۸ راه حل برای حل مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما وصل شده باشد اما شارژ نشود ، کار شما نمی تواند پیش برود. بدیهی است زمانی که شارژ باتری تمام شده است نمی توانید از لب تاپ استفاده کنید. اما در بسیاری موارد، می توان فهمید که مشکل شارژ برای تصحیح آن کجاست. ما به شما نشان می دهیم که چه کار کنید زمانی که لپ تاپ شما به شارژر وصل شده است ولی شارژ نمی شود . تفاوتی ندارد که لپ تاپ دل، لنوو، HP یا نوع دیگری دارید ،این نکات به شما در رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ کمک خواهد کرد.

۱.اتصالات فیزیکی کابل را بررسی کنید

قبل از اقدام به عیب یابی عمیق، ابتدا اصول را بررسی کنید. مطمئن شوید که کابل شارژ لپ تاپ را محکم در درگاه شارژ لپ تاپ وارد کرده اید. سپس اتصال آن را به پریز برق دوباره بررسی کنید. در صورت کار نکردن جریان فعلی، یک منبع برق دیگر را امتحان کنید. فراموش نکنید که اتصال کابل را به جریان برق AC وصل کنید. توجه داشته باشید که ما سعی می کنیم لپ تاپ شما را درست کنیم نه اینکه صرفا آن را در زمان اتصال به برق شارژ کنیم. در صورتی که این مسئله شما نیست،ما هم چنین سعی می کنیم که قسمت خراب باتری را در ویندوز 10 تعمیر کنیم.

۲.باتری را برداشته و لپ تاپ را به برق متصل کنید

در مرحله بعد باید تعیین کنید که باتری کار می کند یا خیر. اگر لپ تاپ شما باتری قابل جابجایی دارد ، آن را به طور کامل از دستگاه خود جدا کنید. شما همیشه باید رایانه خود را قبل از انجام این کار خاموش کنید (اگر شارژ آن تمام نشده) و شارژر را از آن جدا کنید. از آنجا که باتری را برداشته اید، دکمه پاور را برای چند لحظه نگه دارید تا شارژ باقی مانده در سیستم پاک شود. پس از اتمام این کار، شارژر را وصل کنید و سعی کنید لپ تاپ خود را روشن کنید. اگر به طور عادی کار کرد، مشکل از باتری شماست. باتری را در محفظه خود مجدداً قرار دهید و مطمئن شوید که تمام اتصالات برقرار شده اند. اگر این مشکل را برطرف نکند ، شما به احتمال زیاد یک باتری مرده دارید که باید آن را تعویض کنید. در صورتی که لپ تاپ شما باتری قابل جابجایی ندارد، می توانید سعی کنید دستگاه خود را باز کنید و خودتان آن را جدا کنید. با این وجود ، انجام این کار احتمالاً ضمانت نامه سیستم شما را باطل می کند و در صورت اشتباه می توانید آسیب بیشتری به رایانه خود وارد کنید. بهتر است رایانه خود را نزد تکنسینی ببرید که بتواند باتری را با استفاده از ابزارهای حرفه ای آنالیز کند.

 

۳. مطمئن شوید که از شارژر و پورت مناسب استفاده می کنید

می توانید قدرت برق (و مقدار کافی از آن) به رایانه خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که شارژر خود را به پورت مناسب در لپ تاپ خود وصل کرده اید. بسیاری از لپ تاپ ها فقط یک نقطه برای شاخه شارژ دارند، اما اگر کامپیوتر جدیدتری دارید، ممکن است از USB-C برای شارژ استفاده کند. تمام درگاه های USB-C را در لپ تاپ خود امتحان کنید ، زیرا ممکن است برخی از آن ها فقط برای انتقال داده باشد. برای بهترین نتیجه، شما باید از شارژر اصلی که همراه لپ تاپ شماست استفاده کنید. شارژرهای تقلبی می توانند به باتری شما آسیب رسانده و باعث خسارت ماندگار شود. مدل های شخص ثالث ممکن است از وات مناسب استفاده نکنند، که می تواند منجر به شارژ شدن لپ تاپ شما به آرامی یا اینکه اصلاً شارژ نشود. این امر به ویژه در مورد کابل های USB-C صادق است، زیرا کارایی آن ها به منظور شارژ دستگاه های بزرگ به اندازه لپ تاپ نیستند.

۴. کابل و درگاه های خود را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید

حتی اگر قبلاً بررسی مشکلات مربوط به اتصال کابل را انجام داده باشید ، ایده خوبی است که سیم کابل برق را با دقت بیشتری بررسی کنید. تمام طول سیم برق را برای شکستن یا آسیب های دیگر پایین بیاورید. سعی کنید آن را در دست بگیرید تا ببینید که آیا بعضی از قسمت ها محدب و برآمده شده اند یا اشکال دیگری ایجاد کرده اند. هم چنین ایده خوبی است که بخشی از شارژر آداپتور AC را بو کنید، اگر بوی سوختن احساس کردید، احتمالاً مشکلی درون جعبه رخ داده است و باید آن را تعویض کنید. در آخر، نگاهی به درگاه شارژر بیاندازید. لپ تاپ شما هنگام وصل کردن شارژر، باید مناسب داشته وصل شده باشد. اگر احساس می کنید سست است، کمی دورتر آن را تکان دهید تا ببینید که آیا می توانید ارتباط خوبی برقرار کنید. هم چنین ضایعات داخل درگاه را بررسی کنید ،که می تواند از برقراری ارتباط خوب جلوگیری کند. می توانید این کار را با مسواک یا هر چیز کوچک دیگری تمیز کنید. برای این کار، برای جلوگیری از آسیب در آینده، باید مقداری از کابل را شل نگه دارید ، بنابراین این امر فشار غیرضروری را بر روی درگاه شارژ ایجاد نمی کند. اجازه ندهید آداپتور AC آویزان باشد، و این باعث می شود که شارژر به طرف پایین کشیده شود و با گذشت زمان اتصال را خراب کند.

۵. استفاده از منابع را کاهش دهید

این شانس وجود دارد که که شارژ نشدن باتری شما مربوط به سخت افزار نباشد. اگر کامپیوتر شما بسیار سخت کار می کند، ممکن است شارژر شما به اندازه کافی سریع باتری را دوباره پر نکرده باشد. برای مثال ، اگر کامپیوتر شما داغ است ، فن برای خنک کردن آن باید سخت تر کار کند ، که این باعث می شود انرژی باتری بیشتری استفاده کند. هنگامی که بسیاری از برنامه ها و فرایندهای پرانرژی را دارید که به طور هم زمان اجرا می شوند ، انرژی باتری بیشتری را با سرعت بالایی تغذیه می کنند. برای بررسی میزان استفاده از منابع فعلی ، Task Manager (Ctrl + Shift + Esc) را باز کنید. اگر گمان می کنید این ریشه مسئله شارژ شما است ، سعی کنید برخی از برنامه ها را ببندید و / یا کامپیوتر خود را خاموش کنید تا اجازه دهید خنک شود. پس از بازگشت به حالت عادی ، روشن کنید و ببینید که آیا شارژر شما می تواند باتری را در یک بار کاری معمولی نگه دارد.

۶. گزینه های Windows و Power Lenovo را بررسی کنید

سایر مشکلات نرم افزار هم چنین می تواند باعث شود که باتری لپ تاپ شما شارژ نشود. در حالی که برنامه های ویندوز هیچ گزینه خاصی را ندارند که مانع از شارژ باتری شما شود ، ممکن است سیستم شما پیکربندی شده باشد که در یک سطح باتری خاص یا مشابه آن خاموش شود. با مراجعه به تنظیمات> سیستم> قدرت و خاموشی اسکرین، صفحه تنظیمات ویندوز را مشاهده کنید. و روی تنظیمات برق اضافی در سمت راست کلیک کنید. در اینجا ، روی تغییر تنظیمات برنامه در کنار برنامه فعلی خود کلیک کنید. اگر می خواهید از طریق آن جستجو کنید ، روی تغییر تنظیمات قدرت پیشرانه کلیک کنید، اما بازگرداندن تنظیمات پیش فرض برای این طرح ساده ترین است. ببینید که آیا این کار تفاوت ایجاد می کند. اگر لپ تاپ Lenovo دارید ، یک برنامه خاص سازنده وجود دارد که می تواند یک مشکل شارژ را ایجاد کند. برای جستجوی Lenovo Vantage (به نام تنظیمات Lenovo در سیستم های قدیمی) از منوی Start استفاده کنید. پس از باز شدن ، روی Power روی پنل تنظیمات سخت افزار کلیک کنید ، سپس به پایین بروید تا Charge Threshold را پیدا کنید. اگر لغزنده آستانه شارژ باتری سفارشی فعال باشد ، می توانید حداقل و حداکثر درصد باتری را برای شارژ انتخاب کنید. برای مثال اگر برای شروع شارژ  50 درصد انتخاب کردید و 80 درصد برای پایان شارژ ، رایانه شما هنگامی که به 50 درصد کاهش یافت شارژ را شروع می کند و هنگامی که به 80 درصد باز می گردد متوقف می شود. اگر این فرایند فعال باشد می تواند باعث شود رایانه شما همانطور که انتظار دارید متوقف شود.

۷. درایورهای باتری را به روزرسانی یا نصب مجدد کنید

از آن جا که باتری شما یک دستگاه خارجی است، ویندوز از درایورهای خاصی برای رابط درست با آن استفاده می کند. اگر رایانه شما هنوز متصل است و شارژ نشده است، به روزرسانی یا حذف آن درایورها می توانند روند شارژ را شروع کنند. روی دکمه Start کلیک راست کرده یا Win + X را فشار دهید، سپس از منوی به دست آمده Device Manager را انتخاب کنید.

بخش باتری ها را گسترده تر کنید و باید دو مدخل را مشاهده کنید: آداپتور مایکروسافت AC و مایکروسافت ACPI با روش کنترل سازگار، روی هر کدام کلیک راست کنید و آپدیت درایور را انتخاب کنید. احتمال وجود دارد که این هیچ به روزرسانی را پیدا نکند، اما ارزش امتحان کردن را دارد. می توانید سعی کنید درایورها را به صورت دستی به روز کنید ، اما احتمالاً سازنده رایانه شما ویژگی خاصی را برای باتری ارائه نمی دهد. اگر به روزرسانی کاری انجام ندهد ، روی هر یک از درایورهای باتری کلیک راست کرده و لغو نصب دستگاه را انتخاب کنید. این امر باعث می شود رایانه شما رابط با باتری را متوقف کند ، اما درایور هنگام راه اندازی مجدد مجدداً نصب خواهد شد ، بنابراین نگران نباشید. اگر این کار نمی کند ، این روند را تکرار کنید ، اما پس از پاک کردن ، شارژر خود را جدا کنید ، باتری را برداشته و سپس همه چیز را دوباره قرار داده و رایانه شخصی خود را دوباره روشن کنید.

۸. شارژر دیگری را امتحان کنید

در این مرحله، شما سعی کرده اید همه چیز را بپردازید که هزینه ای ندارد. راه حل آخر این است که یک شارژر رایانه ای جدید سفارش دهید (یا در صورت وجود داشتن یک لپ تاپ از یکی از دوستان خود استفاده کنید) و ببینید که آیا کار می کند. توصیه می کنیم در صورت امکان از شارژر اصلی استفاده کنید. قطعات درجه سه اغلب با استانداردهای کیفیت اجزای اصلی مطابقت ندارند و در مورد شارژر ، استفاده از ارزان آن می تواند به رایانه شما آسیب برساند یا حتی باعث آتش سوزی شود. اگر یک شارژر اصل وجود ندارد ، مشورت کنید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر شارژر انتخابی شما بی خطر است.

امیدواریم برخی از مراحل فوق مسئله شارژ نشدن لپ تاپ شما را برطرف کند. اگر هنوز مشکلی وجود دارد، ممکن است بخشی از رایانه شما آسیب دیده باشد، باعث می شود باتری به درستی کار نکند. شما باید آن را به یک تعمیرگاه کامپیوتر بیاورید تا یک متخصص به آن نگاهی بیندازد، ممکن است یک باتری جایگزین را پیشنهاد دهد. به خاطر داشته باشید که باتری ها با افزایش سن از بین می روند. بعد از طی چرخه عمرش، هیچ باتری به اندازه شارژ قبلی خود را نگه نمی دارد. حتی اگر عمر باتری شما به آخر رسیده باشد ، باید حداقل تا حدودی شارژ شود.

به نظر شما چه دلایل دیگری برای شارژ نشدن لپ تاپ وجود دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید