مقایسه کامل iPhone XS Max و Samsung Galaxy Note 9 (قسمت اول)

گوشی های Samsung Galaxy Note 9  و iPhone XS Max جزو مشهور ترین و پر فروش ترین گوشی های امسال بودند. سامسونگ همواره سلایق کاربران را در نظر می گیرد و گوشی هایی با سخت افزار مقرون به صرفه و به روز به همراه پک نرم افزاری با امکانات بسیار عرضه می‌کند. iPhone XS Max هم یک گوشی بزرگ، مدل جدیدتر iPhone XS با طراحی بدون حاشیه، صفحه نمایش OLED است که قطعه جدید A12 Bionic اپل را هم به کار گرفته است.

بر اساس اینکه تا کنون از کدام مدل گوشی استفاده می کردید، از لحاظ قیمت می توان آن ها را مقایسه کرد. قیمت Galaxy Note 9 از ۹۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگا بایتی آغاز می‌شود و تا ۱.۲۴۹ دلار که قیمت مربوط به مدل ۵۱۲ گیگابایتی است، ادامه دارد. قیمت  iPhone XS Max برای مدل ۶۴ گیگابایتی از ۱.۰۹۹ دلار آغاز می‌شود و مدل ۲۵۶ گیگیابایتی آن هم ۱.۲۴۹ دلار است و مدل ۵۱۲ گیگابایتی اش هم ۱.۴۴۹ دلار است.
به عبارت دیگر، هر دو گوشی سقف ۱۰۰۰ دلار را شکسته اند، اما هم چنان بهترین گوشی هایی هستند که تا به حال اپل و سامسونگ عرضه کرده اند. برای فهمیدن این موضوع که در این محدوده قیمت کدام یک از آن ها بهتر هستند به مقایسه این دو می پردازیم.

طراحی

گوشی

هر دو گوشی صفحه نمایش مناسب تماشای بازی های ورزش دارند و هدف اصلی آن ها کاربران حرفه ای هستند؛ یعنی کاربرانی که بیشتر اوقات خود را با اهداف مختلف مانند: سرگرمی، خلاقیت، شبکه های اجتماعی و یا حتی کار با تلفن همراه می گذرانند. صفحه نمایش Galaxy Note 9، ۶.۴ اینچ با نسبت تصویر ۱۸:۵:۹ است. یعنی به اندازه کافی بلند هستند و برپایه محتوای مورد نظر شما حالت های حقیقی بسیاری را پیشنهاد می دهند.

خوشبختانه، هر دو گوشی حاشیه های نازک زیبایی در اطراف خود دارند، بنابراین در دست گرفتن آن ها بسیار ساده تر و راحت تر از نمونه های مشابه با همین اندازه صفحه نمایش است. البته هم چنان سنگین هستند و هنوز واقعا راحت ترین گوشی برای استفاده با یک دست نیستند، حتما باید آن ها را با احتیاط بیشتری در دست بگیرید  و مواظب باشید که به زمین نیفتند.

هر دو گوشی یک گلس و یک قاب فلزی در پشت خود دارند. در مورد Note 9، قاب آن از جنس آلومینیوم است، در حالی که iPhone XS Max از اتیل ضد زنگ استفاده کرده است. پشت Note 9 به طرف لبه ها خمیدگی دارد، صفحه منحنی گوشی رو به جلو است. همین کار باعث می‌شود که گوشی بهتر در دست جای بگیرد، اما قاب آلومینیومی که بین پنل های شیشه ای جلو وعقب فشرده شده است، نازک است و این احساس را به ما نمی دهد که گوشی خیلی محکم قرار گرفته است.پنل شیشه ای iPhone XS Max بسیار مسطح تر است و بخش زیادی از فضا را برای قطعه ای از قاب استیل ضد زنگ گذاشته اند که در مقابل انگشتان قرار بگیرد. در نتیجه XS Max در دست کمی راحت تر و مطمئن تر است.

با روشن کردن صفحه نمایش ها متوجه خواهید شد که در فلسفه طراحی آن ها تفاوت دیگری هم وجود دارد. Note 9 در اطراف صفحه نمایش منحنی خود یک حاشیه نازکی دارد، اما هنوز هم یک بخش های دیگری دارد. این قسمت ها برای وسایلی مانند بلندگوها، دوربین ها و دیگر حسگرهای جلویی، درایور نمایشگر و… هستند. در سمت دیگر،  iPhone XS Max در نظر دارد که حتی یک حاشیه نازک در اطراف گوشی خود داشته باشد. نکته منفی این مسأله این است که امتداد صفحه نمایش به بالای صفحه می خورد تا حسگرهای شناسایی تصویر، دوربین سلفی و سایر ابزارهای گوشی  را جای دهد.

گوشی

کدام یک بهتر و کدام یک بدتر است؟ امتداد صفحه نمایش یک موضوع بسیار بحث برانگیز آنلاین است که برخی از افراد از آن متنفر هستند، برخی اصلا به ن فکر نکرده اند و برخی به دلیل تأیید آیفون آن را دوست دارند. اگر این موضوع شما را اذیت نمی‌کند، شما از حاشیه های نازک دور گوشی لذت خواهید برد که به  iPhone XS Max یک ظاهر زیبا و فشرده داده است. اگر شما از امتداد صفحه نمایش(notch) نفرت داشته باشید، Galaxy Note 9 یک صفحه نمایش کاملا مستطیلی شکل را به شما می دهد که گوشه هایش کاملا گرد هستند، اما حاشیه های بالا و پایین آن را کمی بلند تر از چیزی که باید باشد نشان می دهند.

در مورد در دست نگه داشتن،  iPhone XS Max با اختلاف بسایر جزئی برنده است. هر دو گوشی، بزرگ، سنگین و دارای بدنه های پشت لیز هستند، اما قاب نازک تر، و کمی کوتاه تر مربوط به آیفون است زیرا به راحتی در جیب فرو می رود و در آورده می‌شود.

صفحه نمایش

اپل و سامسونگ هر دو برای داشتن صفحه نمایش های تاپ ناچ(top-notch) مشهور هستند. تکنولوژی فوق العاده AMOLED سامسونگ، که فشار زیاد، ماشین رنگ تا صفحه نمایش اختصاصی که هم چنین می تواند تم رنگ های حقیقی را تولید کند را در بر می گیرد. صفحه نمایش آیفون اپل هم به دلیل برخورد دقیق رنگ ها مشهور است، در مورد XS Max هم تفاوتی وجود ندارد و به همین صورت است که صفحه نمایش تنظیم است. در iPhone XS Max بهترین های هر دو جهان را داریم. این گوشی پنل OLED دارد که توسط سامسونگ ساخته شده است و با استاندارد های اپل تنظیم شده است. با بهترین رنگ ها و رنگ های مشکی حقیقی، صفحه نمایش iPhone XS کمی کوچک به نظر می رسد. یک تأثیر انتقال رنگی قابل مشاهده در یک گوشه مشاهده می‌شود، اما این مورد یک محدوده ای دارد که آن را در پنل AMOLED فوق العاده سامسونگ هم می توانید ببینید.

گوشیNote 9 یک سری گزینه های کالیبراسیون را برای امتحان موارد مختلف پیشنهاد می دهد. حالت Adaptive به شما تم های سفید سرد کلاسیک با رنگ های سرخ و زرد را می دهد در حالی که حالت Basic، همه تناژ های رنگی را که بیشتر استفاده می شوند و چشم را اذیت نمی کنند، ارائه می دهد.

البته لازم به ذکر است که هر دو گوشی حالت شبک که یک تم رنگی آبی a.k.a است را پیشنهاد می دهند. فایده این حالت این است که در شب صفحه نمایش چشم را اذیت نکند. فیلتر نور آبی سامسونگ، به برخی دلایل، غلظت رنگ ها را بهبود می بخشد. رنگ های آبی در شب چشم شما را آزار نخواهند دارد بلکه این رنگ قرمز است که شما را اذیت خواهد کرد مخصوصا برای کاربرانی که می خواهند حالت نمایش خود را روی حالت Basic  نگه دارند.

iPhone XS Max حالت حقیقی نور را ارائه می دهد به این صورت که نور محیط را آنالیز کرده و شدت نور محیط را با آن تنظیم می‌کند. این ویژگی روی iPad Pro مجهز به LCD و آیفون های مدل قدیمی تر بسیار عالی است. اگر چه روی iPhone X، XS و XS Max یک تناژرنگی زرد را ایجاد می‌کند. البته اپل هنوز هم برای دستگاه های دارای نمایشگر OLED  از این مشخصه برای تنظیم خوب رنگ آن استفاده می‌کند.

کیفیت و معیارهای نمایش

رابط کاربری

در این قسمت در مورد نرم افزارها تفاوت هایی را مشاهده می کنیم. Galaxy Note 9 از اندروید ۸.۱  با رابط کاربری ۹٫۵ سامسونگ استفاده می‌کند. در نهایت معنی آن این است که مقدار کمی از دید اصلی گوگل را برای پلتفرم اندروید مشاهده خواهید کرد هم چنین آیکون های بسیار کوچک، انیمیشن یا حتی ساختار منویی که با سامسونگ جابجا شده است.

گوشیهمانطور که گفته شد، Samsung Experience هنوز در ابتدای کار است و کمی آهسته است بنابراین اگر گاهی کمی‌کند به نظر می رسد به همین علت است. این رابط کاربری راه طولانی ای را طی کرده است از آن زمان که TouchWiz نامیده می شد و هر کس آن را به عنوان یک مترادف برای تخریب کارایی استفاده می کرد. هنوز هم بسیاری از قابلیت های بسیار خوب سامسونگ را دارد. مانند پوشه امن، که به شما اجازه می دهد که یک پوشه ی شخصی روی تلفن خود داشته باشید، یا در Game Launcher که متغیرهای مختلف بازی را در خود نگه می دارد، صفحه نمایش همواره روشن که برای برخی مواقع خوب است و هنگامی که نیاز نیست می توان آن را خاموش کرد، Dual Messenger که اجازه می دهد با ۲ حساب کاربری به یک سرویس وارد شوید، صفحه نمایش و پنجره های شناور را از هم جدا کنید و  Device Maintenance suite که به شما اجازه می دهد اپلیکیشنی را که مصرف باتری اش بالاست را شناسایی کنید و یا از حالت  sleep شدن دستگاه شما جلوگیری می‌کند.
البته، هنوز هم معتقدیم که قلم S سامسونگ بهترین قلم است که توسط تکنولوژی  Wacom تولید شده است. این قلم سریع و دقیق است و شما می توانید با آن هم از نوشتن یادداشت ها و هم نقاشی کشیدن با آن لذت ببرید. در Note 9، قلم S ارتقا یافته است و یک ریموت بلوتوث شده است که می توانید از آن برای موسیقی، اسلایدهای ارائه، بازی و متوقف کردن کلیپ ها یا فعالسازی شاتر دوربین از راه دور از فاصله ده متری استفاده کنید. این یک تجربه بزرگ نیست اما پس از مدتی استفاده، می توان گفت که این قابلیت قطعا بسیار خوب است.
گوشی
سیستم عامل iPhone XS Max از ابتدا iOS 12 بود که مربوط به خود شرکت اپل است و به طور خاص برای سخت افزار خودش توسعه داده شده است.

iOS 12 در مقایسه بسیار ساده تر است. حداقل اپل به شما اجازه می دهد که مستقیما از قسمت نوتیفیکشن آن ها پاسخ دهید البته یک سری محدودیت هم دارد مثلا شما نمی توانیدخط دوم متن خود را تا زمانی که پاسخ پیام را ارسال نکرده اید، بنویسید زیرا نوتیفیکیشن پاک می‌شود. تا زمانی که قسمت  “unread message” یا پیام های خوانده نشده  تا زمانی که آن را باز نکنید روی بخش چت اپلیکیشن باقی می ماند. این یک مسأله کوچک است اما نشان می دهد که iOS از مالتی تسکینگ (چند وظیفه ای) پشتیبانی نمی‌کند

اگرچه iOS  هم نقاط قوت خودش را دارد از جمله: اجزای رابط کوچک، طراحی، تصمیم طراحی بدین صورت گرفته شده است که متناسب با قابلیت ها و ارگونومی تلفن باشد و البته نرم افزار هم به صورتی طراحی شده است که فقط روی سخت افزار خود اپل کار کند و همین آن را شگفت انگیز و خاص می‌کند. علاوه بر آن به اکوسیستم زیبای اپل هم با قابلیت ارسال و دریافتiMessage به صورت رایگان(با وای فای یا داده شبکه ای)، همگام شدن با اپل واچ، کنترل ایرپادها و دانلود اپلیکیشن های اختصاصی AR  از اپ استور،مواردی هستند که اندروید هنوز به آن ها دسترسی پیدا نکرده است، دسترسی پیدا می کنید.
Siri و Bixby
دستیار صدای اپل، هنوز هم هوشمند و کاربردی است، مخصوصا در مقایسه با Google Assistant که یک لیدر بی نظیر بود که به دنیای شرکت های هوش مصنوعی وارد شد. اما برای وظایف ساده و درخواست ها، بیشتر اوقات Siri کار انجام می دهد.
Bixby سامسونگ، در سمت دیگر هم چنان از بابت قابلیت اطمینانش فعال و غیر فعال است و هنوز هم قادر به درک برخی از درخواست هایی که که گفته نشده به آن ها نیاز دارد، نیست و هم چنین قادر به درک محتوا در یک مسیر مکالماتی هم نیست.
سامسونگ جاه طلبی های زیادی درباره Bixby دارد. از جکله اینکه می خواهد که این دستیار شما در مسیر صحبت با هندزفری تلفن باشد. شما می توانید از یک رمز عبور صدا برای بازکردن قفل تلفن خود استفاده کنید. با Bixby تحلیل  صدا و الگوی سخنان شما هم چنین کلمات واضح و مشخص هم انجا می‌شود. در فرضیه Bixby باید قادر به باز کردن اپلیکیشن ها و اجرای برنامه های مورد درخواست شما باشد. در عمل به کار بردن آن به صورت قابل اطمینان بسیار سخت است.

سخت افزار و کارایی

 

البته، هر دو دستگاه از بهترین و جدیدترین سخت افزار های روز برخوردارند. از نظر قطعات و حافظه رم هردو از مدل های پیشین بالاترند.

کدام یک بهتر است؟ A12 اپل، که یک پردازنده ۶ هسته ای ۲۴۹۰ مگاهرتزی دارد و روی یک پردازنده ۷ نانومتری ساخته شده است، در مقایسه با Snapdragon ۸۴۵ که یک پردازنده هشت هسته ای ۲۸۰۰ مگاهرتزی دارد و روی پردازنده ۱۰ نانومتری ساخته شده است. در ظاهر به نظر می رسد که Snapdragon ۸۴۵ بهتر است آیا واقعا این گونه است؟

مقایسه ها چیز دیگری می گویند. در این رقابت  iPhone XS Max امتیاز بیشتری کسب کرده است و تا کنون در صدر است. البته، اپل از این نظر که سخت افزار و نرم افزار را خودش طراحی کرده است هم جلوتر است. اما آیا این بدان معناست که Note 9 ضعیف تر است؟

به هیچ عنوان این گونه نیست. Snapdragon  ۸۴۵ چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و به لطف لوله گرمایی جدید سامسونگ با عنوان Note 9، water-carbon، قادر به قرار دادن پردازنده های بیشتر از قبل است.  اما البته هر دو گوشی هم نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند باید عمیق تر به این قضیه بپردازیم.

در قسمت دوم عمیق تر و جزئی تر به مقایسه این دو گوشی می پردازیم.
مطالعه قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید