معرفی بهترین نرم افزار های سیستم عامل لینوکس (قسمت سوم)

در قسمت های گذشته گستره ی وسیعی از بهترین نرم‌افزارهای کاربردی سیستم‌ عامل لینوکس معرفی کردیم. در این پست برنامه‌های بیشتری از جمله برنامه‌هایی برای مدیریت تصاویر، ویرایشگرهای تخصصی برای برنامه نویسان و کاربردهای رایج، و همچنین ترمینال‌های مختلف را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

مدیریت تصاویر در لینوکس


digiKam

لینوکس

نه تنها digiKam بهترین نرم‌افزار مدیریت نصاویر برای لینوکس هست می‌توان بحث کرد که بهترین نرم‌افزار مدیریت تصویر برای هر سیستم عاملی است. اگر عکاسی جدی و حرفه‌ای هستید و تصمیم دارید به لینوکس مهاجرت کنید این برنامه نقطه شروع شماست. DigiKam فایل‌های RAW را می‌شناسد، متادیتاها را مدیریت می‌کند، تگ‌ها را اعمال می‌کند، برچسب می‌سازد، و حجم زیاد عکس‌ها را به چیزی قابل مدیریت تبدیل می‌کند. تمامی این امکانات درحالیست که محیط آن به اندازه‌ای ساده است که کاربران عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  digiKam (رایگان)

Gwenview

لینوکس

Gwenview برنامه ی مشاهده تصاوبر پیشفرض دسکتاپ KDE Plasma است، اما در مدیریت تصاویر نیز فوق‌العاده می‌باشد. می‌توانید به پویش پوشه‌ها بپردازید  و بدون آنکه نیاز باشد از برنامه‌ای ثالث استفاده کنید فایل‌ها را ویرایش کنید. با وجود تعداد زیاد افزونه‌ها موجود به سختی می‌توان گفت که محدودیتی برای شما وجود دارد. Gwenview آنقدر کامل است که حتی اگر هوادار KDE نیستید ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Gwenview (رایگان)

gThumb

لینوکس

همانند نرم‌افزار قبل gThumb هم یک مشاهده کننده ی تصاویر است که می‌تواند آن‌ها مدیریت کند. این غنی‌ترین برنامه‌ی مدیریت تصاویر است که با دسکتاپ GNOME کاملا سازگار است. همچنین تلفیقی ایده آال از سادگی و کارایی می‌باشد که برای استفاده‌های معمول فوق‌العاده است اما احتمالا نرم‌افزاری نیست که بخواهید کسب و کار خود را با آن بسازید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  gThumb (رایگان)

Shotwell

Shotwell سرراست‌ترین نرم‌افزار مدیریت تصاویر برای محیط‌های مبنی بر GTK هست. تصاویر شما را از دوربینتان می‌خواند، روش‌هایی برای گروه‌بندی آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند تصاویر را تگ بزند، فایل‌های RAW را تگ بزند، و ویرایش کند. از digiKam سریعتر اجرا می‌شود و کماکان همان قابلیت‌ها را در اختیار قرار می‌دهد.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Shotwell (رایگان)

 

برنامه نویسی


Eclipse

لینوکس

Eclipse ویرایشگر کدی است که باید روی لینوکس از آن استفاده نمود اما بر روی سیستم عامل‌های دیگر نیز بصورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. انجمن کاربری وسیعی دارد و از تعداد زیادی افزونه برخوردار است. از این رو احتمال آنکه Eclipse قابلیت مورد نظر شما را داشته باشد بسیار بالاست.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Eclipse (رایگان)

Atomلینوکس

Atom یک ویرایشگر متن است که توسط گیت‌هاب توسعه یافته است. هدف این نرم‌افزار طراحی یک ویرایشگر متن برای قرن بیست و یکم است. همچنین استفاده کنندگان افزونه‌های بسیاری برای اتم توسعه داده‌اند که آن را به یک وسیله‌ی قدرتمند برای برنامه نویسی و توسعه تبدیل کرده است.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Atom (رایگان)

Geany

لینوکس

Geany نه یک ویرایشگر متن است و نه یک مجیط برنامه نویسی یکپارچه، بلکه یک ویرایشگر کد است. شما می‌توانید نرم‌افزار خود را کامپایل و اجرا کنید، لیست توابع تعریف شده را ببینید، و بسیار کارهای مورد نیاز دیگر برای ویرایش کد خود را انجام دهید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Geany (رایگان)

 

ترمینال


GNOME Terminal

GNOME Terminal همراه دسکتاپ GNOME نصب می‌شود و اولین نرم‌افزاری است که در توزیع‌های مختلفی مانند Ubuntu، Debian، و Fedora از آن استفاده خواهید کرد و خوشبختانه وسیله‌ای مناسب و کارآمد است. شما می‌توانید منوبار را مخفی کنید، اندازه‌ی فونت و رنگ پس‌زمینه را تغییر دهید، همچنین پنجره را شفاف کنید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  GNOME Terminal (رایگان)

Konsole

به عنوان برنامه پیشفرض KDE ترمینال Konsole در هر نرم‌افزار این محیط که از ترمینال پیشتیبانی می‌کند می‌تواند ظاهر شود. این سطح از یکپارچگی بین نرم‌افزارها ویژگی است که دسکتاپ Plasma را اینچنین متمایز می‌کند. این می‌تواند به این معنی نیز باشد که اگر در اکوسیستم KDE قرار ندارید دلیل زیادی وجود ندارد که Konsole را نصب کنید، هرچند که قابلیت دونیم کردن پنجره بسیار جذاب و خوشایند است.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Konsole (رایگان)

Terminator

می‌توان گفت که اگر واقعا به چندین ترمینال در یک پنجره نیاز دارید، می‌توانید خیلی بیشتر از دو ترمینال داشته باشید. Terminator برای شما چهار ترمینال ایجاد می‌کند. آیا این تعداد هنوز برای ایجاد سر درد کافی نیست؟! این تعداد را دو برابر کنید، Terminator این کار را برای شما انجام می‌دهد!

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Terminator (رایگان)

Guake

نمی‌خواهید که ترمینالتان پنجره‌ مجزا خودش را داشته باشد؟ یا اجرای یک پنجره جداگانه از سرعت شما می‌کاهد؟ در هر دو صورت ممکن است بخواهید Guake را امتحان کنید. این برنامه ترمینالی است که ار بالای صفحه به پایین می‌آید. به علاوه می‌توانید ترکیبی از کلید‌ها را مشخص کنید تا با فشردن همزمان آن‌ها ترمینال را همیشه در دسترس داشته باشید. اما درمورد نام برنامه چه می‌توان گفت؟ از بازی به نام Quake الهام گرفته شده که در آن می‌توانید از ترمینالی از بالا بازشونده دسترسی داشته باشید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Guake (رایگان)

Yakuake

Yakuake در محیط KDE همان عملکردی دارد که Guake در محیط GNOME قادر به انجام آن است. هنگامی که از دسکتاپ‌های مبنی بر GTK استفاده نمی‌کنید خوب است که گزینه‌هایی جایگزین داشته باشید. Yakuake یک ترمینال از بالا بازشونده است که با QT نوشته شده است.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Yakuake (رایگان)

 

ویرایشگر متن


Gedit

لینوکس

ویرایشگر پیشفرض GNOME یکی از غنی‌ترین ویرایشگر لینوکسی می‌باشد. همچنین وسیله‌ای برای یادداشت برداری‌های معمول است. اگر نظر ما را بخواهید از بین ویرایشگرها ما Gedit را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Gedit (رایگان)

Kate

لینوکس

Kate ویرایشگر پیشفرض KDE و بیشتر قابلیت‌های پیشرفته این برنامه به راحتی از طریق منوبار در دسترس هستند. به علاوه تا هرجا که احساس راحتی داشته باشید می‌توانید رابط کاربری را شخصی سازی نمایید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Kate (رایگان)

Sublime Text

تمامی نرم‌افزار‌های لینوکس کدباز نیستند و Sublime Text مثالی از آن است. این برنامه اختصاصی ویرایشگری است که می‌تواند روی سیستم‌عامل‌های مختلفی نصب شود و توانسته کاربران زیادی از ویندوز و مک را به خود جذب نماید. قابلیت نوشتن Distraction-free، توانایی ویرایش همزمان دو فایل در کنار هم، و مجموعه زیاد میانبرها که هم در لینوکس قابل استفاده هستند و در سیستم‌عامل‌های دیگر از جمله ویژگی‌ها شاخص این ویرایشگر است. به علاوه پشتیبانی غنی انجمن کاربری و افزونه‌ها باعث می‌شود تا تجربه‌ خاص خود را داشته باشید.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  Sublime Text

 

مجازی سازی


VirtualBox

لینوکس

اگر نیاز دارید تا در کسری از ثانیه ماشین مجازی خود را روشن کنید اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد Oracle VirtualBox است. اگر از این برنامه در ویندوز استفاده کرده‌اید بدانید و آگاه باشید که نسخه لینوکسی آن نیز موجود است. فارغ از محیطی که در آن اجرا خواهد شد حس کاربری و ظاهری یکسان خواهد داشت. به همین علت آن را به تازه واردان پیشنهاد می‌کنیم.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  VirtualBox (رایگان)

GNOME Boxes

لینوکس

GNOME Boxes تمامی پیچیدگی‌های ماشین مجازی را با سادگی جایگزین کرده است و برای اجرای ماشین مجازی تنها کافیست سیستم‌عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید. GNOME Boxes ممکن است گزینه‌ها زیادی نداشته باشد اما بسیار سریع، راحت، و استفاده از آن آسان می‌باشد.

برای دانلود این نرم افزار از لینک مقابل استفاده نمایید:  GNOME Boxes (رایگان)

مطالعه قسمت اول

مطالعه قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید