اکنون که «منابع نامشخص» در اندروید 8 حذف شده چگونه برنامه ها را خارج از گوگل پلی نصب کنیم

با شروع اندروید 8 Oreo، روند نصب برنامه ها خارج از فروشگاه گوگل پلی به طور کلی تغییر کرده است. گوگل بخش “منابع نامشخص” (Unknown Sources) را در تنظیمات حذف کرده و آن را با مجوزی که برای هر برنامه خاص باید تایید کنید جایگزین کرده است. این ویژگی امنیتی بسیار جالبی  است.

در دوران قدیم ( اندروید نوقا یا قبل تر) تنها یک تیک را می زدید، و سپس هر برنامه ای در گوشی تان می توانست برنامه های دیگر را نصب کند. این کار گوشی شما را به زمینی بایر برای برنامه های مخرب تبدیل می کرد، چرا که برنامه ای به ظاهر امن که از گوگل پلی دانلود شده می توانست برنامه های دیگری را که توسط سیستم تشخیص برنامه های مخرب اسکن نشده بودند را نصب کند.

این کار با ورود اندرووید Oreo و اندروید P به طور کامل تغییر کرده است. حالا ، باید برای نصب هر برنامه مجوز نصب آن را تایید کنید. به عبارت دیگر، اگر فایل APK را با مرورگر کروم دانلود کنید، باید مجوز نصب برنامه را برای کروم صادر کنید. به این روش، برنامه ها دیگر نمی توانند به صورت مخفیانه برنامه مخرب بر روی گوشی شما نصب کنند. برای نصب هر چیزی به مجوز نیاز دارند.

نصب برنامه ها خارج از گوگل پلی (Sideloading) با مجوز جدید Install Unknown Apps

با وجود تنظیمات و مجوز های جدید، نصب کردن برنامه ها به صورت Sideloading در اندروید Oreo و بالاتر آسان تر است. زمانی که برنامه ای را که با استفاده از هر برنامه ی دیگری به جز گوگل پلی دانلود کرده اید، اجرا می کنید، از شما سوال می شود که می خواهید اجازه ی نصب دیگر برنامه ها را بدهید یا خیر. ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد ، اما در واقع  بسیار آسان است.

در پنجره ی باز شده بر روی settings ضربه بزنید، سپس سوییچ کنار Allow from this source را در حالت فعال قرار دهید. در آن جا دوبار بر روی دکمه ی بازگشت ضربه بزنید، سپس به صفحه ی نصب برنامه هدایت خواهید شد. تنها کافی است که بر روی install ضربه بزنید.

غیرفعال کردن مجوز

اگر برای هر برنامه ای برای نصب دیگر برنامه ها مجوز صادر کرده اید و اکنون از تصمیم تان پشیمان شده اید، بازگشت از تصمیم تان بسیار آسان است. تنها کافی است منوی special app access را در تنظیمات پیدا کنید.  در بیشتر تلفن های هوشمند به تنظیمات – برنامه ها و اعلانات و سپس به سربرگ Advanced  بروید. در پایین لیست، گزینه ی مورد بحث را پیدا خواهید کرد، بر روی Special app access ضربه زده و در صفحه ی بعد گزینه Install unknown apps را انتخاب کنید. ( راهنمای فعال سازی بروز رسانی جدید جی میل )

اگر از تلفن های سامسونگ استفاده می کنید، این گزینه ها می توانند متفاوت باشند. به تنظیمات – برنامه ها – و سپس در منوی بالا سمت راست صفحه نمایش گزینهی Special access را انتخاب کنید. در آخر، گزینه Install unknown apps را در صفحه بعد  انتخاب کنید. اگر نتوانستید گزینه Special app access را در هیچ کدام از مکان های بالا پیدا کنید، از نوار جست و جو برای این کار استفاده کنید.

زمانی که این منو را پیدا کردید، برنامه ای را که قبلا مجوز را برای آن صادر کرده اید انتخاب کنید. در آن جا، کافی است سوییچ را به حالت خاموش قرار دهید. بعد ار آن برنامه دیگر نمی تواند برنامه ای را نصب کند. اکنون که می دانید این ویژگی چگونه در اندروید Oreo عمل می کند، می توانید ببینید که گوگل تمرکز خود را بر روی امنیت در اخرین نسخه ی اندروید تغییر داده. این ویژگی ها در اندروید P حتی از این هم فراتر رفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید