حالت بازی یا Game Mode تلویزیون و مانیتور چیست و چه کار می کند؟

اگر تا به حال تنظیمات تلویزیون یا مانیتور خود را بررسی کرده باشید، احتمالا به چیزی با عنوان Game Mode یا حالت بازی برخورده اید. حالت بازی چیست و چه کار می‌کند؟ در این مقاله این حالت را برررسی می کنیم.

حالت بازی لگ های داخلی را به حداقل می رساند

قبل از اینکه بررسی را شروع کنیم باید چند نکته را با هم مرور کنیم. اول اینکه باید بدانید که مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون شما فقط یک صفحه نمایش متصل به یک پلیر توسط کابل نیست. حتی تلویزیون هایی که قابلیت های هوشمند ندارند دارای قطعات الکترونیکی داخلی زیادی مانند پردازشگرها، حافظه و تمام چیزهایی که انتظار دارید در یک کامپیوتر باشند، هستند. البته به اندازه کامیپوتر ها قطعات پیچیده ندارند؛ دراصل نیازی به قطعات پیچیده ندارند. اما نکته اینجاست که در پشت بدنه پلاستیکی آن ها، عملیات های زیادی صورت می گیرد تا تصاویر و ویدیوها از دی وی دی پلیر یا کامپیوتر یا کنسول بازی شما روی مانیتور یا تلویزیون نمایش داده شوند.

تلویزیون ها مدرن دارای قطعات کامپیوتری هستند. این به این معنی است که برخلاف تلویزیون ها و مانیتور ها قدیمی نسل پلاسما، تصاویر فورا از دستگاهی که به تلویزیون متصل است، روی تلویزیون قرار نمایش داده نمی شوند. در واقع زمان کمی نیاز است تا تلیوزیون سیگنال های کابل ویدیو را دریافت کند و آن را کاملا روی صفحه نمایش، نمایش دهد. این زمان برای پردازش تصاویر توسط تمام قطعات الکترونیکی داخل تلویزیون یا مانیتور گرفته می‌شود. این قطعات تنظیماتی را اعمال می کنند مانند، روشنایی، کنتراست، روشن کردن پنل LCD و نور پشتی (Backlight) برای اصلاح داده ها. این زمان کوتاه را، لگ داخلی می نامیم.

لگ داخلی در واقع برای چشمان انسان قابل درک نیست. لگ داخلی معمولا برای تلویزیون های LCD مدرن، بین پنج تا ده میلی ثانیه طول می کشد. این مقدار زمان بسیار ناچیز است و حس نمی‌شود بنابراین مسئله خاصی نیست. اما لگ داخلی برای کامپیوتر ها و کنسول های بازی می تواند دردسرساز باشد. یک صدم ثانیه برای یک گیمر بسایر اهمیت دارد.

 

در اینجا حالت بازی وارد میدان می‌شود. وقتی که حالت بازی را در بعضی از مانیتورها و تلویزیون ها فعال می کنید، این حالت تمامی یا قسمتی از پردازش های اولیه را به حداقل می رساند. این به معنی کم شدن لگ داخلی است برای مثال 10 ملی ثانیه به 6 میلی ثانیه تبدیل می‌شود.

بعضی از تلویزیون های مخصوص بازی حتی می توانند این مقدار زمان را به 1 ثانیه کاهش دهند. بعلاوه در این حالت تمام واکنش های موس و کیبورد و دیگر قسمت ها را نیز با سرعت بیشتری پردازش می شوند.

در ضمن اگر تلویزیونی دارید که (مخصوصا تلویزیون های 4K) از لگ ها و باگ ها رنج می برد، خاموش روشن کردن آن احتمالا کمک کند. به غیر از آن می توانید تنظیمات ویدیو را عوض کنید و در آخر حالت بازی را فعال کنید تا لگ ها به حداقل برسند.

حالت بازی یک تنظیم کننده رنگ دیگر

متاسفانه عبارت بازی ممکن است چند معنی بدهد. اگر که تلویزیون یا مانیتور شما برای گیم یا بازی ساخته نشده است، ممکن است کارایی آن اصلا ربطی به لگ داخلی نداشته باشد. ممکن است فقط یکی دیگر از حالت های تنظیم رنگ باشد. در منوی تنظیمات به احتمال زیاد آن ها را می بینید. حالت Normal (عادی) حالتی است که از طیف های آبی و سرد استفاده می‌کند. حالت Movies (سینما) از طیف های گرم تر و زردتر استفاده می‌کند. حالت Sports (ورزش) روشنایی را بالا می برد تا جزئیات بیشتر مشخص باشند. و در آخر حالت بازی یا Game Mode روشنایی بیشتر و طیف های رنگی بیشتر و جذابتری به صفحه نمایش اضافه می‌کند.

البته این ها همه در صورتی است که حالت بازی تلویزیون یا مانیتور شما یک تنظیم کننده رنگ باشد. اگر نمی دانید که حالت بازی روی تلویزیون شما چه عملکردی دارد، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید (یا در گوگل مدل دستگاه خود را سرچ کنید و در سایت سازنده؛ اطلاعات این حالت را پیدا کنید.).

اگر هیچکدام از کار های بالا را قادر نیستید انجام دهید، به راحتی وقتی حالت بازی را فعال می کنید به رنگ صفحه نمایش خود دقت کنید؛ اگر روشنایی و غلظت رنگ ها، کمتر و کدر تر شد، احتمال حالت بازی در دستگاه شما عملکرد پردازشی برای لگ داخلی دارد. اما اگر غلظت رنگ ها و روشنایی بیشتر شد، به احتمال زیاد فقط یک تنظیم کننده رنگ است.

حالت بازی را فعال کنیم یا خیر

فرض می کنیم که عملکر حالت بازی در تلویزیون شما مانند مثال اول مقاله است. آیا برای کاهش لگ داخلی آن را باید فعال کنیم؟ خب بستگی دارد. اگر که تا به حال با لگ بخصوصی در کنسول یا کامپیوتر خود برخورد نکرده اید، به احتمال زیاد نیازی به فعال کردن آن ندارید. این را هم در نظر بگیرید که اتصال اینترنت و سرعت اینترنت شما در بروز این لگ ها نقش بسیار بیشتری دارد.

اما اگر گیمر حرفه ای هستید و صدم های ثانیه برای شما اهمیت دارد زیرا که نقش حیاتی در بازی کردن شما دارند، جواب بله است. بهتر است آن را فعال کنید. مخصوصا برای بازی های شوتر و جنگی.

در آخر باید یک نکته را در نظر گرفت که با فعال کردن حالت بازی درست است که سرعت عملکرد شما بالاتر می رود اما کیفیت تصویر نیز پایین می آید. مخصوصا روشنایی و رنگبندی تصاویر. این اتفاق برای این می افتد که حالت بازی تمامی پردازش های رنگ و روشنایی تصویر را غیرفعال می‌کند تا سرعت بالاتر رود. اما باز هم اگر صدم ثانیه برای شما اهمیت دارد، قطعا ارزشش را دارد تا حالت بازی را فعال کنید. فقط یادتان باشد که پس از بازی آن را غیرفعال کنید تا برای استفاده های دیگر از کیفیت تصویر بهتری برخوردار شوید.

1 دیدگاه دربارهٔ «حالت بازی یا Game Mode تلویزیون و مانیتور چیست و چه کار می کند؟;

  1. سلام خسته نباشید من جز دسته اولم که لگ رو کمتر میکنه اما کیفیت تصویر کِدر میشه اگر حالت گیم رو فعال نکنیم شما چه تنظیمی رو پیشنهاد میدید چون حالت پویا هم که قرار میگیره روشنایی بازی خیلی بیشتر میشه در حالت گیم کلا کدر میشه تلویزیون من هم Ru7100 4k هست تو تنظیمات تصویرش برا بازی موندم واقعا
    خسته نباشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید