معرفی بهترین برنامه های مدیریت پسورد لینوکس

نگرانی هایی که در زمینه امنیت و حریم خصوصی وجود دارند، یکی از بزرگترین دلایل استفاده افراد از نرم افزارهای متن باز و رایگان است. اما امروزه، امن نگه داشتن داده ها روی کامپیوتر تنها بخشی از این چالش است. چگونه ما همه پسوردها را برای حساب های مختلفی که ساخته ایم مدیریت کنیم؟برنامه های مدیریت پسورد یکی از بهترین روش ها برای مدیریت این مساله هستند. در ادامه بهترین برنامه مدیریت پسورد قابل اعتماد برای مدیریت مناسب پسوردها در لینوکس را معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

۱. KeePass

KeePass همه چسوردهای شما را در یک پایگاه داده رمزگذاری شده ذخیره می کند و این به صورت یک فایل جداگانه روی کامپیوتر شما ذخیره می شود. شما می توانید با استفاده از یک پسورد، یک فایل کلید یا هر دو این ها به این پایگاه داده دسترسی داشته باشید.

این وایگاه داده قابل حمل است، بنابراین شما می توانید از هر دستگاهی که شامل یک کپی از آن باشد، به پسوردهای خود دسترسی داشته باشید. اگر شما اغلب حساب جدید نمی سازید، می توانید این فایل را به صورت دستی کپی کنید یا می توانید از هر روش سازگار با لینوکس برای همگام سازی آن ها استفاده کنید.

KeePass به عنوان یک اپلیکیشن ویندوز در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و رابط آن تاکنون تغییر زیادی نداشته است. بنابراین مانند بسیاری از گزینه های مبتنی بر وب جدید نیست. اما به دلیل پخته بودن و محبوبیت اپلیکیشن، افزونه های بسیاری وجود دارند که می تواند از آن ها استفاده کند.

 نسخه های بسیاری از KeePass برای لینوکس در دسترس هستند. KeePass یک پورت از اپلیکیشن ویندوز است. KeePass و KeePassXC نسخه های سازگارتری با لینوکس هستند که با استفاده از Qt toolkit ساخته شده اند.

دانلود: KeePass (رایگان)

دانلود: KeePass X (رایگان)

دانلود: KeePass XC (رایگان)

۲. GNOME Password Safe

Password Safe به سادگی برنامه مدیریت پسورد مبتنی بر دسکتاپ است. در ابتدا، شما باید یک برنامه امنی بسازید که شامل همه پسوردها باشد. سپس باید انتخاب کنید که آن را با یک پسورد، یک فایل کلید یا هردو آن ها  امن نگه دارید. پس از آن، حساب ها و پسوردهایتان را وارد می کنید. اگر این مورد برای شما آشنا است، به این دلیل است که Password Safe از فرمتی مشابه KeePass استفاده می کند.

Password Safe بسیاری از پیچیدگی های KeePass و موارد دیگر را از بین می برد. این مورد برای افرادی که تاکنون از برنامه مدیریت پسورد استفاده نکرده اند، بسیار عالی است. از سمت دیگر، ممکن است به دلیل نبودن بسیاری از ویژگی ها برای شما خسته کننده به نظر برسد.

 رابط Password Safe برای دستگاه های موبایل هم در دسترس است و Purism Librem 5 نام دارد.

دانلود: GNOME Password Safe (رایگان)

۳. Password Safe

یک اپلیکیشن متن باز ویندوز دیگر هم وجود دارد که Password Safe نامیده می شود. نسخه بتا آن برای لینوکس در دسترس است. Password Safe کمی مشابه KeePass است. شما می توانید یوزرنیم ها و پسوردهایتان را در یک یا تعداد بیشتری پایگاه داده ذخیره کنید. این اپلیکیشن به شما این اطمینان را می دهد که اطلاعات حساستان را از انتقال به دیسک حفظ کنید، داده های موقتی را به سرعت هر چه تمام تر از حافظه پاک می کند و پسورد اصلی شما را به صورت مستقیم ذخیره نمی کند. این روش ها برخی متدهای مدیریت پسورد هستند که پسوردهایتان را امن نگه می دارند.

 Password Safe اپلیکیشنی است که بیشتر با دسکتاپ سازگار است و در برخی دسکتاپ های non-GNOME مثل Xfce و MATE دیده می شود.

دانلود : Password Safe (رایگان)

۴. Password Gorilla

اگر به برنامه  Password Safe علاقه مند بودید اما نسخه بتا آن برای شما کار نمی کرد، یک اپلیکیشن سازگار دیگر وجود دارد که چندین سال است در دسترس افراد قرار دارد و از آن استفاده می شود. Password Gorilla یک برنامه مدیریت پسورد چند پلتفرمی است که پسورد همه حساب های شما را در یک پایگاه داده امن رمزگذاری شده ذخیره می کند. در حال حاضر این اپلیکیشن برای ویندوز و مک در دسترس است. نسخه های موبایل آن در دسترس نیستند اما شما می توانید نسخه های سازگاری از Password Safe را برای اندروید و iOS پیدا کنید.

دانلود : Password Gorilla (رایگان)

۵. qMasterPassword

آیا ایده ذخیره همه پسوردها در یک فایل مورد علاقه شما نیست؟ qMasterPassword یک روش جایگزین را به شما ارائه می دهد. این برنامه مدیریت پسورد، از شما می خواهد که یک پسورد اصلی جدا بسازید. سپس با استفاده از پسورد اصلی و وبسایت های مرتبط، برای حساب هایتان پسورد ایجاد می کند. حتی اگر کسی بداند که شما از qMasterPassword استفاده می کنید، بازهم نمی تواند به سادگی نمی توانند اطلاعات لاگین شما را بدون دانستن پسورد اصلی که برای ساخت آن ها استفاده کرده اید، حدس بزنند.

qMasterPassword نسخه لینوکس الگوریتم Master Password است که با سایر پیاده سازی های آن محصول سازگار است. برخی از آن ها برای اندروید و iOS در دسترس هستند مانند: نرم افزار مبتنی بر Qt.

qMasterPassword یک اپلیکیشن عالی برای استفاده با  KDE Plasma است.

دانلود: qMasterPassword (رایگان)

۶. QtPass

KeePass احتمالا گزینه ایست که بیشترین استفاده را در این لیست دارد، اما این به آن معنا نیست که در میان این لیست فنی ترین و تکنیکی ترین ابزار است. Pass  یک ابزار خط فرمان است که هر پسورد را درون یک فایل رمز گذاری شده GPG  جدا نگه داری می کند. به لطف وجود QtPass، شما می توانید روش pass را بدون نیاز به یادگیری حتی یک خط ترمینال انطباق دهید. شما می توانید بیشتر این قابلیت ها را در نسخه خط فرمان هم اجرا کنید.

دانلود: QtPass (رایگان)

۷. Bitwarden

برنامه هایی که پیش از این اشاره کردیم، همگی آفلاین هستند. Bitwarden یک وب سرویس متن باز است که پسوردهای شما را روی کامپیوتر و موبایل همگام سازی می کند. نسخه های لینوکس، اندروید و iOS آن در حال حاضر موجود هستند. افزونه های مرورگر وب در دسترس هم می توانند به صورت اتوماتیک پسوردهای ذخیره شده را هنگام مشاهده یک وبسایت وارد کنند. Bitwarden  پسوردهای شما را به صورت آنلاین ذخیره می کنند، به همین دلیل است که پسوردهای شما به سادگی روی همه دستگاه ها در دسترس هستند. نقطه منفی آن این است که کپی پسوردهای شما به صورت آنلاین در دسترس هستند و هر فردی می تواند آن ها را بدزدد. اما نقطه قوت آن، این است که Bitwarden همه داده ها را قبل از ترک دستگاه رمزگذاری می کند.

از نظر فنی، برخی افراد، امنیت Bitwarden را دور می زنند یا می توانند به پسوردهای اصلی دسترسی داشته باشند. با گزینه های آفلاین مانند KeePass، برای دسترسی به پسورد به دسترسی به کامپیوتر نیاز دارند.

در مقابل جایگزین های اختصاصی، کد Bitwarden به صورت باز برای بررسی و مشاهده برای سایر افراد در دسترس است. این یک گام بزرگتر برای اطمینان از اینکه شرکت داده های شما را امن نگه می دارد است و اینکه هیچ حملخ امنیتی و هکی روی اطلاعات شما انجام نمی گیرد.

شما می توانید یک حساب بسازید و همه پسوردها را به صورت رایگان همگام سازی کنید.

دانلود: Bitwarden (رایگان)

۸. مرورگر شما

موزیلا فایرفاکس، با نسخه های از پیش تعیین شده بسیار مشهوری از لینوکس همراه است. جایگزین هایی مانند گوگل کروم و Vivaldi فقط یک دانلود فاصله دارند. همه این سه می توانند پسوردهای شما را ذخیره کنند و به صورت اتوماتیک در هنگام مشاهده یک وبسایت آن ها را وارد کنند. آن ها هم چنین می توانند پسوردهای شما را بین چند کامپیوتر همگام سازی کنند.

شما به یک مرورگر چند پلتفرمی برای استفاده از این قابلیت ها نیاز ندارید. مرورگرهای مخصوص لینوکس مانند GNOME Web و Falkon می توانند پسوردهایتان را هم ذخیره کنند. به صورت پایه هر مرورگر پایه وب لینوکس می تواند این کار را انجام دهد.

آیا سیستم عامل مورد استفاده شما لینوکس است؟ شما از چه روشی برای ذخیره پسوردهای خود در لینوکس استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید