نسخه 68 گوگل کروم امروز، ۲۴ جولای منتشر می‌شود

گوگل امسال هشداری برای سایت های رمزگذاری نشده صادر کرد. گوگل در این هشدار خبر داد که تمام وبسایت هایی که پروتکل HTTP دارند به طور آشکار با عبارت «Not Secure» (نا امن) علامت گذاری می شوند. گفته شده بود که این اتفاق با انتشار Chrome 68 در ماه جولای عملی خواهد شد. این نسخه مرورگر گوگل قرار است روز 24 جولای، یعنی امروز، منتشر شود. با انتشار این نسخه، تمام سایت های نا امن تحت فشار قرار می گیرند تا پروتکل های خود را به HTTPS تغییر دهند.

در ابتدای شروع این فرایند، هشدار «Not Secure» برای سایت های HTTP که پسورد و اطلاعات کارت اعتباری درخواست می کردند، در کنار نوار آدرس نشان داده شد. با ادامه کار، برای پورتال هایی که داده ها از طریق اتصالات نا امن وارد آن ها می شد، و برای سایت های HTTP که در حالت مخفی (Incognito) مورد بازدید قرار می گرفتند نیز این هشدار نشان داده شد. حالا با تغییرات جدید، گوگل شروع به محکوم کردن سایت های نا امنی می‌کند که قصد رها کردن استفاده از پیکربندی HTTP را ندارند.

HTTPS طوری طراحی شده است که اتصال میان کامپیوتر مخاطب و سایت مورد بازدید را رمزگذاری می‌کند. در نتیجه این کار اطلاعاتی که منتقل می شوند تحت حفاظت قرار می گیرند. یعنی اطلاعات از دسترس جاسوس ها، و دخالت برنامه ها و اشخاص غیر،  محفوظ می مانند. نشان دادن گسترده تر این پیام هشدار در سایت های HTTP، نشان می دهد که تلاش های گوگل برای راهی کردن سایت ها به استفاده از پروتکلی ایمن در مقوله ارتباطات دیگر یک گزینه اختیاری به حساب نمی آید؛ بلکه قدم بزرگی است که گوگل برداشته تا سایت ها را مجبور به استفاده از پروتکل های جدید کند.

ضمناً گوگل برنامه دارد علامت «Secure» سایت های HTTPS را در نسخه Chrome 69 – که قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود – حذف کند. هرچند بعضی کاربران ممکن است این حرکت را به نوعی پسرفت بدانند، اما گوگل امیدوار است این کار به کاربران اطمینان دهد که فضای وب، دیگر به طور پیش فرض امن است.

دیدگاهتان را بنویسید