چگونه کارایی و سرعت اجرایی ویندوز 10 را بهبود ببخشیم؟(قسمت اول)

بهبود سرعت و کارایی ویندوز ۱۰ کار دشواری نیست. برای این کار فقط به چند ابزار و ترفند نیاز دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا روش هایی را برای بهبود کارایی و سرعت اجرای ویندوز ۱۰ شرح دهیم.

نقاط اصلی تمرکز برای افزایش سرعت اجرایی ویندوز ۱۰

سه دسته بندی اصلی برای بهبود کارایی ویندوز ۱۰ وجود دارند:

  1. ترفندهای مربوط به سیستم عامل
  2. حذف یا جایگزینی اپلیکیشن ها
  3. ارتقای نرم افزار

اگرچه ارتقای سخت افزار مانند ارتقای رم یا خرید هارد SSD هم گزینه مناسبی است، اما این موارد هزینه بر هستند بنابراین از آن ها چشم پوشی و عبور می کنیم. در ادامه با موثرترین راه ها برای افزایش سرعت اجرای ویندوز ۱۰ آغاز می کنیم و سپس در ادامه راهکار های انجام این کار را شرح می دهیم.

ترفندهای افزایش سرعت سیستم عامل ویندوز ۱۰

۱. فعالسازی حالت بازی (Game Mode)

ویندوز 10

آخرین نسخه ویندوز ۱۰، به روزرسانی Creators، یک ویژگی جدید به نام حالت بازی (Game Mode) اضافه کرده است. متاسفانه هیچ راهی برای فعالسازی همیشگی حالت بازی وجود ندارد، اما شما می توانید آن را بافشردن همزمان کلیدهای Windows Key + G فعال کنید. با این حال، ابتدا باید حالت بازی را فعال کنید.

برای فعال کردن حالت بازی (فقط در ویندوز ۱۰ Creators  موجود است) باید New Game Settings را باز و حالت بازی را انتخاب کنید. (Settings > Gaming و سپس انتخاب Game Mode). روی سوئیچ زیر Game Mode ضربه بزنید. به نظر می رسد که این گزینه فقط برای بازی ها به کار می رود اما شما می توانید هر زمان که به افزایش سرعت نیاز داشتید، آن را فعال کنید. این گزینه مخصوصا برای زمانی که برنامه های زیادی در پس زمینه در حال اجرا هستند و منابع زیادی را اشغال کرده اند، بسیار مناسب و کاربردی هستند.
متاسفانه Game Mode، کارایی بازی کردن را تنها چند درصد افزایش می دهد.

۲. غیر فعال کردن جلوه های دیداری (Visual Effects)

ویندوز یک روش بسیار ساده برای غیر فعال کردن جلوه های دیداری ارائه می دهد برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به  System > Advanced system settings بروید.
  2. از سربرگ های بالا، Advanced را انتخاب کنید.
  3. زیر Performance، گزینه Settings را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه دایره ای شکل Adjust for best performance برای غیر فعال کردن جلوه های دیداری کلیک کنید.

۳. افزایش سرعت پردازنده

ویندوز سه یا بیشتر گزینه تنظیمات پیش فرض برای چگونگی افزایش فرکانس پردازنده دارد. این سه گزینه پیش فرض عبارتند از: BalancedHigh performance, و Power saver. 

شما تقریبا همیشه در یک لپ تاپ از گزینه Power Saver یا Balanced می کنید، اما High performance می تواند با استفاده از قدرت شارژ باتری بیشتر، سرعت ویندوز را افزایش دهد. اما از آنجایی که این گزینه به مقدار زیادی از نوان و نیرو  نیاز دارد، برای کامپیوترهای رومیزی مناسب تر است.

هم چنین شما می توانید تنظیمات خود را با رفتن به  Power Options در Control Panel هم تغییر دهید.

۴. غیر فعال کردن شروع خودکار برنامه ها

حدود نیمی از برنامه هایی که نصب می کنیم، در پشت زمینه مشغول اجرا هستند. اگر کامپیوتر شما برنامه های کافی برای اجرا در آغاز کار داشته باشد، کارایی کل سیستم کاهش پیدا می کند. رهایی یافتن از نرم افزارهای غیرضروری برای بهبود کارایی امری اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه، ویندوز حذف بسیاری از برنامه های با شروع خودکار را به سادگی فراهم کرده است.

برای حذف اپلیکیشن هایی که به صورت خودکار آغاز به کار می کنند، کافی است دستورات زیر را دنبال کنید:

  1. کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete را برای ورود به Windows Task Manager فشار دهید.
  2. از منویی که ظاهر می شود، Task Manager را انتخاب کنید.
  3. از بالای صفحه نمایش، سربرگ Startup را انتخاب کنید.
  4. از سربرگ Startup، می توانید بسیاری از برنامه هایی که به صورت خودکار آغاز می شوند را حذف کنید. بیشتر اپلیکیشن های خارج از این مجموعه نیازی به اجرای در پس زمینه ندارند.

۵. بررسی اتصال اینترنت

یکی از بزرگترین دلایل سرعت پایین اینترنت، provider شما نیست، بلکه اتصال  Wi-Fi شما است. به دلیل مسایلی مانند ازدحام کانال و همپوشانی سیگنال های وای فای، درصورتی که در آپارتمان زندگی می کنید دریافت یک سیگنال پایدار بسیار دشوار است. خوشبختانه بیشتر روترها، دو ویژگی که می تواند سرعت و ثبات اتصال شما را بهبود دهند را پیشنهاد می دهند:

  1. یک اتصال مستقیم باسیم
  2. تغییر کانال روتر

۶. مدیریت آپدیت های ویندوز ۱۰

تغییر ساعات فعالیت

Windows Update حجم زیادی از منابع را در هنگام اجرا در پشت زمینه اشغال می کند. شما می توانید تنظیمات آن را به گونه ای تغییر دهید که فقط در مواقع خاصی اجرا شود. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. Windows Update settings را در قسمت جستجوی ویندوز تایپ کنید و آن را اجرا کنید.
  2. زیر عنوان Update settings، گزینه Change active hours را انتخاب کنید.

شما می توانید در این قسمت ساعت های فعال را با کلیک بر روی Change Active Hours تغییر دهید.

در قسمت دوم سایر ترفندهای افزایش کارایی و سرعت اجرایی ویندوز ۱۰ را بررسی می کنیم. آیا این ترفندها را به کار گرفته اید؟ کدام یک از آن ها مفید و موثر بوده اند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید