن قالب مورد انتخاب خود، یک صفحه را مشاهده می کنید که شبیه عکس بالا است.

 هم چنین در عکس بالا شما یک نوار هدایت یا navigation را هم مشاهده می کنید. در سمت چپ فضای کاریتان صفحه قالب ها را به ترتیبی که در حال حاضر قرار دارند را مشاهده می کنید. در مرکز فضای کاریتان، نسخه بزرگتری از صفحه ای که در حال حاضر فعال است را مشاهده می کنید. به سمت راست فضای کاری تان باید منو کشویی دیگری به نام Themes را مشاهده کنید.

گام دوم : Navigation Bar خود را بشناسید

Google Slides قابل توسعه است، اما یکی از مهم ترین مواردی که باید بدانید این است که نوار ناوبری یا navigation bar در بالای فضای کاری تان است و مواردی که در منو کشویی وجود دارد را باید بشناسید.

زیر قسمت File ،  انتخاب های ساده برای کنترل ارائه Google Slides وجود دارد که شامل به اشتراک گذاری، وارد کردن اسلایدها، دانلود کردن اسلایدها، تنظیمات ساده صفحه، تنظیمات چاپ کردن و زبان است.

زیر قسمت Edit، ابزار ساده و اساسی را برای کنترل هر صفحه به صورت جداگانه پیدا خواهید کرد که شامل مواردی از قبیل undo، redo، cut، copy و paste است.

در قسمت View روش های مختلف برای مشاهده ارائه خود را مشاهده خواهید کرد. هم چنین شما می توانید گزینه ای برای افزودن انیمیشن ها را مشاهده کنید.

اگر روی منوی Insert کلیک کنید، گزینه های مختلفی برای محتوا خواهید دید که می توانید در ارائه خود آن ها را بگنجانید.

در قسمت Format، تمام ابزارهایی که نیاز دارید تا با آن ها متن خود را تنظیم کنید، از سبک قلم و هم ترازی تا ساختن لیست و  شماره گذاری را خواهید یافت.

منو Slide به شما این امکان را می دهد که تغییرات اساسی ای را در ارائه خود اعمال کنید. منو Arrange هم شما را قادر می سازد تا عناصر را به صورت جداگانه در هر صفحه سازماندهی کنید.

منو Tools هم امکان درست کردن spelling و املای کلمات، جستجو کلمات در دیکشنری و افزودن قابلیت دسترسی به ارائه خود را فراهم کنید. منو Add-ons یک میانبر برای قابلیت های ویژه است که می توانید آن ها را به Google Slides خود اضافه کنید.

در نهایت، منو Help قرار دارد که با کلیک کردن روی آن، آموزش های اضافی یا قابلیت جستجو برای آپدیت ها برای شما فراهم می شود.

گام سوم : تغییر دادن تم در Google Slides

هنگامی که تمام منوها را تمام کردید و یک ایده کلی از آنچه که هر یک از آن ها انجام می دهند به دست آوردید، شما می خواهید به Themes( تم ها ) نگاه کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، Google Slides اسلایدها را بر اساس اهداف مختلف گروه بندی می کند. شما می توانید در هر گروه،  جلوه های دیداری تم هایی که می خواهید به اسلایدشو خود اعمال کنید را انتخاب کنید.

تم ها می توانند فونت های مخصوص، رنگ ها و استایل های مختص خود را داشته باشند. این یک روش ساده و سریع برای اطمینان از این است که همه چیز شکل یکنواختی دارد. برای تغییر دادن تم، به سادگی می توانید گزینه های موجود را مشاهده کنید که در سمت راست فضای کاری وجود دارند و روی هر کدام از آن ها که مناسب کارتان بود، کلیک کنید.

گام چهارم : تغییر دادن فونت در Google Slides

بعد از اینکه تم خود را انتخاب کردید، می خواهید اطلاعات خود را در اسلاید شو وارد کنید. در مورد تغییر متن placeholder، به سادگی بر روی هر جعبه کلیک کرده و شروع به تایپ کنید. همچنین می توانید فونت و رنگ قلم را تغییر دهید، و رنگ را هم تغییر دهید، اطمینان حاصل کنید که فونتی که می خواهید تغییر دهید انتخاب شده است. سپس روی گزینه رنگ قلم کلیک کنید، که در اینجا بارنگ قرمز دیده می شود.

وقتی روی آن کلیک می کنید، منوی کشویی با swatch نمایان خواهد شد. از اینجا می توانید رنگ هایی را انتخاب کنید که در پالت رنگ شما در دسترس شما هستند، یا می توانید با کلیک روی Custom یک رنگ جدید را ایجاد کنید.

اگر می خواهید سبک قلم را تغییر دهید، یک بار دیگر مطمئن شوید که متن تان انتخاب شده است. سپس روی منوی کشویی فونت کلیک کنید. سبکی که می خواهید را انتخاب کنید.

هشدار: مطمئن شوید که فونت انتخاب شما خوانا است. اغلب ارائه ها  از فاصله دور دیده می شوند.

گام پنجم : تغییر دادن تصویر زمینه

زمانی که این ارائه را کنار هم قرار می دهید، ممکن است به این نتیجه برسید که پس زمینه خسته کننده است یا اینکه از پس زمینه، خوشتان نمی آید. برای تغییر تصویر پس زمینه روی صفحه اسلاید کلیک راست کنید. زمانی که این کار را انجام می دهید دقت کنید که متن این صفحه انتخاب نشده باشد. سپس Change Background را انتخاب کنید، شما می توانید رنگ پس زمینه خود را تغییر دهید، یک تصویر را در پس زمینه قرار دهید، یا پس زمینه پیش فرض قبلی را راه اندازی کنید.

در قسمت Color ، هم چنین می توانید یک رنگ ساده را انتخاب کنید یا یک رنگ سایه روشن را در صورت تمایل ترجیح دهید. شما می توانید رنگ های سفارشی و فضایی را ایجاد کنید که پس زمینه شما نهایی شود، شما می توانید هر کدام را انتخاب کرده و یا اضافه کنید تا این پس زمینه را به تم خود اضافه کنید، هر صفحه در ارائه شما که دارای تصویر زمینه نطبیقی هستند، این تغییرات جدید را که از آن استفاده کرده اید را منعکس خواهد کرد، پس از پایان انجام کار، روی Done کلیک کنید.

‘گام ششم: جایگزین کردن یک تصویر

اگر در قالب شما یک تصویر وجود داشت و خواستید آن را جابجا کنید باید چه کاری انجام دهید؟

برای انجام این کار، روی تصویری که می خواهید جایگزین کنید، کلیک کنید با این کار مربع های آبی در اطراف در اطراف تصویر شما پدیدار می شوند. سپس روی  Replace Image کلیک کنیدو پس از آن تصویری که می خواهید آپلود کنید را از کامپیوتر خود انتخاب کنید، یا از اینترنت آن را جستجو و پیدا کنید یا آدرس URL تصویر مورد علاقه خود را وارد کنید.

گام هفتم: پاک کردن یک اسلاید

در حالی که شما درحال ، ممکن است متوجه شوید که یک صفحه یا چند صفحه در این قالب وجود دارد که شما نمی توانید از این صفحات خلاص شوید، برای رهایی از این صفحات کافی است به سمت چپ فضای کاری خود بروید. روی صفحه ای که می خواهید حذف کنید، کلیک راست کنید. در نهایت روی Delete کلیک کنید.

گام هشتم : جابه جایی یک اسلاید

گاهی اوقات شما نوع طراحی یک اسلاید را بسیار دوست دارید اما آن اسلاید در جای اشتباهی قرار گرفته است و بهتر است آن را جابه جا کنید. برای جابه جایی و تغییر مکان یک اسلاید کافی است روی صفحه ای که می خواهید آن را جا به جا کنید کلیک راست کرده، سپس به عنوان مثال برای جابه جایی به آخر، Move slide to end را انتخاب کنید.

گام : افزودن Transition

وقتی درست کردن و انجام تنظیمات ارائه شما به پایان رسید، می توانید درباره چگونه نمایش اسلایدشو خود فکر کنید. آیا می خواهید بین هر صفحه انیمیشن اضافه کنید؟ برای افزودن “transition” بین دو اسلاید، کافی است روی صفحه ای که می خواهید تنظظیم کنید، کلیک راست کنید سپس روی Change Transition کلیک کنید.

پس از پایان انجام کار، نوار ابزار شما در سمت راست فضای کاری تان امکانات جدیدی را در اختیارتان قرار می دهد که می توانید از آن ها استفاده کنید. گزینه مورد نظر خود را از میان آن ها از منو کشویی انتخاب کنید. هم چنین شما می توانید در صورت تمایل این transition را به همه اسلایدها اعمال کنید یا آن را فقط برای اسلایدهای مستقل و جدا به کار ببرید.

پس از پایان این مراحل، اسلاید ساده شما آماده است.

آیا شما از Google Slides تا به حال استفاده کرده اید؟ به نظر شما چه نقاط قوت و یا ضعفی نسبت به سایر ابزارهای ساخت ارائه مانند پاور پوینت دارد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید