بهترین لنز برای تصویر برداری از طبیعت (Landscape) چیست؟

مناظر طبیعی (Landscape) یکی از محبوب ترین سوژه ها برای عکاسی هستند. کافی است تا از پنجره خانه یتان نگاهی به بیرون بیاندازید، بی شک چیزی برای عکس گرفتن از آن پیدا خواهید کرد. شاید باشکوه ترین منظره ممکن نباش، اما باز هم عکسی برای گرفتن وجود دارد.

خبر خوب این است که مناظر طبیعی در دسترس ترین سوژه ها برای عکاسی هستند. بر خلاف عکس های پرتره یا ورزشی که عموما به تجهیزات تخصصی و البته گران نیاز دارند، با هر دوربین و لنزی می توانید از طبیعت عکس برداری کنید.

چه چیزی از لنزهای Landscape انتظار داریم؟

شما می توانید با هر لنزی تصاویر Landscape بسیار خوبی بگیرید، اما جنبه های خاصی وجود دارند که شما را در عکاسی از مناظر یاری می دهند. می توانید از لنز تله فوتو 200 میلی متری استفاده کنید، اما این لنز گزینه ای انعطاف پذیر به شمار نمی رود. و نکته کلیدی در این جا انعطاف پذیری است.

مناظرطبیعی  بسیار  متفاوت تر از انسان ها هستند. بسیاری از انسان ها قدی بین 4 تا 7 فوت (120 تا 213 سانتی متر) و وزنی بین 22 تا 181 کیلویی دارند. نمای قله ی اورست و گل های  آفتاب گردان یک زمین محلی هر دو منظره محسوب می شوند اما از منظر عکاسی چالش هایی بسیار متفاوت هستند.

ایده آل آن است که از لنزی استفاده کنید که تا آن جایی که امکان دارد در موقعیت های مختلف به کارتان بیاید. این به این معنی است که به لنز زوم نیاز دارید که رنجی از فاصله های کانونی مفید را پوشش می دهد.

فاصله ی کانونی و Landscape

برای بسیاری از Landscape ها به طور معمول دوست دارید از لنز های واید استفاده کنید. این لنزها به شما کمک می کنند تا هر چیزی که پیش رویتان است را به تصویر بکشید. این که لنز تا چه اندازه واید باشد به سوژه ای که از آن عکس می گیرید بستگی دارد، اما به ندرت پیش می آید که لنزی واید تر و بزرگ تر از یک لنز معمولی، استفاده کنید. تفاوت های کوچک در فاصله کانونی در فاصله های کانونی کوتاه تر اهمیت بسیار بیشتری نسبت به فاصله های کانونی بلندتر دارند.

تفاوت میدان دید در فاصله کانونی بین 20 میلی متر تا 22 میلی متر بسیار بیشتر ازتفاوت فاصله کانونی بین 100 میلی متر تا  102 میلی متر است. به این معنی که لنزی با فاصله کانونی کوتاه تر تفاوت های زیادی ایجاد می‌کند.

عکسی که در زیر مشاهده می کنید با فاصله کانونی 28 میلی متر گرفته شده است. این فاصله کانونی  معادل 18 میلی متر در دوربین ها کراپ سنسور است که کیت آن ها کوتاه ترین فاصه کانونی را دارند. این لنز ها میدان دید بسیار گسترده ای ایجاد می کنند.

عکس بعدی با فاصله کانونی 17 میلی متر گرفته شده است. این فاصله برابر با 10.5 میلی متری در دوربین ها کراپ سنسور است.  مشاهده می کنید که این دو عکس تفاوت ها فاحشی در میدان دید دارند. اگر لنز ما تنها 10 میلی متر واید تر باشد حجم بیشتری از منظره را می توانید به تصویر بکشید. اینطور نیست که یک عکس لزوما بهتر باشد، اما مقیاس اندازه در عکس دوم نمایشی تر به نظر می رسد.

با این که ممکن است از لنزها بسیار واید استفاده نکنید،  بهتر است که این گزینه را همراه خود داشته باشید. به این معنی که برای بیشترین انعطاف پذیری به لنز زوم نیاز دارید که فاصله ها کانونی بسیار وایدی را پوشش می دهد- حدود 10 میلی متر در دوربین ها کراپ سنسور و 17 میلی متر در دوربین های فول فریم.

گشودگی دیافراگم و Landscape

گشودگی دیافراگم اهمیت چندانی در تصویربرداری از منظره ندارد مگر این که بخواهید از ستاره ها عکس بگیرید. در بسیاری ازموارد با گشودگی دیافراگمی بین f/8  تا f/16 عکس برداری می کنید تا میدان دید را به حداکثر برسانید. در چنین مواقعی حتی  لنزی که بیشترین گشودگی دیافراگمش f/5.6 است نیز به خوبی عمل خواهد کرد. لنزی که من برای عکس برداری از منظره استفاده می کنم بیشتر گشودگی دیافراگم f/4 را دارد و عملکرد آن هم عالی است.

با این که گشودگی دیافراگم واید تر باعث می‌شود تا بدون نیاز به سه پایه در شرایط نوری ضعیف به عکاسی بپردازید، اما قیمت آن ها مقداری از دیگر لنز ها گران تر است. اگر برای لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.8 بودجه دارید، آن را بخرید، اما به عنوان ویژگی ای ضروری برای لنز Landscape به آن نگاه نکنید. در هر صورت مجبور هستید از سه پایه استفاده کنید.

معرفی لنز برای عکاسی Landscape

ما نتیجه گرفتیم که انعطاف پذیر ترین لنز Landscape، لنز زوم واید انگل (wide-angle zoom) است.  لنز معمولی دوربین هم ممکن است به خوبی عمل کند اما میدان دیدی که اغلب مطلوب تان باشد را برایتان فراهم نمی‌کند. با هم نگاهی به تعدادی از این لنزها می اندازیم.

Canon

برای مدل کانن، اگر از دوربین کراپ سنسور استفاده می کنید، لنز Canon EF-S 10- 18mm f/4.5-5.6 IS را پیشنهاد می کنیم. فاصله کانونی این لنز در دوربین ها فول فریم بین 16-30 می باشد. زمانی که با لنز دوربین تان ترکیب شود می توانید تقریبا از هر منظره ای عکس های فوق العاده ای شکار کنید. اگر از دوربین فول فریم استفاده می کنید، لنز Canon EF 17-40mm f/4L کافی است.

Nikon

برای مدل Nikon، گزینه ها مشابه هم هستند. لنز 300 دلاری  Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6GVR خرید مناسبی است همراه با کیت لنز خودتان تمام نیازها برای عکس برداری از منظره را پوشش می دهد.

نزدیک ترین لنز به لنز دوست داشتنی 17-40mm برای دوربین های فول قریم نیکون، لنز Nikon AF-S FX NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G است. این لنز هم تقریبا تمام رنج ها برای عکاسی منظره را پوشش می دهد.

شما با هر لنزی می توانید تصاویر Landscapeعالی را شکار کنید: هر چند منظره ها تنوع بسیار زیادی دارند.! به هر حال اگر بخواهید در هر شرایطی تصاویر Landscape بسیار خوبی بگیرید، به لنز زوم زاویه باز (wide-angle zoom) نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید