تفاوت های بین بیت کوین، لایت کوین و اتریوم

با رشد بیش از حدی که بیت کوین ، لایت کوین و اتریوم به عنوان ارزهای دیجیتالی در این چند سال اخیر داشته اند اکثر افراد می خواهند بدانند کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند.

بیت کوین اولین پول رمزگذاری شده است که از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و به یکی از معروف ترین، پایدارترین و ارزشمندترین پول دیجیتالی دنیا تبدیل شد.

لایت کوین در سال 2011 توسط یک مهندس با نام چارلز لی که بعدها در ایجاد کوین بیس «Coinbase» یکی از محبوب ترین کیف پول های آنلاین بیت کوین مشارکت کرد معرفی شد. لایت کوین همانند بیت کوین یک پول اینترنتی و نوین است که پس از بیت کوین به دومین ارز اینترنتی محبوب در دنیا تبدیل شد. لایت کوین همواره تلاش کرده تا در معامله سریع تر از بیت کوین عمل کند.

اتریوم به عنوان یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین فعالیت خود را از سال 2015 شروع کرد. اتریوم همانند بیت کوین تنها یک ارز دیجیتالی نیست. در حقیقت توانایی ایجاد قراردادهای هوشمند را دارد که به هوشمندسازی دستگاه ها و ارتباطات کمک زیادی می کند. هدف اتریوم این است که محیطی برای تبادلات مالی بدون دخالت انسان ایجاد کند. پشتیبانی کوین بیس از بیت کوین، لایت کوین و اتریوم و همچنین بیت کوین کش (شاخه جدیدی از بلاک چین بیت کوین است که در سال 2017 ایجاد شد) کمک کرد تا آنها را ازجمله برجسته ترین ارزهای رمزنگاری شده منصوب کند. گفتنی است ده ارز دیجیتال برتر با نام های Ripple، Cardano، NEM، Stellar، NEO و Tron در این میان به چشم می خورد.

لایت کوین بر پایه بیت کوین است. هرچند این دو بر اساس کدپایه یکسانی ساخته شده اند اما چند تفاوت برجسته با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت های اصلی لایت کوین با بیت کوین این است که از الگوریتم Scrypt استفاده می کند که ریشه در محاسبات ریاضی دارد. گفتنی است این الگوریتم ساده تر از الگوریتم SHA-256 که در بیت کوین برای فرایند استخراج استفاده می شود است. برخلاف بکارگیری از تجهیزات تخصصی، گران و پرانرژی که برای استخراج بیت کوین استفاده می شود لایت کوین با کم هزینه ترین و کم ترین تجهیزات که یک لپ تاپ یا رایانه خانگی و یک کارت گرافیک قدرتمند است کار خود را انجام می دهد.

به دلیل اینکه Scrypt الگوی ریاضی ساده تری نسب به SHA-256 است در نتیجه استخراج لایت کوین سریع تر از استخراج بیت کوین صورت می گیرد. در لایت کوین زمان بلاک یا تایید یک تراکنش 2.5 دقیقه و در بیت کوین 10 دقیقه به طول می انجامد.  بنابراین معاملات لایت کوین سریع تر پردازش و تایید می شوند.

 

اتریوم

لایت کوین همانند بیت کوین از برپایه بلاک است هرچند دارای چند ویژگی متمایز است و اهداف متفاوتی دارند. اتریوم خود را به نوعی یک زیرساخت جهانی مشترک فوق العاده قوی می داند که علاوه بر خدمت یک ارز دیجیتالی هم محسوب می شود و برنامه های ویژه ای با نام قراردهای هوشمند را اجرا می کند.

این شبکه محاسباتی توزیع شده و بهم پیوسته که ماشین مجازی اتریوم نام دارد می توان به نوعی اجاره داد. شرکت کنندگانی که قدرت محاسباتی دارند هزینه آن را با نشانه هایی که اتر نام دارد می پردازند و آنهایی که قدرت محاسباتی سیستم خود را در اختیار دیگران قرار می دهند اتر دریافت می کنند. همچنین خریداران و فروشنده ها هم می توانند به صورت مستقل از این فعالیت اتر معامله کنند.

در اینجا می خواهید عملکرد بیت کوین واتریوم را به رستوران و سرآشپز تشبیه کنیم به این صورت که هزاران آشپز در حال رقابت با یکدیگر برای آماده کردم یک غذای پیچیده و جدید هستند و تنها اولین فردی که یک غذای کامل را آماده کند پول دریافت خواهد کرد. اما در آشپزخانه اتریوم، ماینرها مانند صاحبان رستوران هستند که زیرساخت مناسب را برای آشپزهای اتر فراهم می کنند تا یک غذای جدیدی را فراهم کنند.

گروهی از شرکت ها و دانشگاه ها باهم متحد شدند تا علاوه بر قانونی کردن اتریوم آن را به عنوان یک پلتفرم متن باز معرفی کنند و از برنامه هایی که روی آن اجرا می شود حمایت کنند. از جمله این شرکت ها می توان به اینتل، مایکروسافت و غول های مالی چون JP Morgan و Credit Suisse اشاره کرد.

 

کدام یک از این ارزهای دیجیتالی بیشترین ارزش را دارند؟

بیت کوین در معاملات ارز رمزنگاری شده بارها اثرات چشمگیری از خود به جاگذاشته است مخصوصا  در سال 2017 که ارزش آن بسیار افزایش پیدا کرد یعنی به 20 هزار دلار رسید اما پس از چند هفته به 15 هزار و بعد به دلیل ممنوعیت مبادله عمومی ارز دیجیتال در کره جنوبی ارزش آن به 10 هزار رسید. ارزش لایت کوین را مانند نقره و بیت کوین را همانند طلا می دانند. اگرچه هر سه ارز دیجیتالی در طول سال گذاشته ارزششان افزایش پیدا کرده اما از آنجایی که اتریوم یک پلتفرم نوین است سکه های بیشتری در دسترس دارد.

 

کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند؟

اگر می خواهید وارد تجارت این پول های دیجیتالی شوید باید جز افراد ریسک پذیر باشید و این نکته را در نظر بگیرید هیچ کسی نمی داند دقیقا ارزش این پول ها چه زمانی افزایش یا کاهش می یابد.

اگر به دنبال یک ارز رمزنگاری شده با سود و مزیت فراوان و بالاترین بازار سرمایه هستید بیت کوین می تواند انتخاب مناسبی باشد. اکنون استخراج سودآور از آن غیر ممکن است و انرژی زیادی را می طلبد. چون ارزش آن بیش از هزار درصد در طی سال گذشته افزایش یافته است.

لایت کوین در مقایسه با دیگر پول های دیجیتالی برتری بیشتری دارد. خالق آن شناخته شده و وجود فعالی در جامعه رمزنگاری دارد. اگرچه قیمت ارزهای رمزپایه دارای نوسان است اما لایت کوین رشد قابل ملاحظه ای به ویژه در سال گذشته داشته است. این ارز نقل و انتقال سریع تر انجام می دهد و ظرفیت ماینینگ سودآوری را دارد.

نام های معروف و بزرگی از اتریوم پشتیبانی می کنند. علاوه بر پتانسیل ارزش ذاتی چون لایت کوین و بیت کوین، اتریوم کاربردهای تجاری مختلفی نیز دارد و همانند بیت کوین صدها پول دیجیتالی را از طریق فناوری زیرساختی بلاک چین خود تولید کرده است.

همانطور که مطالعه فرمودید هر کدام از این سه ارز دیجیتالی دارای معایب و مزایی هستند و نمی تواند با اطمینان کامل گفت که کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است. صرف نظر از این که کدام ارز برایتان خوشایندتر است توصیه می کنیم قبل از سرمایه گذاری در خرید هر کدام اطلاعات بیشتری درباره فرآیند ماینینگ و تبادل آن در بازار کشور کسب کنید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت های بین بیت کوین، لایت کوین و اتریوم;

  1. به نظرم اصلا طرف ارز های دیجیتال نرید.
    حتی اگه از بحث شرعی اون که خیلیا به دلیل ابهامات و مشکلاتش گفتند حرام هست بگذریم، کلا سرمایه گذاری توی ارز های دیجیتال یه کاری هست که سودی به حال شخص و جامعه نداره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید