راهنمای نصب برنامه‌های Microsoft Office روی iPad و iPhone

زمانی که مایکروسافت برای اولین بار از برنامه‌های Office مخصوص iOS رونمایی کرد، برنامه‌های به شدت محدودشده‌ای در اختیار کاربران iOS قرار گرفت. به طوری که کاربران آیفون اجازه ویرایش نداشتند، و کاربران iPad نیز فقط با خرید Office 365 چند ابزار ویرایشی محدود در اختیار می‌گرفتند. اما امروزه کاربران اپل می‌توانند بدون خریداری Office 365، از اکسل، ورد و پاورپوینت مایکروسافت، روی دستگاه‌های خود بهره‌مند شوند.

در این مطلب نحوه دریافت رایگان برنامه‌های مایکروسافت برای دستگاه های اپل را آموزش می‌دهیم.

نحوه دریافت رایگان Microsoft Office

از طریق App Store می توانید نرم افزارهای Microsoft Office که شامل word، Excel، Powerpoint و Outlook هستند را دریافت کنید. این برنامه ها روی هر دستگاهی که iOS 10 یا جدیدتر داشته باشد، قابل اجرا هستند. دقت کنید که نسخه ای که دانلود می کنید نسخه اختصاصی Microsoft Corporation باشد.

شما امکان ویرایش و نمایش رایگان اسناد با این برنامه ها را دارید، منتهی قبل از اینکه اجازه شروع کار به شما داده شود، باید Microsoft ID تهیه کنید.

پس از نصب برنامه ها، با صفحه ای مواجه می شوید که از شما می خواهد وارد Office 365 شوید، اگر همچین حسابی ندارید، می توانید یک Microsoft ID بسازید و از آن استفاده کنید. فرم داده شده به طور کلی پیچیده نیست، منتهی مایکروسافت، تاریخ تولد و شماره موبایل شما را برای این فرم ها می خواهد. نیاز به نگرانی نیست، با این کار حساب Office 365 برایتان درست نمی‌شود، و ضمناً می توانید از ارسال شدن تبلیغات بازرگانی به حسابتان امتناع کنید.

آیا باید اشتراک Office 365 خرید؟

اگر اشتراک این نسخه را خریداری کنید، روی iOS، چند قابلیت اضافی که شامل ردگیری حرفه ای تغییرات، حذف محدودیت های استفاده از استایل بندها و ابزار حرفه ای تشکیل جدول و عکس می باشند، را دریافت می کنید.

اگر قصد دارید از OneDrive برای اسناد کسب و کار استفاده کنید، از شما درخواست خواهد شد که حساب Office 365 خریداری کنید. همچنین می توانید اسناد موجود در OneDrive یا هر محل ذخیره سازی دیگری را باز کنید.

بر حسب اشتراک خریده داری شده، ممکن است Office اجازه استفاده از برنامه ها روی مک را به شما بدهد. هر ماه 60دقیقه تماس رایگان Skype در اختیارتان قرار می گیرد. همچنین فضای ذخیره سازی OneDrive به یک الی پنج کاربری تعلق می گیرد.

همگام سازی اختیارات Mirosoft Office

Office سیستم های iOS، با یک حساب کاربری OneDrive (که قبلا با نام SkyDrive شناخته می شد) همگام می‌شود. به همین علت کاربرات امکان ایجاد اسناد در Office و سپس امکان بازبینی آن ها روی iPad – مثلا برای زمان هایی که به کامپیوتر دسترسی ندارند – را پیدا می کنند. حتی در صورتی که نسخه موبایل توانایی پشتیبانی از ویژگی مشخصی را نداشته باشد، اسناد، فرمت خود را حفظ می کنند.

برای استفاده از اسناد ذخیره شده روی OneDrive، باید آن ها را روی دستگاه مورد نظر دانلود کنید. اسناد به طور پویا در فاصله های زمانی معین، با Microsoft Cloud همگام می شوند. در صورت آفلاین بودن، می توانید اسناد را به جای ذخیره روی OneDrive، روی خود iPad ذخیره کنید. هرچند اگر می خواهید آفلاین کار کنید، امکان انتقال اسناد از OneDrive به iPad وجود ندارد.

می توانید ویرایش اسناد را به طور گروهی و در یک زمان انجام دهید. برای این کار باید روی دکمه به اشتراک گذاری واقع در گوشه سمت چپ بالای نوار ابزار کلیک کنید. توجه کنید که سند روی گوشی شما به طور آنی تغییر نمی‌کند، یعنی ممکن است صفحه را ریفرش کنید و سپس با تغییراتی ناخواسته مواجه شوید.

ورد مخصوص iPad و iPhone

با این برنامه، شما توانایی ایجاد و استفاده از ابزار ویرایشی پیدا می کنید. مانند سایر برنامه های Office مختص iOS، با ورد می توانید بدون داشتن حساب Office 365 اسناد را ویرایش کنید. قبلا، بدون خرید اشتراک Office 365 فقط امکان خواندن اسناد وجود داشت.

با فرض این که می خواهید از این برنامه برای تغییر فرمت متون، انتخاب و تغییر فرمت بندها و اضافه یا ایجاد تغییرات ساده روی جداول و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید، قطعا از این برنامه راضی خواهید بود.

هنگام استفاده از ورد iOS روی آیفون، با مشکل اندازه صفحه رو به رو خواهید شد. البته مایکروسافت چند ویژگی جالب در دسترسی برنامه گنجانده که تا حدودی استفاده از ورد روی آیفون را راحت تر می کنند. برای مثال ساده کردن نوار ابزار برنامه برای افزایش فضای قابل دید در صفحه نمایش، یکی از این ویژگی هاست.

همچنین یک دکمه «Reflow» وجود دارد که اندازه متن را تغییر می دهد، المان های غیر ضروری سند را ناپدید و ابزار مورد نیاز را روی متن شناور می‌کند.

توجه: ویژگی «ردگیری تغییرات» در یک سند، همیشه روشن است. به عبارت دیگر، هر تغییری که روی سند ایجاد کنید، در حافظه ذخیره خواهد شد. حتی در صورتی که ویژگی های یک حساب خریداری شده را نداشته باشید، باز هم نمی توانید تغییرات را قبول یا رد کنید.

اگر می خواهید به فایل های ذخیره شده روی OneDrive یا Dropbox یا حتی Microsoft SharePoint شخصی خود «روی حساب مخصوص کسب و کار» (Business accounts) دسترسی داشته باشید، مجبور به خرید حساب هستید. در صورتی که یک حساب OneDrive رایگان تهیه کنید، می توانید از برنامه برای ذخیره و دسترسی به اسناد استفاده کنید.

خوشبختانه، مایکروسافت Dropbox را هم با برنامه های خود همگام کرده است، که یعنی از این پس شما امکان اضافه کردن حساب Dropbox خود به ورد را دارید. و می توانید اسناد ورد ذخیره شده در این فضای ابری را در ورد باز کنید. همچنین امکان ویرایش گروهی و هم زمان اسناد ذخیره شده در OneDrive یا Dropbox یا باز کردن و ویرایش هر دو با هم را در اختیار دارید.

برای آموزش کار با جداول و اطلاع از کلیدهای میانبر ورد، این دو مطلب را بخوانید: کار با جداول؛ کلیدهای میانبر ورد

اکسل مخصوص iPad و iPhone

امکان استفاده از این برنامه نیز با ایجاد یک Microsoft ID ممکن خواهد بود. در نسخه رایگان برنامه، تقریبا تمام ویژگی های نسخه Office 365 در اختیارتان قرار خواهند گرفت. ویژگی هایی چون ایجاد، ویرایش، ذخیره و پرینت صفحات گسترده، همگی در نسخه رایگان به خوبی کار می کنند.

این برنامه از Dropbox نیز پشتیبانی می‌کند که در نتیجه شما نیازی به استفاده از Microsoft OneDrive نخواهید داشت. وقتی وارد حساب Dropbox شوید، می توانید صفحات گسترده ذخیره شده در آن بخش را در اکسل iOS باز کنید.

تفاوت زیادی بین برنامه مخصوص iPad و iPhone وجود ندارد، اما باید اعتراف کنیم که استفاده از اکسل روی iPad به خاطر صفحه بزرگترش قطعا تجربه ای راحت تر را رقم خواهد زد. از آنجایی که صفحه کوچک آیفون کار را بسیار سخت می‌کند، پیشنهاد می کنیم فقط در مواقع بسیار ضروری از اکسل مخصوص iPhone استفاده کنید و در سایر موارد به iPad رجوع کنید.

برای مثال در iPhone، نوار ابزار یک سوم صفحه را اشغال می‌کند و باز کردن سایر منوها نیز کل صفحه را پر می‌کند، اما در iPad، نوار ابزار فقط یک ردیف از برنامه را اشغال می‌کند.

پاورپوینت مخصوص iPad و iPhone

این نسخه نسبت به نسخه قبلی بهبودهایی داشته است. برای مثال می توانید به ارائه(Presentation) خود افکت حرکتی اضافه کنید و آن ها را ویرایش کنید، و از ویژگی Presenter View استفاده کنید. صوت ها و ویدیوها نیز در این نسخه درست نمایش داده می شوند. همچنین می توانید از روی دستگاه iOS خود ویدیو به ارائه اضافه کنید.

قطعا نسخه iOS برنامه نمی تواند با نسخه دسکتاپ آن رقابت کند. برای مثال، شما در محدوده افکت های حرکتی، اختیارات محدودی دارید، نمی توانید تم های جدید درست کنید، نمی توانید SamrtArt اضافه کنید یا اسلایدها را در حالت Outline مشاهده کنید. روی iPad می توانید، نظرات اضافه شده به فایل توسط سیستم مک یا کامپیوتر، قابل مشاهده هستند، اما امکان ایجاد نظرات جدید یا تغییر آن ها وجود ندارد. در iPhone اصلا خبری از بخش نظرات نیست.

مانند دیگر برنامه ها، حافظه Dropbox جایگزینی مناسب برای حافظه OneDrive خود مایکروسافت است.

دیدگاهتان را بنویسید