چگونه سرعت عملکرد گوشی آیفون خود را افزایش دهیم؟

نحوه افزایش سرعت عملکرد آیفون سوال بسیاری از کاربران است مخصوصا هنگامی که iOS را آپدیت می کنید یا وقتی که مدل جدید آیفون به بازار عرضه می شود. آیفون های قدیمی تر با افزایش عمرشان، بیشتر با مشکل کاهش سرعت روبرو می شوند اما گوشی های مدل جدیدتر در صورتی که فضای ذخیره سازی کافی داشته باشند، با مشکل کاهش سرعت عملکرد روبرو نمی شوند. فقط در خاطر داشته باشید که همه دستگاه های محاسباتی با گذشت زمان معمولا رو به کاهش سرعت می روند. از آن جا که حافظه پر می شود، نرم افزارهای اضافی نصب می شوند و روشی که گوشی های آیفون از حافظه استفاده می کننددر حقیقت آن ها را بیشتر از سایر گوشی ها در معرض خطر کاهش سرعت عملکرد قرار می دهد.

۱. بررسی کنید که سیستم عامل iOS آیفون شما آپدیت باشد

در حال حاضر، سیستم عامل جاری اپل برای آیفون و آیپد iOS 12 است. با فرض اینکه آیفون شما از آخرین نسخه این سیستم عامل پشتیبانی می کند و به روزرسانی آن برای همه مشکلات آخرین راه حل راه حل های موجود را به همراه می آورد.

در گذشته ما توصیه می کردیم که با احتیاط عمل کنید زیرا آپدیت iOS بر مبنای یک قابلیت، برای گوشی هایی که سخت افزارهای قوی و جدید داشتند طراحی شده بود و می توانست سرعت عملکرد آیفون هایی که اجزای قدیمی تری دارند را به شدت کاهش دهد. اما iOS 12 یک آپدیت جدیدتر است و اپل ادعا می کند که گوشی های قدیمی تر هم می توانند از آن استفاده کنند و حداقل سرعت آن ها کمی افزایش می یابد.

برای بررسی اینکه آیا سیستم عامل آیفون شما آپدیت است یا نه مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > General > Software update

۲. آیفون خود را ری استارت کنید

یک توصیه اولیه همیشگی مربوط به اپلیکیشن هایی است که بلا استفاده هستند و اگر با این روش راحت هستید، برای بستن اپلیکیشن های غیر ضروری کافی است روی دکمه Home دوبار کلیک کنید و برنامه هایی که نیاز ندارید را برای بسته شدن با بالا بکشید. اما این استراتژی مدت ها است که ارزش خود را از دست داده است.

در عوض، بیایید آیفون خود را ری استارت کنید. برای این کار دکمه Sleep (در بالای سمت راست آیفون در مدل های ۵s و قدیمی تر و در لبه راست در مدل های ۶ و بالاتر ) را تا زمانی که اسلایدر  Power Off نمایش داده شود نگه دارید. سپس آن را بکشید و منتظر بمانید تا آیفون شما خاموش شود.

هنگامی که این کار به پایان رسید(حدود ۱۰ ثانیه یا بیشتر زمان می برد)، مجددا آیفون خود را با فشار دادن و نگه داشتن دکمه Sleep  به مدت حدودا ۵ ثانیه، روشن کنید. حال آیکون اپل را مشاهد خواهید کرد، پس از آن آیفون ری استارت خواهد شد.

الزامی وجود ندارد که هرچند مدت یکبار این کار را انجام دهید، اما با انجام این کار حافظه شما تمیز می شود و اپلیکیشن های بی نظم مرتب می شوند. چرخه نیرو مناسب به iOS  در غلبه بر این مورد کمک می کند.

۳. پاک کردن اپلیکیشن ها

اگر فضای ذخیره سازی ایفون شما تمام شده است، یکی از سریع ترین راه ها برای آزاد کردن بخش زیادی از حافظه می تواند پاک کردن تعدادی از اپلیکیشن ها باشد.

 با بررسی مسیر زیر متوجه می شوید که کدام اپلیکیشن ها بیشترین فضا را اشغال کرده اند:
Settings > General > Storage & iCloud Usage1x1 pixel
سپس زیر قسمت Storage روی ‘Manage Storage’ کلیک کنید.
حال می توانید لیستی از اپلیکیشن ها و میزان فضایی که هرکدام از آن ها اشغال کرده اند را ببینید. شما می توانید به سادگی اپلیکیشن هایی که نیاز ندارید را با ضربه زدن روی نام آن ها و انتخاب Delete App روی صفحه بعدی حذف کنید.
باید حداقل یک گیگتبایت حافظه آزاد داشته باشید. روش دیگر برای حذف اپلیکیشن ها این است که روی صفحه Home، روی اپلیکیشن مورد نظر ضربه بزنید و نگه دارید  سپس روی علامت ضربدر که در گوشه آیکون اپلیکیشن ظاهر شده است ضربه بزنید.

۴. داده ها و کوکی های مرورگر سافاری را پاک کنید

مرحله بعد این است که شما باید برای آزاد کردن فضای حافظه داده ها و کوکی های سافاری را پاک کنید. برای این کار کافی است اپلیکیشن Settings را باز کنید و تا رسیدن به Safari پایین بیایید. در این قسمت شما می توانید  Clear History and Website Data را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که این کار ممکن است استفاده از مرورگر تا مدتی سخت کند زیرا سافاری آدرس URL هایی که مشاهده کرده اید را فراموش می کند و با نوشتن بخشی از آن ها نمی تواند آن آدرس را به شما پیشنهاد دهد. مگر اینکه آن ها را bookmark کرده باشد. هم چنین پاک کردن داده ممکن است به این معنی باشد که برخی وبسایت ها ترجیحات شما را فراموش کنند.

 ۵. فرایندهای اتوماتیک پشت صفحه را متوقف کنید
رهایی از قابلیت های خودکار به حفظ سرعت اجرایی آیفون و عملکرد سریعتر آن کمک می کند و هم چنین در افزایش طول عمر باتری هم موثر است. قابلیتی که در ادامه بیان می کنیم  در iOS 7 و نسخه های بالاتر اضافه شده است.
این کار را با متوقف کردن دانلودهای اتوماتیک انجام دهید. برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > iTunes & App Store > and turn all the Automatic Downloads off

در گام بعدی رفرش اپلیکیشن های پشت صفحه را متوقف کنید. به صورت زیر :

Settings > General > Background App Refresh and turn Background App Refresh off

نیازی به ادامه این فرایندها در پشت صفحه وجود ندارد و با متوقف کردن آن ها یک بهبود عظیم در عمر باتری و  افزایش چشمگیری در کارایی مشاهده خواهید کرد.

۶. گرافیک را کاهش دهید

iOS 7 امکانات دیداری جالب بسیاری را اضافه کرده است، اما کاهش آن ها می تواند موجب کمک به بهبود کارایی شود. با خاموش کردن Motion آغاز کنید. برای این کار:

Settings > General > Accessibility > Reduce Motion and set Reduce Motion to On

با این کار جلوه های ویژه آیکون ها و اعلان ها غیر فعال می شوند. بسیاری از افراد هم چنین با تنظیم این مورد بسیار راحت تر از گوشی استفاده می کنند.

در گام بعدی شما می توانید جلوه های ویژه قابل مشاهده پشت زمینه که می توانند سرعت اجرای آیفون های قدیمی تر را کاهش دهند. برای غیر فعال کردن این مورد مسیر زیر را طی کنید:

Settings > General > Accessibility > Increase Contrast and set Reduce Transparency to On

۷. آیفون خود را ریست کنید

آیفون

یک گام مهم دیگر که از ری استارت آیفون موثرتر است، ریست کردن کامل آیفون است که کمی بیشتر طول می کشد اما موثرتر است. برای این کار دکمه های Home و Sleep را به صورت همزمان نگه دارید. تا زمانی که صفحه نمایش سیاه شود آن ها را نگه دارید( ممکن است دکمه قرمز خاموش کردن هم ظاهر شود اما اگر چنین بود، فقط به نگه داشتن دکمه ها ادامه دهید)  تا زمانی که لوگو اپل نمایاین شود. وقتی این لوگو ظاهر شد، می توانید دست خود را از روی دکمه ها بردارید.

۸. حافظه گوشی را با پاک کردن پیام های متنی، تصاویر و آهنگ ها آزاد کنید

با باز کردن اپلیکیشن Messages، کار را آغاز کنید و پیام هایی که نیاز ندارید را حذف کنید. برای حذف پیام ها موارد انتخابی را به سمت راست بکشید و روی Delete ضربه بزنید.

پاک کردن پیام هایی که فقط شامل متن هستند به آزاد شدن حافظه کمک نمی کند بنابراین بهتر است روی پیام هایی که حاوی عکس، فیلم ها و پیام های صوتی هستند، بیشتر تمرکز کنید.

برای حذف پیام های صوتی به سادگی کافی است فقط اپلیکیشن  Settings  را باز کنید و به قسمت Messages  بروید در پایین این قسمت تاریخ انقضای پیام صوتی را از Never به After 2 minutes تغییر دهید.

با انجام این تغییرات هر پیام کتنی ای که دریافت می کنید پس از ۲ دقیقه بعد از باز شدن حذف می شود و حافظه شما آزاد می ماند.

برای آزاد کردن حافظه بیشتر کافی است به اپلیکیشن Settings بروید در قسمت General روی Usage رفته و مانند زمانی که می خواهید اپلیکیشن ها را لغو نصب کنید، عمل کنید. حال خواهید دید که چه میزان از فضای ذخیره سازی شما باقی مانده است و چه اپلیکیشن هایی بیشترین فضا را اشغال کرده اند.

برای انتقال تصاویر به مک و حذف آن ها از روی گوشی خود، آیفون خود را به مک وصل کنید و Image Capture را باز کنید، گزینه Delete after import را در گوشه سمت چپ تیک بزنید.

تصاویری که می خواهید کپی کنید را انتخاب کنید و آنها را به یک پوشه روی مک بکشید و رها کنید. یک تیک سبز را در کنار آن ها در Image Capture مشاهده می کنید که نشان می دهد آن ها را دانلود کرده اید.

۹. باتری آیفون خود را جایگزین کنید

iOS 10.2.1 اپل مدل های قدیمی تر آیفون که باتری های قدیمی تری داشتند را کندتر کرد. باتری های قدیمی تر، هوای سرد و شارژ کم می تواند گوشی شما را بدون هشدار خاموش کند بنابراین کارایی مدل های قدیمی تر به صورت خودکار برای جلوگیری از این مورد کاهش پیدا می کند.

زمانی که احساس کردید باتری شما نیاز به تعویض و جایگزینی دارد حتما این کار را انجام دهید.

۱۰. از نسخه پشتیبان بازیابی کنید

گام بعدی این است که از یک نسخه پشتیبان آن را بازیابی کنید. اگر به تازگی پشتیبان گرفته اید، می توانید بازیابی را به سادگی از آن انجام دهید.

آیفون را به مک متصل کنید و iTunes را باز کنید. روی آیفون کلیک کنید و Restore Backup را انتخاب کنید.

۱۱. بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه

در نهایت مهم ترین گام که می خواهیم انجام دهیم یک بازگشت کامل به تنظیمات کارخانه است که همه داده های موجود روی آیفون را پاک می کند و همه تنظیماتش را به زمان خرید ان باز می گرداند. از آنجایی که همه داده ها پاک می شوند تهیه نسخه پشتیبان از آن ها بسیار مهم است. با iTunes با اتصال آیفون به کامپیوتر یا با iCloud از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

حال شما می توانید آیفون را به تنظیمات کارخانه بازگردانید:

Settings> General> Reset> Erase All Content and Settings

پس از آن برای انجام کار به وارد کردن رمز عبور احتیاج دارید.

پس از چند دقیقه صفحه خوش آمدگویی که همیشه در ابتدای روشن کردن آیفون می بینید نمایش داده می شود.

۱۳. آخرین راه حل: خرید یک آیفون جدید

اگر هیچ کدام از راه حل های بالا چاره ساز نبودند روش آخر توقف استفاده از آیفون فعلی و خرید آیفون جدید است.

به نظر شما چه عوامل دیگری می توانند در کاهش سرعت عملکرد ایفون موثر باشند؟ چه راه کارهای دیگری برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنید؟ نظرات  خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید