چگونه از گوشی اندروید به عنوان وب کم استفاده کنیم؟

اگر وب کم ندارید اما می خواهید یک فیلم برای فیس بوک یا یوتیوب ضبط کنید راه حل چیست؟ شاید هم وب کم داشته باشید اما بخواهید یک دوربین دیگر هم را به تنظیمات خود اضافه کنید. در این صورت با ما همراه باشید تا راه حل هایی را در ادامه برای شما شرح دهیم.

همه چیزی که نیاز دارید، گوشی اندروید شما و یک اپلیکیشن مناسب است. در ادامه نحوه استفاده از گوشی هوشمند اندروید به عنوان یک وب کم را توضیح خواهیم داد.

چرا باید از گوشی اندروید به عنوان یک وب کم استفاده کنیم؟

فرزندان شما می خواهند از طریق اسکایپ با پدربزرگ و مادربزرگشان صحبت کنند یا شاید رییس شما بخواهد از طریق یک تماس تصویری گزارش کار خود را به او ارایه دهید. اما اگر شما وب کم نداشته باشید چاره چیست؟

اگرچه در بیشتر مانیتورها و PC ها وب کم به صورت خودکار تعبیه شده است، اما باز هم هر شخص یک وب کم ندارد. وب کم های جانبی محبوب و پر طرفدار هستند، اما ثابت کرده اند که نصب آن ها پرخطر و موقتی است حتی زمانی که به درستی نصب شده اند.

راه حل چیزی است که پیش از این ما آن را مخفی کرده بودیم اما این روش دیگر پاسخگو نیست. شاید بتوان گفت بهترین و یا تنها انتخاب ممکن برای نصب، DroidCam است. این مورد یک ائلیکیشن اندروید است که گوشی هوشمند شما را به یک وب کم قابل حمل تبدیل می‌کند.

پیش از آغاز کار به پایداری فکر کنید

شما به این نکته پی خواهید برد که تبدیل گوشی اندروید به وب کم کار بسیار ساده ای است. اما پیش از انجام این کار باید به پایداری و استواری فکر کنید. هیچ کس نمی خواهد فیلمی را که تصاویر آن مدام در حال تکان خوردن و حرکت و محو شدن هستند، ببیند. برای رفع این مساله باید یک جای مطمئن برای نگه داشتن گوشی خود پیدا کنید. این کار بسیار ساده است، به عنوان مثال می توانید گوشی خود را به یک pop socket تکیه دهید یا حتی می توانید به وسیله قطعات لگو هم این کار را انجام دهید.

تا زمانی که گوشی شما به یک وسیله ای تکیه داده شده است، ویدیو باید واضح و پایدار باشد. ممکن است شما یک قاب داشته باشید که گوشی را نگه دارد، اگر هم نداشته باشید می توانید از سه پایه های مخصوص گوشی استفاده کنید.

در ادامه دو راه حل که گوشی ها را به وب کم تبدیل می کنند، بررسی می کنیم:

روش اول:وب کم های بی سیم  DroidCam

DroidCam از دو قسمت تشکیل شده است: یک بخش آن اپلیکیشن رایگان اندروید از گوگل پلی است(نسخه پیشرفته آن هم در دسترس است) و بخش کاربر دسکتاپ آن که از اپلیکیشن های Dev47 برای ویندوز و لینوکس در دسترس بوده است.

کار با نصب اپلیکیشن اندروید آغاز می‌شود. پس از نصب، به PC خود توجه کنید. پس از دانلود اپلیکیشن، آن را از حالت فشرده خارج کرده و اجرا کنید. دستورات مربوط به نصب که روی صفحه نمایش ظاهر می شوند را دنبال کنید و مطابق آن ها پیش بروید.

اندروید

هنگامی که برنامه را اجرا کردید، در یک قسمت از شما خواسته می‌شود که آدرس آی پی خود را در اپلیکیشن DroidCam وارد کنید. پیدا کردن آدرس آی پی ساده است کافی است اپلیکیشن را روی گوشی خود اجرا کنید و خود برنامه علاوه بر آدرس آی پی، شماره پورت را هم به شما نشان می دهد. به کاربر دسکتاپ باز می گردیم، حتما به این نکته توجه کرده اید که امکان جریان یافتن موسیقی از گوشی شما به دسکتاپ وجود دارد. هم چنین شما می توانید کیفیت فیلم را هم از میانگزینه های پایین، متوسط و بالا انتخاب کنید. شما باید از طریق usb به کامپیوتر وصل شوید برای این کار کافی است از کابل usb گوشی خود استفاده کنید.

هنگامی که آماده بودید، گزینه start را برای آغاز فرایند انتخاب کنید. اپلیکیشن موبایل در این صورت آغاز به ارسال تصاویر از دوربین گوشی شما به کامپیوتر می‌کند.برای دستگاه هایی که دو دوربین دارند، دکمه setting روی اپلیکیشن موبایل را انتخاب کنید و مورد مناسب را برای تغییر به دوربین دلخواه خود استفاده کنید.

 اگرچه نسخه رایگان DroidCam  هم انتخاب های بسیار خوبی دارد، اما کامل نیست. به عنوان مثال از وب کم فقط می توانید در حالت افقی استفاده کنید. زوم کردن، رزولوشن، روشنایی و موارد کنترلی بسیار دیگر که در قسمت پایین کاربر دسکتاپ DroidCam قرار دارد،در آن محدود است.
اندروید
برای فعال سازی این موارد باید اپلیکیشن را به نسخه پیشرفته که DroidCamX نام دارد، ارتقا دهید. ما فقط به شما توصیه می کنیم که اگر از این موارد استفاده می کنید، اپلیکیشن را ارتقا دهید. در غیر این صورت از نسخه رایگان آن استفاده کنید.
برای دانلود DroidCam می توانید از طریق لینک مقابل اقدام نمایید: DroidCam

روش دوم IP Webcam

رقیب اساسی DroidCam، اپلیکیشن  IP Webcam است که به صورت رایگان در گوگل پلی در دسترس است البته نسخه پیشرفته آن هم در گوگل پلی موجود است. نسخه نمایش دهنده PC آن را از ip-webcam.appspot.com می توانید دانلود کنید. تنظیمات آن دقیقا مشابه DroidCam است. اگرچه یک ابزار پیکربندی اینجا وجود دارد که باید آن را پر کنید. خروجی IP Webcam را باید از طریق مرورگر مشاهده کنید.

اندروید

تنها مرورگرهای کروم و فایرفاکس با این اپلیکیشن کار می کنند. بنابراین کاربران ویندوز نباید از Edge یا internet Explorer استفاده کنند. شما باید از آدرس http://[IP ADDRESS]:8080/videofeed برای نمایش استفاده کنید. آدرس آی پی صحیح را روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده خواهید کرد.

این اپلیکیشن، رزولوشن های مختلفی را برای فیلم ها و تصاویر ارائه می‌کند. اگرچه از تعداد کمی از دوربین های گوشی های هوشمند پشتیبانی می‌کند، دوربین های جلو را هنوز به صورت کامل پشتیبانی نمی‌کند.

هنگامی که در حال اجرای برنامه هستید، گزینه Actions را روی گوشی اندروید خود انتخاب کنید تا از اجرای صحیح برنامه اطمینان حاصل کنید، دوربین را متوقف یا مجددا شروع کنید یا کارهای دیگری انجام دهید.

به هرحال، اگر به دنبال یک راه ساده برای ذخیره سازی ویدیوهای ضبط شده با IP Webcam هستید، یک افزونه Dropbox uploader هم در گوگل پلی در دسترس است.

برای دانلود IP Webcam می توانید از طریق لینک مقابل اقدام نمایید: IP Webcam

اگر به skype احتیاج دارید، وب کم را فراموش کنید و فقط از گوشی موبایل خود استفاده کنید

اگر فقط به دنبال راهی برای استفاده از skype  هستید و از skype8 استفاده می کنید این راه حل ها پاسخگو نیستند. skype8 گوشی شما را با IP Webcam یا دوربین بی سیم DroidCam متاسفانه شناسایی نمی‌کند.

راه حل چیست؟ اگر به دنبال تماس تصویری با اسکایپ هستید، فقط کافی است تماس را از گوشی یا تبلت خود برقرار کنید. دوربین های جلو هم این روزها در گوشی ها پشتیبانی می شوند و از این بابت تماس تصویری با اسکایپ بسیار یاده می‌شود. شما می توانید به سادگی به حساب کاربری اسکایپ خود از طریق اپلییکشن موبایل وارد شوید و به وسیله آن تماس تصویری برقرار کنید.

این گزینه نیاز به نصب هیچ نرم افزار اضافه ای ندارد و به این معنی است که اسکایپ همیشه روی موبایل شما هست.

اگر دوربین وب کم گوشی اندروید برای شما کافی نیست

ما به امکانات رایگان هر کدام از این اپلیکیشن ها نگاه کردیم و برای دلیل خوبی برای استفاده از آن یافتیم. اگر نسخه رایگان آن ها اجرا شود و کار کند و خوب باشد، یک شانس قوی برای اینکه نسخه کامل و پیشرفته آن ها هم خوب باشد وجود دارد. در این اپلیکیشن های وب کم اندروید به دو نکته توجه کردیم: تعداد قابلیت های موجود در هر اپلیکیشن  و سادگی آن ها در تنظیم.

با توجه به این دو مورد، اپلیکیشن DroidCam برنده شد. زیرا بسیار ساده نصب می شد و پشتیبانی بسیار قوی ای از  اپلیکیشن های پیام رسان داشت. تا زمانی که استفاده از این امکانات محدود است، نیاز به استفاده از یک وب کم مقرون به صرفه وجود دارد.

نظر شما درباره اپلیکیشن های وب کم چیست؟ ترجیح شما استفاده از کدام مورد است؟ تجربیات و نظرات خود را در مورد استفاده از اپلیکیشن ها بیان کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «چگونه از گوشی اندروید به عنوان وب کم استفاده کنیم؟;

  1. برنامه ساده تری معرفی کنید مال من اندرویدش 4.4.2 هست به همین دلیل هر دو این برنامه ها برای من نمی آورد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید