داغ شدن آیفون و آیپد و آموزش چگونگی حل این مشکل و خنک کردن آن ها

آیفون یا آیپد شما با وجود اینکه اندازه کوچکی دارد که در جیب شما جا می شود، باز هم یک کامپیوتر با کار زیاد است. اما بر خلاف کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ تاپ، یک فن یا دستگاهی برای تنظیم حرارت و دما و خنک نگه داشتن قطعات ندارد. زمانی که هر دستگاهی را تحت فشار می گذارید و از آن ها استفاده می کنید، گرمای بسیاری تولید می شود.

اما بین دستگاهی که هنگام لمس آن احساس گرما می کنیم و دستگاهی که بیش از حد گرم شده است، تفاوت وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا علت داغ شدن بیش از حد آیفون و آیپد را بررسی کنیم و راه حل های این مساله را هم بررسی کنیم.

علت داغ شدن آیفون یا آیپد

وقتی که از دستگاهی برای مدت طولانی استفاده می کنید، دستگاه داغ می شود. این مساله عادی است و جای نگرانی وجود ندارد.

دلایل بسیاری برای گرم شدن دستگاه در مواقع مختلف وجود دارد.:

  • استفاده از دستگاه در زمان شارژ شدن آن
  • پخش یک ویدیو با کیفیت عالی برای مدت طولانی
  • استفاده از GPS و کنترل های جهت یابی و ناوبری در دستگاه های قدیمی تر
  • تنظیم دستگاه برای اولین بار یا بازگردانی آن از نسخه پشتیبان یا back up
  • استفاده کردن از اپلیکیشن هایی که از پردازنده استفاده بسیاری می کنند مانند ویرایشگر های ویدیویی

دستگاه شما چگونه حرارت را بیرون می دهد؟

دو مؤلفه سخت افزاری اصلی که گرما تولید می کنند سیستم روی یک تراشه (SoC) و باتری هستند. محفظه فلزی موجود در تلفن شما مانند یک سینک گرمایی غول پیکر عمل می کند. وقتی هنگام لمس دستگاه احساس گرما می کنید، دستگاه سعی می کند گرما را از بین ببرد و به بیرون از دستگاه بفرستد تا خنک شود.

اپل از پردازنده های ARM برای تأمین انرژی دستگاه های موبایل و تبلت استفاده می کند. این پردازنده ها مبتنی بر معماری محاسبات مجموعه دستورالعمل (RISC) کاهش یافته هستند که به طور معمول نیاز به ترانزیستورهای کمتری نسبت به پردازنده های x86 دارند. هم چنین به دلیل این طراحی، به انرژی کمتری نیاز دارند و گرمای کمتری تولید می کنند. همچنین برای خنک کردن دستگاه آنها نیازی به سینک های گرمایی و فن های بزرگ ندارند.

 با پیشرفت مستمر در فن آوری تراشه، هر تکرار سرعت هسته را با هسته های قدرتمند و در عین حال با انرژی کارآمد افزایش می دهد. هسته های قدرتمند برای کارهای فشرده بسیار مفید هستند، در حالی که هسته های با مقرون به صرفه انرژی می توانند کارهای ساده ای مانند جستجوی وب و مرور ایمیل را انجام دهند.

زمانی که آیفون بیش از حد داغ می شود

بین گرم و داغ تفاوت وجود دارد. مخصوصا زمانی که میزان گرما لمس دستگاه را سخت یا غیر ممکن می سازد، این تفاوت بسیار مشهودتر می شود.

در صورت استفاده بین ۳۲ تا ۹۵ درجه فارنهایت (۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد) آیفون یا آیپد  شما به بهترین وجه کار می کند. شرایط دمایی پایین تر  یا بالاتر می تواند منجر به تغییرات رفتاری خاص شود. احتمالا خودتا هم متوجه کتاه شدن زمان باتری یا حتی در شرایط بدتر متوجه بدتر شدن سلامتی باتری بشوید. فعالیت هایی که باعث می شوند دستگاه شما گرمای زیادی را تولید کند می توانند تاثیرات بدی روی کارایی و رفتار دستگاهتان داشته باشند. از جمله این کارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذاشتن دستگاه در ماشین در یک روز بسیار گرم
  • قرار دادن دستگاه مقابل نور خورشید برای مدت طولانی
  • استفاده از قابلیت هایی مانند ردیابی GPS در ماشین شرایطی که هوا گرم است

علائم و نشانه ها

  • چگونه متوجه شوید دستگاه شما خیلی گرم شده است؟ برخی از نشانه های رایج آن را در ادامه آورده ایم:
  • شارژ کند می شود یا متوقف می شود.
  • صفحه نمایش به صورت متناوب متوقف می شود یا سیاه می شود.
  • رادیوهای سلولی وارد حالت کم مصرف می شوند. ممکن است در این مدت کیفیت تماس ضعیف شود.
  • فلاش دوربین به طور موقت غیرفعال می شود.
  • برنامه هایی که از گرافیک بسیار استفاده می کنند، کار را متوقف می کنند ، یا حتی به طور مکرر خراب می شوند.
  • اگر دستگاه شما از یک آستانه دمای خاص تجاوز کند ، یک پیام هشدار دما را مشاهده خواهید کرد که می گوید: آیفون قبل از استفاده باید خنک شود.

حل مشکل

وقتی دستگاه شما خیلی گرم شود، باید برای پیشگیری از آسیب دیدن آن، اقداماتی انجام دهید که برخی از آن ها عبارتند از:

  • فرایند شارژ شدن دستگاه خود را متوقف کنید.
  • دستگاه خود را خاموش کنید و اجازه دهید دمای آن کاهش پیدا کند.
  • دستگاه خود را از داخل قاب آن خارج کنید.
  • دستگاه را از مقابل نور مستقیم خورشید بردارید و آن را به سایه منتقل کنید.

باتری های لیتیوم یونی در دستگاه های امروزی با آزمایش دقیق انجام می شوند و بنابراین نسبتاً بی خطر هستند. اما وقتی آنها را برای مدت طولانی در معرض گرمای شدید قرار می دهید، این احتمال وجود دارد که باتری شما منفجر شود یا در غیر این صورت باعث آسیب به باتری می شود. برای کاهش سریع گرمای بیش از حد، بسیاری از افراد توصیه می کنند آیفون خود را در یخچال قرار دهید. اما شما هرگز نباید این کار را انجام دهید.

تغییرات ناگهانی دما مانند این می تواند باعث تراکم شود، که می تواند باعث آسیب رساندن به آب به اجزای داخلی آیفون شما شود. بگذارید دستگاه شما به تدریج خنک شود و در روزهای گرم از جریان مستقیم هوا از دستگاه های تهویه هوا جلوگیری کنید.

آیفون یا آیپد شما همیشه داغ می شود؟

اگر دستگاه شما بیشتر اوقات یا تمام مدت داغ بماند، ممکن است مشکل برنامه های iOS یا برنامه های ثالث را نشان دهد. برای حل مشکل مراحل عیب یابی زیر را امتحان کنید.

رفرش کردن برنامه های پشت زمینه را غیر فعال کنید

رفرش کردن برنامه های پشت زمینه به برنامه های شما اجازه می دهد تا همیشه اطلاعات جدید را بررسی کنند. این امر به طور خودکار اتفاق می افتد و باتری و CPU را هم مصرف می کند. اگر دائماً برنامه ها در پس زمینه به روز می شوند ، ممکن است دستگاه شما داغ بماند. با این حال ، خاموش کردن کامل این ویژگی overkill است. برای اینکه متوجه شوید کدام برنامه مقصر است ، برنامه تنظیمات را باز کنید. روی قسمت باتری ضربه بزنید و میزان مصرف باتری برنامه های خود را بررسی کنید. به درصد کلی و همچنین کل زمان روی صفحه و پشت زمینه برنامه ها نگاه کنید. این کار به شما کمک می کند تا زمانی که از آنها استفاده نمی کنید ، بفهمید که چه برنامه هایی بیشترین میزان باتری را مصرف می کنند.

سپس روی General > Background App Refresh  ضربه بزنید. اپلیکیشن هایی که بخش زیادی از باتری را مصرف می کنند را غیر فعال کنید.

اپلیکیشن های ناپایدار

برنامه های نصب شده در دستگاه شما می توانند در هنگام کار در پس زمینه دچار مشکل شوند. اگرچه ممکن است مشکلات آن ها قابل رویت نباشد ، اما در برخی موارد آیفون شما به همین دلیل گرم یا بیش از حد گرم  و داغ شود. در صورت بروز این مشکل ، برنامه تنظیمات را باز کنید. به Privacy > Analytics > Analytics Data بروید. داده های تجزیه و تحلیل برنامه هایی که اخیراً از آنها استفاده کرده اید را بررسی کنید. هنگامی که برنامه دارای مشکل را پیدا کردید ، از آن خارج شوید و هرگونه بروزرسانی را بررسی کنید. همچنین ممکن است بخواهید برای بررسی بیشتر یک ایمیل به توسعه دهنده ارسال کنید.

کاهش روشنایی

اگر میزان روشنایی صفحه شما بالای ۵۰ درصد باشد ، دستگاه شما شانس بیشتری برای گرم ماندن در تمام مدت دارد. شما باید روشنایی را کاهش دهید تا گرما کاهش یابد. در آیفون X یا مدل های بعد از آن ، یا آیپد، گوشه سمت راست بالای صفحه را بکشید تا مرکز کنترل باز شود . اگر آیفون ۸ یا بالاتر دارید ، به جای آن از پایین صفحه بکشید. سپس نوار لغزنده را با نماد خورشید بکشید تا میزان روشنایی کاهش یابد.

اتصالات شبکه

برخی اوقات، در صورت جستجوی سیگنال، دریافت بد شبکه می تواند دستگاه شما را گرم کند. این اغلب در مناطقی با اتصال به شبکه ضعیف اتفاق می افتد. اگر منطقه را ترک نکنید، باید برای جلوگیری از تخلیه باتری و تولید حرارت غیر ضروری، گوشی خود را در حالت هواپیما قرار دهید. مطابق توضیحات فوق، میانبر آن را در مرکز کنترل پیدا خواهید کرد.

در صورت مقاومت مشکلات گرمای دستگاه چه کار کنیم؟

اگر مساله گرما پس از این راه حل ها بر طرف نشد، به چند سوال زیر پاسخ دهید:

  • آیا آداپتور دیواری شما به درستی کار می کند؟
    آیا کابل شارژ شما آسیب دیده است؟
    آیا اخیراً شارژ مورد استفاده خود را از یک خرده فروش آنلاین خریداری کرده اید؟

دستگاه خود را با شارژر دیگری شارژ کنید. ترجیحا از شارژی که همراه آیفون تان بوده است، استفاده کنید. شار/زرهایی که از واسط خریداری می شوند، می توانند مشکلاتی را به همراه داشته باشند. اگر شارژر اصل اپل ندارید، از شارژر های با کیفیت Lightning cable که با برچسب “Made for iPhone (MFi همراه است، استفاده کنید. شارژرهای نامعتبر می توانند به دستگاهتان آسیب بزنند و مشکلاتی را ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید