نسخه چهارم آزمایشی اندروید 9.0 به عنوان آخرین پیش‌نمایش منتشر شد

گوگل در حال عرضه آخرین پیش نمایش اندروید P یا 9.0 می باشد. این نسخه، آپدیت جدید و بزرگ گوگل برای سیستم های اجرایی گوشی های خودش می باشد. Android P Developer Preview 5 یا همان نسخه چهارم آزمایشی اندروید P که امروز منتشر شد، پایدارترین نسخه ای است که پیش از انتشار نسخه نهایی – که ماه بعد منتشر می‌شود – قابل استفاده خواهد بود.

قائم مقام مدیریت بخش اندروید گفته که نسخه چهارم آزمایشی اندروید 9.0 ساختاری دارد که تمام «عملکردهای نسخه نهایی» را در خود جمع کرده است. این بدان معنی است که ویژگی های قابل دسترس در این نسخه، همان هایی هستند که کمپانی عملکرد آن ها را نهایی سازی کرده است. یکی از ویژگی های مهم، سیستم جستجوی اشاره-مبنا می باشد. گوگل از زمان انتشار اولین نسخه آزمایشی اندروید P، در حال کار بر روی این ویژگی بوده است. هرچند امکان این نیز وجود دارد که گوگل المان های جدیدی به نسخه نهایی اضافه کند، اما به طور کلی هر آنچه که در این نسخه آزمایشی وجود دارد، در نسخه نهایی اندروید 9.0 نیز خواهد بود. اگر تا به حال به خاطر نگرانی از ناپایداری نسخه های آزمایشی استفاده از آن ها را به تعویق انداخته اید، این نسخه آزمایشی تازه منتشر شده، پایدارترین نسخه ای است که می توان پیش از انتشار نسخه نهایی در تابستان از آن استفاده کرد. تا کنون گوگل هیچ گونه مشکل یا باگ عمده و شناخته شده ای (توقف ناگهانی) درباره نسخه آزمایشی نهایی ذکر نکرده است. نسخه آزمایشی چهارم برای گوشی های Google Pixel، Pixel XL، Pixel 2 و Pixel 2 XL در دسترس می باشد. برای افرادی که در حال حاضر از نسخه سوم آزمایشی استفاده می کنند، حجم این آپدیت فقط 51.7 مگابایت می باشد. با بروزرسانی نسخه آزمایشی قبلی به این نسخه، تغییرات طراحی (design) کوچکی نیز روی اندروید دستگاه اعمال می شوند.

گوگل در این نسخه آیکون میکروفون را از نوار جستجوی واقع در پایین صفحه اصلی حذف کرده است. گوگل همچنین آیکون چرخش خودکار دستگاه (auto-rotate) واقع در نوار اعلانات (notification) و آیکونی که هنگام روشن شدن دستگاه نشان داده می‌شود را تغییر داده است. اندروید P تعدادی تغییرات بصری روی سیستم اجرایی دستگاه اعمال می‌کند. این تغییرات شامل تغییر منوی تنظیمات و منوی دسترسی سریع به میانبرها می شوند.

قابلیت باز کردن چند برنامه همزمان نیز بازطراحی شده است؛ این قابلیت از پنجره کامل هر برنامه، پیش نمایشی به کاربر نشان می دهد. در جای جای صفحه گوشه های خمیده قابل مشاهده هستند و کاربران می توانند به راحتی اسکرین شات ها را ویرایش یا حاشیه نویسی کنند. یکی از بزرگترین کمبودها، قابلیت «digital wellness» یا سلامتی دیجیتال می باشد که به کاربر اجازه می دهد زمان استفاده از صفحه نمایش را برای خود محدود کند. گوگل می گوید این قابلیت تا پاییز امسال در دسترس نخواهد بود. ویژگی های کامل اندروید 9.0 را در این مطلب سایت مای‌ترفند بخوانید.

اندروید P هنوز نامی رسمی ندارد، اما اخباری وجود دارد که می گویند ممکن است نام آن، Android Pistachio یا «اندروید پسته» باشد!

دیدگاهتان را بنویسید