آموزش چگونگی تست سرعت و کارایی مک

آیا می خواهید ببینید که سرعت Mac شما کاهش یافته است یا خیر ؟ نمی دانید که آیا یک به روزرسانی به شما کمک می کند یا اینکه چه میزان تفاوت در سرعت مک برای شما ایجاد می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا برنامه های سنجش سرعت و کارایی مک را معرفی کنیم. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه سرعت CPU، GPU و هارد دیسک Mac خود را تست کنید.آیا فکر می کنید عملکرد Mac شما به اندازه گذشته خوب نیست؟  ممکن است در یکی از مؤلفه ها مشکلی ایجاد شده باشد، یا شاید به فکر اضافه کردن حافظه بیشتر یا به روزرسانی کل مک افتاده باشید. ممکن است مشکل از اتصال اینترنتی شما باشد که منجر به ایجاد مشکل شده است یا عامل دیگری کار را با مشکل مواجه کرده باشد.

ما در مورد چگونگی به روزرسانی مک و افزایش سرعت Mac، توصیه های زیادی را با شما به اشتراک می گذاریم، اما برای یافتن مشکل باید صبور باشید. یکی از راه های ایجاد ایده در مورد چگونگی عملکرد Mac شما، بررسی معیارهای Mac است. برنامه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند مک شما سریع باشد، به وسیله این برنامه ها می توانید GPU و CPU خود و همچنین سرعت اینترنت WiFi و حتی سرعت اترنت خود را آزمایش کنید. . در این مقاله، بهترین اپلیکیشن های تست و سنجش مک را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

تست کردن GPU می تواند چگونگی و میزان به روزرسانی کارت گرافیک را نشان دهد، شاید با افزودن یک eGPU به Mac خود، بتوانید به میزان کارایی دلخواه خود دست پیدا کنید.  یا اگر به فکر خرید یک مک جدید هستید، معیارهای مربوط به دستگاه فعلی خود را تست کنید و سپس آنها را با معیارهای مدل های جدیدتر که مورد بررسی قرار داده اید، مقایسه کنید، این مقایسه درباره به روزرسانی و میزان آن به شما ایده می دهد و شما را راهنمایی می کند. ایده ای راجع به نوع تقویتی که می توانید انتظار داشته باشید به شما می دهد.

در ادامه انواع برنامه های (عمدتا رایگان) را که برای ارزیابی عملکرد مک (و به طور خاص تر عملکرد اجزای فردی آن) استفاده می کنیم، در طیف وسیعی از سناریوها معرفی و بررسی می کنیم. با همراه باشید تا به چگونگی سنجش CPU، GPU و هارد دیسک و موارد دیگر در  مک خود آشنا شوید. برنامه های  مخفی، پوشه های بزرگ قدیمی، برنامه های پس زمینه و برنامه هایی که حجم زیادی از حافظه را اشغال می کنند را پیدا کنید. از فضای CleanMyMac X برای خالی کردن فضای موجود در مک خود استفاده کرده و آن را برای حداکثر سرعت تنظیم کنید. نسخه جدید بطور موثری نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم، پنجره های پاپ آپ مرورگرها و پسوندهای ویروس را مسدود می کند.

تست سرعت مک

آیا می خواهید دریابید که مک شما چقدر سریع است و فکر می کنید که سرعت آن کم شده است؟ شما می توانید به سرعت پردازنده خود نگاهی بیندازید، که به شما می آموزد که میزان قدرت و توانایی Mac شما چقدر است. همچنین توصیه می کنیم که سرعت هارد دیسک خود را بررسی کنید (یا SSD خود را بخاطر اینکه بسیاری از مک ها هارد دیسک ندارند). قبل از اجرای هر یک از این تست ها، توصیه می کنیم برنامه های باز خود را روی Mac ببندید زیرا این امر می تواند در میزان تأثیرگذاری دستگاه اثر بگذارد. در حقیقت، با restart کردن اطمینان حاصل کنید که رم شما آزاد و کاملا در دسترس است.

تست CPU  مک

برای بررسی سرعت پردازنده خود توصیه ما استفاده از  Geekbench 4 از Primate Labs است. Geekbench 4 را می توانید از اپ استور دانلود نمایید. هم چنین امکان دانلود آن از طریق وبسایت هم وجود دارد.

این اپلیکیشن محبوب ترین ابزار برای بررسی میزان قدرت و توانایی جدیدترین پردازنده ها است، و به دلیل اینکه برای مکینتاش و رایانه های شخصی و همچنین iOS و اندروید کار می کند، می توانید ایده خوبی از چگونگی مقایسه پردازنده خود با دیگری بدست آورید. اگر فکر می کنید مشکلی در مک شما وجود دارد می توانید آن را با Mac ها و پردازنده های مشابه مقایسه کنید. علاوه بر این می توانید امتیازات Geekbench را برای پردازنده های مختلف در این صفحه مشاهده کنید. امتیاز اصلی Geekbench 4 این است که استفاده از آن بسیار آسان است و به دانش فنی کمی نیاز دارد. برای استفاده از آن به سادگی اپلیکیشن را باز کنید، همه اپلیکیشن های دیگر که روی مک شما باز هستند را ببندید و روی Run CPU benchmark کلیک کنید.

سپس عملکرد CPU شما هنگام انجام “everyday tasks designed to simulate real-world applications” اندازه گیری می شود و بسته به سرعت CPU شما این فرایند می تواند ۲۰ دقیقه طول بکشد. پس از پایان این کار، نتایج نمایش داده می شوند. ممکن است در ابتدا اطلاعات دیگر ارائه شده، از شناسه پردازنده گرفته تا سخت افزار مادربورد تمرکز شما را از اطلاعات اصلی دور کنند ، اما تنها دو شماره ای که باید روی آنها تمرکز کنید، در صدر قرار دارند: امتیاز تک هسته ای و امتیاز چند هسته ای.

امتیاز تک هسته ای کمک می کند که میزان سرعت مک در شرایط خاص زمانی که تنها یک هسته پردازشی واحد همه کارها را انجام می دهد، را بررسی کنیم.  از سوی دیگر، امتیاز چند هسته ای به شما نشان می دهد که Mac شما در صورت تحت فشار بودن و استفاده از چند هسته پردازشی، برای مدیریت کارها  چه عملکردی می تواند داشته باشد. به این مورد به عنوان بهترین حالت کارایی مک خود نگاه کنید.

شما می توانید از این نتایج استفاده کرده و آنها را با سایر تست های معیار در مرورگر Geekbench مقایسه کنید، این مقایسه و بررسی  به شما این امکان را می دهد تا ببینید که Mac شما در مقایسه با با آخرین نسل مک ها و حتی رقبای آن از تولید کنندگان دیگر چگونه عمل می کند. هم چنین این مقایسه باید به شما ایده بدهد که مک شما در حال حاضر چقدر خوب عمل می کند، و اینکه از نظر قدرت پردازش آیا ارتقای مک ارزشمند هست یا خیر؟

تست سرعت دیسک مک

یکی از روش های مورد استفاده برای بررسی سرعت ذخیره سازی Mac ، کپی کردن و چسباندن پوشه ۴ گیگابایتی و سپس بررسی مدت زمانی است که این کار طول می کشد.البته این کار دیگر یک روش موثر نیست زیرا، از آنجا که اپل APFS (سیستم فایل اپل) را معرفی کرده است، پوشه دیگر کپی نمی شود، تمام کاری که شما انجام می دهید ایجاد نام مستعار برای پوشه اصلی است. بنابراین تنها راهی که برای سنجش سرعت ذخیره سازی در Mac می توانید استفاده کنید، بهره بردن از ابزاری مانند BlackMagic Disk Speed ​​یا AJA System Test Lite  برای سنجش میزان سرعت خواندن و نوشتن هارد در مک می باشد.

BlackMagic Disk Speed Test

BlackMagic Disk Speed Test برای ویرایشگرهای ویدئویی برای بررسی اینکه که آیا هارد دیسک می توانند فایلهای بزرگ را کنترل کنند یا نه، طراحی شده بود. روش استفاده از آن بسیار آسان است. به راحتی می توانید برنامه را دانلود و باز کنید، در صورتی که Mac شما بیش از یک هارد دیسک داشته باشد، درایو هدف خود را انتخاب کنید (این کار با کلیک کردن روی آیکون چرخ دنده انجام می شود ) و برای شروع سنجش، روی شروع کلیک کنید. برای بهبود دقت و مانند سایر تست های معیار، بهتر است مطمئن شوید که هیچ برنامه دیگری در همان زمان اجرا نمی شود. پس از اتمام تست، سرعت نوشتن در سمت چپ و سرعت خواندن در سمت راست نمایش داده می شوند.

چگونگی بررسی کارایی GPU روی مک

در آخر، اجازه دهید در مورد عملکرد گرافیکی صحبت کنیم. به همین منظور، ما معمولاً از Maxon’s Cinebench استفاده می کنیم که یک نرم افزار رایگان است که علاوه بر تست CPU Mac شما (دقیقاً مانند Geekbench بدون امکان مقایسه با سایر نتایج به صورت آنلاین)، از یک تست OpenGL و Metal هم برای سنجش گرافیک خود استفاده خواهیم کرد.. ما قبلاً از Cinebench R15 استفاده می کردیم، اما به تازگی این نرم افزار در R20 به روز شده است (که تا حدی ناامید کننده است، زیرا این بدان معنی است که نتایج قدیمی ما اکنون قابل مقایسه نیستند.). علاوه بر این  ما همچنین از Unigene valley هم استفاده می کنیم که از این قسمت می توانید آن را دانلود کنید. Unigene Valley یک تست game-engine است. ما از “Extreme HD” برای تست سری پو آسان استفاده می کنیم.

Cinebench R20

تعدادی تست وجود دارد که می توانید برای تست عملکرد کارت گرافیک خود از آن ها استفاده کنید. یک صحنه سه بعدی شامل ۲،۰۰۰ شیء با چراغ ها، بازتاب ها، سایه ها و موارد دیگر است. همچنین تست هایی برای OpenGL و Metal (رابط برنامه نویسی گرافیکی ۳D شتاب اپل) وجود دارد. در آن تست ها ماشین های سه بعدی را مشاهده می کنید که در خیابان های کم نور شهر دور هم جمع می شوند و این امکان را برای کارت گرافیک شما فراهم می کند که قابلیت کارت گرافیکی شما را برای اداره  نزدیک به ۱ میلیون چند ضلعی رابه طور همزمان آزمایش می کند.

پس از اجرای آزمایشات، نتیجه و نمره را مشاهده می کنید، هرچه نتیجه و امتیاز بالاتر باشد کارایی بهتر است.  برای انجام آزمایش، کافی است Cinebench را باز کنید و روی گزینه Run کنار تست OpenGL در بالا کلیک کنید. گوشه سمت چپ برنامه. این تست شما را انجام می دهد و نتیجه نهایی شما در کنار دکمه Run نمایش داده می شود.

معیارهای مناسب مک

Mac Pro هنگام عرضه در پاییز ۲۰۱۹ احتمالاً معیارهای بسیار چشمگیری خواهد داشت. در این میان، این دو مک با سرعت بالا و کیفیت بالا باید ایده خوبی راجع به موارد مورد انتظار در سطح عالی  ارائه دهند. در آپریل ۲۰۱۹ iMac با  مشخصات ۳٫۶GHz 8-core 9th-gen, Core i9, 16GB of RAM, Radeon Pro Vega 48 GPU, و  ۵۱۲GB  SSD.

معیارهای آن عبارتند از:

  • Geekbench muilti-core: 33,484
  • Cinebench R20: 4,265
  • Unigine Valley: 2,287

در ماه June ۲۰۱۹ ، یک مک بوک پرو ۱۵ اینچی را با مشخصات ۲٫۴GHz eight-core i9 (9th gen Coffee Lake) processor, 32GB RAM, Radeon Pro Vega 20 4GB VRAM, 4TB SSD (BTO به عنوان بنچمارک مشخص کردیم که معیارهای آن عبارتند از:

  • Geekbench muilti-core: 31,066
  • Cinebench R20: 3,222
  • Unigine Valley: 3,369

سرعت و کارایی دستگاه مک شما چگونه است؟ آیا گرافیک و پردازنده آن را تست کرده اید؟

دیدگاهتان را بنویسید