حالت Lost Mode در آیفون، آیپد و مک چیست؟

اگر تا کنون آیفون، آیپد، مک یا اپل واچ خود را گم کرده اید، بهتر است آن را در حالت Lost Mode (حالت گمشده) قرار دهید. حالت Lost Mode دستگاه شما را قفل می‌کند و از اطلاعات خصوصی شما محافظت می‌کند. همچنین، موقعیت دستگاه را ردیابی می‌کند و روی صفحه قفل پیامی قابل تنظیم قرار می دهد.

چه موقع باید Lost Mode را فعال کنیم

ابزار Find My iPhone و Find My Mac اپل به شما این قابلیت را می دهند تا از راه دور موقعیت دستگاه را ردیابی کنید و اطلاعات آن را پاک کنید. همچنین با این ابزار می توانید آلارم گوشی را فعال کنید تا اگر برای مثال آن را زیر کوسن های مبل گم کرده اید، به راحتی آن را پیدا کنید.

ابزار Find My iPhone به شما این قابلیت را می دهد تا از راه دور اطلاعات دستگاه خود را پاک کنید؛ اما بعد از آن دیگر نمی توانید موقعیت آن را ردیابی کنید. حالت Lost Mode برای مواقعی است که دستگاه خود را گم کرده اید اما هنوز امید دارید که آن را پیدا می کنید. در حالت Lost Mode، دستگاه قفل می‌شود، بدین ترتیب کسی نمی تواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. هر کس که دستگاه را پیدا کند، روی صفحه قفل پیامی مبنی بر اینکه «این دستگاه گم شده است، با من تماس بگیرید» می بیند. و از آن جایی که در حالت Lost Mode است می توانید همچنان موقعیت آن را ردیابی کنید.

با در نظر گرفتن زمانی که برای پیدا کردن دستگاه صرف می کنید، در این حالت باتری آیفون ها و آیپدها بیشتر دوام می آورد تا وقت بیشتری برای پیدا کردن آن داشته باشید.

آیفون ها و آیپدها دارای حافظه رمزگذاری شده هستند. حتی مک ها نیز به صورت پیشفرض دارای رمزگذاری FileVault encryption هستند. این بدین معنا است که دزدها تا وقتی که پسورد حافظه شما را نداشته باشند، نمی توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. حالت Lost Mode از دیده شدن اطلاعات شخصی و استفاده کردن از دستگاه توسط دزد، جلوگیری می‌کند. در حالیکه در حالت عادی اینطور نیست.

کارکرد حالت Lost Mode

در اینجا چگونگی کار حالت Lost Mode را توضیح می‌دهیم. اول اینکه اگر آیپد یا آیفون شما دارای پسورد یا پین است، از همان پسورد برای بازگشایی آن استفاده می‌شود و تاچ آدی یا فیس آیدی کار نخواهند کرد. اگر گوشی شما پسورد ندارد، فورا می توانید برای آن پسورد تعیین کنید. اگر می خواهید مک را در حالت Lost Mode قرار دهید، می توانید پسورد 4 تا 6 رقمی برای آن تعیین کنید. این رمز برای بازگشایی قفل مک استفاده خواهد شد و با پسورد مک شما فرق دارد. هرکسی که از مک شما می خواهد استفاده کند اول باید رمزآن را داشته باشد تا آن را بازگشایی کند و از آن استفاده کند.

همچنین از شما خواسته می‌شود تا پیامی انتخابی و یک شماره تلفن برای برقراری ارتباط با شما، تعیین کنید. این پیام روی صفحه قفل دستگاه نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب هرکس گوشی شما را پیدا کند، می داند چگونه با شما ارتباط برقرار کند.

در حالت Lost Mode، هیچ الارم یا نوتیفیکیشنی در صفحه قفل نمایش داده نمی‌شود. بدین ترتیب هرکس که گوشی شما را پیدا می‌کند به هیچ وجه اطلاعات شخصی شما را مشاهده نمی‌کند. هرچند که تماس ها و فیس تام ها هنوز نمایش داده خواهند شد. تا بدین ترتیب بتوانید به گوشی خود زنگ بزنید و با فردی که آن را پیدا کرده است ارتباط برقرار کنید.

حالت Lost Mode حتی در مواقعی که جی پی اس دستگاه شما فعال نیست، می تواند موقعیت ان را ردیابی کند.(در واقع با فعال کردن Lost Mode، جی پی اس نیز فعال می‌شود)

برای آیپد ها و آیفون ها، Lost Mode یه صورت خودکار گوشی شما را در حالت مصرف کم باتری قرار می دهد. بدین ترتیب عمر باتری شما افزایش پیدا می‌کند تا وقت بیشتری برای ردیابی آن داشته باشید.

در صورتی که دستگاه آفلاین باشد

اگر آیفون یا آیپد شما زمانی که حالت Lost Mode را فعال می کنید، آفلاین است (اگر به شبکه دیتا همراه یا وای فای وصل نیست)، Lost Mode وقتی فعال می‌شود که گوشی شما آنلاین می‌شود و به صورت خودکار به دیتا و وای فای متصل می‌شود.

قابلیت های ردیابی حالت Lost Mode با دیتا بهتر کار می‌کند. چون دیتا معمولا فعال است. ردیابی مک سخت تر است، زیرا مک حتما باید کاملا روشن باشد و و در محدوده وای فایی باشد که قبلا به آن متصل بودید.

در اپل واچ ها، قابلیت های ردیابی بسته به نوع اتصال متفاوت هستند. بعضی از آن ها از GPS و دیتا پشتیبانی می کنند به این دلیل ردیابی ان ها آسان تر است. بعضی از آن ها اتصال دیتا ندارند و باید حتما در محدوده وای فای باشند.

Lost Mode گوشی شما را بلااستفاده می‌کند

در حالت Lost Mode دستگاه شما برای دزد بی استفاده می‌شود. آیفون ها و آیپد ها قابلیتی به نام Activation Lock دارند. این قابلیت از ریست کردن گوشی و ورود دزد به حساب کاربری شما جلوگیری می‌کند.

وقتی که حالت Lost Mode را برای مک فعال می کنید، یک پین برای آن تعیین می کنید. این پین مانند پسورد فریمور EFI عمل می‌کند. این پین برای بوت کردن مک به کار می رود. بدینگونه دزد نمی تواند مک را ریست کند یا سیستم عامل را عوض کند.

این قابلیت ها برای جلوگیری از ورد دزد ها به گوشی از همان اول هستند.

چگونگی فعال کردن Lost Mode

اول از همه بهتر است بدانید،  حالت Lost Mode در حالی فعال می‌شود که قبل از گمشدن دستگاه خود ابزار Find My iPhone یا Find my Mac را فعال کرده باشید. احتمال زیاد این کار را کرده اید. از آنجایی که برای تنظیمات اولیه سرویس iCloud، اپل شما را وادار به فعالسازی آن می‌کند.

برای اطمینان، به تنظیمات ایفون یا آیپد خود بروید. در آنجا به بخش Your Name بروید و قسمت iCloud را انتخاب کنید. مطمئن شوید که قابلیت Find My iPhone یا Find my iPad فعال است.

در مک، به منوی اپل (Apple menu) بروید. به بخش System Preferences و سپس به iCloud بروید. در آنجا مطمئن شوید که قابلیت Find My Mac فعال است.

برای فعالسازی Lost Mode به وبسایت Find My iPhone بروید یا برنامه Find My iPhone را روی آیفون یا آیپد خود باز کنید. از این ابزار می توانید برای پیدا کردن مک یا اپل واچ و حتی ایرپاد گمشده خود، نیز استفاده کنید.

در وبسایت یا برنامه، دستگاه گمشده مورد نظر را بیابید و انتخاب کنید. روی گزینه Lost Mode کلیک کنید تا این قابلیت برای آن دستگاه فعال شود.

اگر دستگاه شما آفلاین است، گزینه Notify me when found را فعال کنید. وقتی که آنلاین شد ایمیلی مبنی بر آن به شما ارسال می‌شود و اپل ردیابی را شروع می‌کند. اگر دستگاه خود را تنظیم کرده اید تا آخرین موقعیت خود را بفرستند، در اینجا آخرین موقعیت آن را می بینید. حتی در صورتی که باتری آن تمام شده باشد.

در اینجا از شما خواسته می‌شود تا پیامی همراه با شماره موبایل خود و یک پسورد برای دستگاه گمشده خود تعیین کنید.

حال گوشی شما در حالت Lost Mode قرار می گیرد یا پس از آنلاین شدن آن در این حالت قرار می گیرد. شما می توانید با استفاده از وبسایت یا برنامه Find My iPhone موقعیت آن را ردیابی کنید.

وقتی که دستگاه گمشده را پیدا کردید، برای خارج سازی دستگاه از حالت Lost Mode، پسورد مورد نظر را باید وارد کنید.

همچنین می توانید از طریق برنامه یا سایت Find My iPhone این کار را انجام دهید. دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید، سپس گزینه Stop Lost Mode را فعال کنید.

با توجه به تمام این قابلیت های امنیتی، ما پیشنهاد می کنیم تا از یک پسورد قوی برای حساب iCloud خود استفاده کنید و قابلیت Two-factor authentication را برای آن فعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید