نحوه دانلود یا حذف هرآنچه گوگل درباره شما می داند

گوگل احتمالا بیشتر از دوستان و خویشاوندان، از شما اطلاعات دارد. طبق سیاست های این شرکت، آنها این اطلاعات را با تبلیغ کنندگان مرتبط و اشخاص متفرقه در اشتراک می گذارند تا آگهی های شخصی شما را نشان دهد. ممکن است به گوگل اعتماد داشته باشید تا اطلاعاتتان را حفظ کند، اما با نگاهی به تاریخچه نقض عهدهای انجام شده، متوجه می شوید منطقی است که از حریم شخصی خود حفاظت کنید.

با این حال، به لطف خط مشی شفافیت داده های گوگل، می توانید داده های جمع آوری و ذخیره شده در سرورهای گوگل را بررسی و تایید کنید و در صورت نیاز دست به حذف آنها بزنید. در نوشته زیر برای شما شرح خواهیم داد که چگونه به این مورد دسترسی پیدا کنید.

مشاهده داده های ذخیره شده در گوگل

بررسی اطلاعات فعالیت در گوگل

گوگل تقریبا همه چیزهایی را که در هنگام وارد شدن به سیستم گوگل انجام می دهید را درباره شما ذخیره می‌کند، از جستجوهای وب و دستورات صوتی گوگل مپ گرفته تا سابقه تماشای یوتیوب درباره شما ذخیره می‌شود. خوشبختانه این ویژگی یک ابزار را برای بررسی و مشاهده داده های ذخیره شده در سرورهای گوگل را فراهم می‌کند.

ابزاری به نام My Activity (فعالیت من) به شما این امکان را می دهد همه فعالیت های آنلاین خود را که توسط گوگل بررسی شده اند، بررسی کنید. این ویژگی وقتی می خواهید داده هایتان را بررسی کنید مفید است، مثلا هنگامی که می خواهید سابقه جستجو وب خود را در ماه گذشته را مشاهده کنید یا همه داده های ذخیره شده را پاک کنید قابل استفاده می باشد.

شما می توانید اطلاعات فعالیت خود را با دنبال کردن مراحل زیر بررسی کنید:

  1. فعالیت من را در مرورگر خود باز کنید و اگر از قبل وارد سیستم نشده اید وارد شوید.
  2. شما می توانید برای مشاهده فعالیت خود در این صفحه اکتشاف کنید: برای مشاهده تاریخچه خود در یک بسته نرم افزاری از نمای بسته و برای بررسی قسمت به قسمت، مثلا فقط برای مشاهده تاریخچه جستجوی وب خود از نمای مورد استفاده کنید.

دانلود تمام اطلاعات از گوگل

اگر چه شما می توانید اطلاعات خود را با استفاده از فعالیت من بررسی کنید، اما با توجه به میزان اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل، سخت است که اطلاعات درون آن بررسی کنید.

خوشبختانه، گوگل ابزار دیگری دارد که به شما اجازه می دهد داده ها را بر روی رایانه خود بارگیری، تجزیه و تحلیل کنید. این روش راهی عالی برای بررسی حجم زیاد اطلاعات ذخیره شده توسط گوگل است.

مراحل زیر را برای بارگیری داده های خود از گوگل دنبال کنید:

  1. صفحه بارگیری داده‌هایتان را در مرورگر خود باز کنید.
  2. سرویسی را که نیاز دارید داده های آن را دانلود کنید انتخاب کرده و سپس روی بعدی ضربه بزنید.

  1. برای راحتی خودتان، “نوع فایل” و “اندازه بایگانی (حداکثر)” را تنظیم کنید. در قسمت روش ارسال گزینه ارسال پیوند بارگیری از طریق ایمیل را انتخاب کنید و در پایان روی ایجاد بایگانی ضربه بزنید. شما می توانید از دیگر روش های ارسال پیوند هم استفاده کنید ولی استفاده از آنها خارج از این آموزش است.

  1. سرانجام صندوق پستی خود را باز کنید و ایمیل گوگل را بررسی کنید. در ایمیل، یک لینک دانلود دریافت خواهید کرد، آن را از کنید در این صورت می توانید اطلاعات را از درون آن دانلود کنید.

حذف داده های ذخیره شده در سرور گوگل

غیرفعال کردن شخصی سازی آگهی

گوگل یکی از شبکه های تبلیغاتی اصلی است که فعالیت های آنلاین ما را تنها برای یک هدف بررسی می‌کند، نشان دادن تبلیغات شخصی. با این حال، اگر درباره حریم خصوصی خود حساس هستید و نمی خواهید تبلیغات متمرکز بر اساس فعالیت ها و علایق خود ببینید، می توانید مراحل زیرا را برای خاموش کردن آن انجام دهید:

  1. شخصی سازی آگهی را در مرورگر وب خود باز کنید.
  2. دکمه ضامن موجود در وسط صفحه را خاموش کنید.

غیرفعال کردن تاریخچه گوگل

اگر نمی خواهید تاریخچه خود را حذف کنید، ولی می خواهید زندگی دیجیتالی خود را بدون دنبال و مشاهده شدن توسط گوگل ادامه دهید، به راحتی تاریخچه گوگل خود را غیرفعال کنید. یا مثلا فکر کنید می خواهید سابقه خود را حذف کنید و دیگر نمی خواهید گوگل فعالیت های شما را دنبال کنید، پس این راه حل شماست.

حتما این ترفند در زمان هم صرفه جویی خواهد کرد و دیگر لازم نیست همیشه تاریخچه را حذف کنید. با این وجود، می توانید از مراحل داده شده پیروی کنید تا از نظارت گوگل بر فعالیت های خود جلوگیری کنید:

  1. در مرورگر خود به صفحه فعالیت من بروید و در صورت نیاز وارد شوید.
  2. در سمت چپ صفحه روی کنترل‌های فعالیت ضربه بزنید.

  1. نوع فعالیت یا محصولی که می خواهید ردیابی یا ضبط آن متوقف شود را انتخاب کنید و روی دکمه مربوطه آن ضربه بزنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، من قصد دارم سابقه موقعیت مکانی را متوقف کنم.

  1. یک پنجره در مقابل شما قرار خواهد گرفت، برای متوقف کردن سابقه فعالیت، روی مکث ضربه بزنید و در صورت درخواست فرآیند را تایید کنید.

  1. در نهایت، این فرآیند را برای هر فعالیت یا محصولی که می خواهید تاریخچه آن را غیرفعال شود، تکرار کنید. اگر این فرآیند برای همه فعالیت ها تکرار شود، تمام تاریخچه گوگل را متوقف خواهید کرد.

پاک کردن تاریخچه گوگل

اگر بخواهید هرگونه ردیابی فعالیت را پشت سر بگذارید و از دست تمام اطلاعات ذخیره شده توسط گوگل و اطلاعات کامل خود خلاص شوید، باید تمام سابقه خود را حذف کنید. اگرچه ممکن است به عنوان کاری بزرگ به چشم بیاید، ولی فقط دقایقی طول خواهد کشید. مرازحل زیر را برای انجام اینکار دنبال کنید.

  1. در مرورگر خود فعالیت من را باز کنید.
  2. روی نماد ⋮ در بالا سمت چپ کلیک کرده و گزینه “حذف فعالیت‌ها بر اساس” را انتخاب کنید.

  1. اکنون، دوره و محصول سابقه ای را که می خواهید حذف شود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید می توانید با انتخاب گزینه های تمام زمان‌ها و تمام محصولات تمام سابقه ذخیره شده توسط گوگل را به طور کامل حذف کنید.

  1. گزینه حذف را انتخاب کرده و در صورت درخواست فرآیند را تایید کنید.

حذف حساب‌های پیوند شده

اگر می خواهید با حذف همه حساب‌ها، خود به طور کامل از اینترنت خود را محو کنید (که تقریبا چنین تصمیمی غیرممکن است)، یک ترفند وجود دارد که روند را تسریع می‌کند، البته اگر برای آن حساب ها با استفاده حساب گوگل وارد سیستم یا ثبت نام کرده باشید.

Deseat.me ابزاری است که می تواند به حساب های مرتبط با حساب گوگل دسترسی داشته باشد و آنها را تقریبا به وسیله خود حذف کند. قبل از اینکه حساب هایتان را حذف کند باید آنها را انتخاب کنید، بنابراین قابلیت بررسی حساب ها و حذف آنها را به صورت جداگانه دارید. بیایید ببینیم چگونه می توانید از آن استفاده کنید:

  1. Deseat.me را در یک مرورگر باز کنید. دکمه Get Started را از وسط صفحه انتخاب کنید و سپس روی Sign in with Gmail ضربه بزنید تا با استفاده از گوگل وارد شوید.

  1. گوگل قبل از ارائه مجوز به Deseat از شما تصویب را درخواست می‌کند. اگر می خواهید مجوز را ادامه دهید، روی دکمه اجازه دادن ضربه بزنید.

  1. Deseat.me همه حساب هایی که به این حساب گوگل شما پیوند شده اند را برای شما به نمایش خواهد گذاشت. روی دکمه Delete برای هر کارت ضربه بزنید تا حاسب های مرتبط با حساب گوگل خود را حذف کنید.

برای مشاهده نسخه کش شده سایت ها با یک ترفند ساده در این لینک همراه ما باشید.

پاک کردن تاریخچه در مرورگر

کش و کوکی ها ویژگی های مرورگر هستند که توسط برنامه های وب و وب سایت‌ها برای ذخیره داده های موقت به صورت محلی بر روی رایانه شما استفاده می شوند. ممکن است اتفاق بیوفتد که بعضی از داده های شما به طور موقت ذخیره می شوند و به گوگل امکان می دهد آن را به سرورهای خود برگرداند و آنها را همگام سازی کند. به همین دلیل است که شما باید برای حفظ حریم خصوصی آنها را پاک کنید.

  1. Ctrl + shift + Del را فشار دهید تا برگه تاریخچه را باز کنید. لطفا توجه داشته باشید که این میانبر در کروم، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج تست شده است؛ و ممکن است در اکثر مرورگرهای وب دیگر هم کار کند.
  2. در کروم و دیگر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم، یک پنجره به نام پاک کردن داده‌های مرور خواهید دید. به برگه پیشرفته بروید، به عنوان محدوده زمانی گزینه همه زمان‌ها را انتخاب کنید، سپس همه گزینه ها را بررسی کرده و روی پاک کردن داده ها ضربه بزنید.

  1. در فایرفاکس، یک پنجره به نام پاک‌سازی تاریخچه اخیر مشاهده خواهید کرد. همه زمان ها را در قسمت بازه زمانی انتخاب کنید و پس از بررسی تمام گزینه ها روی پاک‌سازی ضربه بزنید.

  1. در مایکروسافت اج، شما گزینه Clear browsing data را در سمت راست مشاهده می کنید. تمام گزینه های موجود در این پنجره را بررسی کنید و روی دکمه Clear ضربه بزنید.

اینها همه ترفندها و نکات موجود برای بهبود حریم شخصی شما در هنگام استفاده از گوگل هستند. امیدوارم برای شما مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید