چگونه اندروید را روت کنیم؟ جدیدترین آموزش روت کردن اندروید

بدون نیاز به یک آموزش جامع برای هر گوشی یا تبلت اندرویدی، یک رویکرد خاص در دستگاه مورد نیاز است. در این مطلب سعی می کنیم بهترین روش برای روت کردن گوشی یا تبلت های اندرویدی نسبتا جدید را بررسی کنیم. در ادامه در این راهنما همراه ما باشید.

برای بوت کردن رایانه با فلش USB جهت نصب ویندوز در این لینک همراه ما باشید.

روت چیست؟

در ساده ترین حالت، “روت” بالاترین پوشه در اندروید است. اگر تجربه استفاده از ویندوز اکسپلورر را دارید، می توانید روت را مانند پوشه :C در نظر بگیرید که در آن همه پوشه های دیگر مانند اسناد، فایل برنامه ها و فایل های ویندوز در آن ذخیره می شوند.

با این حال، برخلاف ویندوز، اندروید اجازه دسترسی به این پوشه های سطح بالا را نمی دهد و شما را پشت دیوار مجازی تقریبا در میانه راه محدود می‌کند. این کار بدین منظور صورت می گیرد تا افراد تازه کار نتوانند به طور تصادفی فایل های لازم را حذف کنند و سیستم را به خطر بیندازند.

روت کردن به شما اجازه دسترسی به این پوشه های سطح بالا را می دهد. به طوری که می توانید تغییراتی در سطح سیستم مانند خلاص شدن از بلات‌ویر ها، مسدود کردن تبلیغات درون برنامه ها یا حتی تغییر رابط کاربری سیستم برای ایجاد حس جدید در دستگاه انجام دهید.

چندین معضل راجب روت کردن دستگاه وجود دارد؛ مهمتر از همه این است که در بیشتر موارد دستگاه شما دیگر بروزرسانی های سیستم عامل را دریافت نخواهد کرد. معضل دوم  باطل شدن گارانتی در بسیاری از دستگاه ها به دلیل روت است. بنابراین اگر پس از روت مشکلی در دستگاه شما مشکلی پیش بیاید شانسی نخواهید داشت. در نهایت، خطرات امنیتی بالقوه وجود دارند زیرا روت کردن به برنامه ها هم اجازه دسترسی به پوشه های سطح بالا را می دهد. با این حال، می توان این نگرانی ها را با نصب یک برنامه برای مدیریت روت مانند SuperSU استفاده کنید.

ابزار روت چند منظوره CF Auto Root

با توجه به تعداد دستگاه های اندرویدی موجود در بازار و تفاوت آنها، روش کلی روت که روی همه دستگاه ها کار کند وجود ندارد. با این حال، یک ابزار وجود دارد که در بسیاری از دستگاه های محبوب کار می‌کند. CF Auto Root توسط توسعه دهنده ای به نام چین‌فایر ساخته شده و در آخرین نسخه سیستم عامل بسیاری از دستگاه ها کار می‌کند. همچنین شما نیاز به استفاده از رایانه ای با CF Auto Root دارید، بنابراین قبل از شروع این موضوع را بررسی کنید.

CF Auto Root با بازکردن قفل بوت لودر دستگاه کار می‌کند. پس در نظر داشته باشید اگر با یک دستگاه با بوت لودر قفل استفاده می کنید، با این روش تمام داده های ذخیره شده در دستگاه شما حذف خواهند. بنابراین قبل از شروع این روش از فایل های خود بک‌آپ تهیه کنید. به طور معمول، تنها تلفن های فروخته شده توسط AT&T و Verizon در ایالات متحده دارای بوت لودر قفل هستند. در حالی که که تلفن های فروخته شده توسط Sprint و T-Mobile اساسا قفل شده نیستند. برخی از دستگاه ها مانند نکسوس و موتو Z یا X برای همه کاربران به صورت جهانی منتشر می شوند پس می توانید قفل بوت لودر آن ها را باز کنید.

تقریبا تمام دستگاه های بین المللی به شما اجازه باز کردن قفل بوت لودر را می دهند.

همچنین، به منظور استفاده از CF Auto Root با یک دستگاه سامسونگ، باید به یک رایانه ویندوز دسترسی داشته باشید. در حالی که برای دستگاه های اندرویدی دیگر می توانید از رایانه لینوکس، ویندوز یا مک استفاده کنید.

متاسفانه روش Towelroot دیگر روی هیچ دستگاهی کار نمی‌کند. لطفا در صورت امکان از یکی از روش های ذکر شده برای دستگاه خود استفاده کنید.

گوگل کروم‌کست

گوشی نبودن این وسیله دلیل نمی‌شود آن را روت نکنیم. اضافه کردن مجوزهای روت در ROM که کروم‌کست را اداره می‌کند به شما اجازه می دهد تا صفحه نمایش ولکام را تغییر دهید، برای تماشای محتوای قفل شده تغییراتی در DNS انجام دهید و ….

فرآیند نیز نسبتا ساده و آسان است، اما نیاز به تجهیزاتی دارد که ممکن است در اطراف شما باشند.

گوگل نکسوس 7 (2012/2013)

هر دارنده گوشی نکسوس احتمالا Nexus Root Toolkit را در رایانه ویندوزی خود دارد. این ابزار قدرتمند توانایی روت هر دستگاه نکسوس و حتی بیشتر را دارد. با اعمال توابع برای ایجاد یک نسخه پشتیبان برای تهیه بازیابی سفارشی، NRT یک برنامه عالی برای روت کردن دستگاه شماست. حتی اگر از مک استفاده می کنید راه ساده ای برای روت کردن نکسوس وجود دارد.

البته در این زمینه در بسیاری از دستگاه های اندروید، Towelroot به خوبی کار می‌کند.

اچ تی سی وان (M8 / M7)

فراتر از روت کردن اچ تی سی وان، روش HTCdev اجازه می دهد تا شما یک بازیابی سفارشی را نصب کنید، یک پشتیبان جامع تهیه کرده و حتی به شما اجازه دسترسی به دنیای ROM های سفارشی را می دهد.

این روش به یک کابل USB و یک رایانه دارد ولی در هر دو اچ تی سی وان M8 و M7 کار می‌کند.

ال جی جی3

ال جی جی3 دارای دو روش اصلی برای روت است: Stump و PurpleDrake. بسته به نوع مدل مورد استفاده شما، روش می تواند متفاوت باشد.

مدل هایی که با PurpleDrake کار می کنند:

D851، D852، D855، D855K، D855P، F400K، F400L و F400S.

مدل هایی که با Stump کار می کنند:

D850، D851، D852، D855، D855K، D855P، F400L، F400S، F400K، LS990 و VS985.

به عنوان یک روش همه جانبه نیز می توان از Towelroot استفاده کرد.

وان پلاس 1

با تمام گزینه های سفارشی سازی که CyanogenMod وان پلاس 1 به شما ارائه میدهد، دسترسی روت هنوز هم می تواند بسیاری قابلیت های منحصر بفرد را در اختیار شما بگذارد.

با استفاده از رابط خط فرمان Android Debug Bridge، به راحتی می توانید یک بازیابی سفارشی نصب کنید و به شما این امکان را می دهد تا فایل های روت را فلش کنید.

سامسونگ گلکسی S6 و S6 Edge

با استفاده از CF Auto Root و Odin می توان گلکسی S6 و S6 Edge را روت کرد ولی حتما به یک رایانه ویندوزی نیاز است. همچنین این روش پیشخوان KNOX را از بین می برد بنابراین گارانتی شما لغو خواهد شد و نمی توانید از سامسونگ پی استفاده کنید. البته KNOX را می توان سالم نگه داشت.

با استفاده از روت PingPong می توان این دستگاه را بدون از بین رفتن پیشخوان KNOX روت کرد. بنابراین گارانتی و سامسونگ پی به روال عادی کار خواهند کرد.

سامسونگ گلکسی S7 و S7 Edge

یک روش روت مدتی پس از انتشار این دستگاه ها عرضه شد. این روش از CF Auto Root استفاده می‌کند، بدین معنی که باید بوت لودر را برای کار باز کند. متاسفانه، تمام نسخه های S7 و S7 Edge که به کاربران آمریکا عرضه شده اند با یک بوت لودر غیرقابل بازکردن وجود دارند و در حال حاضر روش جایگزینی وجود ندارد.

علاوه بر این، این روش روت بر روی این سری دستگاه هایی که اسنپدراگون 820 روی آنها اجرا می‌شود کار نمی‌کند و تنها روی دستگاه هایی کار می‌کند که دارای پردازنده اگزینوس 8890 هستند. اگر می خواهید دستگاه S7 خود را روت کنید، باید به نسخه جهانی آن دسترسی پیدا کنید.

در نهایت باید گفت که گارانتی دستگاه، سامسونگ پی و کلیه خدمات این چنینی پس از روت از روی دستگاه شما از بین خواهند رفت.

اگر گزینه های بالا با معیار شما مطابقت دارد و مشکلی با آنها ندارید می توانید روت را شروع کنید.

سامسونگ گلکسی نوت 3

تاثیر روش Kingo Root برای این دستگاه ثابت شده است، نه تنها بسیاری از دستگاه های اندروید را روت می‌کند بلکه می تواند دسترسی Superuser به مدل های مختلف تولیدکنندگان اعطا کند. شما به یک رایانه ویندوزی و یک کابل USB نیاز دارید ولی کل پروسه به یک کلیک خلاصه می‌شود.

در حالی که Kingo Root برای بسیاری از مدل های نوت 3 کار می‌کند، Towelroot برای همه مدلها از جمله AT&T و Verizon کار خواهد کرد.

گلکسی نوت 4

ما استفاده از یک روش سخت و محکم برای روت کردن گلکسی نوت 4 را پیشنهاد می کنیم: CF Auto Root. ولی توجه داشته باشید این روش برای انواع اپراتورهای AT&T و Verizon کار نخواهند کرد.

سایر دستگاه های اندروید

در حالیکه سعی شد بهترین روش برای روت برخی از گوشی های اندروید گفته شود ولی مشخص است که نمی توان همه گوشی و تبلت های اندروید را در یک مطلب گنجاند.

روش Towelroot برای هر دستگاه اندروید با تاریخ ساخت کرنل پس از 3 ژوئن 2014  طراحی شده است. تنها استثنا نیز گوشی های HTC هستند که این روش در آنها کار نخواهد کرد. بنابراین شانس زیادی برای پوشش این روش توسط دستگاه شما هم وجود دارد.

با Towelroot هیچ تلاشی در کار نیست. به سادگی برنامه را اجرا کنید و احتمالا روت اعمال خواهد شد. اگر نه، بدترین سناریو این است که برنامه می گوید روت کردن دستگاه شما امکان پذیر نیست که در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد. در پایان باید گفت دسترسی روت دنیای جدیدی از از گجت ها را روی دستگاه شما باز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید