فایل MP3 چیست و چگونه باز می شود؟

فایل هایی با فرمت.mp3 یکی از رایج ترین فایل های صوتی در حال پخش هستند. فایل MP3 توسط گروه متخصصان تصاویر متحرک (MPEG) ایجاد شده است و از سه نام MPEG-1 یا MPEG-2،Audio Layer 3 برگرفته و کوتاه شده است.

فایل MP3 چیست؟

فایل MP3، فایل صوتی است که از الگوریتم فشرده سازی برای کاهش حجم کلی فایل استفاده می‌کند. این به عنوان فرمت “lossy” شناخته می‌شود زیرا فشرده سازی غیرقابل بازگشت است و برخی از داده های اولیه منبع در طول فرآیند فشرده سازی از بین می روند. با این وجود هنوز هم می توانید فایل های موسیقی MP3 را با کیفیت بالا داشته باشید. فشرده سازی یک تکنیک رایج برای انواع فایل ها است، چه صوتی، چه ویدئویی و چه تصویر برای کاهش میزان ذخیره سازی آنها از فشرده سازی بهره گرفته می‌شود. یک فایل 3 دقیقه ای بدون اتلاف، مانند فایل Waveform Audio file (WAV) می تواند حدود 30 مگابایت حجم داشته باشد، در حالی که حجم فایل فشرده شده MP3 آن فقط حدود 3 مگابایت است. این یک فشرده سازی 90 درصدی است که کیفیت را نزدیک به کیفیت CD حفظ می‌کند!

با این حال همه فشرده سازی ها بدون مشکل صورت نمی گیرند. در حالی که شما فضای سخت افزاری بیشتر را دریافت می کنید ولی هنگامی که یک فایل lossless را تبدیل می کنید، کیفیت صدا را از دست می دهید.

یکی از مسائل اصلی به صورت فرم نرخ بیت ظاهر می‌شود. نرخ بیت اساسا میزان اطلاعات صوتی واقعی است که در ثانیه تولید شده اند. این نرخ بیت با kbps (کیلوبایت بر ثانیه) اندازه گیری می‌شود و میزان بیت بالاتر، کیفیت صدای ارسالی برای شنیدن را بهتر می‌کند. فشرده سازی MP3 بخش هایی از فایل صوتی، شامل بالاترین و پایین ترین نقاط را که گوش انسان در شنیدن آنها مشکل دارد را حذف می‌کند. به طور متوسط، شنوند موسیقی به طور کلی از دست دادن کیفیت را احساس نمی‌کند.

نحوه بازکردن فایل MP3

همانطور که قبلا ذکر شد فرمت MP3 به طور گسترده ای برای فایل های صوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل تقریبا همه برنامه های پخش صوتی قادر به بازکردن فایل های MP3 هستند، احتمالا حتی eReader.

کاربران ویندوز و مک بدون نیاز به برنامه های شخص ثالث می توانند این نوع فایل ها را باز کنند. در ویندوز 10، Mp3 به طور پیش فرض در ویندوز مدیا پلیر پخش می‌شود و اینکار برای مک در آیتونز صورت می گیرد. همه کاری که باید انجام دهید این است که دوبار روی فایلی که می خواهید گوش دهید کلیک کنید و به طور پیش فرض پخش کننده صوتی آن فایل را باز کرده و شروع به پخش می‌کند.

برای دانلود انواع مختلف ویدئوها در مک در این لینک همراه ما باشید.

با این حال اگر ترجیح می دهید از پخش کننده صوتی متفاوت از این دو استفاده کنید، تغییر پیوستگی فایل یک فرآیند ساده در ویندوز و مک است. البته به احتمال زیاد به اینکار روی نخواهید آورد. هنگامی که یک برنامه موسیقی جدید نصب می کنید، احتمال اینکه برنامه در طول نصب با فرمت فایل MP3 تعامل پیدا کند بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید