چگونه آدرس آی پی روتر را پیدا کنیم؟

اگرچه بسیاری از اوقات نیازی به دانستن آدرس آی پی روتر ندارید، اما گاهی مواقع به دانستن آن نیاز پیدا می کنید.

به عنوان مثال ، ممکن است شما برای تغییر تنظیمات دستگاه از طریق پنل کنترل مبتنی بر وب به آن نیاز داشته باشید. در حالی که به دست آوردن این اطلاعات به اندازه کافی ساده است، بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند از کجا باید شروع کنند. این موضوع به ویژه در مورد سیستم عامل های مختلف هم وجود دارد.

خواه در رایانه شخصی یا یک دستگاه همراه باشید، در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه یافتن آدرس IP روتر خود بر روی سیستم عامل های مختلف را بررسی کنیم.

آدرس IP روتر من چیست؟

در حالی که برخی از روترها از URL های مبتنی بر متن استفاده می کنند، بسیاری از آدرس IP استفاده می کنند که می توانید در مرورگر خود از آن ها برای دسترسی به صفحه مدیریت دستگاه استفاده کنید. در این پنل می توانید تنظیمات را تغییر دهید، به روزرسانی های سیستم عامل، مشکلات عیب یابی را نصب کرده و تنظیمات برگزیده خود را پیکربندی کنید.

بسیاری از روترها در یک شبکه خصوصی از آدرس IP پیش فرض 168.192.168.0.1 یا 192.168.1.1 استفاده می کنند. اگر روتر شما از این آدرس های پیش فرض خاص استفاده نمی کند، با این وجود هنوز از 192.168.x.x استفاده می کند.

با این حال ، تنها راه دستیابی به آدرس آی پی روتر شما بررسی مستقیم آن از طریق دستگاه متصل مانند رایانه است. در غیر اینصورت، تا زمانی که صحیح نتوانید در آن تایپ کنید در تمام تغییرات آدرسهای IP روتر متداول هستید.

انجام این کار ممکن است مدتی طول بکشد.

دانستن آدرس IP روتر بسیار ساده است، اما مراحل آن بسته به سیستم عامل رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه شما متفاوت است. آموزشهای کوتاه ما را در ادامه در مورد نحوه یافتن این آدرس IP در سیستم عامل های مختلف دنبال کنید …

چگونه آدرس IP روتر خود را در ویندوز پیدا کنیم؟

دو راه اصلی برای یافتن آدرس IP روتر شما در ویندوز وجود دارد:

استفاده از Windows PowerShell یا مراجعه به شبکه و مرکز اشتراک گذاری در صفحه کنترل خود.

Windows PowerShell
آدرس آی پی

ساده ترین روش برای یافتن آدرس IP روتر شما در ویندوز استفاده از Windows PowerShell است.

برای یافتن Windows PowerShell روی Start راست کلیک راست کرده و ipconfig را تایپ کنید. Enter را فشار داده و آدرس های IP مختلف ظاهر می شوند.

آدرس IP روتر خود را در کنار Default Gateway پیدا خواهید کرد.

کنترل پنل ویندوز

روش دیگر برای یافتن آدرس IP روتر شما در ویندوز استفاده از Control Panel است.

کنترل پنل خود را باز کنید و به Network and Internet > View network status and devices بروید.

این کار شما را به Network and Sharing Center می برد و شبکه ای که شما به آن متصل هستید را نشان می دهد.

در کنار Connections، متن آبی را مشاهده خواهید کرد که نوع اتصال به شبکه شما را توصیف می کند. مانند Wi-Fi یا اترنت. روی این متن کلیک کنید

این یک پنجره وضعیت کوچک با اطلاعات مربوط به اتصال شما باز می کند. بعد دکمه details را انتخاب کنید.

آدرس آی پی

یک پنجره اضافی با جزئیات بیشتر در مورد اتصال شما ظاهر می شود. در کنار پیش فرض IPv4 Gateway ، آدرس IP روتر خود را مشاهده خواهید کرد.

چگونه آدرس آی پی روتر خود را در macOS پیدا کنیم؟

برای یافتن آدرس IP روتر خود در macOS، به System Preferences بروید و Network را انتخاب کنید.

با استفاده از اتصالات شبکه موجود ، یک پنجره باز می شود. اتصال به اینترنت و سپس دکمه Advanced در نزدیکی گوشه سمت راست پایین پنجره را انتخاب کنید.

در این پنجره تب TCP / IP را انتخاب کنید. در اینجا آدرس IP روتر خود را در کنار روتر، زیر Subnet Mask پیدا خواهید کرد.

آدرس آی پی

هم چنین بخوانید: چگونه با وجود آفلاین بودن Find My iPhone گوشی آیفون خود را پیدا کنیم؟

چگونه آدرس آی پی روتر خود را در Android پیدا کنیم؟

در حالی که برنامه های Android وجود دارد که می توانند آدرس IP روتر شما را شناسایی کنند، ساده تر و ایمن تر کردن روش را فقط در تنظیمات شبکه خود امتحان کنید.

متن دقیق گزینه های منو ممکن است بسته به مارک تلفن هوشمند Android شما متفاوت باشد، اما روند اصلی یکسان است.

برای یافتن آدرس IP روتر خود در Android، به settings بروید و منوی wireless/connections/network را انتخاب کنید.

سپس، شبکه ای را که در حال حاضر به آن وصل هستید، انتخاب کنید و به تنظیمات اضافی یا پیشرفته دسترسی پیدا کنید. می توانید این کار را با نگه داشتن نام شبکه (Huawei P40 Lite) یا انتخاب نماد cog (Samsung Galaxy S20 Ultra) انجام دهید.

در این تنظیمات پیشرفته، تنظیمات IP را از DHCP یا دینامیکی به Static تغییر دهید. آدرس IP روتر شما در زیر Gateway نشان داده می شود.

لازم نیست این تنظیمات جدید را ذخیره کنید زیرا اکنون اطلاعات مورد نیاز خود را دارید. برای جلوگیری از مضرات آدرس های IP ایستا، به یک آدرس IP پویا برگردید یا بدون ذخیره آن را ترک کنید.

آدرس IP روتر خود را در iOS پیدا کنید

یافتن آدرس IP روتر شما در iOS نمی تواند ساده تر باشد. به Settings > Wi-Fi بروید و شبکه فعلی خود را انتخاب کنید.

این جزئیات و تنظیمات بیشتری را در مورد اتصال Wi-Fi شما نشان می دهد. بخش جزئیات آدرس IPv4 خود را بررسی کنید و آدرس IP روتر خود را در کنار روتر پیدا خواهید کرد.

آدرس آی پی

چگونه آدرس آی پی روتر خود را در لینوکس پیدا کنیم

رابط های کاربر با طعم های مختلف لینوکس متفاوت است، اما بررسی آدرس IP روتر شما در سیستم عامل بسیار ساده است.

فقط بر روی نماد شبکه خود کلیک کرده و در منوی کشویی گزینه Connection Information یا Network Settings را انتخاب کنید. با این کار پنجره ای با جزئیات در مورد شبکه فعلی شما باز می شود. در برخی از محیط های دسک تاپ، می توانید ماوس را بر روی آیکون شبکه بکشید.

آدرس IP روتر خود را در کنار Default Route یا Default Gateway پیدا خواهید کرد.

آدرس آی پی

روش هایی برای یافتن آدرس IP روتر شما در لینوکس با دستورات ترمینال وجود دارد ، اما دستورات دقیق بسته به distro انتخابی شما متفاوت است.

اطلاعات بیشتر در مورد روتر

اکنون می دانید که چگونه آدرس آی پی روتر خود را بر روی انواع مختلف سیستم عامل پیدا کنید. اما چیزهای بیشتری وجود دارد که می توانید در مورد روتر خود بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید