مرورگر فایرفاکس و کروم؛ کدام یک بهتر هستند؟

فایرفاکس و کروم هر دو از مرورگران محبوب بین کاربران اندورید هستند اما به راستی کدام یک بهتر هستند در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

فایرفاکس و کروم دو مرورگر پرکاربرد هستند که کاربران سیستم عامل اندروید معمولا عادت دارند که از مرورگر کروم استفاده کنند با اینکه برخی دیگر سعی می کنند فایرفاکس را جایگزین آن کنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه مرورگر کروم و فایرفاکس بپردازیم و از تمام جنبه ها این دو مرورگر را بررسی کنیم.

 

مرورگر موبایل کروم

کروم در بین کاربران اندروید یکی از محبوب ترین مرورگرها است. این مرورگر در سیستم عامل ها اندروید معمولا از قبل نصب شده، به همین دلیل است که کاربران اندروید دیگر سراغ مرورگر جدیدی نمی روند چون کروم به اندازه کافی برای تمام نیازهای آنها کافی است و تقریبا با تمام برنامه های داخل دستگاه به راحتی ادغام می شود. مرورگر موبایل کروم سال هاست که تغییری نکرده. شما می توانید با کلیک کردن بر روی آیکن برنامه ها در بالا سمت راست پنجره مرورگر نحوه ادغام کروم با سرویس های گوگل و برنامه ها را مشاهده کنید.

 

اشتراک گذاری، هیستوری و امنیت

مرورگر کروم دارای قابلیت های امنیتی بیشماری است که می توانید ردساب جستجوها و بازدید نوار تنظیمات را فعال یا غیرفعال کنید.

در عین حال اگر ردیاب را فعال کردید می توانید با کلیک بر روی آیکن سه نقطه که در بالا سمت راست منویی را مشاهده کنید که از آن قادر خواهید بود هیستوری، بوک مارک های سیو شده و موارد دیگر را ببینید. همچنین این امکان برایتان وجود دارد که روی «Clear Browsing Data» در پایان هر روز کلیک کنید تا اطلاعات هیستوریتان پاک شود.

زیر منو پرفرنس یا همان آیکن سه نقطه، قابلیت اشتراک گذاری هم برایتان وجود دارد. همانطور که در تصویر سمت راست مشاهده می کنید می توانید URL هایی را که می بینید را با شبکه های اجتماعی، برنامه ایمیل در تلفن همراهتان و بسیاری از برنامه های گوگل یا دیگر برنامه های که نصب کرده اید به اشتراک بذارید. اشتراک گذاری از طریق کروم به خوبی نشان می دهد که چگونه این مرورگر می تواند با هر برنامه ای که در دستگاه اندروید نصب می کنید ادغام شود.

قابلیت «Data Saver» در کروم بسیار جذاب است. این ویژگی کروم به گوگل این امکان را می دهد صفحات را قبل از اینکه برایتان بفرستد را فشرده کند که منجر به کاهش پهنای باندی که استفاده می کنید می شود.

قابلیت امنیت کروم بسیار قابل تنظیم است. برای مثال، می توانید گزینه «Do Not Track» را خاموش کنید تا سایت ها را مطلع کنید که نمی خواهید اطلاعات مرورگرتان را ردیاب کنند. اما می توانید «SafeBrowsing» را روشن کنید تا گوگل مانع بازدیدتان از سایت های خطرناک شود.

 

ادغام با سرویس ها و برنامه ها

وقتی می خواهید آب و هوا محلی را سرچ کنید کروم، ویجت بزرگ و زیبایی را به شما نشان می دهد که دمای فعلی شهر خود را در آن مشاهده می کنید همچنین یک پیش نمایش سریع از پیش بینی های هفته آینده را در اختیارتان می گذارد. فایرفاکس همچنین ویژگی را به خوبی ارائه نمی دهد.

همانطور که گفتیم کروم می تواند با سرویس های دیگر ادغام شود. شما می توانید از عبارت های جستجوی بسیار خاصی استفاده کنید تا متقابلا با دیگر سرویس ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال عبارتی مانند «remind me to nap in 10 minutes» را تایپ کنید مرورگر به شما ویجتی را نشان می دهد که می توانید عینا یادآوری را با Google Now تنظیم کنید. در صورتی که برنامه را نصب کرده باشید هشداری در گوشی شما ایجاد می کند.

 

مرورگر موبایل فایرفاکس

استفاده از مرورگر موبایل فایرفاکس به این معنا نیست که از حساب گوگل تان جدا شوید. شما می توانید با مرورگر فایرفاکس وارد گوگل شوید و فایرفاکس هم جزئیات ورود را به خاطر می آورد (اگر به آن اجازه دهید.)

زمانی که در فایرفاکس به جستجوی آب و هوا می پردازید برخلاف کروم اطلاعات چندان دقیقی دراختیارتان نمی گذارد. یا اگر همان عبارت «remind me to nap in 10 minutes» را در فایرفاکس جستجو کنیم فقط جستجوی استانداردی را برای آن مشاهده خواهید کرد که زیاد بکارتان نمی آید.

فایرفاکس در کنار کمبودهایی که دارد اما در یک زمینه فوق العاده عمل می کند. این مرورگر گزینه های خوبی برای امنیت و حریم خصوصی در دسترستان قرار می دهد. به عنوان مثال فایرفاکس قابلیت «Do not track» را ارائه می دهد اما زیر گزینه Privacy گزینه دیگری را مشاهده خواهید کرد که به طور خودکار اطلاعات شما را هر زمان که از مرورگر خارج می شوید پاک می کند. گزینه های دسترسی دیگری در فایرفاکس وجود دارند که در زیر منو می توانید آنها را مشاهده کنید.

می توانید اندازه فونت را در کلیه صفحاتی که بازدید می کنید تغییر دهید.

قابلیت زوم را می توانید فعال کنید.

می توانید ورودی صوتی را برای جستجوهای نوار URL فعال کنید.

فایرفاکس همانند کروم از حالت ناشناس که مرور خصوصی می نامند برخوردار است.

به عنوان مرحله آخر مقایسه فایرفاکس و کروم نگاهی به عملکرد مرورگر می اندازیم. برای مقایسه عملکرد این دو مرورگر از دو سایت با کروم و سپس فایرفاکس بازدید کردیم. اولین وب سایت «speed-battle.com» بود که سرعت فرآیند جاوااسکریپت در مرورگر را اندازه می گرفت. زمانی که از این وب سایت با فایرفاکس بازدید کردیم مرورگر مجموعه نمره عملکرد را 612.83 نشان داد. نمره میانگین اکثر مرورگرهایی که از این وب سایت بازدید می کنند 816.35 و نمره ثبت شده در همه زمان ها 1748.3 است. البته اکثر سرعت پردازشگرها، سیستم عامل و… به سخت افزار بستگی دارند. همین آزمایش را اینبار با کروم انجام دادیم.

به طور شگفت انگیزی به نتایج جالبی دست پیدا کردیم. نمره کروم نصف نمره فایرفاکس بود. برای اطمینان بیشتر از سایت دوم یعنی «WebKit.org» استفاده کردیم که یک ابزار سنجش به نام «SunSpider» ارائه می دهد. نتایج این آزمایش را در دو تصویر پایین می توانید مشاهده کنید. (تصویر سمت چپ برای کروم و تصویر سمت راست برای فایرفاکس است.)

از این آزمایش می توان چنین برآورد کرد که در برخی زمینه ها فایرفاکس پیشرفته است اما کروم از دیگر مرورگر ها برتری بیشتری دارد. به طور کلی نتایج آزمایش نشان می دهد فایرفاکس و کروم از لحاظ عملکرد نسبتا برابر هستند.

اما همچنان رقابت بین فایرفاکس و کروم ادامه دارد و در برخی موارد این دو از هم برتری دارند. به عنوان مثال، کروم در زمینه ادغام با دیگر سرویس ها و برنامه ها و طراحی زیبا در هنگام استفاده از جستجوی گوگل از فایر فاکس برتری دارد.

و بالاعکس فایرفاکس در، رابط کاربری بهتر در زمینه تغییر تب، تنظیمات حریم خصوصی و کنترل بیشتر و یک پارچگی آسان با دیگر موتورهای جستجو از مرورگر کروم بهتر عمل می کند.

نظر شما در مورد فایرفاکس و کروم چیست؟ تجربیات خود را در مورد این دو مرورگر با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید