چگونه اعداد اعشاری را در «اکسل» گرد کنیم؟

اگر نمی­ خواهید اعداد اعشاری در اکسل نمایش داده شوند؛ می­ توانید به راحتی داده­ های عددی تان را با عملگر های «گرد کردن»(rounds) گرد کنید. اکسل سه عملگر دارد: «گرد کردن(ROUND)»، «گرد کردن رو به­ بالا (ROUNDUP)»، «گرد کردن رو به ­پایین (ROUNDDOWN)». در اینجا چگونگی کارکرد آن ها را بررسی می کنیم.

استفاده از این عملگر ها با تغییر فرم اعداد تفاوت دارد. وقتی نحوه‌ قالب­ بندی یک عدد را تغییر می­ دهید فقط نحوه به نمایش درآمدن آن را تغییر می­ دهید. اما وقتی از «گرد کردن» استفاده می­ کنید هم نحوه به نمایش درآمدن و هم نحوه ذخیره شدنش را تغییر می­ دهید.

این عملگرها اعداد را بر حسب مرتبه اعشار به اعداد اعشاری مشخصی، گرد می­ کنند. اگر رقم سمت راست عدد اعشاری بین 0 تا 4 باشد آن عدد روبه پایین و اگر بین 5 تا 9 باشد روبه بالا گرد می­ شود.

گرد کردن اعداد اعشاری با استفاده از ROUND

عملگر ROUND اعداد را بر حسب آنچه مشخص می ­کنید به اعداد اعشاری مشخصی، گرد می­ کند. برای مثال اگر بخواهید اعداد را بر حسب دو مرتبة اعشار گرد کنید، 8.532 می‌شود 8.53. یا اگر بخواهید روبه بالا گرد کنید 8.538 می­ شود 8.54. عملگر ROUND  بر اساس عدد سمت چپ یا سمت راست ممیز عمل می‌کند.

می­ توانید این فرمت را روی خانه­ های پر یا خالی اعمال کنید. همچنین می­ توانید از ROUND در یک فرمول پیچیده ­تر استفاده کنید. مثلا می ­توانید فرمولی درست کنید که ابتدا دو خانه توسط عملگر جمع (SUM) باهم جمع کند و سپس حاصل را گرد کند.

در این آموزش از اطلاعاتی مانند تصویر زیر استفاده می­ کنیم:

خانه­ ای که می ­خواهید عدد گرد شده به آن منتقل شود را انتخاب کنید.

در نوار اصلی به سربرگ «Formula» را پیدا کنید.

روی «Math & Trig» کلیک کنید.

در لیست باز شده روی ROUND کلیک کنید.

با این کار پنجره Function Argument باز می­ شود که مشخصات مورد نیاز برای تنظیم عملگر ROUND در آن هستند.

از مشخصه «Number» برای گردن کردن عدد مورد نظرتان استفاده کنید. می­ توانید یک عدد دلبخواهی وارد کنید تا گرد شود ولی کاربران اکسل معمولا از اعداد موجود در صفحه کارشان استفاده می­ کنند. اینجا ما از «B6» استفاده می ­کنیم تا بالاترین خانه ستون Values را مشخص کرده باشیم.

در مشخصه «Num-Digits» مشخص کنید عدد نهایی چند رقم داشته باشد. انتخاب های شما این ها هستند:

  • عدد صحیح مثبت: برای اینکه تعداد رقم ­های بعد از ممیز را مشخص کنید، از یک عدد صحیح مثبت(1، 2 و…) استفاده کنید. مثلاً با وارد کردن «3» عدد تا سه مرتبه بعد از ممیز گرد می­ شود.
  • صفر: صفر را وارد کنید تا عددتان به نزدیک­ ترین عدد صحیح گرد شود.
  • عدد صحیح منفی: برای گرد کردن به سمت چپ مرتبه اعشار از یک عدد صحیح منفی استفاده کنید. مثلاً اگر بخواهید 25 را گرد کنید و اینجا عدد «-1» را وارد کنید، عدد تبدیل می ­شود به 330.

در این آموزش ما «3» را وارد می ­کنیم.

وقتی مشخصه ها را پر کردید روی «OK» کلیک کنید.

و همانطور که می­ بینید عدد ما در ستون بعدی گرد شده است.

شما می­ توانید این فرمول را روی همه اعداد موجود اعمال کنید. ابتدا روی گوشه سمت راست پایین خانة اول Results کلیک کنید.

سپس آن را بکشید تا باقی خانه­ هایی که می­ خواهید گرد شوند را شامل شود.

با استفاده از ویژگی کشیدن خانة اول تمام اعداد ستون اولتان، گرد خواهند شد. همچنین می­ تواند خانه­ ای را که عدد گرد شده در آن است را کپی و روی سایر خانه­ ها Paste کنید تا فرمول روی آن­ها نیز اجرا شود.

شما همچنین می­ توانید تمام این مراحل را با استفاده از نوار «Function» اکسل انجام دهید.

ستونی که می­ خواهید اعداد گرد شده به آنجا بروند را انتخاب کنید.

روی نوار «Function» کلیک کنید تا آن را فعال کنید.

فرمول خود را مانند دستور زیر بنویسید:

=ROUND(number,num_digits)

جایی که «Number» نوشته شده، خانه ه­ایی است که می­ خواهید آن را گرد کنید. «Num-digits» تعداد ارقامی که می ­خواهید عددتان به آن تعداد گرد شود را مشخص می­ کند.

برای مثال بدین گونه همان فرمول گرد کردن را که قبلا با استفاده از کادر  Dialog انجام دادیم را اعمال می کنیم.

به محض اینکه روی Enter یا دکمه برگشت صفحه­ کلید کلیک کنید، عدد شما گرد می­ شود.

گرد کردن اعداد با ROUNDUP یا ROUNDDOWN

شاید بخواهید به جای اینکه رقم اعشاری بعدی مشخص کند که اعداد بعدی روبه ­بالا یا پایین گرد شوند، خودتان اینکار را انجام دهید. کار عملگرهای ROUNDUP و ROUNDDOWN همین است. نحوه استفاده از آن­ها بسیار مشابه نحوه استفاده از عملگر ROUND است.

خانه­ هایی که می­ خواهید اعداد گردشده به آنجا بروند را انتخاب کنید.

به مسیر Formulas > Math & Trig بروید و از منوی بازشده عملگر ROUNDUP یا ROUNDDOWN را انتخاب کنید.

در مشخصه «Number» عدد یا خانه ه­ایی که می­ خواهید گرد شود را وارد کنید. در مشخصه «Num-digits» تعداد ارقامی که می­ خواهید عدد به آن جا گرد شود را وارد کنید. در این مرحله همان قوانین «عدد صحیح مثبت و منفی و صفر» عملگر ROUND صادق هستند.

وقتی تنظیمات را اعمال کردید روی «OK» کلیک کنید.

و دقیقاً مانند عملگر ROUND این دو عملگر را نیز می­توانید با نوشتن در نوار «Function» روی اعداد اعمال کنید. همچنین می­توانید از آن­ها به عنوان بخشی از یک فرمول بزرگ­تر هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید