معرفی ۵ افزونه جالب فایرفاکس که علاقه مندان آن حتما باید بررسی کنند

موزیلا، نرم افزار متن باز و رایگان، جدیدا چیزی فراتر از تنها یک نسخه جدید از فایرفاکس عرضه کرده است. از جمله این قابلیت های جدیذ، ابزارهای جدیدی است که تبلیغ کنندگان آنلاین را دنبال می کنند، جستجوی سریع تر را امکان پذیر می سازند و حتی تصاویر اسکرین شات را هم مدیریت می کنند.

هم این موارد علاوه بر گزارش سلامتی اینترنت است. یک رسم در سال ۲۰۱۸ آغاز شد که این شرکت هم چنان هم در حال انتشار متناوب آپدیت های جدید از آن است که جستجوی آنلاین را سریع تر، ساده تر و امن تر می سازد.

۱. Track This (نسخه وب)

احتمالا شما هم با این صحنه مواجه شده اید که هنگامی که مشغول جستجو در اینترنت هستید، به صورت ناگهانی تبلیغاتی از محصولات مرتبط برای شما نمایش داده شوند. تبلیغات آنلاین به صورت مداوم هر حرکت شما را در بررسی تبلیغات مورد هدفتان دنبال می کنند. TrackThis یکی از همین قابلیت های موزیلا برای ردیابی این موارد  حفظ اطلاعات و هویت شما است.

TrackThis به شما این امکان را می دهد که بین پروفایل “alter ego” انتخاب کنید:  HypebeastFilthy RichDoomsday, و Influencer. حتما اطمینان حاصل کنید که گزینه انتخابی تا حد ممکن از چیزی که در دنیای واقعی هستید، فاصله دارد. پس از اینکه تصمیم تان را گرفتید این وبسیات ۱۰۰ لینک مختلف را که یک کاربر بتواند بازدید کند را باز می کند. از طرفی، دنبال کنندگانی که به دنبال استخراچ اطلاعات اطلاعات شما هستند هم با ساخت یک پروفایل اشتباه به کار خود خاتمه می دهند.

این کار را روی مرورگرهای غیر از فایرفاکس هم دنبال کنید اما باید مطمئن شوید که اجازه باز کردن پنجره های تبلیغاتی یا pop up را به شما می دهد. و این کار ۱۰۰ سربرگ جدید باز می کند که می تواند به مرورگر یا کل سیستم آسیب بزند بنابراین مطمئن شوید که پس از ذخیره همه اطلاعات مهم و زمانی که این ریسک نیاز به ریبوت هارد کنار آمده اید، TrackThis  را اجرا کنید.

۲. Facebook Container 2 (فایرفاکس)

فیس بوک به دلیل استفاده های مختلف از حریم خصوصی افراد و ردیابی فعالیت های جستجوی شما در اینترنت، بدنامی پیدا کرده است . سال گذشته موزیلا این قضیه را با انتشار افزونه ای به نام Facebook Container پوشش داد. آپدیت آن منجر به بهیود بسیار بیشترش شده است.

Facebook Container 2 جلوی ردیابی شما در وبسایت توسط شبکه های اجتماعی که در آن ها دکمه Like  یا Share  را زده اید، را می گیرد که این تکنیک مورد استفاده فیس بوک برای ردیابی بود. شما یک آیکون حصار که نمایانگر محافظت این افزونه از حریم شخصی شما است، را مشاهده خواهید کرد.

نکته مهم دیگر اینکه، Facebook Container 2 حتی اگر شما کاربر فیس بوک هم نباشید بازهم ارزش نصب کردن دارد. شبکه اجتماعی به دلیل ساخت “shadow profiles” از افرادی که ثبت نام نکرده اند، مشهور هستند. موزیلا به صورت ویژه به این توجه دارد که نسخه جدید افزونه ها کار فیس بوک را برای ساختن پروفایل از کاربران و دریافت اطلاعات آن ها بسیار دشوار می سازد.

دانلود : Facebook Container 2 for Firefox (رایگان)

۳٫ ScreenshotGo (اندروید)

اگر با گوشی اندروید خود تصاویر اسکرین شات زیادی می گیرید، قطعا به این اپلیکیشن نیاز خواهید داشت. ScreenshotGo موزیلا اپلیکیشنی است که همه اسکرین شات ها را مدیریت و سازماندهی کنید و حتی متون موجود در آن ها را جستجو کنید.

ScreenshotGo به صورت خودکار هر اسکرین شاتی که گرفته اید را سازماندهی می کند. هر کدام از آن ها می تواند به یک مجموعه اضافه شود  مانند تاریخچه چت، خرید، مالی و اخبار. هم چنین می توانید مجموعه های مخصوص خودتان را هم بسازید. این کار حدودا یک ساعت از شما زمان می گیرد اما یک بار برای سازماندهی تصاویر و احتمالا آزاد کردن فضای زیادی از گوشی خود استفاده کنید.

اما ویژگی جالب تر، البته OCR یا تشخیص کاراکتر نوری است. ScreenshotGo می تواند متن موجود در تصاویر را بخواند بنابراین شما می توانید اپلیکیشن را برای یافتن همه اسکرین شات ها که کلمه کلیدی شما روی صفحه ظاهر شود ، بگردید.

دانلود : ScreenshotGo for Android (رایگان)

۴٫ Firefox Preview (اندروید)

Firefox Preview یک مرورگر آزمایشی جدید است که توسط موزیلا و بر پایه فایرفاکس ارائه شده است. تمرکز آن بر امنیت و سرعت است. مرورگر ترکیبی از Firefox Focus و فایرفاکس عادی است. اگر با Fenix آشنایی دارید، این یک توسعه جدید از آن برای علاقه مندان است.

ویژگی جدید جالب در این نسخه Collections ، یک تکامل جدید از bookmark ها روی دسکتاپ است. شما می توانید مجموعه ای از وبسیات ها یا صفحات وب را به صورت یک مجموعه ذخیره کنید. به عنوان مثال سایت هایی که صبح ها به صورت روتین از آن ها بازدید می کنید. یک ضربه می تواند همه وب سایت ها را در یک مجموعه باز کند یا به صورت مستقل هم می توانید آن ها را باز کنید.

Firefox Preview توسط موتور مرورگر موبایل اختصاصی موزیلا یعنی GeckoEngine ایجاد شده است که ثابت شده در متون بیشتر از سایرین سریع است. هم چنین دنبال کنندگان تبلیغات را به صورت پیش فرض آنلاین بلاک می کند و از هویت و امنیت شما محافظت می کند. موزیلا ادعا می کند که تمرکز بر امنیت جستجو در وب را بسیار سریع تر می سازد.

به صورت عادی، Firefox Preview در حال حاضر در نسخه بتا است و چندین خطا در آن ها مشاهده می شود. اما در آزمایشات به خوبی عمل کردند و در حال حاضر یک محصول موجود و در دسترس است.

دانلود: Firefox Preview for Android (رایگان)

۵٫ Firefox Lite (اندروید)

نسخه عادی Firefox قابلیت های بسیاری دارد و فضای ذخیره سازی زیادی هم اشغال می کند. اگر شما نسخه قدیمی یا سرعت پایین گوشی اندروید را اجرا می کنید، بهتر است به Firefox Lite جا به جا شوید.

این اپلیکیشن نسخه سبک تر فایرفاکس است که بسیاری از ویژگی های خوب آن به همراه یکسری قابلیت های اضافه تر را هم دارد. حالت Turbo دنبال کنندگان آنلاین را بلاک می کند و صفخات وب را سریع تر بارگذاری می کند. اگر سرعت اتصال شما پایین تر است یا می خواهید داده ذخیره کنید، می توانید همه صفخات را از بارگذاری تصاویر تا سایر موارد با یک ضربه در تنظیمات بلاک کنید. اگر بخواهید هر صفحه ای را برای مطالعه به صورت آفلاین ذخیره کنید می توانید از صفحه اسکرین شات بگیرید.

Firefox Lite قابلیت های جذاب دیگری هم مانند جستجوی امن ، حالت شبانه، باز کردن سریع صفحه homescreen و صفحه اخبار دارد. اگر شما فضای ذخیره سازی کمی دارید، و یک برنامه کم حجم و سریع می خواهید، سایر اپلیکیشن های اندروید را هم می توانید امتحان کنید.

دانلود: Firefox Lite for Android (رایگان)

آیا شما از این قابلیت های خاص فایر فاکس استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید