معرفی ۶ اپلیکیشن برای سازماندهی خودکار فایل ها در ویندوز

تنها راه غلبه بر افزایش بیش از حد اطلاعات، این است که هر فایلی را به محض دریافت، در جای مناسب خود قرار دهیم، اما شما نمی خواهید همه زمان خود را صرف سازماندهی و مرتب کردن فایل ها روی ویندوز ۱۰ بنمایید. بنابراین بهتر است از یک راه ساده تر استفاده کنید. در حالت کلی،‌هر چقدر فایلهای شما سازماندهی تر شده و مرتب تر باشند، شما بسیار سریعتر به آنچه می خواهید دست پیدا می کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا چند اپلیکیشن عالی برای سازماندهی خودکار انواع مختلف فایل ها در ویندوز را معرفی کنیم.

معرفی اپلیکیشن ها

۱. File Juggler

اگر با سازماندهی فایل های خود مشکل دارید، از اپلیکیشنی استفاده کنید که قابلیت خودکار انجام این کار را داشته باشد. مانیتورهای File Juggler به پوشه ها تبدیل می شوند و بر اساس مجموعه ای از قوانین فعالیت خود را انجام می دهند. این اپلیکیشن مانند IFTTT  از عبارت های شرطی اگر و آنگاه ( if-and-then statements) استفاده می کند. با File Juggler, امکان تغییر نام، انتقال، کپی، فشرده سازی و کوارد دیگر وجود دارد.

پیش از استفاده از این اپلیکیشن،  برای کاری که می خواهید با فایل ها انجام دهید، برنامه ریزی کنید. روی دکمه Add کلیک کنید و یک توضیح مختصر بنویسید. یک پوشه برای کاری که می خواهید در بخش Monitor انجام دهید ایجاد کنید. در قسمت If یک شرط اضافه کنید. در پایان کاری که می خواهید با فایل ها انجام دهید را در جعبه Then انتخاب کنید.

ویژگی های منحصر به فرد:

  • File Juggler به شما امکان تغییر نام و انتقال فایل ها بر اساس محتوای فایل PDF قابل جستجو را می دهد. از آن برای سازماندهی صورت حساب های پرداخت مالی و اطلاعات خرد استفاده کنید.
  • این اپلیکیشن به شما این امکان را می دهد که متغیرهایی برای سازماندهی انواع مختلف محتوا با دقت بالا بسازید. متغیرها شامل نام فایل، مسیر، تاریخ، مشخصات فایل و موارد دیگر هستند.
  • پس از سازماندهی یک فایل، شما می توانید به File juggler بگویید که آن را در Evernote آپلود کند. تنها کافی است دفترچه ای که می خواهید انتخاب کنید و تگ ها را به نوشته ها اضافه کنید.
  • در اینجا یک سربرگ جداگانه به نام Log وجود دارد که به شما در دنبال کردن و بررسی اینکه آیا به درستی کار می کند یا نه کمک می کند.

دانلود FileJuggler

۲. DropIt

DropIt منبع باز است و بر اساس اصول مشابه File Juggler کار می کند. برای سازماندهی فایل ها ، باید قوانین و عمل ها را بسازید. روی آیکون شناور کلیک راست کنید و Associations را انتخاب کنید. روی دکمه علامت جمع کلیک کنید تا بتوانید قوانین را بسازید. سپس فایل ها یا پوشه ها را در آیکون DropIt بکشید و رها کنید تا فرایند پردازش آن ها آغاز شود.

مانند  File Juggler، می توانید یک پوشه ناظر بسازید یا یکپارچه سازی SendTo  را برای پردازش فایل ها و پوشه ها فعال سازی کنید. شما می توانید چگونگی فیلتر کردن محتوایتان با نام،  تاریخ، اندازه، مشخصات را تعیین کنید و یکی از ۲۱ فعالیت در دسترس را انتخاب کنید. این فعالیت ها شامل آپلود، تغییر نام، رمز گذاری، فشرده سازی، تغییر مشخصات و موارد دیگر هستند.

فیلد Rules یک ویژگی قدرتمند در DropIt برای تعیین فیلترها است. این مورد از File Juggler بالاتر است. با انواع مختلف کاراکترها، خلاصه ها و عبارات منظم شما می توانید به صورت انتخابی تصمیم بگیرید که فایل ها را چگونه فیلتر کنید؟ براساس نام، افزونه و یا نوع فایل می توانید آن ها را فیلتر کنید.

ویژگی های منحصر به فرد:

  • انجمن های گروهی در پروفایل های مختلف. به عنوان مثال، شما می توانید یک انجمن برای کامپیوتر محل کار و یک انجمن دیگر برای خانه تنظیم کنید.  شما می توانید به سادگی بین پروفایل ها جابه جا شوید .
  • چندین فعالیت انجصاری وجود دارداز جمله یک ویژگی برای جداسازی و ترکیب فایل ها، ساختن لیستی از فایل ها به صورت HTML، ساختن یک لیست پخش، ارسال فایل ها از طریق ایمیل و موارد دیگر.
  • شما می توانید یک تایمر برای نظارت پوشه ها به صورت متناوب تنظیم کنید. DropIt  هم چنین به شما یک پنجره پیشرفت را نشان می دهد تا به وسیله آن بتوانید پوشه ها را نظارت کنید.
  • این اپلیکیشن هم چنین از استفاده از متغیرهای محیطی در فیلد Destination هم پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، شما خلاصه فایل را با مسیر ها، خلاصه تاریخ ساخت یا تغییر  و موارد دیگر ترکیب کنید.

دانلودDropIt (رایگان)

۳. PhotoMove

اپلیکیشن های سازماندهی عکس ها مانند Adobe Lightroom سازماندهی عکس ها را با داده EXIF بسیار ساده می سازند. اگر از چنین اپلیکیشن هایی استفاده نمی کنید، دسته بندی و مرتب سازی عکس ها در یک پوشه کار بسیار دشواری است. با پشتیبانی محدود از فراداده ها، سازماندهی عکس ها در کامپیوتر شخصی شما یک کار خسته کننده و دستی است.

PhotoMove اپلیکیشنی است که از داده EXIF برای انتقال یا کپی خودکار و مرتب سازی عکس ها در پوشه ها بر اساس تاریخ واقعی استفاده می کند. برای آغاز کار، پوشه منبع را که شامل عکس های شما است را انتخاب کنید. سپس پوشه مقصد را انتخاب کنید.

روی یکی از دکمه های Move یا Copy برای پردازش فایل هایتان استفاده کنید. به صورت اختیاری به settings بروید و ساختار پوشه را انتخاب کنید و فایل ها را کپی کنید .

ویژگی های منحصر به فرد:

  • PhotoMove با NAS بسیار عالی کار می کند. اگر مجموعه وسیعی از تصاویر دارید، می توانید به صورت مستقیم آن ها را انتقال دهید و تصاویر را در NAS خودش مرتب کنید.
  • نوع دیگری از ساختار پوشه را برای سازماندهی تصاویر انتخاب کنید. در نسخه رایگان، شما می توانید عکس ها را با  (تاریخ، ماه و سال) سازماندهی کنید. نسخه پیشرفته آن ده ها گزینه مختلف دارد.
  • PhotoMove از دستورات خط فرمان پشتیبانی می کند. شما می توانید از دستورات خط فرمان یا فایل دسته ای برای سازماندهی مجموعه تصاویرتان استفاده کنید.
  • اگر تصاویر شما داده EXIF ندارند، می توانید از داده فایل یا مرتب سازی تصاویر بدون داده EXIF در یک پوشه مختلف استفاده کنید.

دانلودPhotoMove

۴. TagScanner

هر شخصی مجموعه وسیعی از آهنگ ها دارد که تغییر نام یا مدیریت آن ها بسیار دشوار است. نام فایل ضروری است، این یک فراداده ای است که همه اطلاعات ضروری از جمله هنرمند، آلبوم، سال انتشار ، کاور هنری و موارد دیگر را نگه می دارد. ویرایش فراداده یک وظیفه چالش برانگیز و زمان بر است.

TagScanner اپلیکیشنی است که به شما امکان سازماندهی و مدیریت مجموعه آهنگ ها را می دهد. این اپلیکیشن شامل تنظیمات پیکر بندی از پیش تعبیه شده برای ویرایش تگ های فرمت های مختلف آهنگ است.

روی دکمه Browse for folder کلیک کنید تا فایل های آهنگ بارگذاری شوند. این اپلیکیشن فراداده ها را می خواند و آن ها را بر اساس حالت مرتب سازی نمایش می دهد.

ویژگی های منحصر به فرد:

  • از جایگزینی پیشرفته متن و تابع تبدیل در نام فایل ها و تگ ها پشتیبانی می کند.
  • قابلیت تغییر نام و سازماندهی مجدد فایل ها در حجم انبوه را دارد. شما می توانید یک ساختار پوشه جدید بر اساس ساختار تگ بسازید.
  • TagScanner امکان پیش نمایش تگ ها و کاور هنری از پایگاه داده های آنلاین را پیش از تبدیل آن ها به فایل های mp3 فراهم می کند.
  • شما می توانید لیست پخش ها را بسازید و اطلاعات را به صورت CSV, HTML, M3U و موارد دیگر ذخیره کنید.

دانلودTagScanner (رایگان)

۵. FileBot

فایل های بدون نام، بدون زیرنویس، نام های قسمت ها و اطلاعات ناقص یک مشکل متداول برای افرادی است که علاقه مند به تماشای فیلم ها یا سریال های تلویزیون هستند. FileBot یک ابزار کمکی است که می تواند وظیفه سازماندهی و تغییر نام فایل های رسانه ای را انجام دهد.

FileBot یک رابط دو طرفه دارد. پوشه media را به پنل Original Files بکشید و رها کنید. زیر پنل New Names روی دکمه Fetch Data کلیک کنید. این اپلیکیشن به صورت خودکار فایل های شما را با داده هایی از پایگاه داده های مختلف وصل می کند. که این ها شامل The TVDBAnDBTheMovieDBTVmaze و موارد دیگر است. پس از تائید اطلاعات روی Rename کلیک کنید.

ویژگی های منحصر به فرد:

  • FileBot می تواند نام فایل ها را برای تشخیص اینکه آن فیلم شامل چه فصل، قسمت یا اطلاعاتی است، بررسی کند. چگونگی انتخاب نام فایل های رسانه و سازماندهی آن ها کاملا به خود شما بستگی دارد.
  • این اپلیکیشن هم چنین به شما اجازه می دهد لیست کامل هر قسمت یک سریال تلویزیونی را هم ببینید. فقط کافی است به دنبال سریال مورد علاقه خود بگردید، یک منبع را انتخاب کنید و به ترتیب آن ها را مرتب کنید.
  • هم چنین این اپلیکیشن به شما این امکان را می دهد که به صورت دستی زیرنویس ها را جستجو و دانلود کنید، آن ها را ببینید و مشکلات رمز گذاری را در زبان های مختلف مشاهده کنید.
  • دریافت کاور هنری، تصاویر پوستر پو ساخت فایل های NFO را برای ساختن کتابخانه رسانه ها دریافت کنید. اگر از  Kodi استفاده کنید، FileBot می تواند بسیاری از مسائل مربوط به فراداده را رفع کنید.

دانلودFileBot

۶. Listary

اپلیکیشن های خودکارسازی که در بالا معرفی کردیم، به شما در سازمان دهی فایل ها کمک می کنند. هنگامی که آن ها را مرتب کنید، به یک ابزار جستجو نیاز خواهید داشت. Listary  یک ابزار جستجوی عالی برای یافتن سریع فایل ها است.

در اولین بازی که اپلیکیشن را باز می کنید، Listary  ازشما می خواهد که میانبرهای صفحه کلید را تنظیم کنید.

به Options > Hotkeys بروید و میانبر را وارد کنید. وقتی hotkey را فشار دهید، نوار جستجو Listary  روی صفحه ظاهر می شود. Fuzzy Search اپلیکیشن پسوندها، پسشوندها یا هر قسمت از نام فایل را تشخیص می دهد. نتایج به صورت آنی در نوار جستجو نمایش داده می شوند.

ویژگی های منحصر به فرد:

  • Listary با Open and Save Dialog Box برای بازکردن و دخیره سریع فایل ها یکپارچه می شود. شما می توانید به دنبال فایل ها بگردید تا در هر اپلیکیشنی که خواستید آن ها را باز کنید.
  • از کلید Quick Switch برای پرش آنی به پوشه فایلی که در حال کارکردن با آن هستید، استفاده کنید. فایل ها را بدون اینکه به صورت دستی به نوار Open File بروید، باز کنید.
  • شما می توانید برای هر تعداد از پوشه ها که بخواهید کلیدواژه تنظیم کنید،‌و فقط به دنبال فایل ها در آن پوشه بگردید.
  • برای فایل ها، پوشه ها و اپلیکیشن هایی که به صورت مکرر استفاده میی کنید، میانبر بسازید.

دانلودListary

آیا تا به حال از اپلیکیشن های سازماندهی فایل های ویندوز استفاده کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید