نگاهی به دوربین جدید iPhone XS

دوربین iPhone XS؛ مدل جدید آیفون، امکانات جدید و ویژه ای دارد. نکته ای که در این میان قابل توجه بود این است که بیشتر از سخت افزار به طراحی نرم افزاری آن توجه شده است. با آزمایشی که روی دوربین جدید iPhone XS انجام دادیم، متوجه شدیم که iPhone XS فاقد حسگر بزرگتر است. دوربین آن کاملا جدید است و بزرگترین تغییر آن، تکیه بر عکاسی محاسباتی است.

دستگاه هوشمند

اپل هوشمند است. آن ها آمار بازتاب های به هم فشرده رو به کاهش و تراشه های الکترونیکی بیشتر در اندازه یک حسگر به اندازه ناخن انگشت را می بینند. تکنولوژی عکاسی علم گرفتن نور است که به وسیله لیزر و فیزیک محدود شده است. تنها راه دور زدن قوانین فیزیکی یک روش با عنوان عکاسی محاسباتی است. با قطعات قدرتمند در آیفون های جدید، اپل می تواند عکس های گروهی را بیندازد که برخی از آن ها حتی مربوط به پیش از این است که شاتر بسته شود و در نهایت همه آن ها را با هم ترکیب می‌کند و به یک عکس عالی تبدیل می‌کند.

آیفون

iPhone XS در تنظیم نوردهی قابلیت overexpose و underexpose دارد. شما می توانید عکس هایی با سرعت بسیار بالا برای گرفتن حرکت و باقی ماندن لبه ها در قاب عکس بیندازید و بهترین قسمت همه این قاب ها را یک جا جمع کرده و یک عکس کامل بسازید. این همام چیزی است که از دوربین iPhone XS به دست می آورید و همین قابلیت به آن قدرت گرفتن تصاویر در موقعیت هایی که جزئیات را به دلیل نور ترکیبی یا کنتراست قوی از دست می دهید، را می دهد.

این قابلیت مربوط به یک تنظیم کوچک در Auto HDR در iPhone X نیست، بلکه این یک نگاه کلی است، دیدی که آیفون از مدل های قبلی خود خارج شده است. در یک کلام و به صورت خلاسه دوربین iPhone X کاملا جدید است.

قابلیت ‘Soft Filter’ در عکاسی سلفی

حقیقتا این قابلیت وجود ندارد.  مردم به دو دلیل قابلیت های نرم در  iPhone X احساس می کنند:

  1. کاهش بهتر و بیشتر نویز به دلیل نوردهی های ترکیبی
  2. نوردهی های ترکیبی، میزان وضوح لبه ها را با حذف کنتراست های تاریک یا روشن از بین می برند، جایی که نور با پوست برخورد می‌کند. توجه به این نکته مهم است که مغز ما چگونه شارپنس را حفظ می‌کند و چگونه هنرمندان کاری می کنند که همه چیز شارپ تر و دقیق تر به نظر بیاید؟

آیفون

این مانند نمایش های کمدی CSI که در یک صفحه تعداد نقاط افزایش یابند. شما نمی توانید جزئیاتی که از دست رفته اند را اضافه کنید، اما می توانید ذهن خود را با افزودن نقاط کوچک کنتراستی فریب دهید.

این کار به سادگی با قرار دادن یک خط حاشیه تیره یا روشن برای کنتراست یک شی تاریک یا روشن انجام پذیر است. کنتراست محلی چیزی است که اجسام را شارپ تر می‌کند. برای افزایش میزان شارپنس، به سادگی ناحیه روشن را نزدیک لبه روشن تر کنید و هم چنین ناحیه ی لبه ی نزدیک ناحیه تیره را تیره تر کنید. این همان شارپنس است.

آیفون

iPhone XS نوردهی ها را تنظیم می‌کند و نور نقاط روشن و تیرگی نقاط تیره را کاهش می دهد. جزئیات باقی خواهند ماند اما میزان دقت آن به دلیل نبود کنتراست محلی کاهش می یابد. در تصویر بالا، به دلیل نور ملایم، پوست صاف تر و نرم تر به نظر می رسد.

آیفون

افراد ناظر به این نکته دقت کرده اند که این پوستی نیست که تحت تأثیر قرار گرفته باشد. اشکال سخت و علی الخصوص هرچیزی در تاریکی، از گربه ها تا چوب ها، نرم تر و صاف تر به نظر می رسد. این کار کاهش نویز است. iPhone XS نویزها را بیشتر از مدل های قبلی آیفون کاهش می دهد. پس از مقایسه ی دقیق iPhone XS با iPhone X، دریافتیم که iPhone XS سرعت شاتر بیشتر و سطح ISO  بالاتری را ترجیح می دهد. به عبارت دیگر، سرعت عکاسی آن کمی بالاتر است اما کمی نویز خواهد داشت.مقایسه های بالا در حالتی است که عکاسی با فرمت  RAW  صورت گرفته است اما نویزهای  اضافی دیگر هم مشاهده می شوند. آیفون در تصاویر با فرمت RAW، هرگونه نویزی را حذف می‌کند اما چرا باید عکس های iPhone XS نویز داشته باشند؟

اگر بازوهای شما مصنوعی هم باشند، نگه داشتن گوشی برای مدت طولانی غیر ممکن است. برای داشتن وضوح بالا در لبه ها و تنظیم دقیق تصاویر، آیفون باید خیلی سریع عکس بگیرد و این نیازمند سرعت کمتر شاتر است و به عبارت دیگر، نویزهای بیشتری در تصویر وجود خواهد داشت. این نویزها باید حذف شوند اگرچه حذف نویز به قیمت حذف مقداری از جزئیات و کنتراست محلی تمام می‌شود. البته سخت افزار دوربین جلوی سلفی، در مواردی که نور کم است نسبت به دوربین عقب ضعیف تر عمل می‌کند. دوربین جلوی سلفی، یک حسگر کوچک صورتی به اندازه ناخن انگشت دارد که در مواردی که روشنایی کم است، استفاده می‌شود، بدین معنا که نویز بیشتر  و بنابراین حذف نویز بیشتری خواهد داشت.

نتیجه یک عکس صاف تر است که با HDR  هوشمند جدید و خطوط عکاسی محاسباتی سنگین جدید، عکس را نسبت به قبل صاف تر می‌کند. در تصاویر پائین به نرم و صاف بودن عکس نسبت در حالت کم نور نسبت به حالتی که در روشنایی روز قرار دارد توجه کنید:

نکته این است که عکس های سلفی، که قبلا در حالت ترکیبی یا نورشدید بد بودند، حال در بسیاری از موارد بهتر شدند و اگر کمی صاف و نرم شوند خیلی بهتر به نظر می رسند. خبر خوب این است که هم چنین اپل می تواند این مورد را کمی دست کاری کند اگر که از نظر کاربران سخت باشد اما چون یک انتخاب ساده بین نور غیر مسطح و نویز است و اختلاف صاف بودن عکس در آن ها بسیار زیاد است، این منطقی است که برای نسخه ۱.۰ تا آخر عکس بسیار صاف و نرم باشد.

آیا دوربین iPhone XS بد است؟

خیر دوربین iPhone XS از دوربین iPhone X بدتر نیست. بلکه داینامیک رنج بالاتری دارد اما توافقات کمی با نرم افزار اپل دارد. کاری که اپل انجام می دهد برای همه مورد های کاربرد مجازی بهتر است زیرا کاربران معمولی عکس های بهتری را با جزئیات بیشتر در سایه روشن ها و سایه ها بدون هیچ گونه ویرایشی می گیرند. کاربران حرفه ای می توانند کنتراست را با کمی ویرایش مجددا به دست آورند. اما خلاف این امر غیر ممکن است: با یک عکس با کنتراست، جزئیات از بین رفته است. حال می توانید عکس های سلفی و یا معمولی با نور پشت زمینه زیاد، نور کنار و یا منابع نور غیر مسطح  بگیرید و در نهایت عکس شما کاربردی و خوب خواهد شد. این نوعی شعبده و یک موضوع جالب است؛ البته همانطور که گفته شد دو مشکل جژئی وجود دارد:

مشکل قابلیت اطمینان

با تبدیل دوربین ها از یک وسیله ساده به یک دستگاه هوشمند که از عملگرهای پیچیده برای ترکیب چندین عکس و تبدیل آن ها به یک عکس استفاده می کنند، تعجبی ندارد اگر تصاویر شما جدید بوده و تقلیدی نباشند.

این عکس تقلیدی است. برای نوردهی مناسب منظره، عکاس از یک نوردهی بسیار طولانی استفاده کرده است. سپس از ستاره ها با یک نوردهی کوتاه تر عکس گرفته است. در غیر این صورت، ستاره ها به صورت دنباله ای از ستاره ها نمایش داده می شوند و سپس دو عکس را با هم در یک عکس ادغام می شوند. از نظر فنی این کار تقلبی است.

حال به آیفون باز می گردیم: HDR هوشمند نوردهی های مختلفی را می گیرد و آن ها را برای سایه بهتر و جزئیات سایه روشن ادغام می‌کند. این جا درجه ای از تقلب و عدم اصالت وجود دارد که می تواند عکاسان حرفه ای را آزار دهد.

دو عکس سمت چپ بالا به وسیله iPhone XS گرفته شده اند؛ که عکس سمت چپ با HDR هوشمند و عکس وسط بدون آن گرفته شده است. عکس سمت راست با iPhone X گرفته شده است.

با غیر فعال کردن قابلیت HDR هوشمند، باز هم داینامیک رنج بیشتری را پوشش می دهد، اما کمی از نظر تنظیم خودکار ضعیف تر است. البته بحث و توضیح در این زمینه بسیار است، اما تا همین حد به توضیح درباره نحوه کارکردن گوشی آیفون بسنده می کنیم. مطمین هستیم که اپل در آینده داینامیک رنج خود را به جریان فیلم ببهود می بخشد و در نتیجه همیشه یک عکس تغییر یافته را می بینیم.

مشکلات عکاسی در فرمت RAW

اینجا همان جایی است که در صحنه عملی به مشکلی برمی خوریم:  iPhone XS هنگام نوردهی یک عکس، کاملا متفاوت از iPhone X عمل می‌کند. این مورد هنگام عکاسی در فرمت RAW مشخص می‌شود. در عکس زیر حتما به سرعت نوردهی بالای آن توجه شما را جلب خواهد کرد. اگر بخواهید فایل RAW آیفون xs را ویرایش کنید، پیدا کردن نقاط برجسته ای که به دلیل ویرایش عکس از بین رفته اند، توجه شما را جلب خواهد کرد.

آیفون

وقتی که وارد جزئیات فنی می شوید، مشکل دوم هم نمایان می‌شود: نوردهی آیفون ایکس، ۱.۶۰ ام ثانیه در استاندارد ISO 40 است، در حالی که نوردهی آیفون XS برابر با ۱.۲۰ ثانیه در استاندارد ISO 80 است. انتظار ما این است که نوردهی دوربین XS برای به دست آوردن بهترین عکس HDR  هوشمند، بازه های زمانی کوتاه تر در استاندارد بالاتر ایزو باشد.

یک اپلیکیشن دوربین وجود دارد که در فرمت RAW عکاسی می‌کند و خوب نیست. نه تنها عکس با فرمت RAW از ترکیب چند عکس هیچ سودی نمی برد و عکس جالبی به دست نمی آید، بلکه تصاویر آیفون هم به طور کلی در استاندارد بالای ISO 200 دارای نویز فراوان می شوند. این یک گام اساسی در تعیین جهت اشتباه است. نویز حسگرهای iPhone XS تنها کمی بیشتر و رنگارنگ تر از نمونه مشابه آن در iPhone X هستند.

این نویزها را نمی توانیم به سادگی با پردازش و ویرایش عکس ها برطرف کنیم. این مورد به سادگی موارد قبلی در تصاویر فایل های RAW  در iPhone X و آیفون ۸ نیست. در حال حاضر اگر با iPhone XS در فرمت RAW عکاسی کنید، باید در تنظیمات و به صورت دستی under-expose(نوردهی کمتر از معمول) را انتخاب کنید. در غیر این صورت، تصاویر RAW شما بدتر از تصاویر فرمت JPEG ای می‌شود که با HDR  هوشمند گرفته شده اند. همه اپلیکیشن های دوربین  third-party، تحت تأثیر هستند و متأسفانه تصاویر RAW آیفون X  بهتر از  iPhone XS هستند.

نتیجه گیری

آیفون

دوربین iPhone XS واقعا کامل است و تفاوت آن فقط در یک حسگر تنها نیست، بلکه به صورت کلی یک رویکرد جدید به عکاسی دارد که در سیستم عامل iOS جدید است. از آن جایی که خیلی جدی روی ترکیب نوردهی ها و عکاسی محاسباتی کار می‌کند، تصاویر کاملا با عکس هایی است که پیش از این با مدل های قبلی آیفون می گرفتید. اما برخلاف دوربین های قبلی دقیقا به دلیل این که جهش آن در کیفیت بر اساس نرم افزار است، ما انتظار تغییر و حتی بهبود داریم. این مورد دقیقا مربوط به نسخه اول iOS 12 و HDR هوشمند است. توسعه دهندگان باید اپلیکیشن هارا برای استفاده کامل از همه امکانات حسگر های قدرتمند iPhone XS و XS Max آپدیت کنند.

اگر شما جزو آن دسته از کاربران اپل هستید که برخی از آپشن های محیط جدید عکاسی اپل مانند عکاسی محاسباتی و پردازش تصویر شما را اذیت می‌کند، می توانید برخی از ویژگی های سخت HDR را در تنظیمات غیر فعال کنید یا در فرمت RAW عکاسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید