چگونه با پاک کردن فایل ها و پوشه ها می توانیم فضای ذخیره سازی ویندوز را آزاد کنیم؟

ویندوز شامل فایل های و پوشه های زیادی است که شما واقعا به آن نیاز ندارید. حافظه های کش پنهان، فایل های قدیمی که فضای خالی فضا را هدر می دهند، و پوشه هایی که شما می توانید برای حل مشکل حافظه، آن ها را حذف کنید، دانستن اینکه حذف چه چیزی امن تر است و آسودگی خاطر بیشتری دارد،، می تواند چالش برانگیز باشد.اجازه دهید از حذف برخی از فایل های ویندوز و پوشه هایی که کاملا برای حذف ایمن هستند و ممکن است بخواهید آن ها را حذفکنید، کار را آغاز کنیم. توجه داشته باشید که برخی از این پوشه ها در موقعیت های محفاظت شده (protected) هستند، بنابراین هنگام حذف آن ها دقت کافی داشته باشید.

بهترین روش برای حذف پوشه های ویندوز: Disk Cleanup

پیش از اینکه به فایل ها و پوشه هایی که با خیال آسوده می توانید آن ها را حذف کنید، اشاره کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشید که حذف آن ها به صورت دستی، بهترین راه نیست. علاوه بر هدر رفتن زمان، شما می توانید این کار را به صورت خودکار انجام دهید. بهتر است این کار را با Disk Cleanup انجام دهید که از حذف تصادفی فایل هایی که مورد نیاز هستند یا در پوشه های اشتباه قرار داده شده اند، جلوگیری کنید.

ابزار  Disk Cleanup ویندوز به شما کمک می کند تا فضای دیسک روی کامپیوترتان را بازیابی کرده و استفاده از آن ساده است. شما می توانید آن را با جستجوی  Disk Cleanup در منوی استارت باز کنید. سپس اجازه دهید اسکن را انجام دهد، و پس از آن شما چندین دسته از فایل هایی که می توانید پاک کنید را خواهید دید. برای گزینه های بیشتر، Clean up system files را انتخاب کنید تا مجوزهای مدیریتی بیشتری برای حذف کردن داشته باشید.

توجه: در ویندوز ۱۰ برای استفاده از ابزارهای جدیدتر،  به مسیر Settings > System > Storage رفته و برای استفاده از آن روی Free up space now کلیک کنید.

  • Windows Update Cleanup : این بخش، نسخه های قدیمی فایل های آپدیت ویندوز را پاک می کند. این موارد برای حذف در اغلب موارد ایمن هستند، اما باید آن ها را برای رفع مشکلات مربوط به آپدیت و به روزرسانی،  نگه دارید.
  • Windows upgrade log files: به طور مشابه، اینها فایل های داده ای هستند که آپدیت ویندوز برای حل مشکلاتی از این قبیل آن ها را نگه می دارد اگر خطاهای مربوط به آپدیت ویندوز را نداشته باشید می توانید این ها را پاک کنید.
  • Language resource files: اگر قبلا زبان دیگری را دانلود کرده اید و یا چیدمان صفحه کلید را دانلود کرده اید، این کار به شما اجازه می دهد که به راحتی آن را پاک کنید.
  • Recycle Bin: این کار را می توانید به راحتی از طریق پنجره Recycle Bin یا از همین جا انجام دهید.
  • Temporary files: همان طور که از نام آن ها مشخص است، فایل های موقتی برای هر چیزی است که در دراز مدت استفاده نمی شوند، بنابراین شما می توانید آن ها را بدون نگرانی پاک کنید.

۱. The Hibernation File

Location: C:\hiberfil.sys

حالت hibernation بر روی کامپیوتر شما شبیه به حالت sleep است، به جز این که سیستم تمام کار های باز شما را در هارد درایو ذخیره می کند و سپس خاموش می شود. شما می توانید باتری را از لپ تاپ تان جدا کرده و برای یک هفته در حالت hibernation بمانید، سپس back up بگیرید البته این کار باعث اشغال فضا می شود و فایل hibernation هم به همین منظور است. بسته به اندازه هارد درایو شما، فایل hibernation احتملا چندین گیگابایت و یا بیشتر است. برای عدم استفاده و غیر فعالسازی hibernation، به سادگی می توانید از محیط خط فرمان این کار را انجام دهید.

توجه: شما نباید فایل hiberfil.sys را حذف کنید زیرا ویندوز مجددا آن را می سازد.. بلکه باید روی دکمه Start کلیک راست کنید تا منو  Power User باز شود سپس یک پنجره  Command Prompt یا Windows PowerShell باز کنید. برای غیرفعالسازی hibernation دستور زیر را تایپ کنید:

powercfg.exe /hibernate off

این تمام چیزی است که برای غیر فعال کردن hibernation لازم است. ویندوز هنگامی که این کار را انجام می دهید باید hiberfil.sys را در خود حذف کند. توجه داشته باشید که غیر فعال کردن hibernation، مانع از راه اندازی سریع ویندوز ۱۰ می شود.

۲. پوشه فایل های موقتی ویندوز

Location: C:\Windows\Temp

همانطور که از این نام حدس می زنید، فایل های موقت ویندوز مهم تر از کاربرد ابتدایی آن ها نیستند. فایل ها و پوشه ها در داخل حاوی اطلاعاتی هستند که ویندوز در یک زمان استفاده می کنداما دیگر نیازی به آن ها ندارد. در کنار Disk cleanup شما می توانید این فایل ها را با انتخاب همه آن ها از طریق فشردن کلیدهای Ctrl + A و سپس فشردن دکمه Delete هم حذف کنید. در این قسمت به error های ویندوز توجه نکنید و همه موارد را حذف کنید.

۳. Recycle Bin

Location: shell:RecycleBinFolder

از لحاظ فنی، سطل زباله (Recycle Bin) واقعا یک پوشه نیست. جایی است که ویندوز پس از حذف یک مورد آن را به این قسمت می فرستد. اگر شما فراموش کنید که هر چند مدت یکبار آن را خالی کنید، بخش زیادی از حافظه شما را اشغال خواهد کرد.

۴. پوشه Windows.old

Location: C:\Windows.old

هر زمان که نسخه ویندوز را ارتقا می دهید، سیستم یک کپی از فایل های قدیمی شما به نام Windows.old را نگه می دارد. این پوشه اساسا هر چیزی از فایل های  نصب قدیمی شما را نگه می دارد. شما می توانید از این پوشه برای بازگشت به نسخه قبلی ویندوز استفاده کنید. همچنین می توانید پوشه را باز کنید و چند فایل گم شده را بردارید ویندوز به صورت خودکار پس از مدتی این پوشه را حذف می کند ، اما اگر خودتان خواستید که برای افزایش فضا آن را حذف کنید، می توانید خودتان آن را به صورت دستی حذف کنید.

اگر به File Explorer بروید، در منو استارت عبارت Disk Cleanup را تایپ کنید و این ابزار را باز کنید و با آن کار کنید، می توانید از حذف این پوشه جلوگیری کنید. در این قسمت روی Clean up system files در پایین پنجره کلیک کنید و منتظر بمانید تا اسکن برنامه تمام شود. پس از پایان انجام کار، به دنبال Previous Windows installation باشید و با استفاده از این ابزار آن را حذف کنید.

بدیهی است که حذف این فایل ها، بازیابی داده ها را در مورد یک مساله سخت تر می کند. بعد از نصب یک ارتقا ویندوز (حتی به آخرین نسخه ویندوز ۱۰)ما به شما توصیه می کنیم  این پوشه را نگه دارید تا زمانی که  مطمئن شوید همه چیز درست کار می کند.

۵. Downloaded Program Files

Location: C:\Windows\Downloaded Program Files

نام این پوشه کمی گیج کننده است. در واقع فایل هایی را نگهداری می کند که توسط کنترل های ActiveX اینترنت اکسپلورر و اپلت های جاوا مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که اگر شما از همان ویژگی در یک وب سایت استفاده کنید، مجبور نیستید آن را دوباره دانلود کنید، در واقع این پوشه بی استفاده است. ActiveX یک تکنولوژی بسیار قدیمی است که پر از حفره های امنیتی است و جاوا به ندرت در وب امروزی از آن استفاده می کند. ActiveX به صورت انحصاری متعلق به اینترنت اکسپلورر است و شما احتمالا تنها  آن را در وب سایت های قدیمی شرکت ها خواهید دید. کاربران خانگی آن را دوست ندارند و تمایلی به استفاده از آن ندارند. پوشه Downloaded Program Files شما ممکن است در حال حاضر خالی باشد اما بررسی کنید و درصورت خال نبودن، آن را خالی کنید.

۶. LiveKernelReports

Location: C:\Windows\LiveKernelReports

پوشه LiveKernelReports یک دایرکتوری دیگر است که به احتمال زیاد هنگامی که شما به دنبال فایل های بزرگ روی کامپیوترتان هستید به دست می آید. این پوشه محل فایل های dump است که log های اطلاعاتی در حال پیشرفت آن ها را ویندوز حفظ می کند. اگر کامپیوتر شما با یک مشکل مواجه شود، شما می توانید محتویات این فایل ها را تجزیه و تحلیل کنید تا فرایند حل مشکلتان آغاز شود.  فایل های بزرگ موجود در این پوشه که پسوند  DMP دارند را با خیال آسوده حذف کنید. مانند موقعیت هایی که در بالا ذکر کردیم، ما استفاده از Disk Cleanup به جای حذف کردن دستی را توصیه می کنیم. وقتی ویندوز با مشکل مواجه می شود یا مشکل کامپیوتری بزرگ دیگری رخ می دهد، این فایل های dump را به صورت مستقیم حذف نکنید. در این وضعیت می توانید از یک برنامه مانند WhoCrashed برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آن ها استفاده کنید.

۷. Rempl Folder

Location: C:\Program Files\rempl

در حالی که پوشه Rempl بزرگ نیست، ممکن است وقتی که این پوشه روی سیستم شما ظاهر شود تعجب کنید. این  پوشه شامل چندین فایل کوچک است، و حتی ممکن است  چند فرآیند Task manager به این پوشه متصل باشند.این پوشه به آپدیت ویندوز ۱۰ متصل است و شامل بهبود قابلیت اطمینان برای کمک به پیشرفت آپدیت های ویندوز ۱۰ و حل مشکلات سازگاری است. سوال این است که آیا می توانید پوشه Rempl را حذف کنید؟ ظاهرا هیچ گونه عوارض جانبی ای از این کار وجود ندارد. با این حال، با وجود این که تنها چند مگابایت فضا اشغال می کند بهتر است آن را حذف کنید و نگه ندارید.

کدام فایل ها و پوشه های ویندوز را حذف می کنید؟

ویندوز فایل ها و پوشه های زیادی را نگه داری می کند که مورد نیاز نیستند. به خاطر داشته باشید که کامپیوتر شما کار پاک کردن حافظه خود را به خوبی انجام می دهد بنابراین نیازی نیست که مقدار زیادی از محتواهای پوشه ها را حذف کنیدمگر اینکه واقعا فضای ذخیره سازی دیسک شما کم شده باشد. کافی است یک یا دو بار در ماه ابزار Disk Cleanup را اجرا کنید تا از این مشکل دور بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید