چگونه بلوتوث ویندوز ۱۰ را فعال کنیم یا مشکلات مربوط به آن ها را رفع کنیم؟

بلوتوث ویندوز ۱۰ خود را روشن کنید و از امکان اتصال به گجت ها لذت ببرید. امروزه، استفاده از دستگاه هایی مانند پخش صدا، اسپیکرهای ماشین و گوشی ها که از قابلیت اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی کند، بسیار سخت است. علاوه بر این استفاده از بلوتوث بسیار راحت تر از گذشته شده است. این کار به شما قابلیت یکپارچه کردن کامپیوترتان در اکو سیستم گسترده تر تکنولوژی تان را می دهد. اگر می خواهید با چگونگی فعال کردن بلوتوث ویندوز ۱۰ آشنا شوید یا کارکرد بلوتوث شما با مشکل مواجه شده است، مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.

چگونه بلوتوث ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟

بلوتوث ویندوز ۱۰ هم مانند سایر دستگاه ها کار می کند. پیش از اینکه بتوانید دستگاه خود را با دستگاه دیگری که مجهز به بلوتوث است، متصل کنید، در ابتدا نیازمند این هستید که کامپیوتر خود را قابل شناسایی (discoverable) کنید. برای فعال سازی بلوتوث روی ویندوز دو قابلیت پیش روی شما است.

۱. فعالسازی بلوتوث با استفاده از  Action Centre

شما می توانید با استفاده از کلید موجود در قسمت Windows Action Center بلوتوث را روشن یا خاموش کنید. برای دسترسی به Action Center، روی آیکون آن در قسمت سمت راست taskbar‌کلیک کنید. ممکن است نیاز باشد در صورتی که در همان لحظه بلوتوث قابل رویت نبود، برای دیدن آن ، روی Expand کلیک کنید تا لیست کامل نمایش داده شود. علاوه بر این یک پیام Not Connected یا نام دستگاهی که کامپیوتر شما به آن متصل شده است هم نمایش داده می شود.

۲. فعالسازی بلوتوث با استفاده از منو تنظیمات

علاوه بر این شما می توانید بلوتوث ویندوز ۱۰ را با استفاده از منو تنظیمات هم فعالسازی کنید.برای انجام این کار دستورات زیر را گام به گام اجرا نمایید:

  1. منو Start را باز کنید.
  2. روی آیکون  Settings در سمت چپ منو کلیک کنید.
  3. به مسیر Devices > Bluetooth and other devices بروید.
  4. کلید Bluetooth را پیدا کنید.
  5. آن را روی موقعیت فعال یا On قرار دهید.

بدون در نظر گرفتن اینکه برای فعال سازی بلوتوث روی ویندوز از چه روشی استفاده می کنید، در taskbar خود آیکون بلوتوث را مشاهده خواهید کرد که فعال شده است. شما می توانید از آن برای دسترسی سریع به تنظیمات بلوتوث، ارسال فایل و اتصال به دستگاه جدید استفاده کنید.

اگر ترجیح می دهید که آیکون در taskbar اصلی نمایش داده شود، نسبت به اینکه در بخش overflow باشد، به Settings > Home > Personalization > Taskbar,  رفته سپس به پایین تر بیایید و در قسمت Notification area  روی Select which icons appear on the taskbar کلیک کنید.

چگونه یک دستگاه را با بلوتوث به ویندوز متصل کنیم؟ 

پس از فعالسازی بلوتوث روی ویندوز و دستگاهی که می خواهید کامپیوتر را با آن متصل کنید، حال زمان آن فرا رسیده است که عمل متصل سازی را انجام دهید. کافی است فرایند جفت سازی را روی یکی از دو دستگاه انجام دهید.

برای انجام اتصال روی ویندوز، دستورات زیر را دنبال کنید:

  1. منو  Settings را باز کنید.
  2. به  Devices > Bluetooth and other devices بروید.
  3. روی  Add Bluetooth or other device در بالای سمت راست پنل کلیک کنید.

یک پنجره منو جدید باز می شود. اولین گزینه را از لیستی با عنوان Bluetooth انتخاب کنید. ویندوز ۱۰ به صورت خودکار شروع به جستجو برای یافتن دستگاه های نزدیک می کند که بتواند به آن ها متصل شود. ۳۰ ثانیه زمان لازم است تا میندوز بتواند همه گزینه های موجود را شناسایی کند.

برای اتصال به یک دستگاه، روی نام آن کلیک کنید. اگر نخستین بار است که به دستگاه متصل شده اید، باید یک سری فرایند تائید امنیت و هویت را تحمل کنید. این فرایند شامل اطمینان از اینکه PIN code روی دستگاه ویندوز شما با PIN code ای که روی دستگاهی که شما در حال تلاش برای اتصالل به آن هستید، همخوانی و مطابقت داشته باشد.

پس از اطمینان از اینکه PIN code ها مطابق هم هستند، روی Connect کلیک کنید. اگر مدت زمانی که طول می کشد که روی دکمه کلیک کنید، PIN code منقضی می شود و باید فرایند را مجددا اجرا کنید. هم چنین ممکن است نیاز باشد که روی دکمه Pair دستگاهی که می خواهید به آن متصل شوید کلیک کنید.

توجه داشته باشید هم چنین می توانید روی آیکون بلوتوث در taskbar کلیک راست کنید و از منو آن Add a Bluetooth device را انتخاب کنید.

چگونه یک دستگاه را از بلوتوث ویندوز ۱۰ حذف کنیم

حال شما می دانید که چگونه بلوتوث ویندوز ۱۰ را فعال کنید و کامپیوتر خود را با دستگاه خارجی متصل سازید. با این وجود دانستن چگونگی حذف یک دستگاه از اتصال بلوتوث هم مهم است.

مدیریت لیست دستگاه های جفت شده بسیار مهم است. اگر این لیست خیلی بزرگ شود، امکان ردیابی دستگاه هایی که استفاده می کنید را از دست می دهید و به صورت بالقوه فضا را برای خطرات امنیتی مبتنی بر بلوتوث، هموار می سازید.

برای لغو اتصال اتصال های بلا استفاده بلوتوث، باید به منو Settings ویندوز بازگردید.

  1. اپلیکیشن Settings را باز کنید.
  2. به مسیر Devices > Bluetooth and other devices بروید.
  3. در پنل سمت راست به پایین لیست اتصالات بلوتوث بیایید تا جایی که به گزینه ای که می خواهید آن را حذف کنید برسید.
  4. روی نام دستگاه کلیک کنید.روی دکمه Remove device کلیک کنید.
  5. با فرم تائیدی که روی صفحه نمایش داده می شود موافقت کرده و آن را تیک بزنید.
  6. حتی اگر بخواهید دستگاهی را در آینده مجددا متصل کنید باید یک اتصال جدید بسازید.

فعالسازی بلوتوث روی ویندوز: تنظیمات پیشرفته

در ادامه تعدادی از تنظیمات بلوتوث پیشرفته ویندوز روی ویندوز ۱۰ را معرفی می کنیم که حتما باید از آن ها آگاه باشید.

برای دیدن این تنظیمات به Start > Settings > Devices > Bluetooth and other devices رفته، با پایین صفحه بروید و روی More Bluetooth Options کلیک کنید. با این کار یک پنجره جدید باز می شود.

سربرگ Options را باز کنید، در این قسمت تنظیمات بلوتوث قرار دارند که می توانید آن ها را تنظیم کنید:

  • Allow Bluetooth devices to find this PC: اگر می خواهید اتصال بلوتوث خود را فعال و روشن باقی بگذارید، اما نمی خواهید که دستگاه های جدید آن ها را ببینند(به عنوان مثال اگر در حال استفاده از کامپیوتر خود در یک مکان عمومی هستید ) علامت این قسمت را بردارید.
  • Alert me when a new Bluetooth device wants to connect: اگر از طریق یک دستگاه ثالث خارجی در حال انجام فرایند اتصال هستید، لازم است که این گزینه را غیر فعال نمایید.
  • Show the Bluetooth icon in the notification area: اگر بلوتوث شما همیشه روشن است، ممکن است بخواهید این امکان را غیر فعال کنید. بنابراین آیکون بلوتوث دیگر در taskbar شما نمایش داده نمی شود.

رفع مشکلات کار نکردن بلوتوث روی ویندوز ۱۰

اگر بلوتوث ویندوز ۱۰ شما کار نمی کند، دلایل خاصی برای این امر وجود دارند که می توانید آن ها را بررسی کنید. ممکن است نیاز باشد که درایور بلوتوث خود را آپدیت یا مجددا نصب کنید، ممکن است سرویس بلوتوث دچار مشکل شده باشد یا دستگاه دیگر خارج از محدوده باشد.

شما با چه مشکلاتی درباره بلوتوث ویندوز ۱۰ مواجه شده اید؟ نظرات و راهکارهای خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید