چگونه می‌توانیم سرعت گوشی اندرویدمان را افزایش دهیم؟

همه دوست دارند سرعت گوشی اندرویدشان از آنچه الان هست، سریع‌تر باشد. وقتی بحث افزایش سرعت گوشی اندروید به میان می‌آید، به هیچ‌وجه با کمبود ایده برای انجام آن روبه‌رو نیستیم. ما تمام  ایده‌ها را تست کرده‌ایم و در این مطلب روش‌های مؤثری را که می‌توانید انجام دهید – در کنار چند مورد از روش‌های غیر مؤثر –  گرد آورده‌ایم.

روش‌های مؤثر

نکات ابتدایی

اگر سرعت بالای دستگاه اولویت شما می‌باشد، برنامه‌های پیش‌فرض و تنظیمات خود سیستم اندروید، بهترین انتخاب‌هایتان به حساب نمی آیند. با ایجاد چند تغییر ساده و در عین حال شلوغ نکردن گوشیتان، می‌توانید سرعت عملکرد گوشی را بهبود ببخشید.

  1. پاکسازی صفحه اصلی گوشی

در صورتی که گوشیتان پردازنده ضعیفی دارد یا رم آن پایین است، خلوت کردن صفحه اصلی می‌تواند در بالا بردن سرعت گوشی مؤثر باشد. والپیپرهای متحرک و ویجت‌ها، از منابع گوشی استفاده می‌کنند. ضمن آن که مورد دوم، می‌تواند حتی به صورت مداوم در پس‌زمینه گوشی بروزرسانی شود.

جایی که احتمال مشاهده تأثیر این موارد بالا می‌باشد، موقعیتی به نام «Home Screen redraw» می‌باشد. وقتی از برنامه‌ای مانند کروم که استفاده بالایی از رم دارد خارج می‌شوید، با صفحه اصلی گوشی که کاملاً خالی می‌باشد روبه‌رو می‌شوید و باید چند ثانیه‌ای انتظار بکشید تا آیکون‌ها، ویجت‌ها و والپیپیر صفحه اصلی بارگذاری شوند. صفحه اصلی گوشیتان را همیشه خلوت نگه دارید تا از چنین عملکردی جلوگیری کنید.

  1. از یک لانچر دیگر استفاده کنید

معمولاً لانچر پیش‌فرض گوشی به گونه‌ای طراحی می‌شود که بهترین ویژگی‌های دستگاه را به نمایش بگذارد. در نتیجه، لانچر خود گوشی، همیشه سریع‌ترین یا مؤثرترین عملکرد را ندارد.

در play store تعداد بسیار زیادی لانچر شخص ثالث وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با مؤلفه سرعت بهینه‌سازی شده‌اند. پیشنهاد مورد علاقه خود ما، Nova Launcher است، با این وجود، بهتر است وقت بگذارید و چند لانچر را امتحان کنید تا مورد مناسبتان را پیدا کنید.

  1. مرورگرتان را عوض کنید

مرورگر پیش‌فرض سیستم‌های اندروید، مرورگر کروم است. کروم، برنامه‌ای است که خیلی از منابع دستگاه استفاده می‌کند. راه‌هایی برای بهبود این مشکل وجود دارند، اما بهترین راه حل استفاده از یک مرورگر دیگر است.

مقایسه‌ها نشان داده‌اند که Puffin سریع‌ترین مرورگر اندرویدی است. منتهی اگر ترجیح می‌دهید مرورگر جدیدتان شباهت بیش‌تری به کروم داشته باشد، Opera گزینه خوبی است. قابلیت فشرده‌سازی داده‌های این مرورگر، می‌تواند باعث شود صفحات اینترنت با سرعت خیلی بیش‌تری بارگذاری شوند.

  1. برنامه‌های بد را حذف کنید

خیلی از اوقات، مقصر پایین آمدن سرعت گوشی، وجود برنامه‌های بد می‌باشد. این برنامه‌های بد، همیشه هم آن برنامه‌های گمنام نیستند؛ بعضی اسامی مشهور نیز ممکن است از متهمین باشند.

اسنپ‌چت (Snapchat) در سیستم‌های اندروید، به طور کاملاً مشخصی لگ (تاخیر بین صدور و اجرای فرمان) دارد. حذف Facebook می‌تواند باعث شود گوشی 15% سریع‌تر از پیش کار کند؛ به جای برنامه اصلی فیسبوک، از برنامه‌های فرعی آن استفاده کنید. ضمناً یک سری نسخه‌های سبک از برنامه‌های اصلی گوگل نیز وجود دارند که از مموری (رم) کمتری استفاده می‌کنند و با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند.

  1. نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس را حذف کنید

نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس ادعا می‌کنند به کاربران اندروید آرامش خیال می‌دهند، اما داشتن چنین نرم‌افزارهایی اصلا ضروری نیست. آنتی‌ویروس‌ها سرعت گوشی را پایین می‌آورند و باطری آن را به سرعت خالی می‌کنند. تا وقتی که فقط از منابع رسمی چون Play Store و Amazon Appstore برنامه‌های مورد نیازتان را نصب کنید، احتمال اینکه گوشیتان به بدافزار آلوده شود، فوق العاده پایین است.

  1. همگام‌سازی خودکار برنامه‌ها را متوقف کنید

شبکه‌های اجتماعی، اخبار، وضعیت آب و هوا و بسیاری برنامه‌های دیگر طوری تنظیم شده‌اند که به صورت خودکار همگام‌سازی شوند. به طور پیش‌فرض، این برنامه‌ها هر 15 دقیقه یک بار آنلاین می‌شوند. حالا فرض کنید تعداد بسیار زیادی از این دست برنامه‌ها روی گوشیتان نصب باشند؛ زمان زیادی نمی‌گذرد تا گوشیتان زیر بار سنگین آن‌ها کمر خم کند.

جدول زمانبندی همگام‌سازی تمام برنامه‌هایتان را یک به یک تغییر دهید. زمانبندی را به مدت زمان بیش‌تری، مثلا هر چند ساعت یک بار یا هر روز یک بار تغییر دهید. یا اصلاً همگام‌سازی خودکار را خاموش کنید و به جای آن، خودتان به صورت دستی برنامه‌ها را بروزرسانی کنید.

  1. همیشه اندرویدتان را آپدیت کنید

هر نسخه جدید سیستم اندروید نسبت به نسخه قبلی خود، بهبودهایی را در عملکردش ارائه می‌دهد. بنابراین هر وقتی که آپدیتی برای گوشیتان در دسترس بود، بهتر است آن را دانلود و نصب کنید. البته همه تولیدکنندگان، برای گوشی‌هایشان آپدیت ارائه نمی‌دهند.

همین قضیه برای برنامه‌ها نیز صادق است. بروزرسانی خودکار برنامه‌ها در Play Store را روشن کنید. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که به محض اینکه باگ‌هایی همچون استفاده بالا از منابع گوشی یا خالی کردن سریع باطری برطرف شدند، آن آپدیت‌ها را دریافت می‌کنید. برای این کار، به مسیر Settings > Auto-update apps بروید.

  1. مرتباً دستگاه خود را ریبوت کنید

و در آخر، بهترین راه برای سر حال آوردن سیستم اندروید، ریبوت کردن مداوم دستگاه می‌باشد. این کار به سیستم عامل کمک می‌کند به طور هموار و به نرمی اجرا شود.

نباید هر روز این کار را انجام دهید، اما هر چند وقت یک بار ریوبت کردن سیستم، واقعا معجزه می‌کند؛ مخصوصاً اگر سرعت گوشیتان به شدت پایین می‌آید یا بیش از حد عادی داغ می‌شود، حتما دستگاه را ریبوت کنید.

اگر تمام این نکات را اجرا کردید اما به نتیجه‌ای که باید، نرسیدید، شاید ریست فکتوری راه چاره‌تان باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که ابتدا از داده‌های دستگاه خود بکاپ می‌گیرید.

نکات پیشرفته

اگر به تونل زدن به اعماق سیستم و به تنظیمات مخفی علاقه داشته باشید، یا اگر قبلاً دستگاهتان را روت کرده باشید، حالا فرضت‌های بیش‌تری برای افزایش سرعت دستگاهتان دارید!

  1. سرعت جلوه‌های حرکتی را بالا ببرید

در سیستم‌های اندروید یک سری جلوه‌های حرکتی و انیمیشن تعبیه شده است. این جلوه‌ها، به ظاهر سیستم عامل، نمایی جذاب می‌بخشند و استفاده از سیستم را سرگرم‌کننده می‌کنند. با تغییر بعضی تنظیمات مخفی، قادر خواهید بود سرعت اجرای این انیمیشن‌ها را کنترل کنید. در نتیجه این کار، سرعت گوشی افزایش پیدا می‌کند (یا حداقل احساس می‌کنید که افزایش پیدا کرده است).

به مسیر Settings > Developer options  (در اندروید اریو 8.0 به مسیر Settings > System > Developer options) بروید. سپس، بخش‌های Window animation scale، Transition animation scale و Animation duration scale را روی.5x تنظیم کنید. با این کار مدت زمان اجرای انیمیشن‌ها، نصف می‌شود (حتی امکان غیرفعال کردن کامل آن‌ها نیز وجود دارد، منتهی اینطور، کار با دستگاه کمی غیرعادی به نظر می‌رسد).

اگر قادر نیستید گزینه Developer options را ببینید، باید ابتدا آن را فعال کنید. مسیر Settings > About Phone (در اندروید اریو مسیر Settings > System > About Phone) را دنبال کنید. هفت بار روی شماره ساخت گوشی (Build number) کلیک کنید تا اختیارات توسعه دهنده برای گوشی فعال شوند.

10. یک رام متفاوت امتحان کنید

یک رام سفارشی، شامل همه ساختارهای سیستم عامل اندروید می‌باشد و همه برنامه‌های از پیش نصب‌شده روی گوشی را جایگزین می‌کند.

رام‌ها ممکن است شمایل متفاوت و ویژگی‌های اضافه داشته باشند، اما عملکرد همه‌شان قابل بهینه‌سازی است.

در صورتی که نرم‌افزار گوشیتان خیلی عالی نیست، نصب یک رام سفارشی ایده خوبی به شمار می‌رود. بسیاری از تولیدکنندگان، در دستگاه‌های خود، برنامه‌ها و قابلیت‌های اضافی‌ای می‌گذارند که باعث پر ملات نشان داده شدن، باگ داشتن و سرعت پایین دستگاه‌ها می‌شوند. جایگزین کردن رام اصلی با یک رام که ادعاهای اضافی نمی‌کند همچون رام LineageOS، می‌تواند باعث تقویت دائمی سرعت دستگاهتان شود.

  1. یک هسته سیستم عامل سفارشی نصب کنید

هسته سیستم عامل (Kernel) تمام تعاملات میان نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی را مدیریت می‌کند. یک کرنل سفارشی به شما امکان می‌دهد عملکردهای سخت‌افزار را خودتان تنظیم کنید. می‌توانید مقدار سرعت پردازنده در رسیدن به نهایت سرعت را تغییر دهید و همچنین می‌توانید مشخص کنید دستگاه چه مقدار مشغول باشد که کرنل اجازه پیدا کند هسته‌های کمکی را فعال کند.

بعضی کرنل‌های سفارشی، حتی تنظیمات اختصاصی برای هر برنامه در اختیار کاربر می‌گذارند. در نتیجه کاربر می‌تواند طوری دستگاه را تنظیم کند که مثلا هنگام اجرای یک بازی خاص، دستگاه با نهایت قدرت خود کار کند و به محض خروج کاربر از بازی، تنظیمات به شرایط عادی بازگردند.

  1. برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را کنترل کنید

Task Killerها سرعت گوشی را افزایش نمی‌دهند؛ در بخش بعدی بیشتر به این مقوله می‌پردازیم. برنامه Greenify شبیه یک Task Killer به نظر می‌رسد – از اجرا شدن برنامه‌ها در پس‌زمینه گوشی جلوگیری می‌کند – اما در حقیقت میان این برنامه و یک Task Killer، تفاوت ظریفی وجود دارد.

Greenify در خود سطح سیستم اجرا می‌شود و نه تنها برنامه‌ها را می‌بندد، بلکه از اجرای دوباره آن‌ها تا وقتی که شما بهشان نیاز پیدا کنید، جلوگیری می‌کند. این بدان معنی است که این برنامه، تأثیراتی چون «متوقف کردن برنامه‌ها از همگام‌سازی خودکار» و «جلوگیری از بارگذاری آن‌ها در مواقع بوت کردن گوشی» نیز دارد.

در اندروید اریو و اندرویدهای جدیدتر، این برنامه از کاربرد کم‌تری برخوردار است. چرا که بهبودهای به وجود آمده در این سیستم‌ها چگونگی مدیریت منابع سیستم عامل را اداره می‌کنند. با این وجود در دستگاه‌های قدیمی‌تر، Greenify دلیلی کاملاً قابل قبول برای روت کردن دستگاه به شمار می‌رود.

روش‌های غیر مؤثر

همچون نکاتی که تا اینجا گفته شد و عملی نیز هستند، یک سری تکنیک‌های تقویت سرعت نیز وجود دارند که عملی نیستند! در مواجهه با برنامه‌هایی که بلوف می‌زنند قادر به افزایش سرعت گوشیتان هستند، هشیار باشید.

  1. Task Killers

این دست برنامه‌ها جزو محبوب‌ترین تسهیلات موجود در Play Store می‌باشند، با این وجود، کاملاً بی‌ارزش هستند. در حقیقت، این برنامه‌ها ممکن است سرعت گوشیتان را کاهش هم بدهند.

یک Task Killer، برنامه‌های پس‌زمینه گوشی را می‌بندد تا حافظه رم (RAM) را آزاد کند. ایده‌ای که Task Killerها بر پایه آن کار می‌کنند این است که یک حافظه رم آزاد، عملکرد دستگاه را بهبود می‌بخشد؛ منتهی چنین چیزی حقیقت ندارد. سیستم اندروید طوری طراحی شده که برنامه‌ها را در حافظه رم نگه دارد تا دستگاه بتواند آن‌ها را به سرعت بازیابی کند. هر وقت آزاد کردن منابعِ بیشتر نیاز باشد، خود اندروید به طرز کاملاً هوشمندانه‌ای برنامه‌ها را می‌بندد.

نکته مهم‌تر این است که پردازش‌های برنامه‌های خاص پس از این که آن برنامه با زور بسته شود، پس از مدت کوتاهی دوباره شروع به کار می‌کنند چرا که باید در پس‌زمینه گوشی اجرا شوند. اگر بگذارید سیستم اندروید کار خود را انجام دهد بسیار بهتر است؛ چرا که همین باز و بسته شدن‌های متوالی برنامه‌ها، خود باعث پایین آمدن سرعت دستگاه است.

  1. بستن برنامه‌ها

به همان دلیلی که چند لحظه پیش گفتیم نیازی به بستن دستی برنامه‌ها نیز وجود ندارد. اندروید به طور خودکار این کار را مدیریت می‌کند. اگر اندروید نیاز داشته باشد منابعش را آزاد کند، خودش برنامه‌هایی را که مدتی است از آن‌ها استفاده نشده، می‌بندد.

اگر هم چنین کاری نکرد، باز هم آن‌ها را به حال خود بگذارید. نگه داشتن آن‌ها در حافظه رم، روی عملکرد دستگاه و روی عمر باطری، تأثیر کمی می‌گذارد؛ یا بهتر است بگوییم: «هیچ تأثیری نمی‌گذارد». بلکه حتی باعث می‌شود دفعه بعدی که خواستید برنامه‌ای را باز کنید، برنامه با سرعت بیش‌تری بارگذاری شود.  

  1. استفاده از تقویت‌کننده‌های سرعت یا برنامه‌های مرتب‌سازی

باید از استفاده از برنامه‌هایی که نیاز به روت کردن دستگاه ندارند و حرف از بهبود عملکرد گوشی می‌زنند، خودداری کرد. این حرف، تقویت‌کننده‌های رم، افزاینده‌های سرعت کارت SD و هر چیزی از این قبیل که در Play Store یافت می‌شود را شامل می‌شود.

این دست برنامه‌ها ندرتا نتیجه می‌دهند، معمولا پر از تبلیغات ناخوانده هستند و در حقیقت می‌توانند سرعت گوشیتان را پایین بیاورند.

ضمناٌ از برنامه‌های مرتب‌سازی مموری (defragmenter) برای دستگاه‌های اندروید استفاده نکنید. گوشی شما نیازی به مرتب‌سازی ندارد! گوشی از فلش مموری استفاده می‌کند و با جزء جزء بودن هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود. هیچ یک از برنامه‌های مرتب‌سازی موجود در گوگل پلی، باعث بالا رفتن سرعت دستگاهتان نخواهند شد؛ در بهترین حالت، هیچ تأثیری نخواهند داشت! و در بدترین حالت، تبدیل به برنامه‌های کلاهبرداری می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید