چگونه حالت private browsing را در آیفون و آیپد فعال کنیم؟

بسیاری از کاربران وب دوست دارند که تاریخچه جستجوی وب آن ها  از سایر افراد از جمله همکاران، افراد نزدیک، دوستان و حتی افراد غریبه و شرکت های تبلیغاتی محرمانه و خصوصی باقی بماند. ممکن است شما به دنبال یک هدیه باشید و آن هدیه سورپرایز باشد و نخواهید کسی متوجه شود، شاید به دنبال یک توصیه پزشکی باشید، ممکن است در جستجوی شغل باشید و این کاملا منظقی است که بخواهید این اطلاعات محرمانه نزد خود شما باقی بماند.

کاری که می توانید انجام دهید این است که تاریخچه جستجوی خود را در پایان هر نشست حذف کنید. اما یک راه حل پیچیده تر هم وجود دارد. در این قابلیت ما قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه حالت private browsing را روی آیفون یا آیپد خود فعال کنید.

چه افرادی می توانند تاریخچه جستجوی شما را ببینند؟

 

در شرایط عادی، جستجوی وب روی گوشی یا تبلت، دنباله ای از سایت هایی که مشاهده کرده اید و جستجوهایی که انجام داده اید را نشان می دهد. اگر فردی گوشی یا تبلت شما را قرض بگیرد و تاریخچه را بررسی کند(با بازکردن قسمت bookmarks و سپس ضربه زدن روی آیکون ساعت در سمت راست بالا) همه مواردی که اخیرا شما مشاهده کرده اید را می توانند ببینند.

 تاریخچه جستجوها و بازدیدها فقط در دستگاهی که با آن کار جستجو را انجم داده اید ذخیره نمی شود، زیرا مرورگر سافاری (مرورگر پیش فرض آیفون) به این صورت است که موارد نشان گذاری شده و داده های مربوط به سایت هایی که مکررا بازدید شده اند، را بین دستگاه ها از جمله مک همگام سازی می کند. ممکن است شما چیزی را در گوشی خود ببینید و سپس آن مورد به صورت خودکار روی مک بوک خانوادگی نمایش داده شود (اگر با همان حساب های کاربری لاگین کنند).
حقیقت ساده این است که تاریخچه جستجوی شما می تواند به روش های مختلف فاش شود و شما متوجه قضیه نشوید. نرم افزار ردیابی در میان سایت های قابل اعتماد بسیار شایع است. در تئوری این داده برای تاثیرگذاری و هدف گذاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اما همه راهی برای میان بر زدن وجود دارد.
حتی خود شرکت اپل، حامی حقوق حریم شخصی که واقعا در این مسیر پیش رو است، در یک نقطه مرتکب خطای مشارکت در این مساله شد. پیش از این در سال ۲۰۱۷ ، گزارش داده شد که شرکت اپل تاریخچه های پاک شده سافاری را از iCloud حذف نمی کند. ما معتقدیم که این شرکت مشکل مربوطه را حل کرده است اما مثال های دیگری در این ارتباط وجود دارند که نشان می دهند تاریخچه های جستجو در وب می توانند به صورت غیر منتظره و ناخواسته فاش شوند.

private browsing چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

اپل قابلیت private browsing را به عنوان یک قابلیت در نرم افزار گوشی های آیفون و آیپد از زمان انتشار iOS 5 اضافه کرده است. تا زمانی که private browsing فعال باشد، مرورگر هیچ رکوردی از سایت هایی که بازدید کرده اید و جستجوهایی که انجام داده اید را نگه نمی دارد، اگر شما بخواهید عادات جستجوی خود را برای خودتان نگه دارید، باید در ابتدا حالت private browsing را فعال کنید.

چگونه private browsing را در آیفون یا آیپد فعال کنیم؟

  1. مرورگر سافاری را باز کنید.
  2. روی آیکون صفحات در پایین سمت راست ضربه بزنید (دو مربعی که روی هم قرار دارند).
  3. روی Private ضربه بزنید.

اکنون شما در حالت private browsing قرار دارید(زیرا نوار منو و فیلد Smart Search به رنگ خاکستری تیره در می آیند). یک هشدار به شما می گوید که سافاری صفحاتی که بازدید می کنید را به خاطر نمی سپارد، تاریخچه جستجوی شما یا هر اطلاعاتی که به صورت خودکار پر می شود پس از بستن سر برگ در این حالت پاک می شوند و ذخیره نمی شوند.

همه سربرگ هایی که باز کرده اید ناپدید می شوند اما شما می توانید سربرگ های جدیدی باز کنید و به صورت معمول جستجو را انجام دهید. روی فیلد Search برای جستجوی یک وب سایت کلیک کنید یا روی آیکون به اضافه برای وارد کردن یک آدرس URL  یا انتخاب یک مورد از موارد نشانه گذاری کلیک کنید.

توجه داشته باشید که سربرگ هایی که با حالت غیر از private باز کرده باشید، برای دیدن آن ها روی آیکون دو مربعی مجددا کلیک کنید و سپس روی Private ضربه بزنید. فقط به خاطر داشته باشید که در حال حاضر شما باز هم تاریخچه جستجوی خود را قابل رد یابی کرده اید.

برای امنیت بیشتر از vpn استفاده کنید

بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید در حالت private که هیچ کدام از تاریخچه های جستجوی خود را ثبت نمی کنید، تامین کننده سرویس اینترنت شما هم چنان قادر به دیدن وب سایت هایی است که شما مشاهده کرده اید.

اگر بخواهید جستجوی شما واقعا private و محرمانه باشد، ممکن است بخواهید از VPN استفاده کنید. این کار یک شبکه خصوصی مجازی را که هر گونه فعالیت افراد برای ردیابی کارهای جستجوی شما در وب را متوقف می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید