کارهایی که انجام آن ها باعث آسیب لپ تاپ می شود

از آنجا که ما لپ تاپ ها را بیش تر از یک رایانه رومیزی حمل می کنیم ، آن ها بیشتر مستعد بروز حوادث و خرابی سخت افزار هستند. خوش شانسی بخشی از معادله است ، اما بیایید ببینیم چگونه با چند اشتباه رایج لپ تاپ را به مرور زمان خراب می کنیم. اگر از این روش ها از لپ تاپ خود استفاده کنید، ممکن است بسیار سریع خراب شود و حتی متوجه خرابی آن هم نشوید.

در صورتی که شایع ترین منابع آسیب لپ تاپ را بدانید می توانید لپ تاپ خود را بسیار بهتر نگه داری کنید.

گرمای بیش از حد

لپ تاپ ها گرمای زیادی تولید می کنند. پردازنده ها از هر زمان دیگری کارایی بیشتری بیشتری دارند و میانگین دما یک کامپیوتر با گذشت زمان کاهش یافته است. با این وجود ، بسیاری از لپ تاپ ها هنگام فشار، هم چنان داغ می شوند.

یک فن (یا منبع خنک کننده دیگری) باید این گرمای داخلی را بیرون کند و این وظیفه شماست که هواکش را شفاف نگه دارید. اگر مانع در برابر عبور گرما وجود داشته باشد ، گرما دیگر جایی برای خروج ندارد. در عوض ، در اطراف اجزای مهم لپ تاپ شما گیر خواهد افتاد. سرانجام ، لپ تاپ شما به درجه حرارت و گرمای بیش از حد خطرناک می رسد.

برخی از لپ تاپ ها به این امر واکنش نشان می دهند و به طور خودکار خاموش می شوند. اما برخی دیگر هم بدون واکنش به این موضوع فقط آسیب می بینند. بنابراین گرمای بیش از حد عامل اساسی آسیب لپ تاپ است.

مبلمان ، فرش و پتو همه سطوحی هستند که می توانند به لپ تاپ آسیب بزنند. هر کجا که لپ تاپ خود را قرار دهید ، اطمینان حاصل کنید که دریچه مسیر مشخصی برای تهویه هوای خود داشته باشد. حتی تعداد زیادی کتاب که به لپ تاپ شما خیلی نزدیک است می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

این تنها منبع گرما نیست. با گذشت زمان ، گرد و غبار می تواند درون دستگاه شما ایجاد شود و فن و راه های هوایی داخلی را مسدود کند. اگر چندین سال است که از لپ تاپ خود استفاده می کنید، ارزش دارد که لپ تاپ خود را تمیز کنید تا این زباله ها را درون آن جدا کنید.

به صدای فن لپ تاپ خود دقت کنید اگر بدون اجرای برنامه یا بازی خاصی صدای آن بلند است، نیاز به کمک و بازبینی دارد.

هارد دیسک

اکنون بسیاری از لپ تاپ ها دارای درایو  (SSD) هستند. از آنجا که SSD ها قطعات متحرک داخلی ندارند ، آنها نسبت به حرکت مقاومت بیشتری دارند. با این حال ، بسیاری از لپ تاپ های قدیمی و ارزان تر هنوز هارد دیسک مکانیکی (HDD) دارند. اگر زیاد حرکت داده شوند ، می توانند آسیب ببینند.

این مشکل در مورد هارد دیسک چرخشی به دلیل استفاده از قطعات متحرک وجود دارد. HDD ها دارای سر خواندن / نوشتن هستند که باید برای تعامل با دیسک حرکت کند ، که می چرخد. این قسمت ها بی تحرکی خاص خود را دارند ، بنابراین اگر لپ تاپ خود را در حین فعال کردن حرکت می دهید ، سعی می کنند جهت اصلی خود را طی کنند. این می تواند باعث ایجاد تماس بین اجزای داخلی دیسک سخت شود ، که به نوبه خود می تواند داده ها را تخریب کنند.

شما می توانید تنها با تنظیم لپ تاپ خود به آرامی و عدم جابجایی آن هنگام اجرای برنامه ای که به هارد دیسک دسترسی پیدا می کند ، خطر را کاهش دهید. بدون حرکت سریع با لپ تاپ خود کار کنید.

 

جابه جایی نادرست

اگر نمی دانید چگونه سریع لپ تاپ خوب را خراب کنید ، سعی کنید لپ تاپ خود را از طریق صفحه نمایش بلند کنید. نگه داشتن آن در هر گوشه ، به خصوص  یک دست ، بسیار آسیب رساننده است. حتی لپ تاپ های پریمیوم نیز گاهی می تواننداز این روش بد استفاده آسیب ببینند.

هنگامی که لپ تاپ بسته است ، بهترین راه برای گرفتن آن با گرفتن قسمت جلویی یا عقب دستگاه است. برداشتن با هر دو دست هوشمند است. وقتی لپ تاپ شما باز است ، باید باز هم آن را با هر دو دست (یکی در هر طرف) بلند کنید.

لپ تاپ را توسط صفحه نمایش بلند نکنید. اگر لپ تاپ شما هنوز یک درایو نوری برای CD ها دارد ، آن را صرفاً در آن طرف نگه ندارید. هم چنین باید هر زمان ممکن لپ تاپ را روی سطح محکم و مرتب نگه دارید. با این کار از خم شدن شکل آن جلوگیری می کنید.

بلند کردن لپ تاپ از قسمت صفحه نمایش باعث می شود فشار زیادی به لولای کنار آن وارد شود و صفحه نمایش آسیب ببیند.

آسیب لپ تاپ با تخریب کابل ها

فکر می کنید سیم های برق می توانند پیچ ​​و تاب و خم زیادی را تحمل کنند ، اما اغلب آنها نمی توانند. از این رو ، لپ تاپ ها در درجه اول دستگاه های موبایل هستند ، بنابراین دلیل خوبی وجود دارد که کابل های آن ها را نازک ، سبک و آسان به حرکت درآورد.

شکل متداول این مسئله زمانی بروز می کند که شخصی کابل را بر روی بعضی از اجسام دیگر پییچاند تا به هم نچسبند. گاهی اوقات آن شیء دارای لبه های تیزی است که باعث بریدن کابل می شود.

با وصل کردن یک بند  بر روی کابل خود ، از این مشکل جلوگیری کنید. بیشتر سیم ها هنگام دریافت آنها بسته بندی می شوند و بعضی از آنها شامل یک تکه کوچک از Velcro است که می توانید برای نگه داشتن کابل از آن ها استفاده کنید. اگر کابل شما Velcro ندارد ، می توانید خودتان تهیه کنید یا از یک بند نازک استفاده کنید.

هم چنین باید اطمینان حاصل کنید که فشار زیادی روی کابل های رایانه خود وارد نکنید. از قرار دادن آداپتور برق به صورت آویزان در وسط کابل خودداری کنید. این فشار را روی پلاگین لپ تاپ شما وارد می کند. با گذشت زمان ، این کار، پلاگین را تضعیف می کند و حتی می تواند به سوکت صدمه بزند ، در نتیجه از شارژ شدن رایانه جلوگیری می کند.

انتقال به شیوه اشتباه

همان طور که پیش تر توضیح دادیم ، لپ تاپ ها لرزش میانه خوبی ندارند. بنابراین در مواردی که لرزش وجود دارد از آن ها استفاده نکنید. به عنوان مثال در اتومبیل در حال حرکت از لپ تاپ استفاده نکنید.

بسیاری از مردم یک کیف لپ تاپ را خریداری می کنند تا از لپ تاپ خود در برابر این موارد محافظت کنند. این اولین قدم عالی است ، اما باید اطمینان حاصل کنید که کیف مخصوص لپ تاپ تهیه کنید. کیف های لپ تاپ ارزان شامل محفظه ای با اندازه لپ تاپ هستند اما معمولاً فاقد محفظه مخصوص می باشند.

برخی دیگر از کیف های لپ تاپ هم دارای بالشتک در طرفین هستند اما برای محافظت از بالا یا پایین چیزی تعبیه نکرده اند.

به طور خلاصه ، مهم است که به جزئیات کوچک توجه کنید. در غیر این صورت ، لپ تاپ شما می تواند در اثر آسیب رسیدن به لولا ، هارد دیسک ، قسمت بیرونی یا سایر اجزای آن ،آهسته  از بین برود. حتی اقدامات به ظاهر ناچیز ، مانند وجود مواد غذایی خرد شده زیر صفحه کلید ، می توانند با گذشت زمان آسیب جدی به آن وارد کنند.

داستان هایی را درمورد افرادی که لپ تاپ خود را در استخر انداخته اند ، یا نوشیدنی بر روی آن می ریزند ، یا آن را از بالکن طبقه چهارم پرتاب کرده اند ، شنیده اید. چنین اشتباهاتی اتفاق می افتند. اما لپ تاپ ها اغلب به دلیل ترکیبی از اشتباهات کوچک آسیب می بینند که برخی از آنها ممکن است در ابتدا هیچ عواقبی نداشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید