چگونه از دوربین خود در برابر ضربه، گرد و غبار و خراش محافظت کنیم؟

بزرگترین مشکل دوربین های عکاسی این است که شکننده هستند و نیز قیمت بالایی دارند.  این بدین معناست که راحت آسیب می بینند و در آخر خسارت مالی و نیز ضربه روحی به شما وارد می کنند. در این مطلب، چندین روش محافظت از دوربین و نیز لنز آن را در برابر ضربه را به شما معرفی می کنیم.

در مورد دوربین خود واقع بینانه فکر کنید

دوربین ها جزو لوازم الکترونیک هستند. آن ها را خیس کنید، خراب می شوند. لنزها نیز بدین گونه هستند. آن ها از شیشه ساخته شده اند، پس اگر آن ها را از ارتفاع شش متری بیندازید، قطعا خورد می شوند. این مطلب قرار نیست به شما یاد بدهد چگونه لوازم عکاسی خود را ضدضربه کنید. بلکه در این مطلب سعی داریم تا روش هایی را معرفی کنیم تا نیازی به ضدضربه شدن نباشد.

همه دوربین ها از نظر ساختار مثل هم نیستند. لنز ها و دوربین ها حرفه ای مانند، سری لنزهای L شرکت Canon محکم تر از دیگر لنز های موجود هستند. در ساختار آنها از فلر و درز های چرمی استفاده می کنند. اگر که از دوربین خود در موقعیت های خطرناکی مانند اسکی یا بیابان گردی استفاده می کنید، بهتر از لوازمی استفاده کنید که ساختاری محکم تر دارند.

دوربین خود را همیشه به بدن خود متصل کنید

برای محافظت از افتادن دوربین، بهتر است دوربین خود را توسط بند های نگهدارنده به بدن خود متصل کنید. پس از درآوردن دوربین از کیف، آن را با بند دوربین به بدن خود متصل کنید. اگر که این رویه را تکرار کنید، هیچوقت دوربین شما نخواهد افتاد.

لوازم عکاسی را در کیف مناسبی نگهداری کنید

انداختن دوربین خود در کوله پشتی معمولی، ممکن است خراش هایی روی لنز دوربین ایجاد کند. شما می توانید آن را در پارچه ای بپیچید و سپس به آرامی آن را ته کوله پشتی خود قرار دهید اما پیشنهاد ما این است که اصلا این کار را نکنید.

به جای اینکار، بهتر است کیفی مخصوص دوربین خود تهیه کنید. یا حداقل کیف محافظ  دوربین کوچکی برای قرار دادن دوربین در کوله پشتی معمولی خود، تهیه کنید. این کیف های مخصوص دارای قسمت های محافظ کوچکی هستند تا لوازم عکاسی خود را به صورت جدا در آن ها قرار دهید. بهتر است وقتی که از دوربین خود استفاده نمی کنید آن را در این کیف قرار دهید.

ما کیف Guru UL 25 Bundle را از برند f-stop پیشنهاد می کنیم.

در عوض کردن لنز ها مواظب باشید

زمانی که لنز دوربین خود را عوض می کنید باید خیلی مراقب باشید زیرا ممکن از لنز از دستتان بیفتد و یا گرد روی دوربین بنشیند.

همیشه از یک میز برای عوض کردن لنز های خود استفاده کنید. اگر بیرون هستید از زمین به عنوان یک میز بهره بگیرید. در هر صورت همیشه درپوش های لنز را روی آن ها قرار دهید.

در حالی که باران می بارد گرد و غبار زیادی در هوا است. در این موقعیت لنز های خود را عوض نکنید. اگر مجبور هستید برای گرفتن یک عکس بهتر لنز های خود را عوض کنید، این کار را زیر کت و درون کیف خود انجام دهید.

از محافظ های UV استفاده کنید

محافظ های UV، جلوی دوربین شما را از هر خراش یا گرد و غباری حفاظت می کنند. بعضی از لنز ها شکننده هستند، به همین خاطر بهتر است همیشه این محافظ ها را روی لنز قرار دهید. برای تاثیر نگذاشتن روی کیفیت تصویر دوربین خود، از محافظ های با کیفیتی مانند Canon، Nikon، Hoya، Zeiss، B+W استفاده کنید.

درپوش لنز را روی آن نگه دارید

درپوش های کوچک هستند و زود هم گم می شوند. اما این درپوش ها از لنز شما در برابر خراش ها و ضربه های کوچک محافظت می کنند. مشخصا وقتی عکس می گیرید درپوش لنز را در می آورید ولی زمان هایی که از دوربین خود استفاده نمی کنید حتما درپوش را روی لنز قرار دهید.

لوازم عکاسی خود را خشک کنید

اگر که دوربین شما از باران خیس شده است، به جای اینکه زیر باران آن را نگه دارید، بهتر است آن را جای خشکی نگه دارید تا آب آن بخار شود و در آخر خشک شود. حتی دوربین های ابتدایی طوری طراحی شده اند که در برابر رطوبت محافظ باشند.

اگر که گرد و غبار زیر لنز یا دوربین شما ورود کرده، آن را با پارچه تمیز نکنید. زیرا ممکن است که به قطعات داخلی آسیب برسانید. شما می توانید از وسیله ای بادی به نام Rocket Air Blaster استفاده کنید.

لوازم عکاسی شکننده و حساس هستند و در مواقعی هم می شکنند. بهتر از قبل از عوض کردن آن قطعه، به نمایندگی دوربین خود مراجعه کنید. عکاس های حرفه ای می دانند چگونه از دوربین خود محافظت کنند. این آماتور ها هستند که این روش ها و نکات را باید رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید