آموزش حل مشکل Storage space running out (فضای حافظه رو به اتمام است) در سیستم‌عامل اندروید

موقعیتی را تصور کنید که در آن نمی‌توانید آهنگی را که دوستتان برایتان فرستاده یا به ایمیلی پیوست شده، دانلود کنید. می‌پرسید چرا؟ در جواب، نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید که می‌گوید فضای حافظه رو به اتمام است؛ ای بابا!!!

تازه این پایان ماجرا نیست. اگر با به کنار کشیدن نوتیفیکیشن اقدام به بستن آن بکنید، نوتیفیکیشن سر جای خود باقی خواهد ماند! آیا در همچین موقعیتی هستید؟ شما تنها نیستید. دستگاه‌های اندرویدی که حافظه داخلی آن‌ها 16 گیگابایت یا کم‌تر است معمولاً با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شوند. سوال این است که: حالا باید چکار کنید؟!

خب، راحت‌ترین راه حل این است که نوتیفیکیشن مورد نظر را مخفی کنید، اما این کار راه حل زیاد مناسبی نیست. باید مشکل را ریشه‌یابی کرد. از لحاظ پایه، این مشکل بدین خاطر رخ می‌دهد که دستگاه دارای حافظه داخلی کمی است. تمام دستگاه‌های اندروید برای عملکرد درست و کامل، به حداقل 500 مگابایت الی 1 گیگابایت حافظه داخلی آزاد نیاز دارند. به محض اینکه دستگاه به حداقل مقدار حافظه مورد نیاز برسد، با خطای حافظه مواجه خواهید شد.

بنابراین برای حل این مشکل باید کمی حافظه داخلی دستگاهتان را آزاد کنید. پس از انجام این کار، نوتیفیکیشن مربوطه به طور خودکار ناپدید خواهد شد. در ادامه چند روش برای آزاد کردن حافظه داخلی دستگاه معرفی می‌کنیم.

پاک کردن حافظه پنهان (کش) دستگاه

مرحله 1: منوی تنظیمات (Settings) گوشیتان را باز کنید و به بخش Storage (حافظه) بروید.

مرحله 2: در بخش Storage، به دنبال Cached data بگردید. روی آن کلیک کنید. در ادامه یک پیام تاییدیه ظاهر می‌شود. روی OK کلیک کنید.

نکته: پاک کردن حافظه پنهان فقط فایل‌های موقتی موجود روی دستگاه را حذف خواهد کرد. هیچ داده‌ای حذف نخواهد شد. بخوانید: پاک کردن کش یا داده‌ها؟ مسئله این است.

از اندروید اریو به بعد، گوگل گزینه پاک کردن حافظه پنهان دستگاه را حذف کرد. البته هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد. تنها کاری که باید بکنید این است که حافظه پنهان هر برنامه را به صورت جداگانه پاک کنید. کار اعصاب‌خردکنی است اما فعلاً تنها گزینه ایمن موجود است.

برای انجام این کار، در منوی Settings، به بخش Apps and notifications (برنامه‌ها و اعلانات) بروید. سپس یکی یکی روی برنامه‌ها و روی Storage کلیک کنید. در بخش Storage، روی Clear Cache (پاک کردن حافظه پنهان) کلیک کنید.

غیر فعال کردن بیخودافزارها

اکثر گوشی‌های هوشمند، به جز آن‌هایی که اندروید خام دارند، برنامه‌های اضافی از پیش‌نصب‌شده‌ی بسیاری دارند که عموماً بیخودافزار یا پف‌افزار (Bloatware) نامیده می‌شوند. برای مثال، اخیراً دستگاهی از آمازون خریداری کردیم و حدس بزنید چه خبر بود؟ روی دستگاه، برنامه‌ی از پیش‌نصب‌شده‌ای به نام Amazon وجود داشت.

برنامه‌هایی از این دست، فضای حافظه را اشغال می‌کنند. با وجود اینکه نمی‌توانیم این برنامه‌ها را حذف کنیم، اما امکان غیر فعال کردن آن‌ها وجود دارد. در ادامه نحوه انجام این کار را شرح داده‎‌ایم:

مرحله 1: به منوی تنظیمات دستگاه بروید و مسیر Apps and notifications > App Manager > Installed Apps را دنبال کنید.

مرحله 2: روی نام برنامه‌ای که می‌خواهید غیر فعالش کنید، کلیک کنید. در صفحه ظاهر شده، گزینه غیر فعال کردن (Disable) آن برنامه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. روی آن کلیک کنید.

گاهی اوقات به جای گزینه Disable، با گزینه Uninstall updates مواجه می‌شوید. پس در این شرایط ابتدا بروزرسانی‌های برنامه را حذف کرده و سپس آن را غیر فعال کنید.

حذف کردن داده‌های ناخواسته

اگر خیلی از واتس‌اپ استفاده می‌کنید، پس مطمئناً گوشیتان ذخایر حجیمی از ویدیوها، تصاویر و دیگر فایل‌ها در خود گرد آورده است. ممکن است فراموش کرده باشید گزینه دانلود خوکار رسانه‌های گروه‌های واتس‌اپ را غیر فعال کنید. مشابه همین مورد، دستگاه شما از برنامه‌های دیگر نیز یک سری داده‌های بی‌استفاده جمع‌آوری می‌کند. بهتر آن است که چنین داده‌هایی را مرتباً حذف کرد.

برای انجام این کار، به یک برنامه File Explorer (مرورگر فایل) نیاز دارید. وقتی چنین برنامه‌ای برای خود نصب کردید، آن را باز کرده و به پوشه‌ای که حداکثر مقدا داده‌ها را در خود دارد، بروید. چنین پوشه‌ای را معمولاً در زیرپوشه‌هایی چون Media، Audio، Video و… می‌توان پیدا کرد.

یک ترفند حرفه‌ای: پوشه دانلودها (Downloads) را نیز بررسی کنید. توده‌ی بزرگی از فایل‌های بلا استفاده را آنجا پیدا خواهید کرد.

برای پیدا کردن حجیم‌ترین پوشه‌ها از یک برنامه شخص ثالث استفاده کنید

با وجود اینکه تشخیص برنامه‌ای چون واتس‌اپ و برنامه‌های دیگر که مسئول پر شدن حافظه هستند آسان می‌باشد، اما در بسیاری از موارد پوشه‌ها یا برنامه‌های دیگری نیز وجود دارند که آن‌ها هم فضای بسیاری اشغال می‌کنند.

برای پیدا کردن چنین پوشه‌هایی، باید برنامه‌ای دانلود کنید که مصرف حافظه دستگاهتان را به شما نشان دهد. یک برنامه این چنینی خفن، برنامه DiskUsage است. این برنامه فقط 180 کیلوبایت حافظه اشغال می‌کند اما پوشه‌هایی را که حداکثر فضای دستگاه را اشغال کرده‌اند، نشان می‌دهد. وقتی که اطلاع پیدا کنید حجیم‌ترین پوشه کدام است، می‌توانید به راحتی داده‌های موجود در آن پوشه را حذف کرده و حافظه داخلی را باز پس بگیرید.

دانلود DiskUsage

از نسخه‌ سبک برنامه‌ها استفاده کنید

اگر دستگاهی دارید که حافظه داخلی آن 16 گیگابایت یا کم‌تر است، بهتر است استفاده از نسخه‌های Lite (سبک) یا Go (اندروید گو یا اندروید خام) برنامه‌ها را امتحان کنید. امروزه اکثر برنامه‌های محبوب یک نسخه سبک نیز دارند که فضای بسیار کم‌تری اشغال می‌کند.

می‌توانید برنامه‌های Facebook Lite، Messenger Lite، Maps Go و… را نصب کنید. فقط کافیست به دنبال نام برنامه مورد نظرتان، واژه Lite یا Go را نوشته و آن را در Play Store گوگل جستجو کنید. البته قطعاً این نسخه‌ها از بعضی ویژگی‌ها محروم خواهند بود، منتهی ویژگی‌های پایه و اساسی را پشتیبانی خواهند کرد.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن‌ها

در صورتی که با کم بودن فضای دستگاهتان مشکلی ندارید و نمی‌خواهید به جز خود همان نوتیفیکیشن کمبود حافظه چیز دیگری را حذف کنید، می‌توانید نوتیفیکیشن مربوطه را پنهان کنید.

برای غیر فعال کردن این نوتیفیکیشن، انگشتتان را روی آن نگه دارید. سپس روی App Info (اطلاعات برنامه) کلیک کنید. در صفحه حاصله، با گزینه «Show notifications» (نشان دادن اعلانات) مواجه خواهید شد. تیک آن را بردارید.

خودتان را از شر آت و آشغال‌های بدردنخور خلاص کنید!

این‌ها چند تا از بهترین روش‌های مدیریت حافظه داخلی دستگاه و خلاص شدن از شر خطای «Storage space running out» بودند که خدمتتان عرض کردیم. حتما در بخش نظرات نتیجه استفاده از این روش‌ها را به اطلاعمان برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید