نحوه انتخاب همه رنگ های یکسان در فتوشاپ

ابزار انتخاب (Select tool)، ابزاری بسیار قدرتمند در فتوشاپ است و می تواند همه امکانات مورد نیاز برای انتخاب های هوشمندی نظیر انتخاب فقط موضوع عکس یا یک منطقه خاص از عکس را در اختیار شما بگذارد. همچنین این ابزار به شما در انتخاب همه پیکسل های یک رنگ خاص در تصویر کمک می‌کند، این امر موجب می‌شود تا تغییرات در عکس به صورت یکپارچه اعمال شوند.

نحوه انتخاب همه رنگ های یکسان در یک عکس

پس از باز کردن تصویر، از منو “Select” را انتخاب کرده و روی “Color Range” کلیک کنید.

در پنل باز شده، دو راه برای انتخاب رنگ ها دارید. می توانید با استفاده از ابزار “Eyedropper” برای اینتخاب فقط یک رنگ استفاده کنید. این بدین معنی است که شما می توانید یک بار در هر منطقه ای از عکس کلیک کنید و فتوشاپ به صورت خودکار همه رنگ های یکسان در آن پیکسل را انتخاب خواهد کرد.

همچنین می توانید روی ابزار “Eyedropper” به همراه علامت + کنار آن کلیک کنید. این کار به شما امکان انتخاب چندگانه را می دهد. بدین معنی که برای مثال، شما می توانید همه سایه های رنگ زرد را در تصویر انتخاب کنید. یا اگر می خواهید، می توانید بیش از یک رنگ را برگزینید.

اگر متوجه شدید سایه یا رنگی را که نمی خواهید انتخاب شود، در نظر گرفته شده است، روی ابزار “Eyedropper” و نماد منفی کنار آن کلیک کنید و چیزی را که می خواهید از انتخاب خود حذف کنید، انتخاب کنید.

می توانید انتخاب خود را با استفاده از نوار کشویی موجود در زیر “Fuzziness” تصحیح کنید. هر چه نشانه نوار کشویی بیشتر به سمت چپ باشد انتخاب دقیق تر را نشان می دهد. و هرچه بیشتر به سمت راست نزدیکتر باشد، فتوشاپ به رنگ های مشابه تر اجازه ورود به منطقه انتخابی شما را می دهد.

دیدن قسمت انتخاب شده در فتوشاپ

در قسمت “Color Range” چند گزینه برای نحوه نمایش تصویر وجود دارد. در همین قسمت، “Selected” یک تصویر کوچک سیاه و سفید را نشان می دهد.

همه قسمت های انتخابی شما سفید و دیگر قسمت ها نیز سیاه خواهند شد. اگر “Image” را انتخاب کنید، به سادگی تصویری مینیاتوری از عکس یا طراحی خود مشاهده می کنید، البته این عکس هنگام استفاده از ابزار زیاد مفید نیست.

شما همچنین می توانید قسمت انتخابی خود را در عکس واقعی ببینید، این مورد می تواند برای دیدن تصویر دقیق بسیار مفید باشد. همچنین برای انتخاب از منو کشویی “Selection Preview” چهار گزینه دارید:

Grayscale: به نظر می رسد همانند تصویر کوچک در کادر محاوره ای است.

Black Matte: همه تصویر به جز قسمت انتخابی شما که در رنگ اصلی خودش نمایش داده می‌شود، سیاه خواهد شد.

White Matte: همه تصویر به جز قسمت انتخابی شما که در رنگ اصلی خودش ظاهر می‌شود، سفید خواهد شد.

Quick Mask: تصویر یک ماسک قرمز فتوشاپ را در خود پوشش می دهد به جز قسمت انتخابی شما که در رنگ اصلی خودش نمایش داده می‌شود.

ویرایش بیشتر رنگ انتخاب شده

هنگامی که انتخاب خود را انجام می دهید و “نقطه چین” را که نشان دهنده منطقه انتخابی شماست مشاهده کردید، می توانید رنگ انتخابی خود را با روش های مختلفی تغییر دهید. چند نمونه ارزشمند از آن ها عبارتند از:

  • برای تغییر یکپارچه، می توانید رنگ تصویر را با رفتن به بخش “Image”، انتخاب “Adjustments” و باز کردن “Color balance” تغییر دهید.
  • با استفاده از روش زیر از چپ به راست می توانید قسمت انتخابی خود را سیاه و سفید کنید.

Image>Adjustments>Black and White

  • همچنین می توانید با استفاده روش زیر رنگ و اشباع عکس را تغییر دهید. از چپ به راست دنبال کنید:

Image>Adjustments>Hue/Saturation

  • می توانید روشنایی یا کنتراست منطقه انتخابی خود را تغییر دهید برای این کار فرآیند زیر را ار چپ به راست انجام دهید:

Image>Adjustments>Brightness/Contrast

این موارد به هیچ وجه یک لیست کامل از ابزار Adjustment برای تغییرعکس شما نیست، بلکه فقط انتخاب یکی از ابزارهایی است که به شما امکان تغییر یکپارچه را در هنگام انجام وظایفی چون تغییر رنگ مو یا چشم و روشن کردن قسمت انتخابی در تصویر را به شما می دهد. البته برای ویرایش مو نیز می توانید از ابزار های دیگری مانند “Refine Edge” استفاده کنید.

در این مثال، نیمه سمت چپ تصویر روشن شده و تعادل رنگی تصویر تغییر کرده است. نیمه راست تصویر در حالت قبلی خود باقی مانده است:

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه انتخاب همه رنگ های یکسان در فتوشاپ;

  1. بسیار عالی و مفید
    واقعا نیاز داشتم همچین آموزشی رو
    دم شما گرم
    سال نوتون 1402 هم پیشاپیش مبارکا باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید